TY - JOUR ID - 59863 TI - شناسایی مولفه‌های مراحل مختلف رشد شرکت‌های نوآور در تعامل با سرمایه‌گذاران خطرپذیر JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - حیدری سورشجانی, مهرناز AU - محمدی, پرستو AD - دانشجوی دکتری. دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌ها، دانشگاه تربیت مدرس AD - دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 9 IS - 1 SP - 59 EP - 78 KW - "شرکت‌های نوآور" KW - "مراحل رشد" KW - "سرمایه‌گذاری خطرپذیر" KW - "نظریه مبتنی بر داده" KW - "تئوری کارگزاری" DO - 10.22059/jed.2016.59863 N2 - هدف از این مطالعه بررسی نمونه‌های عملی تعامل شرکت‌های نوآور با سرمایه‌گذاران می‌باشد تا جنبه‌های دقیق‌تری از چالش‌های هر مرحله رشد را مشخص کند و نهایتا سرمایه‌گذاران بتوانند باتوجه به مرحله رشدیافتگی شرکت، قرارداد سرمایه‌گذاری خود را به بهترین شیوه ممکن تنظیم کنند. در ادبیات نظری سرمایه‌گذاری خطرپذیر، بررسی چالش میان سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، در چارچوب نظریه کارگزاری (بررسی عدم تقارن اطلاعاتی و عدم همسویی منافع) می‌گنجد. از طرفی نزدیکترین رویکرد نظری در مطالعه تغییرات مولفه‌های شرکت در هر مرحله رشد، رویکرد ترکیب‌‌گرا به رشد سازمان می‌باشد. در این مطالعه‌ی کاربردی، با استفاده از روش نظریه مبتنی بر داده که شیوه‌ای توصیفی مبتنی بر استقرا برای ارائه نظریه‌ای در خصوص پدیده‌هاست، چالش‌های تعامل صاحبان ایده با سرمایه‌گذاران در مراحل مختلف رشد از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و گردآوری اطلاعات واقعی مورد بررسی قرار گرفته است. تحلیل داده‌ها از طریق کدگذاری و شناسایی ارتباط میان مقولات مختلف، نشان می‌دهد محصول، بازار، مهارت‌های کارآفرین و نوع ریسک در مراحل مختلف رشد کسب‌وکار تغییر می‌یابد و ضروری است رویکرد سرمایه‌گذاری نیز بر اساس آن تغییر کند. در نتیجه سرمایه‌گذاری جهت جلب اعتماد و شناخت کارآفرین در مرحله جنینی با مولفه‌های کسب‌وکار همخوانی بیشتری دارد. در مرحله نوپایی بکارگیری سازوکارهای پایش ونظارت در سرمایه‌گذاری ضروری هستند و در مرحله رشدیافتگی، ابعاد مختلف مشارکت بر حسب میزان مالکیت طرفین از کسب‌وکار تعیین خواهد شد. UR - https://jed.ut.ac.ir/article_59863.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_59863_63d86afcedfda0f66c2eac4b68a3fefa.pdf ER -