TY - JOUR ID - 58797 TI - بررسی عوامل مؤثر بر دوسوتوانی سازمانی فرنچایزرها JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - سخدری, کمال AU - ضیاء, بابک AU - جوهریان زاده, فاطمه AD - دانشکده کارافرینی دانشگاه تهران AD - دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران AD - دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 4 SP - 631 EP - 648 KW - استانداردسازی KW - دوسوتوانی سازمانی KW - عملکرد KW - فرنچایز KW - منطبق سازی DO - 10.22059/jed.2016.58797 N2 - یکی از چالش‌های اساسی که کسب‌وکارهای فرنچایز با آن مواجه‌اند، ایجاد تعادل میان دو فعالیت متضاد استانداردسازی (محصولات و خدمات) و تطابق (با خواسته‌های محلی یا بازار) است. در ادبیات سازمانی، ایجاد تعادل میان فعالیت‌های متضاد، دوسوتوانی سازمانی نام گرفته است، درحالی‌که ادبیات فرنچایز فهم اندکی در زمینة دوسوتوانی فرنچایزها ارائه کرده است. پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر دوسوتوانی سازمانی فرانچایزرها (امتیازدهندگان) و تأثیر دوسوتوانی بر عملکرد آن‌ها می‌پردازد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده‌ها توصیفی- همبستگی است. داده‌ها براساس پرسشنامه از 63 فرانچایزر جمع‌آوری شده است که با استفاده از نرم‌افزار Smartpls2 و آزمون تحلیل مسیر تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد شکل جمعی، قابلیت مدیریت شبکه به‌صورت پرتفولیو، گرایش راهبردی رشد و تنوع بازارها بر دوسوتوانی سازمانی فرانچایزرها تأثیر مثبت دارد. برخلاف انتظار، انعطاف‌پذیری قراردادها اثر معناداری بر دوسوتوانی ندارد. همچنین، نتایج نشان می‌دهد شرکت‌ها با قابلیت دوسوتوانی دارای عملکرد بالاتری هستند. UR - https://jed.ut.ac.ir/article_58797.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_58797_d147449dcc981bd8961c2c9960ef4b98.pdf ER -