TY - JOUR ID - 55978 TI - تبیین جایگاه گرایش کارآفرینانه سازمانی در تحقق مزیت های رقابتی؛ مطالعه موردی: صنعت بانکداری ایران JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - حیدری, سید علی AU - کردنائیج, اسدا... AU - خداداد حسینی, سید حمید AU - زالی, محمدرضا AD - دکتری مدیریت، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس AD - دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس AD - استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس AD - استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 8 IS - 2 SP - 233 EP - 252 KW - گرایش کارآفرینانه سازمانی KW - مزیت رقابتی KW - صنعت بانکداری KW - مدلسازی ساختاری-تفسیری DO - 10.22059/jed.2015.55978 N2 - تحقیقات مختلفی در حوزه گرایش کارآفرینانه سازمانی، در طی چند دهه اخیر صورت پذیرفته است. ماحصل این تحقیقات، کشف ابعادی همچون ریسک پذیری، نوآوری و پیشگامی بوده که با اثرگذاری بر قابلیت هایی همچون یادگیری، نوآوری و کیفیت، می توانند به مزیت رقابتی سازمان تبدیل گردند. از طرف دیگر، طبق مبانی نظری موجود، دستیابی به مزیت رقابتی توسط یک شرکت، بطور یقین بر تحقق عملکرد مثبت آن شرکت تأثیر گذار است. بنابراین، با هدف شناسایی جایگاه گرایش کارآفرینانه سازمانی در تحقق مزیت های رقابتی، بررسی گسترده ای در ادبیات موضوع صورت گرفت و پس از برگزاری یک جلسه گروه کانون، 6 عامل اصلی مدل مزبور مشخص گردیدند. برای تجزیه و تحلیل مدل مفهومی اولیه از تکنیک مدلسازی اختاری تفسیری استفاده گردید. در این راستا، نظر تعداد 17 نفر از خبرگان صنعت بانکداری کشور، اخذ گردید. نتایج تحقیق نشان داد در حالیکه گرایش کارآفرینانه سازمانی به همراه منابع در دسترس و عدم اطمینان های محیطی، بعنوان سنگ زیربنای تحقق مزیت رقابتی عمل می نمایند، گرایش کارآفرینانه سازمانی دارای تأثیر مستقیم و مثبت بر منابع در دسترس بانکها جهت تبدیل آنها به مزیت رقابتی است. در ضمن، عامل اندازه نقش تعدیل کننده در مدل دارد. مدل نهایی تحقیق، بر اهمیت جایگاه گرایش کارآفرینانه سازمانی در بانکهای تجاری دلالت داشته و توجه ویژه مدیران ارشد را به این حوزه جلب می نماید. UR - https://jed.ut.ac.ir/article_55978.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_55978_c24310cddfe61d229b51cf2fb7299b1e.pdf ER -