TY - JOUR ID - 50800 TI - تأثیر ذهنیت فلسفی بر گرایش‌های کارآفرینی مورد مطالعه: مدیران کسب‌وکارهای کوچک و متوسط JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - مرادی پردنجانی, حجت الله AU - صادقی, ستار AU - جعفری, پریوش AD - مربی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد و دانشجوی دکتری AD - استادیار دانشگاه کاشان AD - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 6 IS - 4 SP - 95 EP - 112 KW - ذهنیت فلسفی KW - کسب‌وکار کوچک و متوسط‌ KW - گرایش‌های کارآفرینی KW - مدیران DO - 10.22059/jed.2013.50800 N2 - این مقاله به بررسی تأثیر ذهنیت فلسفی بر گرایش‌های کارآفرینی مدیران کسب‌وکارهای کوچک و متوسط پرداخته است. طرح آن از نوع توصیفی است که به روش همبستگی انجام گرفته است. جامعة تحقیق را همة مدیران کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ‌ایران تشکیل می‌دهند. از میان آن‌ها تعداد 361 نفر به روش چندمرحله‌ای و از 9 استان انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز نیز از طریق 2 پرسشنامه گردآوری شد. داده‌های به­دست­آمده با استفاده از تحلیل مسیر و مدل معادلات تجزیه­وتحلیل شد و نتایج زیر به دست آمد: ذهنیت فلسفی بر پیشرفت‌طلبی، استقلال‌طلبی، خلاقیت، ریسک‌پذیری و مرکز کنترل آن‌ها تأثیر معنی‌داری دارد. سابقة مدیریتی مدیران نیز که تعدیل‌کنندة گرایش‌های کارآفرینی آن‌هاست، تأثیر معنی‌داری دارد؛ در ضمن مدل ارائه‌شده برای بیان تأثیر ذهنیت فلسفی بر گرایش‌های کارآفرینی مدیران، مدل مناسبی است و با داده‌های به‌دست آمده برازش دارد، پس با تقویت ابعاد ذهنیت فلسفی مدیران می‌توان گرایش‌های کارآفرینی آن‌ها را ارتقا داد. UR - https://jed.ut.ac.ir/article_50800.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_50800_91ea88fd7f4d88e088788f810295748d.pdf ER -