TY - JOUR ID - 36254 TI - ارزیابی قابلیت‌های کارآفرینی دانشجویان؛ بازاندیشی در مأموریت‌های برنامه‌ی درسی آموزش عالی JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - امینی, محمد AU - تمنایی‌فر, محمدرضا AU - غلامی علوی, صدیقه AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان AD - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه کاشان AD - کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 6 IS - 1 SP - 145 EP - 164 KW - کارآفرینی KW - آموزش کارآفرینی KW - قابلیت‌های کارآفرینی KW - آموزش عالی KW - برنامه‌ی درسی آموزش¬عالی DO - 10.22059/jed.2013.36254 N2 - هدف اصلی این پژوهش بررسی و ارزیابی قابلیت­‌های کارآفرینی دانشجویان به‌منظور اعتباربخشی و بازاندیشی در کارکردها و مأموریت‌های برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران می­باشد. جامعه‌ی آماری این تحقیق توصیفی- پیمایشی، دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 91- 90 می‌باشد (5502=N). که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تعداد 412 نفر از آن­ها به‌عنوان گروه نمونه انتخاب و مطالعه شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t تک متغیره و تحلیل واریانس یک طرفه) استفاده شد. نتایج به‌دست آمده از این پژوهش نشان داد که میان دانشجویان دانشکده‌های مختلف از نظر قابلیت‌های کارآفرینی تفاوت معناداری وجود ندارد. اما در عین حال میان دانشجویان دختر و پسر در نمره‌ی کل کارآفرینی و شاخص‌های ریسک‌پذیری و خلاقیت تفاوت معناداری وجود دارد. افزون‌بر این، یافته‌های این تحقیق نشان داد که میان دانشجویان سال اول و چهارم از نظر میزان برخورداری از قابلیت‌های کارآفرینی تفاوت معناداری وجود ندارد. UR - https://jed.ut.ac.ir/article_36254.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_36254_7f3378f376dfddb19b285ffddc2226e6.pdf ER -