TY - JOUR ID - 36247 TI - نقش روابط بین شرکتی در یادگیری شرکتی و ایجاد نوآوری باز در شرکت‌های کوچک و متوسط JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - قوامی‌پور, محسن AU - ایراندوست, عبدالله AD - کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه علامه¬ی طباطبایی Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 6 IS - 1 SP - 27 EP - 46 KW - ارتباطات بین سازمانی KW - یادگیری بین¬سازمانی KW - نوآوری باز DO - 10.22059/jed.2013.36247 N2 - یکی از ملزومات عملکرد موفق  شرکت­های کوچک و متوسط در دنیای رقابتی امروز داشتن نوآوری و ایجاد روحیه‌ی یادگیری سازمانی است. از این‌رو، هدف از این مطالعه بررسی مدل رابطه‌ای بین متغیرهای ارتباطی، یادگیری بین سازمانی و درنهایت ایجاد نوآوری باز در شرکت‌های کوچک و متوسط استان تهران می‌باشد، به‌طوری‌که بتواند روابط بین متغیرها و ضریب اهمیت آنها را بررسی کند. این تحقیق از نوع کاربردی و به لحاظ روش تحقیق از شاخه توصیفی- همبستگی می‌باشد. جامعه‌ی آماری مطالعه مدیران کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است، که با توجه به گستره‌ی جغرافیایی، شهر تهران و محدوده‌ی آن به‌عنوان جامعه‌ی هدف انتخاب و با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی 99 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شد. از این‌رو برای تحلیل داده‌ها از تحلیل عاملی تاییدی و آزمون‌های همبستگی استفاده شده است. نتایج به‌دست آمده نشان می­دهد که پدیده‌ی اعتماد بین شرکت‌ها به‌عنوان مهم‌ترین عامل شکل‌گیری ارتباطات بین شرکتی با به‌دست آوردن دانش در فرایند یادگیری بین سازمانی رابطه­ی معنا‌دار مثبتی دارد و نیز ارتباطات بین شرکتی نقش معناداری را در فرایند ایجاد نوآوری باز در شرکت‌های کوچک و متوسط ایفا می‌کند. UR - https://jed.ut.ac.ir/article_36247.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_36247_9c73d1f543161592ea5ccacc0c375f48.pdf ER -