TY - JOUR ID - 28546 TI - اولویت‌بندی عوامل موثر بر موفقیت کسب‌وکارهای کوچک و متوسط حوزه فناوری‏های برتر- رویکرد فرایند تحلیل شبکه‏ای فازی JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - آذر, عادل AU - صادقی, آرش AU - کردنائیج, اسدا... AD - استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس AD - کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس AD - استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 5 IS - 2 SP - 165 EP - 184 KW - عوامل حیاتی موفقیت KW - فرایند تحلیل شبکه‏ای فازی KW - کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط DO - 10.22059/jed.2012.28546 N2 - کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط نقش محوری در توسعه‌ی اقتصادی کشور‏ها دارند و این بنگاه‏ها حدود 80 درصد رشد اقتصادی جهان را شامل می‏شوند. با این وجود درصد بالایی از بنگاه‏های کوچک در سال‏های اولیه‌ی تاسیس با شکست مواجه می‏شوند. در این میان در حوزه‌ی فناوری‌های برتر به‌دلیل وابستگی زیاد به فناوری در حال تغییر و هم‌چنین نیاز به سرمایه‌ی اولیه‌ی زیاد، بنگاه‏ها با وضعیت دشوارتری روبه‌رو هستند. هدف این تحقیق ارائه‌ی مدلی برای تعیین و اولویت‏بندی عوامل اثرگذار بر موفقیت کسب‌وکارهای کوچک و متوسط حوزه‌ی فناوری‏های برتر می‌باشد. با توجه به تعدد این عوامل و وجود همبستگی بین آن‌ها، و هم‌چنین به‌منظور لحاظ نمودن عدم قطعیت موجود در قضاوت‌های کیفی تصمیم‌گیرندگان در این پژوهش از شیوه‌ی فرایند تحلیل شبکه‏ای فازی برای تحلیل داده‏ها و رتبه‌بندی استفاده شده است. جامعه‌ی آماری این تحقیق خبرگان حوزه‌ی کسب‌وکارهای کوچک (شامل اساتید دانشگاه، کارآفرینان و سیاست‌گذاران) می‌باشد، که از این میان 6 نفر به‌عنوان نمونه‌ی آماری انتخاب شدند. براساس نتایج تحقیق از میان شاخص‏های 10 گانه‏ی موفقیت، سیاست‌ها و قوانین کسب‌وکار در کشور، فناوری و ویژگی‏های کارآفرین با وزن‏های 0.194، 0.141 و 0.135 به ترتیب به‌عنوان مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر موفقت کسب‌وکارهای کوچک و متوسط حوزه‌ی فناوری‌های برتر شناسایی شدند. UR - https://jed.ut.ac.ir/article_28546.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_28546_9e0592b05de1fc642474c797155f5859.pdf ER -