TY - JOUR ID - 24655 TI - شناسایی الگوی کارآفرینی رسانه‌ای برای کسب‌وکارهای رسانه‌های دیجیتال کشور JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - نیک‌نژاد, عباس AU - مقیمی, سیدمحمد AU - روشندل اربطانی, طاهر AD - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران AD - دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران AD - استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 5 IS - 1 SP - 65 EP - 83 KW - الگوی کارآفرینی KW - رسانه KW - کارآفرینی رسانه‌ای DO - 10.22059/jed.2012.24655 N2 - کارآفرینی رسانه‌ای (ME) خلق و مالکیت یک شرکت یا سازمان کوچک است که فعالیت‌های آن حداقل یک نوآوری برای بازار کسب‌وکار‌های رسانه‌ای ایجاد کند. با عنایت به نو بودن پدیده‌ی کارآفرینی در کسب‌وکارهای رسانه‌ای، هدف این پژوهش ارائه الگویی برای کارآفرینی رسانه‌ای می‌باشد. این تحقیق از نوع کیفی و با به‌کارگیری روش نظریه‌ی داده‌بنیاد (نظریه‌ی برخاسته از داده) انجام شده است. داده‌های تحقیق از طریق مصاحبه‌ی نیمه‌ساختار یافته از میان 11 موسسه‌ی رسانه‌ای دیجیتال کشور شامل چهار دسته‌ی اصلی تولیدکنندگان محتوا، فروش محصولات/خدمات، پشتیبانی و نرم‌افزار و تبلیغات جمع‌آوری شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که در الگوی کارآفرینی رسانه‌ای، سه دسته عوامل زیربنایی (منابع و انسان‌مداری)، عوامل روبنایی (کارآفرین رسانه‌ای، بازار و مشتریان و دولت/جامعه) و عوامل موازنه‌کننده (ارتباطات، ارزش‌ها و هنجارها و نظام اجتماعی- اقتصادی) بازیگران اصلی محسوب می‌شوند که تعامل و توازن هر سه دسته عوامل یادشده موجب دوام و استمرار کارآفرینی رسانه‌ای می‌شود. UR - https://jed.ut.ac.ir/article_24655.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_24655_202ca4d2991a55a6793351d844d05bd7.pdf ER -