TY - JOUR ID - 24405 TI - بررسی تأثیر شیوه‌های حل مسأله بر شخصیت کارآفرینانه‌ (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز) JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - پارسا, عبداله AU - عبدالوهابی, مرضیه AU - ظریف, سکینه AD - استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز AD - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 4 IS - 4 SP - 145 EP - 164 KW - شخصیت کارآفرینانه KW - شیوه‌های حل مساله KW - کارآفرینی DO - N2 - این پژوهش با هدف بررسی ارتباط شیوه‌های حل مسأله و ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینانه، با انتخاب تصادفی طبقه‌ای 374 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران در سال 1390-1389 و با روش توصیفی- همبستگی و از طریق تکمیل دو پرسش‌نامه‌ی بررسی ویژگی‌های کارآفرینی و شیوه‌های حل مسأله انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که هر کدام از شیوه‌های چهارگانه‌ی حل مسأله با ویژگی‌های کارآفرینی دانشجویان رابطه‌ی معنادار و مثبت دارند. نتایج رگرسیون نیز نشان داد که شیوه‌های عقلانی و عمل‌گرا، 33 درصد از کل واریانس ویژگی‌های کارآفرینانه‌ی دانشجویان را پیش‌بینی می-کنند و سهم شیوه‌ی حل مسأله‌ی عقلانی از این میزان، 56/0 می‌باشد. سایر شیوه‌های حل مسأله قادر به پیش‌بینی معنادار ویژگی‌های کارآفرینانه‌ی دانشجویان نیستند. تقویت این دسته از شیوه‌های حل مسأله با گنجانیدن متون و تمرین‌های مرتبط در محتوای برنامه‌های درسی دانشجویان، می‌تواند به رشد استعداد کارآفرینی دانشجویان کمک کند. UR - https://jed.ut.ac.ir/article_24405.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_24405_7f0e85bced84778213cd76193d0975ba.pdf ER -