TY - JOUR ID - 22832 TI - شناسایی و اولویت‌بندی فرصت‌های کارآفرینانه در شرکت قطارهای مسافری رجا JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - کرد نائیج, اسد الله AU - زالی, محمد رضا AU - شرکاء, سارا AD - استادیار دانشگاه تربیت مدرس AD - استادیار دانشگاه مازندران AD - کارشناس ارشد مدیریت اجرایی پردیس قم دانشگاه تهران Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 3 IS - 1 SP - 117 EP - 140 KW - الگوی اولویک KW - تشخیص فرصت KW - فرصت کارآفرینانه KW - کارآفرینی DO - N2 - کارآفرینی فرایند مرتبط با کشف، ارزیابی و بهره‌برداری از فرصت‌ها است که طی آن کالاها و خدمت‌های نوینی خلق یا ارایه می‌شود. از این‌رو تشخیص فرصت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین توانایی‌های کارآفرینان موفق است و به همین دلیل یکی از محورهای پژوهش‌های کارآفرینی به‌شمار می‌رود. فرصت‌های کارآفرینانه امکان دارد مستقل از فعالیت‌هایی که کارآفرینان انجام می‌دهند، وجود داشته باشند و یا شاید به‌وسیله‌ی فعالیت‌های کارآفرینان خلق شده باشند. این مقاله به شناسایی فرصت‌های کارآفرینانه از منظر کارآفرینی سازمانی پرداخته است نه ایجاد یک کسب‌وکار جدید. به‌منظور شناسایی و اولویت‌بندی فرصت‌های کارآفرینانه‌ی شرکت قطارهای مسافری رجا، براساس الگوی اولویک، پرسش‌نامه‌ای (با آلفای کرونباخ 914/0) در 8 بخش با دو مقیاس سنجش "رضایت" و "اهمیت" طراحی شد و پس از تایید خبرگان مرتبط با موضوع تحقیق در بین مسافران اکثر مسیرهای شبکه حمل و نقل ریلی کشور توزیع و جمع‌آوری شد. درنهایت نتایج تحقیق بیان‌گر وجود فرصت‌های کارآفرینانه (به ترتیب اولویت) در ایجاد کوپه‌ی معلولان، ارایه‌ی خدمت‌های اطلاع‌رسانی در ایستگاه راه‌آهن، ارایه‌ی خدمت حمل و نقل درب به درب، ارایه‌ی کارت توقف‌گاه همراه با بلیت، ایجاد کوپه و سالن بازی، ارایه‌ی خدمت الکترونیکی در ایستگاه راه‌آهن و ارایه‌ی خدمت‌های اینترنتی است. UR - https://jed.ut.ac.ir/article_22832.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_22832_1de90355557654bbfe75261784f7a84c.pdf ER -