دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
12
3
2019
11
22
علل تأثیرگذار در انتقال قصد به عمل در خلق ارزش کارآفرینانه
321
339
FA
امیر
امامی
0000-0002-2680-8628
گروه کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
a.emami@khu.ac.ir
10.22059/jed.2019.290487.653146
هدف این پژوهش، کشف عواملی است که در رابطه قصد- عمل در خلق ارزش تأثیرگذارند. در این مقاله از سازه "میل به ارزیابی کارآفرینانه"، بهعنوان رابط میانجی بین قصد و عمل در خلق ارزش استفاده شده است. نقش عمل بهعنوان پیامد این سازه و قصد و عوامل محرک آن بهعنوان علل، مفهومپردازی شده است. روش پژوهش از منظر هدف، کاربردی و برحسب روش گردآوری اطلاعات، پیمایشی-کمّی است که بهصورت طولی انجام شده است. جامعه تحقیق، کارآفرینان پارکهای علموفناوری کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند. مقطع زمانی جمعآوری دادهها، سالهای 1395 تا 1396 است. نمونه تحقیق شامل 213 نفر است که با روش نمونهگیری مرحلهای و منظم بهدست آمده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد با پرسشهای بستهپاسخ است. روابط بین پیامد و علل نیز با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد: نگرش کارآفرینان به خلق ارزش و خودباوری، بر عمل تأثیر مثبت و معنادار دارد، اما هنجارهای اجتماعی که از پیشنیازهای مهم قصد است، تأثیری بر اقدام به خلق ارزش ندارند. در مجموع، تأثیر خودباوری کارآفرینانه بر ادراکات مربوط به رفتارهای برنامهریزی شده بیشتر است (قصد و عمل) تا بر میل به ارزیابی کارآفرینانه.
خودباوری,عملِ خلق ارزش,قصدِ خلق ارزش,میل به ارزیابی کارآفرینانه,هنجارهای اجتماعی
https://jed.ut.ac.ir/article_74701.html
https://jed.ut.ac.ir/article_74701_954ad3b4417a37d0d7cbc54787fd26a4.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
12
3
2019
11
22
طراحی الگوی زیست بوم کارآفرینی درکسب و کارهای روستایی تعاون محور
341
360
FA
غلامحسین
حسینی نیا
0000-0002-5746-6237
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
hosseininia@ut.ac.ir
وحید
علی ابادی
دانشگاه بوعلی سینا
vahid.aliabadi@gmail.com
پوریا
عطائی
گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس
pouria.ataei@modares.ac.ir
10.22059/jed.2019.286203.653083
کشورهای در حال توسعه تعاونیها توانستهاند در قالبهای کوچکمقیاس، بخش قابلملاحظهای از نیروی انسانی را بهکار گرفته و سهمشان را در تولید ناخالص ملی و حتی همبستگی و وحدت اجتماعی افزایش دهند. برهمین اساس، این پژوهش با هدف طراحی الگوی زیستبوم کارآفرینی در کسبوکارهای روستاییِ تعاونمحور انجام شده است. پژوهش حاضر، کاربردی و از منظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی است. برای نیل به هدف پژوهش، از رویکرد تحلیل سلسلهمراتبی فازی استفاده شد. نخست بهمنظور شناسایی ابعاد و مؤلفههای زیستبوم کارآفرینی در کسبوکارهای روستاییِ تعاونمحور، به مطالعه عمیق منابع نظری پرداخته شد. جامعه تحقیق 25نفر از متخصصان کلیدی در زمینه کارآفرینی روستایی بودند که برای ارجحیتبندی و سنجش اهمیت نسبی معیارها و زیرمعیارها از آنها استفاده شد. یافتههای تحلیل سلسلهمراتبی فازی این نتایج را نشان داد: بُعد سیاسی (حمایت صریح از کارآفرینی تعاونمحور در اسناد بالادستی کشور)، فرهنگی-اجتماعی (کاهش ریسک مالی در سرمایهگذاران محلی)، تأمین مالی (تأمین مالی ارزانقیمت کسبوکارهای روستاییِ تعاونمحور)، بُعد حمایتی (بهبود همهجانبۀ زیرساختها (ارتباطی، مالی و....)) و بازار (ایجاد شبکههای ارتباطی در بین کارآفرینان ایرانی و بینالمللی)، از اهمیت بیشتری در یک اکوسیستم کارآفرینی در کسبوکارهای روستاییِ تعاونمحور برخوردارند.
تحلیل سلسله مراتبی فازی,زیست بوم کارآفرینی,کسب وکار تعاون محور,کسبوکار خانگی
https://jed.ut.ac.ir/article_74196.html
https://jed.ut.ac.ir/article_74196_1162f26e0913f209dcc9eb5f61134e3c.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
12
3
2019
11
22
تاثیر ویژگی های ساختاری تیم کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کارهای فعال در صنعت فناوری اطلاعات: تبیین جایگاه محیط و شبکه کارآفرینانه
361
380
FA
کامبیز
طالبی
0000-0002-2448-6581
هیت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
ktalebi@ut.ac.ir
رضا
محمدکاظمی
0000000254427857
کسب و کار جدید، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
r_mkazemi@ut.ac.ir
مهدی
علیزاده
0000-0002-6875-2431
دانشجو
m.alizadeh@ut.ac.ir
10.22059/jed.2019.271050.652823
تیم کارآفرینانه، رایجترین نهاد بنیانگذار کسبوکار در صنعت فناوری اطلاعات است. تشکیل کسبوکار توسط تیمکارآفرینانه، آثار مثبتی در نتایج عملکرد آن دارد. با اینحال، در زمینه فناوری اطلاعات توافق چندانی در مورد تأثیر ویژگیهای ساختاری تیم کارآفرینانه بر عملکرد کسبوکار وجود ندارد. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی بوده و از منظر گردآوری دادهها توصیفی-همبستگی است. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه محققساخته و با روش تصادفی ساده، از 98 نفر ازمدیران کسبوکار فعال در صنعت فناوری اطلاعات در شهر تهران که بهطور تیمی راهاندازی و اداره میشدند، گردآوری شده و تحلیل دادهها با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری انجام یافته است. آلفای کرونباخ برای تمامی سازهها بالاتر از 7/0 و مقدار میانگین واریانس استخراج شده بالاتر از 5/0 بوده و روایی و پایایی سازهها تأیید شد. دلیل تناقضات پیشین، عدم تبیین سازوکار تأثیر ساختار تیم کارآفرینانه بر عملکرد کسبوکار است. براساس نتایج، اندازه و تنوع تیم کارآفرینانه همزمان که از پویایی محیط تأثیر میپذیرد، از طریق ایجاد دسترسی بالاتر به منابع ناشی از شبکه کارآفرینانه گستردهتری که خود معلول اندازه بزرگتر و تنوع بیشتر تیم کارآفرینانه است، عملکرد کسبوکار را تحت تأثیر قرار میدهد.
تیم کارآفرینانه,شبکه کارآفرینانه,عملکرد,محیط کسب و کار
https://jed.ut.ac.ir/article_74193.html
https://jed.ut.ac.ir/article_74193_944ea7ceccb933e7e1051e79ee3837d7.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
12
3
2019
11
22
چرایی پای بندی بعضی کارافرینان به اخلاق کسب و کار -گزارش پژوهشی مبتنی بر نظریه داده بنیاد کلاسیک (گلیزری)
381
400
FA
مهرداد
آقامحمدی
دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
aghamohammadi_m@ut.ac.ir
قنبر
محمدی الیاسی
0000-0002-1186-5961
دانشگاه تهران، استادیار
elyasi@ut.ac.ir
10.22059/jed.2019.287618.653101
امروزه افکار عمومی و محققان کشورمان، تخطیِ برخی از فعالان کسبوکار از اصول اخلاقی را واقعیتی انکارناپذیر میدانند. درعینحال، میتوان کارآفرینان موفقی را در صنعت غذا یافت که پایبندی آنان به اخلاق کسبوکار، زبانزد خبرگان کسبوکار است. نظر به ضرورت درک عمیق از ساختار تجربه زیسته این افراد، پژوهش کاربردی و کیفی حاضر با راهبرد نظریه دادهبنیاد تلاش دارد به دلایل التزام آنان به اخلاق کسبوکار وقوف یابد. مؤلفان تلاش کردند تجربیات اخلاقی کسبوکاری مشارکتکنندگان را طی مصاحبههای عمیق بررسی و دلایل پایبندی آنان به اخلاق کسبوکار را احصاء کنند. جامعه پژوهشی منتخب، "کارآفرینان موفق صنایع غذایی" ایرانی بودند که واجد ویژگیهای شهرت به اخلاقمداری در کسبوکار، مالکیت کسبوکار تثبیت شده و داشتن برند و نوآوری مکرر در محصول بودند. نمونههای نهایی نیز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و دادههای میدانی طی ده مصاحبه واقعمحور جمعآوری شد. تحلیل دادهها، با پیروی از نظریه دادهبنیاد کلاسیک انجام شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که کارآفرینان مذکور تلقی دو گانهای از اخلاق کسبوکار دارند. دغدغه آنان در کسبوکار، کسب فایده (سود و برکت) است که از طریق موازنه منافع کارآفرین و ذینفعان برطرف میشود. دلیل پایبندیشان نیز فایدهمندی اخلاق است؛ یعنی التزام به اخلاق کسبوکار معطوف به فواید مادی و معنوی است که از اخلاق نصیبشان میشود.
پای بندی به اخلاق کسبوکار,کارآفرینان موفق,نظریه داده بنیاد کلاسیک
https://jed.ut.ac.ir/article_74197.html
https://jed.ut.ac.ir/article_74197_d6f255e60566c62b40e9064d6900c938.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
12
3
2019
11
22
تدوین و کاربست چارچوبی برای ارزیابی زیست بوم کسبوکارهای نوپای مبتنی بر فاوا در استان ایلام
401
420
FA
همایون
مرادنژادی
عضو هیات علمی
h.moradnezhadi@ilam.ac.ir
محمدشریف
شریف زاده
0000-0002-7923-0225
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
sharifsharifzadeh@gmail.com
مرجان
واحدی
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
marjan.vahedi@ilam-iau.ac.ir
حسین
مهدی زاده
استادیار گروه کارآفرینی و توسعه روستایی دانشگاه ایلام
h.mahdizade@ilam.ac.ir
10.22059/jed.2019.286047.653086
این پژوهشِ کاربردی با هدف تدوین و کاربست چارچوبی برای ارزیابی زیستبوم کسبوکارهای نوپای فاوا در استان ایلام و با بهرهگیری از روش آمیخته اکتشافی، به انجام رسید. در مرحله تدوین، با تشکیل گروه کانونی و مشارکت 14 نفر از خبرگان کسبوکارهای فاوا، چارچوبی در سه سطح مؤلفهها، ابعاد و نشانگرهای زیستبوم تدوین شده و هفت مؤلفه (سیاست، تأمین مالی، فرهنگ، پشتیبانی، سرمایه انسانی، بازار و جذابیت محیطی) شناسایی شد. در مرحله کاربست، با بهکارگیری روش فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP)، درجه اهمیت هرکدام از معیارهای دوگانه «میزان اهمیت» و «میزان دسترسی» برای رتبهبندی محاسبه شده و سپس، با استفاده از وزنهای بهدست آمده، نشانگرهای شناساییشده در مرحله تدوین، با استفاده از مدل TOPSIS رتبهبندی شدند. پاسخگویان در این مرحله نیز 14 مشارکتکنندهی مرحله پیشین بودند که از بین فعالان زیستبوم کسبوکارهای نوپای فاوا در استان ایلام با شیوه نمونهگیری هدفمند برگزیده شده بودند. ابزار تحقیق نیز پرسشنامه محققساخته براساس یافتههای مرحله پیشین بود. ارزیابی وضعیت زیستبوم کسبوکار موردمطالعه نشان داد که بیشترین میزان شکاف در ابعاد دولت، بیمه و مالیات، سرمایه مالی، الگوسازی فرهنگی، خدمات حمایتی و شبکه استارتآپی وجود دارد.
استان ایلام,زیستبوم کارآفرینی,کسبوکارهای نوپا,کسبوکارهای نوپای مبتنی بر فاوا
https://jed.ut.ac.ir/article_74195.html
https://jed.ut.ac.ir/article_74195_8183ac85554086414515f8f3751db038.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
12
3
2019
11
22
طراحی الگوی پنجره فرصت کارآفرینی در زنجیره تامین با استفاده از روش فراترکیب
421
440
FA
هادی
مفتاحی
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
hadi_875@yahoo.com
فرهاد
وفایی
استادیار،گروه مدیریت،دانشگاه کردستان،کردستان،ایران
far.vaff@yahoo.com
فرشید
نمامیان
استادیار گروه مدیریت، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
farshidnamamian@gmail.com
صید مهدی
ویسه
استادیار،گروه مدیریت،دانشگاه ایلام،ایلام،ایران
amir7912000@yahoo.com
10.22059/jed.2019.285314.653074
کشف و بهکارگیری فرصتهای کارآفرینی از اصول مهم زنجیره تأمین کارآفرینانه است. اما فرصتهای کارآفرینی دارای یک فریم خاصاند که باز بودن آن محدودیت زمانی دارد. در این معنا اگر این زمان بهسر آید، دیگر فرصت تلقی نمیشوند و پنجره بسته خواهد شد. طراحی مدلی برای شناخت علائم و سیگنالهای بازبودن پنجرههای فرصت در سرتاسر زنجیره تأمین بهمنظور بهرهبرداری از فرصتها، هدف این تحقیق است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، برحسب گردآوری دادهها از نوع اسنادی– فراترکیب و از نوع پژوهشهای غیرآزمایشی (توصیفی) است. در این تحقیق براساس روش فراترکیب، 295 مقاله و کتاب (منابع داخلی و خارجی) مورد بررسی قرار گرفته است. سپس برای پالایش و کنترل کیفیت متون، با استفاده از روش مهارتهای ارزیابی ضروری، 36 مقاله نهایی انتخاب شده و پس از بازنگری، ترکیب مفاهیم مشترک و سنجش پایایی ابعاد و مؤلفههای بهدست آمده با کمک خبرگان و استفاده از شاخص کاپا، نتایج تحقیق با عنوان مدل پنجره فرصت در زنجیره تأمین، براساس تغییرات در 8 مقوله اصلی (تغییرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، قانونی، تکنولوژی، دانش جدید، نقایص بازار، صنعت و بازار و تغییرات جمعیتی) و 34 تِم ارائه شده است. این الگو میتواند بهعنوان مبنایی برای برنامهریزی مدیران در سرتاسر زنجیره تأمین ایجاد کارآفرینی مدنظر قرار گیرد.
پنجره فرصت,زنجیره تامین,فراترکیب,کارآفرینی
https://jed.ut.ac.ir/article_74194.html
https://jed.ut.ac.ir/article_74194_00637bc79e74f3275f8084a011e776f6.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
12
3
2019
11
22
مدل رفتار مورد انتظار سرمایهگذاران از کارآفرینان نوپا در فرآیند سرمایهگذاری
441
460
FA
مصطفی
موسوی رضوی
دانشجوی دکتری/گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
m.mousavi.r@ut.ac.ir
محمد حسن
مبارکی
0000-0002-0698-2071
عضو هیئت علمی/گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
mhmobaraki@ut.ac.ir
حمید
پاداش
عضو هیئت علمی/گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
padash@ut.ac.ir
10.22059/jed.2019.287932.653107
دشواری دسترسی به منابع مالی توسط کارآفرینان نوپا و محدودبودن منابع مالی سرمایهگذاران، سبب میشود نحوه تفکر و انتظار سرمایهگذاران در مورد انتخاب سرمایهگذاریهای جدید حائز اهمیت باشد. هدف این مقاله، طراحی الگوی رفتار موردانتظار سرمایهگذاران از کارآفرینان نوپا در فرآیند سرمایهگذاری است. برای این منظور و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی، از نظریه برخاسته از دادهها با رویکرد سیستماتیک بهره گرفته و به این ترتیب پژوهشی کاربردی در این زمینه انجام شده است. جامعه آماری موردنظر این پژوهش شامل تمام سرمایهگذاران مخاطرهپذیر و سرمایهگذاران فعال در شتابدهندههای استان تهران است که حداقل یک تجربه سرمایهگذاری در مرحله ایجاد کسبوکار روی کارآفرینان نوپا داشتهاند. نمونهگیری نظری از این جامعه تا رسیدن به مرحله اشباع نظری ادامه یافت و در مصاحبه دوازدهم محقق شد. نتایج حاصل از این مطالعه بیانگر آن است که داشتن روحیه کارآفرینانه و رفتار اجتماعی و استراتژیک کارآفرینان نوپا، از جمله مهمترین رفتارهای موردانتظار سرمایهگذاران از کارآفرینان نوپا در فرآیند سرمایهگذاری است.
تأمین مالی,رویکرد رفتاری,نظریه برخاسته از دادهها,کارآفرینان نوپا
https://jed.ut.ac.ir/article_74198.html
https://jed.ut.ac.ir/article_74198_0e675a67a242fbcd8a7fab7fb9d8968c.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
12
3
2019
11
22
تأثیر ویژگیهای فردی در حوزه مالی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
461
480
FA
گلبرگ
صادقی
کارشناس ارشد کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
sadeghi_golbarg@yahoo.com
افسانه
باقری
0000-0002-2986-8001
گروه توسعه ی کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
af.bagheri@ut.ac.ir
هستی
چیت سازان
0000000347403301
گروه کسب و کار، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
chitsazan@ut.ac.ir
10.22059/jed.2020.289669.653130
در حالیکه پژوهشهای بسیاری تأثیر معنادار قصد کارآفرینانه بر راهاندازی و ادارهی کسبوکار و اهمیت بهسزای مباحث مالی بر شکلگیری قصد کارآفرینانه را نشان دادهاند، اما تاکنون کمتر به مباحث مالی و تأثیر آن بر قصد کارآفرینانه، بهخصوص در میان دانشجویان، پرداخته شده است. هدف اصلی این مقاله آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده، به بررسی تأثیر ویژگیهای فردی در زمینه مالی (همچون خوشبینی مالی، درک دسترسی مالی، خودباوری مالی و اعتمادبهنفس بیشازحد در حوزه مالی) بر قصد کارآفرینانه دانشجویان بپردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از منظر ماهیت از نوع کمّی-همبستگی است. 294نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، به روش نمونهگیری تصادفی ساده برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهای که محقق تنظیم کرده است و برای تحلیل دادهها از نرمافزار AMOS 24 وSPSS21 استفاده شد. نتایج نشان داد، ویژگیهای فردی در حوزه مالی، بر قصد کارآفرینانه دانشجویان تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین خوشبینی مالی و درک دسترسی مالی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان تأثیر مثبت و معنادار دارد، اما خودباوری و اعتمادبهنفس بیشازحد در حوزه مالی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان تأثیر معنادار ندارد.
اعتمادبهنفس بیش ازحد در حوزه مالی,خودباوری مالی,خوشبینی مالی,درک دسترسی مالی دانشجویان,قصد کارآفرینانه
https://jed.ut.ac.ir/article_74758.html
https://jed.ut.ac.ir/article_74758_a4e601877168fa2de7be50460e3c650f.pdf