دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
11
1
2018
05
22
تأثیر کارآفرینی راهبردی بر عملکرد کسبوکار: نقش قابلیتهای پویای سازمان و آشفتگی محیط کسبوکار در شرکتهای دانش بنیان استان اصفهان
1
19
FA
مهدی
اقبال مجد
گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
eghbalmajd@gmail.com
علی
صفری
0000-0002-0001-8740
استادیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
a.safari28@gmail.com
علی
شائمی برزکی
0000-0002-4492-8519
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
shaemi@ase.ui.ac.ir
10.22059/jed.2018.251707.652480
این پژوهش به بررسی تأثیر کارآفرینی راهبردی بر عملکرد کسبوکار با توجه به قابلیتهای پویای سازمان و آشفتگی محیط کسبوکار در شرکتهای دانشبنیان استان اصفهان میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و براساس ماهیت و روش توصیفی- همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شرکتهای دانش بنیان استان اصفهان 230 شرکت بودهاند. نمونۀ مورد بررسی با استفاده از جدول مورگان 143 شرکت دانشبنیان میباشد که به روش تصادفی دردسترس انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محقق ساخته بوده که پایایی و روایی آن بررسی و تأیید شده و به هر شرکت یک پرسشنامه داده شده و توسط مدیر عامل آن تکمیل گردیده است. برای بررسی فرضیههای پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پیالاس3 (Smart PLS 3) استفاده شد. نتایج بهدست آمده از بررسی فرضیهها نشان میدهد که آشفتگی محیطی و قابلیتهای پویای کسبوکار بر کارآفرینی راهبردی و هر سه متغیر بر عملکرد کسبوکار تأثیرگذار است. همچنین، نقش میانجیگری کارآفرینی راهبردی در تأثیرگذاری آشفتگی محیطی و قابلیت پویا بر عملکرد کسبوکار مورد تأیید قرار گرفت.
کارآفرینی راهبردی,آشفتگی محیطی,قابلیتهای پویا,عملکرد کسبوکار,اصفهان
https://jed.ut.ac.ir/article_67263.html
https://jed.ut.ac.ir/article_67263_e1732387239c964bc24457c8b0cdb98b.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
11
1
2018
05
22
زیستبوم کارآفرینی نوآورانه: الگوی عمومی و پیامهایی برای ایران
21
40
FA
یعقوب
انتظاری
دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
y.entezari1965@gmail.com
10.22059/jed.2018.255394.652556
زیستبوم کارآفرینی نوآورانه نقش کلیدی در توسعۀ اقتصادی و ظهور اقتصادهای مبتنی بر نوآوری داشته است. متأسفانه، این زیستبوم در ایران شکل نگرفتهاست. قدم اول برای شکلگیری آن در ایران، شناخت نظری و تجربی آن است. از اینرو، هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی برای زیستبوم کارآفرینی نوآورانه و استخراج پیامهایی برای سیاستگذاران ذیربط در ایران است. این پژوهش با رویکرد توصیفی (از نوع همبستگی) انجام شده و از حیث هدف کاربردی و از حیث روش کمّی است. دادههای مورد نیاز برای اندازهگیری سازههای زیستبوم یادشده، بهصورت مقطعی از گزارشهای 2017 «نمایۀ جهانی نوآوری»، «نمایۀ جهانی کارآفرینی» و «نمایۀ آزادی اقتصادی» برای 137کشور جهان استخراج شدهاست. برای اندازهگیری سازهها و رابطۀ بین آنها از روش مدلسازی معادلههای ساختاری و نرمافزار «اسمارت پی ال اس» استفاده شدهاست. نتایج پژوهش نشان میدهدکه اقتصاد آزاد و محیط سیاسی کارا و اثربخش مؤلفههای کلیدی زیستبوم کارآفرینی نوآورانه هستند و دیگر مؤلفهها براساس آنها شکل میگیرند، توسعه مییابند و اثرگذار میشوند. بنابراین، مقاله این پیام را به سیاستگذاران ایران میدهد که اگر خواهان توسعۀ کارآفرینی نوآورانه در اقتصاد ایران هستند، همزمان باید برای «بهبود کارایی و اثربخشی حکومت و دولت» و«باز و آزادسازی نظام اقتصادی» تلاش کنند
زیستبوم نوآوری,زیستبوم کارآفرینی,زیستبوم کارآفرینی نوآورانه
https://jed.ut.ac.ir/article_67280.html
https://jed.ut.ac.ir/article_67280_eedbf523e3bad4b7d48404c4a30cfbc8.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
11
1
2018
05
22
نقشهای بنگاه جدید فناوری نانو در توسعۀ محصول جدید مشترک با شرکت صنعتی
41
60
FA
محمد علی
بحرینی
دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
alibahreini@gmail.com
علی
مبینی دهکردی
0000-0003-0838-4945
دانشگاه تهران
mobini@ut.ac.ir
محمد رضا
میگون پوری
0000-0002-9428-9364
عضو هیات علمی دانشگاه تهران
meigounpoory@ut.ac.ir
10.22059/jed.2018.252065.652489
بنگاههای جدید بهطور معمول فاقد منابع و قابلیتهای موردنیاز بوده و بهدنبال ایجاد همکاری بهمنظور دسترسی به منابع بیرون از بنگاه هستند. علیرغم اهمیت همکاری بنگاههای جدید با شرکتهای صنعتی، تکامل نقش بنگاه جدید در همکاری با شرکت صنعتی در طی فرایند توسعۀ محصول جدید، کمتر موردتوجه محققان بوده است. این تحقیق بر مبنای هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، کیفی است و با روش مورد کاوی چندگانه طولانیمدت، به بررسی پنج همکاری بنگاه جدید فناور نانو و شرکت صنعتی از سال 1389 تا 1395 پرداخته است. روش گردآوری داده، مصاحبۀ نیمهساختاریافته و بررسی مکاتبات، توافقنامهها، قراردادها و صورتجلسات بوده و برای تجزیهوتحلیل دادهها، پس از اشباع نظری، از روش کدگذاری استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد نقش بنگاه جدید در ابتدای همکاری، توصیهکنندۀ فناوری و برانگیزانندۀ شرکت صنعتی بوده و بعداز آن بهترتیب مجری پژوهشهای موردنیاز شرکت صنعتی، ارائهدهندۀ دانش فنی، تأمینکنندۀ مواد و تجهیزات پیشرفته موردنیاز شرکت صنعتی و سرانجام مشاورۀ وی در حوزههای فناوری است. این مطالعه تصویر مناسبی از همکاری بنگاه جدید فناوری نانو با شرکتهای صنعتی برای محققان و مدیران بنگاهها و شرکتها و همچنین سیاستگذاران ارائه میکند.
بنگاه جدید,شرکت صنعتی,همکاری,فناوری نانو,توسعۀ محصول جدید
https://jed.ut.ac.ir/article_67264.html
https://jed.ut.ac.ir/article_67264_39f50fbd8299e9a593940857c33ad20b.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
11
1
2018
06
22
تأثیرخودکارآمدی کارآفرینانه بر تشخیص فرصتها:با ملاحظۀ نقش اشتیاق کارآفرینانۀ شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علموفناوری شهر تهران
61
80
FA
مژگان
دیانتی
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده حسابداری و مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران
mojgan.diyanati68@gmail.com
آصف
کریمی
0000-0003-2680-5061
استادیار دانشکده حسابداری و مدیریت پردیس فارابی دانشگاه تهران
asef.karimi@ut.ac.ir
مرتضی
اکبری
orcid.org/0000-0001-5215-3349
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
mortezaakbari@ut.ac.ir
10.22059/jed.2018.238421.652274
در سالهای اخیر موضوع فرصتهای کارآفرینی، به عنوان مفهومی که میتواند قلمرو کارآفرینی را از دیگر حوزههای مدیریت متمایز کند و به عنوان حوزه ای مستقل به آن مشروعیت ببخشد، مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه بین شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علموفناوری شهر تهران با ملاحظه نقش اشتیاق کارآفرینانه انجام شد. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوهی گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است که بر مبنای مدل معادلات ساختاری انجامشده است. جامعهی آماری پژوهش 600 شرکت دانشبنیان مستقر در پارکهای علموفناوری بودند که تعداد 234 نفر بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از نرمافزارAmoss22 تحلیل شدند. نتایج نشان داد خودکارآمدی کارآفرینانه بر اشتیاق کارآفرینانه باشدت (411/0)، خودکارآمدی کارآفرینانه بر تشخیص فرصت با شدت (491/0) و اشتیاق کارآفرینانه بر تشخیص فرصت با شدت (230/0) تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین اثر میانجی اشتیاق کارآفرینانه در رابطه بین خودکارآمدی کارآفرینانه و تشخیص فرصتها به تأیید رسید.
اشتیاق کارآفرینانه,تشخیص فرصتها,خودکارآمدی کارآفرینانه,شرکتهای دانشبنیان
https://jed.ut.ac.ir/article_67310.html
https://jed.ut.ac.ir/article_67310_c89ab0ba7af902f054275cd1c2f82300.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
11
1
2018
05
22
طراحی بوم مدل کسبوکار رسانههای اجتماعی نوپای بومی با جهتگیری راهبرد تمرکز پورتر
81
100
FA
سیاوش
صلواتیان
0000-0003-3894-2792
استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما
salavatian@gmail.com
محمدرضا
تقوا
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
taghva@gmail.com
میلاد
گودرزی
کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه علامه طباطبایی
milad85goodarzi@gmail.com
10.22059/jed.2018.67281
استارتآپ,رسانۀ اجتماعی بومی,راهبردهای عمومی پورتر,کانواس,مدل کسبوکار
https://jed.ut.ac.ir/article_67281.html
https://jed.ut.ac.ir/article_67281_be8a53bdb0a036f8cc6327cb9903bde4.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
11
1
2018
05
22
ارائه الگوی آموزشی توسعه توانمندیهای کارآفرینانه در دانش-آموزان با میانجیگری ویژگیهای شخصیتی
101
120
FA
کاظم
عسکری فر
0000-0002-7000-5013
استادیار بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز
kaskarifar@shirazu.ac.ir
ابوالقاسم
ابراهیمی
0009-0001-9840-3742
دانشیار بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز
aebrahimi@shirazu.ac.ir
سید مسلم
علوی
دانشگاه شیراز، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی.
alavimoslem@gmail.com
10.22059/jed.2018.256815.652580
هدف این پژوهش تعیین ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی و ارائۀ الگوی آموزشی برای توسعۀ این ویژگیها در دانشآموزان مقطع دبستان است. در گام اول، ضرورتهای شخصیتی مرتبط با فرآیند کارآفرینی تعیین و اولویت هر ویژگی در پرورش توانمندی کارآفرینانه مشخص شد. در مرحلۀ بعدی، فهرست فعالیتها و رویکردهای آموزشی در مقطع دبستان گردآوری و میزان اثرگذاری هر عامل در توسعۀ ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان تعیین و در ادامه هریک از فعالیتها و رویکردها وزندهی شدهاند. در نهایت الگوی آموزشی توسعۀ توانمندیهای کارآفرینانۀ دانشآموزان ارائه شده است. این تحقیق از نوع کاربردی و آمیختۀ اکتشافی میباشد. جامعۀ آماری در بخش صنعت کارآفرینان و در بخش آموزش، آموزگاران و کارشناسان آموزشی مقطع دبستان بوده و نمونۀ آماری با روش قضاوتی و هدفمند انتخاب و با روش گلولۀ برفی توسعه یافت. در تحلیل دادهها از روشهای تحلیل محتوا، تحلیل سلسلهمراتبی و روش تاپسیس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد رویکرد مدیریت مشارکتی در برنامههای مدرسه، الگوسازی برای دانشآموز، تشویق هدفمند و برقراری رابطۀ احساسی مثبت با آنها در کنار فعالیتهایی از قبیل هنرهای آوایی و نمایشی، بازیهای آموزشی و تقلیدی و پرورش مهارتهای ارتباط کلامی و برنامهریزی اثرگذاری معناداری بر ویژگیهای شخصیتی و رشد توانمندیهای کارآفرینانه در دانشآموزان دارد.
آموزش,کارآفرینی,کارآفرینی دانشآموزان,ویژگیهای شخصیتی
https://jed.ut.ac.ir/article_67283.html
https://jed.ut.ac.ir/article_67283_e56eaa65983f58a7f805baee3ef98ee5.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
11
1
2018
06
22
تحلیل جایگاه مفهوم برکت در کسبوکار
121
139
FA
مهدی
علیزاده
0000-0002-6875-2431
دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران
m.alizadeh@ut.ac.ir
سید رضا
حجازی
0000-0002-9816-5537
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
rehejazi@ut.ac.ir
رامین
کاشف آذر
دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران
ram_kashef@yahoo.com
10.22059/jed.2018.220332.652041
یکی از مفاهیمیکه در فرهنگ مردم ایران و ملل دیگر وجود دارد، مفهوم برکت میباشد. بهرغم توجه بسیاری از مطالعات به مؤلفههای های فرهنگی و دینی در کسبوکار، تاکنون جایگاه برکت در این زمینه، توجه چندانی را به خود معطوف نداشته و حتی تعریفی جامع و مشخصی از این مفهوم در رشتههای مرتبط با کسبوکار ارائه نشده است. در این مطالعه با اتخاذ رویکرد پژوهش کیفی از نوع نظریۀ داده بنیاد، از طریق نمونهگیری هدفمند متون دینی و 12 نفر از خبرگان دینی و کسبوکار با استفاده از مرور متون و مصاحبه به دنبال ارائۀ مفهومی جامع از جایگاه برکت در کسبوکار بودهایم. در این مطالعه، علاوه بر ارائۀ تعریفی از مفهوم برکت و ابعاد آن در کسبوکار، مشخص شده است که مفاهیمیمانند نوعدوستی و خدامحوری، پیش شرطهای علّی برای تحقق برکت در کسبوکار بوده و نتایجی از قبیل اثربخشی پایدار، رشد و کارآیی در زمان را برای کسبوکار موجب میشود. همچنین شرایط زمینه و راهبردهای کسبوکار برای ایجاد نتایج برکت در کسبوکار نیز مورد شناسایی قرار گرفته است
برکت,کسبوکار,کیفیت,اثربخشی پایدار
https://jed.ut.ac.ir/article_67341.html
https://jed.ut.ac.ir/article_67341_6c449b7240629192068c3172139adc85.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
11
1
2018
05
22
بررسی رابطۀ بین بازاریابی کارآفرینانه و وفاداری به برند در صنایع غذایی لبنی (مورد مطالعه: برند کاله)
141
160
FA
علی
محبت طلب
0000-0002-0970-3496
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی تهران
ali.mohabattalab@ut.ac.ir
مهران
رضوانی
0000-0002-2609-0433
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
m.rezvani@ut.ac.ir
بابک
ضیاء
0000-0003-0827-0323
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
bziyae@ut.ac.ir
10.22059/jed.2018.247242.652425
این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ بین ابعاد منتخب بازاریابی کارآفرینانه و وفاداری به برند در صنایع غذایی لبنی، انجام شده است. نوآوری این پژوهش چنین است که، برای اولین بار سنجهها و ابعاد سازۀ بازاریابی کارآفرینانه، از دید مشتریان، با بهرهگیری از مطالعههای گذشته، استخراج و رابطۀ این ابعاد بر وفاداری مشتریان نسبت به برند کاله، ارزیابی شده است. این تحقیق، از لحاظ هدف در زمرۀ پژوهشهای کاربردی بوده و از لحاظ نحوۀ گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است. جامعۀ مورد بررسی کلیۀ شهروندان تهرانی هستند که از محصولات شرکت کاله استفاده کردهاند. این پژوهش در سال ۱۳۹۶ به انجام رسیده است. برای گردآوری اطلاعات با استفاده از جدول مورگان برای تعیین حجم نمونه تعداد ۳۸۰ پرسشنامه استاندارد با روش نمونهگیری تصادفی ساده در بین اعضای نمونه، توزیع و اطلاعات به روش تحلیل معادلات ساختاری و از طریق نرمافزار لیزرل نسخه ۸/۸ تحلیل شده است. نتایج نشاندهندۀ وجود رابطۀ مستقیم بین دو بعد نوآوریگرایی ادراکشده و ارزشآفرینی ادراکشده با وفاداری به برند و رابطۀ معکوس بین بُعد بیشفعالی ادراکشده و وفاداری به برند در مشتریان کاله است.
بازاریابی کارآفرینانه,صنایع غذایی لبنی,وفاداری به برند
https://jed.ut.ac.ir/article_67278.html
https://jed.ut.ac.ir/article_67278_1524cfe6b5148e195e0d78bcbb8b7a75.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
11
1
2018
05
22
اولویتبندیِ پیشرانهای توسعۀ اکوتوریسم کارآفرینانه با رویکرد توانمندسازی اجتماعمحور
161
179
FA
عبدالباسط
مرادزاده
دانشجوی دکترای مدیریت - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده مدیریت
ab.moradzadeh@pgs.usb.ac.ir
محمد
قاسمی
ایران - زاهدان - دانشگاه سیستان و بلوچستان- دانشکده مدیریت - گروه مدیریت
m_ghasemi@mgmt.usb.ac.ir
حبیب ا...
سالارزهی
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه سیستان و بلوچستان
salarzehi@gmail.com
نورمحمد
یعقوبی
رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستان
nm.yaghoubii@gmail.com
جواد
بذرافشان
دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده جغرافیا، گروه برنامه ریزی روستایی
bazrafshan@gep.usb.ac.ir
10.22059/jed.2018.252524.652494
برنامههای توسعهای در جوامع محلی، بدون همراهی و مشارکت ساکنان، با چالشهای متعددی در اجرا مواجه خواهند شد. توانمندسازیِ ساکنان قبل از اجرای این برنامهها، ضمن کاهش آسیبها و هدر رفت هزینهها، منجر به تسهیل و تسریع در اجرا و بروز پیامدهای مثبتِ طرحهای کارآفرینانه خواهد شد. مبتنی بر این رویکرد، هدفِ این پژوهش، شناسایی و اولویتبندیِ مهمترین شاخهای توانمندسازِ اکوتوریسم کارآفرینانه در مناطق روستاییِ استان سیستان و بلوچستان بوده است. روش پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کارشناسان مرتبط با حوزۀ گردشگریِ ادارۀ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان و برخی از اساتید دانشگاه به تعداد 26 نفر بود که سرشماری شدند. دادههای پژوهش بر اساس پرسشنامۀ محققساختۀ ارجحیتبندی که مبتنی بر شاخصهای شناساییشده تدوین شده بود جمعآوری و به کمک نرمافزار Expert Choice تحلیل شد. نتایج پژوهش، نشان از شناساییِ چهار شاخص اصلی بود که توانمندسازی روانشناختی با وزن 459/. در جایگاه نخست قرار گرفت. توانمندسازی سیاسی با وزن 226/.، توانمندسازی اقتصادی با وزن 172/. و توانمندسازی اجتماعی با وزن 142/. در رتبههای بعدی قرار گرفتند. بنابراین به خطمشیگذاران حوزۀ اکوتوریسم کارآفرینانه توصیه میشود برای رشد و توسعۀ این صنعت، توانمندسازی ذهنی و روانیِ جوامع هدف را در اولویت برنامههای خود قرار دهند.
ااکوتوریسم کارآفرینانه,توانمندسازیِ اجتماعمحور,سیستان و بلوچستان,مناطق روستایی
https://jed.ut.ac.ir/article_67279.html
https://jed.ut.ac.ir/article_67279_da8d314804317921c849e91c543111fe.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
11
1
2018
07
23
شناسایی و دستهبندی عوامل تعیینکنندۀ عملکرد نوآوری بنگاههای بخش مواد پیشرفته در ایران
181
200
FA
جواد
مشایخ
0000-0002-1061-0043
پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری، دکترای مدیریت تکنولوژی دانشگاه علامه طباطبائی
mashayekh313@yahoo.com
سید حبیباله
طباطبائیان
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی
tabatabaeian@atu.ac.ir
مقصود
امیری
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی
amiri@atu.ac.ir
محمودمهرداد
شکریه
استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران
shokrieh@iust.ac.ir
10.22059/jed.2018.259026.652608
مواد پیشرفته یکی از حوزههای دانشبنیان است که طی سالهای اخیر در حال تبدیل شدن به یک بخش صنعتی مستقل در ایران است. نوآوری در این حوزه افزونبر اهمیت اقتصادی، اهمیت راهبردی نیز دارد. در نتیجه، شناخت مجموعه عوامل تعیینکنندۀ عملکرد نوآوری بنگاههای این بخش، بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله با تکیه بر نگرش سیستم باز به نوآوری در بنگاه، تلاش شد با در نظر گرفتن دو بعد اصلی عوامل درونبنگاهی و برونبنگاهی، عوامل تعیینکنندۀ عملکرد نوآوری شناسایی و دستهبندی شوند. این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و از نظر نوع داده، کیفی محسوب میشود که راهبرد تحقیق آن بر مطالعۀ چندموردی استوار است. جامعۀ آماری تحقیق شامل 370 شرکت دانشبنیان بخش مواد پیشرفته میباشد؛ که با روش نمونهگیری هدفمند 5 شرکت بهعنوان موارد مطالعه انتخاب و با 9 نفر از مطلعان کلیدی مصاحبههای نیمهساختیافته انجام شد. دادههای کیفی مبتنی بر فرایند نظاممند کدگذاری، تحلیل شدند. برای اعتباریابی نتایج نیز از روش گروه کانونی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهند که 64 عامل تعیینکنندۀ عملکرد نوآوری را میتوان در قالب 6 مؤلفه ویژگیهای جمعیتشناختی، ویژگیهای راهبردی، شایستگیهای سازمانی، ویژگیهای بخش، ویژگیهای محیط علم و فناوری و ویژگیهای محیط کسبوکار دستهبندی کرد. شناخت این مؤلفهها و عوامل مربوط به آنها هم برای مدیران بنگاههای این بخش و هم برای سیاستگذاران در سطوح مختلف راهگشا خواهد بودمواد پیشرفته یکی از حوزههای دانشبنیان است که طی سالهای اخیر در حال تبدیل شدن به یک بخش صنعتی مستقل در ایران است. نوآوری در این حوزه افزونبر اهمیت اقتصادی، اهمیت راهبردی نیز دارد. در نتیجه، شناخت مجموعه عوامل تعیینکنندۀ عملکرد نوآوری بنگاههای این بخش، بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله با تکیه بر نگرش سیستم باز به نوآوری در بنگاه، تلاش شد با در نظر گرفتن دو بعد اصلی عوامل درونبنگاهی و برونبنگاهی، عوامل تعیینکنندۀ عملکرد نوآوری شناسایی و دستهبندی شوند. این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و از نظر نوع داده، کیفی محسوب میشود که راهبرد تحقیق آن بر مطالعۀ چندموردی استوار است. جامعۀ آماری تحقیق شامل 370 شرکت دانشبنیان بخش مواد پیشرفته میباشد؛ که با روش نمونهگیری هدفمند 5 شرکت بهعنوان موارد مطالعه انتخاب و با 9 نفر از مطلعان کلیدی مصاحبههای نیمهساختیافته انجام شد. دادههای کیفی مبتنی بر فرایند نظاممند کدگذاری، تحلیل شدند. برای اعتباریابی نتایج نیز از روش گروه کانونی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهند که 64 عامل تعیینکنندۀ عملکرد نوآوری را میتوان در قالب 6 مؤلفه ویژگیهای جمعیتشناختی، ویژگیهای راهبردی، شایستگیهای سازمانی، ویژگیهای بخش، ویژگیهای محیط علم و فناوری و ویژگیهای محیط کسبوکار دستهبندی کرد. شناخت این مؤلفهها و عوامل مربوط به آنها هم برای مدیران بنگاههای این بخش و هم برای سیاستگذاران در سطوح مختلف راهگشا خواهد بود
تحلیل محتوا,عملکرد نوآوری,عوامل تعیینکنندۀ نوآوری,مواد پیشرفته
https://jed.ut.ac.ir/article_67282.html
https://jed.ut.ac.ir/article_67282_a3d1946de43c5f5acda2ed5aa9574c90.pdf