دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
9
3
2016
11
21
تحلیل رفتار کارآفرینانة کشاورزان در مواجهه با تغییر اقلیم (شواهدی از بخشهای کامفیروز و کر استان فارس)
397
414
FA
محمد رضا
اکبری
دانشجوی دکتری کشاورزی دانشگاه تهران
mrakbari@ut.ac.ir
احمد
رضوانفر
استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
arezvan@ut.ac.ir
امیر
علم بیگی
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
alambaigi@ut.ac.ir
10.22059/jed.2016.60122
بخش کشاورزی بهدلیل نزدیکی به طبیعت، بیش از هر بخش دیگری از تغییر اقلیم تأثیر میپذیرد؛ به عبارت دیگر، آثار تغییر اقلیم در معیشت کشاورزان نمود پیدا میکند و کشاورزان در راستای سازگاری با آن، به تحولات کارآفرینانه در معیشت خود نیازمندند. از اینرو، تحقیق حاضر که ماهیتی توصیفی دارد، بهدنبال تحلیل رفتار کارآفرینانة کشاورزان در مواجهه با تغییر اقلیم است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و روش گردآوری دادههای آن پیمایش است. جامعة مورد مطالعه، بخشهای کامفیروز و کر (شهرستان مرودشت) از توابع استان فارس است که شامل 6843 کشاورز میشود. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد و 364 کشاورز بررسی شدند. روش نمونهگیری در این تحقیق «طبقهای با انتساب متناسب» است. از درخت تصمیم بهعنوان تکنیک تحلیل استفاده شد و برای انجامدادن آن از نرمافزار SPSS<sub>19</sub> بهره گرفته شد. نتایج نشان داد 109 نفر از 364 کشاورز، در مواجهه با تغییر اقلیم رفتار کارآفرینانه را انتخاب کردهاند. نتایج تحلیل درخت تصمیم بیان میکند درک تغییر اقلیم، آسیبپذیری و انسجام اجتماعی قدرت تفکیک رفتارهای مختلف کارآفرینانه را در بین کشاورزان دارد.
تغییر اقلیم,درخت تصمیم,رفتار کارآفرینانه,سازگاری,کامفیروز
https://jed.ut.ac.ir/article_60122.html
https://jed.ut.ac.ir/article_60122_0b8b90001fdc0dca4e1fdad336d0a13d.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
9
3
2016
11
21
پیامدهای مثبت راه ابتکاری احساس در رفتار بازاریابی کارآفرینانه (مورد مطالعه: کارآفرینان نوپای کسبوکارهای نانو و بایو فناوری)
415
432
FA
پوریا
نوری
0000-0003-0640-8341
داشجوی دکترای کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
pourianouri62@gmail.com
نرگس
ایمانی پور
0000-0002-6905-6673
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
nimanip@ut.ac.ir
محمد رضا
زالی
0000-0002-9293-7954
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
mrzali@ut.ac.ir
10.22059/jed.2016.60918
کارآفرینان در بسیاری از تصمیمات کسب و کاری خود از راه های ابتکاری تصمیمگیری استفاده میکنند. یکی از مهم ترین راه های ابتکاری تصمیمگیری کارآفرینان راه ابتکاری احساس است که اهمیت فراوانی در تصمیمات آنها دارد. همچنین، رفتار بازاریابی کارآفرینانه یکی از مهمترین ویژگیهای کارآفرینان است که تحت تأثیر ذهنیت، تصمیمگیری و نیز تفکر کارآفرینانه قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین پیامدهای مثبت راه ابتکاری احساس در رفتار بازاریابی کارآفرینانه انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کارآفرینان نوپای دانشبنیان استان تهران تشکیل میدهند. روش تحقیق پژوهش حاضر کیفی اکتشافی بوده و دادههای پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شدهاند. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر که حاصل تحلیل داده های حاصل از مصاحبه با ۲۰ کارآفرین است، افزایش سرعت در تصمیمگیری، افزایش میل به ریسکپذیری، بقا در بازار و نیز افزایش گرایش به نوآوری از مهمترین پیامدهای مثبت راه ابتکاری احساس در رفتار بازاریابی کارآفرینانه هستند.<br />
استان تهران,راه ابتکاری احساس,رفتار بازاریابی کارآفرینانه,کارآفرین
https://jed.ut.ac.ir/article_60918.html
https://jed.ut.ac.ir/article_60918_0f3a3c74e9033b0686e9a0cc9798613c.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
9
3
2016
11
21
رابطه رهبری تحول گرا و هویت سازمانی با کارآفرینی سازمانی اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز
433
452
FA
محمد
حسنی
استاد مدیریت آموزشی دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
mhs_105@yahoo.com
رقیه
بهادری
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه
llmehdi1@yahoo.com
مهدی
کاظمزاده بیطالی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه
10.22059/jed.2016.60914
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری تحولگرا و هویت سازمانی با کارآفرینی سازمانی در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه تبریز است که از بین عوامل تأثیرگذار بر کارآفرینی سازمانی، به دو متغیر رهبری تحولگرا و هویت سازمانی توجه شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها از نوع توصیفی– همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل 700 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاه تبریز میشود که نمونهای 248 نفری با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از آن انتخاب شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامة رهبری تحولگرا بارنت و همکاران (2001)، پرسشنامة هویت سازمانی آشفورث و مائل (1989) و پرسشنامة کارآفرینی سازمانی کردنائیج و همکاران (1386) استفاده شده است. همچنین، تحلیل دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گامبهگام صورت گرفته است. براساس تجزیه و تحلیل دادهها، بین سبک رهبری تحولگرا و کارآفرینی و همچنین بین دو متغیر هویت سازمانی و کارآفرینی سازمانی در سطح اطمینان 99 درصد همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون بیان میکند سبک رهبری تحولگرا و هویت سازمانی در پیشبینی رفتار کارآفرینی معنادار است و درکل کارآفرینی اعضا از روی رهبری و هویت سازمانی قابلپیشبینی است. درنتیجه، توجه به سبک رهبری تحولگرا و هویت سازمانی از سوی مدیران، با افزایش کارآفرینی از طرف اعضای هیئتعلمی همراه است.<br /> <strong> </strong>
دانشگاه تبریز,رهبری تحولگرا,کارآفرینی سازمانی,هویت سازمانی
https://jed.ut.ac.ir/article_60914.html
https://jed.ut.ac.ir/article_60914_563cc6b0577b89069e3a3b1d2ce8f056.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
9
3
2016
11
21
تأملی بر مکتب اتریش: پیدایش و تحول آن
453
472
FA
سیما
خدابنده لو
کارشناسی ارشد اقتصاد توسعه و برنامه ریزی- دانشگاه تهران
sima_kh_l@yahoo.com
محمود
متوسلی
استاد دانشکدة اقتصاد، دانشگاه تهران
motavaselim@yahoo.com
علی
نیکونسبتی
کارشناسی ارشد اقتصاد -دانشگاه مفید قم
motavaselim@gmail.com
علی
رستمیان
دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهران
ali.rostamiaan@gmail.com
10.22059/jed.2016.60121
مکتب اتریش با انتشار اولین کتاب منگر در سال 1871 بنیان نهاده شد. عوامل گوناگونی از جمله مهاجرت اندیشمندان اتریشی به خارج از اتریش و تأکید بر مکانیسم بازار در مقابل ایدة خروج از بحران از سوی کینز موجب افول مکتب اتریش در دهة 1930 شد، اما عوامل دیگری بهویژه همان تأکید بر مکانیسم بازار و پایبندی به آن سبب احیای مجدد آن از دهة 1970 به بعد شد. در این پژوهش، کلیات مکتب اتریش با استفاده از تحلیل کیفی اسناد کتابخانهای بررسی شده و سپس با مکتب نئوکلاسیک مقایسه شده است. درنتیجه، مکتب اتریش کلیتی یکپارچه بهشمار نمیرود، اما اعضای این مکتب بر اصولی مانند فردگرایی روششناختی، ذهنگرایی روششناختی، نهاییگرایی، ساختار زمانی مصرف و تولید و نظریة ارزش تأکید دارند و انسجام نظری این مکتب به همین موضوع برمیگردد. شایان توجه است، درحالیکه اندیشمندان فعال در علم اقتصاد متعارف (بهویژه نئوکلاسیکها) در غفلت از دستاوردهای حاصل از مطالعات بینرشتهای از جمله علوم شناختی، به بازتولید نظریههای ایستا خو گرفتهاند، اندیشمندان مکتب اتریش در تولید و استفاده از این دستاوردها و بهکارگیری پویاییهای برآمده از آنها در نظریهپردازی پیشگاماند.
اصول اساسی,علوم شناختی,قیاس با نئوکلاسیک,مکتب اتریشی
https://jed.ut.ac.ir/article_60121.html
https://jed.ut.ac.ir/article_60121_7d3999bf0dcc4c52d5e90ff6775b07b1.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
9
3
2016
11
21
طراحی الگوی بازاریابی کارآفرینانه در کسبوکارهای فرهنگی- هنری
473
491
FA
محمدتقی
طغرایی
دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهران
m.toghrayee@ut.ac.ir
مهران
رضوانی
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
mehran.rezvani@gmail.com
محمدحسن
مبارکی
0000-0002-0698-2071
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
mhmobaraki@ut.ac.ir
10.22059/jed.2016.60924
پژوهش حاضر با کنکاشی نوپردازانه و ایجاد همگرایی مؤثر در دو حوزة بازاریابی کارآفرینانه و کسبوکارهای فرهنگی- هنری، چگونگی و چیستی الگوی بازاریابی کارآفرینانه را در کسبوکارهای فرهنگی- هنری تبیین میکند و با بهرهگیری از راهبرد نظریة برخاسته از دادهها شیوة ساماندهی فعالیتهای بازاریابی کسبوکارهای فرهنگی- هنری را تشریح میکند. تحقیق پیش رو از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها کیفی است. جامعة آماری شامل کسبوکارهای فرهنگی- هنری حوزة صنایع خلاق است که با بهرهگیری از روش نمونهگیری نظری و ابزار مصاحبه، مصاحبههای عمیق با ۲۰ نفر از کارآفرینان فرهنگی- هنری انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد مقولة محوری بازاریابی کارآفرینانه در کسبوکارهای فرهنگی- هنری گرایش کارآفرینانة فرهنگی است که ناشی از شرایط علی ذهنیت و نگرش کارآفرینانه است و براساس راهبردهای بازاریابی کارآفرینانه و تاکتیکهای بازاریابی کارآفرینانه به خلق ارزش فرهنگی و ارزش اقتصادی بهعنوان پیامد بازاریابی کارآفرینانه منتهی شده است. همچنین، شرایط زمینهای شامل شبکهسازی، فرهنگ کارآفرینانه، ساختار، بازاریابی داخلی و سرمایة انسانی بهعلاوه شرایط محیطی شامل عوامل اجتماعی، دولت، مذهب، رسانه، محیطزیست و دانشگاه عوامل مؤثر بر بازاریابی کارآفرینانة کسبوکارهای فرهنگی- هنری شناخته شدند.
بازاریابی کارآفرینانه,صنایع خلاق,کسبوکارهای فرهنگی- هنری,نظریة برخاسته از دادهها
https://jed.ut.ac.ir/article_60924.html
https://jed.ut.ac.ir/article_60924_6772c4c57d4483982ccfab194b5d316a.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
9
3
2016
11
21
اولویتبندی عوامل کلیدی در پیادهسازی بانک مجازی ایده در رستة مخابرات
493
512
FA
ابوالقاسم
عربیون
0000-0002-6542-0933
دانشیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
arabiun@ut.ac.ir
غلامحسین
عبد الله زاده
استادیار-دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
abdollahzade1@yahoo.com
محمد شریف
شریف زاده
0000-0002-7923-0225
دانشیار-دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
sharifsharifzadeh@gmail.com
بهرام رضا
امیری
دانش آموخته کارشناسی ارشد کارآفرینی-دانشگاه تهران
info@amiricom.com
10.22059/jed.2016.60915
هدف این تحقیق اولویتبندی عوامل کلیدی در پیادهسازی بانکهای مجازی ایده در رستة مخابرات است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها از نوع توصیفی مبتنیبر پیمایش پرسشنامهای است. جامعة آماری این تحقیق را تمام کاربران بانک مجازی ایده و ارائهدهندگان پیشنهاد در نظام پیشنهادهای سازمانی رستة مخابرات استان خراسان رضوی تشکیل دادهاند که 70 نفر از آنها نمونههای تحقیق درنظر گرفته شدهاند. با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP)، مقایسة زوجی هفت عامل کلیدی و تخصیص وزن بر مبنای هدف اصلی یعنی میزان اهمیت آنها برای پیادهسازی در سایت بانک مجازی ایده صورت گرفته است. سپس نشانگرهای هر مؤلفه با کمک تکنیک TOPSIS رتبهبندی شدند. نتایج نشان داد مؤلفههای «تشویق و حمایت از ایدهها»، «شیوة ارزیابی از ایده» و «محیط تعامل و محتوای بانک مجازی ایده» بیشترین اهمیت را برای ایجاد بانک مجازی ایده در رستة مخابرات داشته است.<br /> <br /> واژههای کلیدی: ایدهپردازی، بانک ایده، تصمیمگیری چندمعیاری، رستة مخابرات.
ایدهپردازی,بانک ایده,تصمیمگیری چندمعیاری,رستة مخابرات
https://jed.ut.ac.ir/article_60915.html
https://jed.ut.ac.ir/article_60915_70f027222c6844a6ba80c4265a21865c.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
9
3
2016
11
21
شناسایی عوامل توسعة کارآفرینی از منظر کارآفرینان ایرانی (مورد مطالعه: تجربة زیستة کارآفرینان در برنامة تلویزیونی پایش)
513
532
FA
شیوا
مرادی
دانشجوی دکتری کارآفرینی گروه کارآفرینی - دانشگاه رازی کرمانشاه
moradi.shiva60@gmail.com
بیژن
رضایی
0000-0001-8753-5136
استادیار دانشکدة کشاورزی و منابع طبیعی رازی کرمانشاه
rezaee61@yahoo.com
عبدالحمید
پاپ زن
دانشیار دانشکدة کشاورزی و منابع طبیعی رازی کرمانشاه
papzanabdolhamid89@gmail.com
10.22059/jed.2016.60917
این پژوهش کیفی با هدف شناسایی عوامل و موانع توسعة کارآفرینی از منظر کارآفرینان ایرانی صورت گرفته است که بهلحاظ هدف توسعهای- کاربردی بوده و با روش پدیدارشناسی توصیفی انجام پذیرفته است. در این راستا، برای گردآوری دادهها از تکنیک تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. جامعة مورد مطالعة پژوهش شامل مصاحبههای ضبطشده با کارآفرینان مدعو در برنامة هفتگی تلویزیونی پایش در سال 1394 است که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 21 مصاحبه گزینش و بررسی شده است. فرایند گردآوری اطلاعات تا سطح اشباع نظری و آستانة سودمندی اطلاعات قابلدسترس ادامه یافت. پس از پالایش کدهای اولیه (تلفیق کدهای همپوشان و مصداقی)، سه دسته عوامل توسعة کارآفرینی از منظر کارآفرینان شناسایی شدند: 1. عوامل زمینهای (الگوی نقش، تجربة قبلی و ویژگیهای فردی)؛ 2. عوامل بازدارنده (عامل تأمین مالی، عامل فرهنگی- اجتماعی و قانونی)؛ 3. عوامل توانمندساز (شناسایی و تشخیص مناسب فرصتها، دسترسی به شبکة اجتماعی، داشتن دانش و مهارت تخصصی).
تجربة زیسته,توسعة کارآفرینی,کارآفرینان ایرانی
https://jed.ut.ac.ir/article_60917.html
https://jed.ut.ac.ir/article_60917_50177f2f76a4b99a36052ad9b98bec98.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
9
3
2016
11
21
شناسایی و دستهبندی ذهنیت کارآفرینان درمورد بازاریابی کارآفرینانه با استفاده از روش کیو
533
551
FA
مرتضی
ملکی مین باش رزگاه
0000-0001-5780-5967
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان
mmaleki80@semnan.ac.ir
وحید
شرفی
دانشجوی دکتری بازاریابی بینالملل Tدانشکدة اقتصاد،
مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان
vahidsh282@gmail.com
10.22059/jed.2016.61106
هدف پژوهش حاضر بررسی ذهنیتها و عقاید کارآفرینان درمورد بازاریابی کارآفرینانه است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی است که بهصورت آمیخته– اکتشافی و با استفاده از روش کیو انجام گرفته است. مشارکتکنندگان این پژوهش هشت نفر از کارآفرینان برتر شهر سمنان بودند که با موضوع تحقیق ارتباط مستقیم داشتند. فضای گفتمان پژوهش حاضر از منابع گوناگونی جمعآوری شد و پس از ارزیابی و جمعبندی فضای گفتمان، از میان 96 عبارت کیو، درنهایت 43 عبارت بهعنوان نمونه عبارات کیو، پس از نظرسنجی از خبرگان انتخاب شد. بعد از جمعآوری اطلاعات حاصل از مرتبسازی کیو، این اطلاعات با روش تحلیل عاملی کیو تحلیل شد. تحلیل توزیع نشان داد میتوان دو الگوی ذهنی متمایز را میان مشارکتکنندگان تحقیق درمورد بازاریابی کارآفرینانه شناسایی کرد که درمجموع 491/67 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. این دو الگوی ذهنی بهترتیب «قابلیتهای بازاریابی» و «ارتباطات» نامگذاری شدند. اهمیت و اولویتبندی عوامل شناساییشده براساس الگوهای ذهنی صورت گرفت و درنهایت راهکارهایی برای استفاده از این عوامل پیشنهاد شد تا در موفقیت شرکتهای کارآفرین مؤثر واقع شود.
ارتباطات,بازاریابی کارآفرینانه,روش کیو,قابلیتهای بازاریابی,کارآفرینان
https://jed.ut.ac.ir/article_61106.html
https://jed.ut.ac.ir/article_61106_4ed27f7e2c2c33ae66064e7b63379bc1.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
9
3
2016
11
21
طراحی مدل تجاری سازی یافته های پژوهشی دانشگاهی
553
572
FA
توران
نوروزی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه
aram.noorozi@yahoo.com
سهراب
دل انگیزان
0000-0001-8392-1996
استادیار گروه علوم اقتصادی دانشگاه رازی کرمانشاه
sohrabdelangizan@gmail.com
بیژن
رضایی
0000-0001-8753-5136
استادیار گروه مدیریت کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه
rezaee61@yahoo.com
10.22059/jed.2016.60916
بهرهگیری از یافتههای پژوهشی بخش دانشگاهی و تجاریسازی آنها از اولویتهای مهم محسوب میشود. هدف این پژوهش طراحی مدلی برای تجاریسازی یافتههای پژوهشی گروه مهندسی برق دانشگاه رازی کرمانشاه بوده است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای بنیادی است که با استفاده از رویکرد نظریة دادهبنیاد انجام گرفته است. میدان پژوهش اعضای هیئتعلمی گروه مهندسی برق دانشگاه رازی کرمانشاه و متخصصان در حوزة تجاریسازی بودهاند. در این راستا، از رویکرد نمونهگیری نظری استفاده شد. شمار مشارکتکنندگان در پژوهش با استفاده از شاخص اشباع نظری به 21 نفر رسید. دادهها به روش مصاحبة عمیق گردآوری شد. نتایج پژوهش نشاندهندة 32 مقولة اصلی است که بهصورت مدل پارادایمی ترسیم شده است. در هستة مدل پارادایمی، ایدهپردازی قرار دارد. مؤلفههای اصلی تجاریسازی یافتههای پژوهشی از نظر مشارکتکنندگان شامل ارزیابی فنی- اقتصادی طرح، شبکهسازی و پویایی حلقههای ارتباطی میشود. طراحی مجدد فرایندها و سازوکارهای اعتمادسازی نیز در مرتبة بعدی قرار میگیرند.
تجاریسازی یافتههای پژوهشی,توسعة فناوری,دانشگاه رازی کرمانشاه,نظریة دادهبنیاد
https://jed.ut.ac.ir/article_60916.html
https://jed.ut.ac.ir/article_60916_cd263391e925a03afda574a02abb8ee2.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
9
3
2016
11
21
تبیین نقش اشتراک دانش بر دوسوتوانی سازمانی: نقش میانجی ظرفیت جذب شرکت (مورد مطالعه: شرکتهای تولید دارو)
573
591
FA
یوسف
وکیلی
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
usef_vakili@yahoo.com
سلطانعلی
شهریاری
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی تهران
sa_shahriari@yahoo.com
10.22059/jed.2016.60923
در حال حاضر، تعداد پژوهشها دربارة دوسوتوانی رو به رشد است، اما درک مقدمات هر دو فعالیت تا حدودی روشن نیست. هدف این پژوهش تبیین تأثیر اشتراک دانش بر دوسوتوانی سازمانی (اکتشاف و بهرهبرداری) با توجه به نقش میانجی ظرفیت جذب شرکت است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع توصیفی– همبستگی، بهطور مشخص مدل معادلات ساختاری است. جامعة آماری پژوهش شامل شرکتهای تولید دارو در کشور میشود که با روش نمونهگیری دردسترس 97 نفر از مدیران شرکت نمونه درنظر گرفته شدند. دادهها از طریق پرسشنامة استاندارد گردآوری شدهاند. برای ارزیابی ابعاد مقیاس دوسوتوانی سازمانی از پتریدو وکایرگیدو (2011)، مقیاس اشتراک دانش فان دن هوف و ریدر (2004) و مقیاس ظرفیت جذب زهرا و جورج (2002) استفاده شده است. نرمافزار SmartPLS3 نیز برای تحلیل دادهها و بررسی مدل پژوهش بهکار گرفته شده است. یافتهها نشان میدهد اشتراک دانش و ظرفیت جذب شرکت تأثیر مثبت و معناداری بر دوسوتوانی سازمانی دارد. بهعلاوه، ظرفیت جذب شرکت بهعنوان متغیر میانجی رابطة اشتراک دانش و دوسوتوانی سازمانی عمل نمیکند.
اشتراک دانش,اکتشاف,بهرهبرداری,دوسوتوانی سازمانی,ظرفیت جذب
https://jed.ut.ac.ir/article_60923.html
https://jed.ut.ac.ir/article_60923_892376a464cb0ccde2b5891a12e1abb4.pdf