دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
5
4
2013
01
20
بررسی رابطهی دینداری با موفقیت کارآفرینان ایرانی
7
25
FA
محمد
خدایاریفرد
استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
khodayarifard@ut.ac.ir
محمود
احمدپور داریانی
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
ahmadpord@gmail.com
بهزاد
هدهدی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی
لیلا
مؤمنی
دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی
momeni_leila@yahoo.it
10.22059/jed.2013.36233
دین اسلام بهطور مستقیم به موضوع کسبوکار اشاره کرده و آنرا بهعنوان یکی از بالاترین ارزشها در زندگی قلمداد میکند. این پژوهش نیز با هدف بررسی رابطهی دینداری با موفقیت کارآفرینان ایرانی انجام شده است و برای انجام آن از مدل سهبعدی سنجش دینداری ابداعی خدایاریفرد و همکاران و نیز استانداردهای سنجش موفقیت کارآفرینان برتر ایرانی وزارت کار و امور اجتماعی استفاده شد. روش پژوهش توصیفی میباشد؛ برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری سنجش همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شده و برای دستیابی به نتایج دقیقتر تحلیل واریانس نیز انجام شد. حجم نمونهی این پژوهش مشتمل بر 114 نفر میباشد، و نتایج بهدست آمده نشاندهندهی ارتباط معنیداری میان متغییرهای دینداری و موفقیت کارآفرینان نبود، البته میبایست این نکته را در نظر داشت که نمرهی دینداری کل و نیز نمرهی دینداری در هرکدام از ابعاد سهگانه (شناختی، عاطفی و رفتاری) کارآفرینان در حد بسیار بالایی قرار دارد و نشاندهندهی همسویی نتایج بهدست آمده با نتایج طرح پژوهشی سنجش دینداری خدایاریفرد و همکاران است.
کارآفرینی,دین,دینداری,موفقیت,کارآفرینان موفق
https://jed.ut.ac.ir/article_36233.html
https://jed.ut.ac.ir/article_36233_746c4c25da798b4f996d695e0e3f9657.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
5
4
2013
01
20
تحلیل نظری مقایسهای کسبوکار کارآفرینانه و غیرکارآفرینانه در اقتصاداسلامی
27
46
FA
سیدکمیل
طیبی
استاد دانشگاه اصفهان
sh.moeeni@ase.ui.ac.ir
مجتبی
خانی¬زاده امیری
کارشناس ارشد علوم اقتصادی و مدرس دانشگاه پیام نور
شهرام
معینی
دانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه اصفهان
10.22059/jed.2013.36244
کارآفرینی بهعنوان شیوهی شناسایی فرصتهای جدید، تخصیص منابع مورد نیاز برای تعقیب آن فرصتها با پذیرش نااطمینانی و ایجاد یک سازمان برای ادارهی آن منابع شناخته میشود. این مقاله با بازکاوی رویکرد آموزههای دینی در اقتصاد اسلامی نشان میدهد که کارآفرینی و لوازم و مقدمات آن از دیدگاه سودمندی اقتصادی برای خود، دیگران و اجتماع و بهعنوان عاملی در جهت رشد و شکوفایی جامعه تأیید میشود. این سودمندی با نوآوری و انجام کار توأم با بهرهوری و یا ایجاد موقعیتهای کاری جدید در جامعهی اسلامی بهدست میآید. بنابراین اقتصاد اسلامی بهطور عمیق کسبوکار کارآفرینانه که درنهایت حاصلجمع مثبت است را تأیید و تشویق میکند، و همزمان کسبوکارهای غیرکارآفرینانه که حاصلجمع صفر یا نامثبتاند را مردود میشمارند. قمار، غرر و رهان از مصادیق این کسبوکارهای غیرکارآفرینانه و حاصلجمع نامثبت هستند. بر این اساس، اقتصاد اسلامی با تشویق و تقویت کسبوکارهای کارآفرینانه از یکسو و همزمان مردود شمردن کسبوکارهای غیرکارآفرینانه قویاً میتواند جهتگیری فعالان اقتصادی را بهسمت فعالیتهای حاصلجمع مثبت هدایت کند، که تضمینکنندهی شکوفایی اقتصادی است. درنهایت، اقتصاد اسلامی پذیرش نااطمینانی در فعالیتهای حاصلجمع مثبت و کارآفرینانه را تأیید و پذیرش نااطمینانی در فعالیتهای غیرکارآفرینانه و حاصلجمع صفر را رد میکند.
کارآفرینی,بازی حاصلجمع مثبت,تحلیل فقهی,نااطمینانی,اقتصاد اسلامی
https://jed.ut.ac.ir/article_36244.html
https://jed.ut.ac.ir/article_36244_9125a3f0a6dedc467a97e31a67bfec33.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
5
4
2013
01
20
بررسی رابطهی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه با صفات اخلاقی اسلامی (مطالعه موردی: دانشجویان مراکز آموزش عالی استان قم)
47
66
FA
حسین
خنیفر
دانشیار پردیس قم دانشگاه تهران
hkhanifar@yahoo.com
سیدمجتبی
حسینیفرد
کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی دانشگاه شاهد
محمدجواد
دهقان اشکذری
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی پردیس قم دانشگاه تهران
اسماعیل
چزانی شراهی
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه امام صادق علیه السلام
10.22059/jed.2013.36243
یکی از مسائل مهم و اساسی در مباحث اسلامی، موضوع اخلاق و اخلاقیات است که در زمانهی ما نیز از پرچالشترین مباحث مدیریتی، در این حوزه میباشد. از طرف دیگر، بخشی از پژوهشهایی که بهتازگی در زمینهی کارآفرینی انجام شده به بررسی مسائل مرتبط با اخلاق و کارآفرینی میپردازد. این پژوهشها بهطور کلی به «کارآفرینی اخلاقی»، «اخلاق کارآفرینانه» و «تأثیر اخلاق در کارآفرینی» تقسیم میشوند. دستهی سوم که کمتر به آن توجه شده است، تأثیر ارزشهای اخلاقی در افزایش توان کارآفرینان را بررسی میکند. باتوجه به اینکه تاکنون در این زمینه پژوهشهای اندکی انجام شده و جای بررسی صفات اخلاقی اسلامی خالی میباشد، در این مقاله تلاش میشود تا مهمترین صفات اخلاقی مورد تأکید اسلام که از دید محققان در کارآفرینی تأثیرگذار هستند، شناسایی شده و میزان همبستگی آنها با ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه سنجیده شود. بدین منظور از دو پرسشنامهی محقق ساخته که حاوی 23و30 سؤال بود استفاده شد. جامعهی آماری پژوهش، دانشجویان مراکز آموزش عالی استان قم بوده و نمونهی منتخب به تعداد 137نفر بهدست آمد. نتایج بهدست آمده از تحلیل دادهها نشان داد که برخی از ویژگیهای کارآفرینانه مانند مرکز کنترل درونی، توفیقطلبی، تحمل شکست با بسیاری از صفات اخلاقی مانند غنیمتشمردن فرصت، بلندهمتی و مسؤولیتپذیری رابطهی معنادار دارند. درنهایت، مدل مفهومی تطبیق ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه و صفات اخلاقی اسلامی بهدست آمد.
اخلاق,ویژگیهای کارآفرینان,کارآفرینی
https://jed.ut.ac.ir/article_36243.html
https://jed.ut.ac.ir/article_36243_ff0724117f349056137390eff88f0a8d.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
5
4
2013
01
20
تبیین رفتار کارآفرینانه در پرتو مفهوم شاکلهی دینی
67
86
FA
سیدرضا
حجازی
0000-0002-9816-5537
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
rehejazi@ut.ac.ir
10.22059/jed.2013.36239
در این مقاله مفهوم کارآفرینی ارزشی و رفتار کارآفرینانه از منظر دین اسلام و مهمترین عامل اثرگذار بر این رفتار که از منظر دین شاکله نام دارد (که از آیهی 84 سورهی مبارکهی اسراء اخذ شده)، تشریح شده و نقش شاکله بر رفتار کارآفرینانه تحلیل و بررسی شده و نظریهای رفتاری مبتنی بر شاکله ارائه شده است. روش پژوهش از نوع کیفی و بررسی اسناد و مدارک دینی و کدگذاری بوده و یافتههای پژوهش نشان میدهند هر شخصی با توجه به شاکلهی خویش رفتار میکند و تغییر رفتار منوط به تغییر شاکله میباشد. با توجه به این واقعیت، تبیین تغییر رفتار کارآفرینانه انجام شده و راهکاری برای ارتقای رفتار کارآفرینانه مبتنی بر مراتب وجودی انسان از منظر دینی ارائه شده است. برای ایجاد رفتار کارآفرینانه باید در عمیقترین لایههای وجودی دست به تحول بنیادین و دائمی زده و به روح ایمان دست یافت. این کار جز با شناخت عمیق مراتب روح (شاکله) و پیروی از دستورات شرع امکانپذیر نیست.
کارآفرینی,مراتب روح,شاکله,کارآفرینی ارزشی,کارآفرینی دینمحور
https://jed.ut.ac.ir/article_36239.html
https://jed.ut.ac.ir/article_36239_9b6a22c61bf87c0ca915d4b5b419f6b5.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
5
4
2013
01
20
رابطهی باورهای مذهبی و تمایل به کارآفرینی (مطالعهی موردی: دانشجویان دانشکدههای کارآفرینی و کشاورزی)
87
105
FA
مرتضی
اکبری
orcid.org/0000-0001-5215-3349
دانشآموخته دکتری دانشگاه تهران
mortezaakbari@ut.ac.ir
حجت
شکیبا
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش کشاورزی دانشگاه تهران
منا
زهتابی
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهران
10.22059/jed.2013.36242
امروزه مذهب نقش مهمی در اجتماع ایفا میکند و عامل مهمی در زندگی مردم بهویژه کشورهای اسلامی میباشد. با توجه به این موضوع هدف این پژوهش تحلیل رابطهی باورهای مذهبی و تمایل به کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه تهران بود که بهصورت پیمایشی به واکاوی دیدگاه گروه هدف پرداخته است. جامعهی آماری پژوهش، تعداد 450 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشکدههای کارآفرینی و کشاورزی دانشگاه تهران بودند. حجم نمونه براساس فرمول کوکران به تعداد 120 نفر تعیین شد. نمونهها با استفاه از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روایی ابزار بهوسیلهی اعضای هیأت علمی و پایایی بخشهای مختلف آن توسط آزمون آلفای-کرونباخ محاسبه شد که بالای 65/0 بودند. نتایج بهدست آمده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین آثار دینی و تمایل به کارآفرینی در سطح پنج درصد رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون مقایسهی میانگین نشان داد بین رشتهی تحصیلی، دانش دینی و اعمال دینی در سطح یک درصد و بین آثار دینی و تعهد دینی در سطح پنج درصد تفاوت معنیداری وجود دارد. در پایان با توجه به نتایج تحقیق پیشنهادهایی ارائه شده است.
باورهای مذهبی,آثار دینی و تعهد دینی,مذهب,تمایل دینی
https://jed.ut.ac.ir/article_36242.html
https://jed.ut.ac.ir/article_36242_050bf89d656dd1cb8e90c2dfabf0763f.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
5
4
2013
01
20
جایگاه باورهای مذهبی- اسلامی کارآفرینان در بازاریابی کارآفرینانهی کسبوکارهای کوچک و متوسط
107
128
FA
سید حمید
خداداد حسینی
دانشیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
golabi.amir@gmail.com
امیرمحمد
کلابی
دانشجوی دکتری مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهران
10.22059/jed.2013.36241
هدف این پژوهش شناسایی و تبیین آمیختهی بازاریابی کارآفرینانه از منظر اعتقادات مذهبی-اسلامی کارآفرینان برتر در کسبوکارهای کوچکومتوسط ایران میباشد. بهمنظور دستیابی به این هدف چارچوب پژوهشی آمیختهی اکتشافی انتخاب شده است. نمونهی آماری مرحلهی کیفی 10 نفر از کارآفرینان برتر معرفی شده توسط وزارت کار و امور اجتماعی ایران در سال 1388-1389و نمونهی مرحلهی کمّی 44 نفر از کارآفرینان برتر 4 سال متوالی میباشند. ابزار گردآوری دادهها در مرحلهی کیفی مصاحبه موردی و در کمّی پرسشنامه است. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی روش تحلیل محتوا بهکار گرفته شده و دادههای کمّی با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی؛ آزمونt تک نمونهای، رگرسیون همزمان و آزمون فریدمن تجزیه و تحلیل شدهاند. نتایج این بررسی بیانگر آن است که آمیختهی بازاریابی کارآفرینانه با محوریت اعتقادات مذهبی- اسلامی کارآفرینان دربردارندهی هفت عنصر میباشد که به ترتیب رتبهبندی عبارتند از: تولید محصول، قیمتگذاری، توزیع محصول، ترفیع و ترویج محصول، رویارویی با مشتری، رویارویی با رقبا، و فروش محصولات.
کارآفرینان,آمیختهی بازاریابی کارآفرینانه,اعتقادات مذهبی- اسلامی,بازاریابی کارآفرینانه
https://jed.ut.ac.ir/article_36241.html
https://jed.ut.ac.ir/article_36241_bbddbac3d3901bb40533cffaf2a05d2a.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
5
4
2013
01
20
برنامهریزی راهبردی در کارآفرینی مذهبی (مطالعه موردی: نهاد پدران آسمانی)
129
148
FA
زهرا
آراستی
0000-0002-0962-7913
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
arasti@ut.ac.ir
فاطمهالسادات
غفوریان
کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
محمد
کاویانی
کارشناسی مهندسی نرم افزار دانشگاه صنعتی شریف
10.22059/jed.2013.36240
کارآفرینی مذهبی نوعی از کارآفرینی اجتماعی است که به صورت تلاشی بهمنظور تبلور ارزشهای حاکم بر جامعه منبعث از باورهای دینی در فعالیتهای کارآفرینی دیده میشود. ضرورت بهکارگیری برنامهی راهبردی در این نوع سازمانها با توجه به تغییرات محیطی و پیچیده شدن تصمیمهای سازمانی، بیشتر از گذشته ملموس میباشد. تفاوتهای موجود میان سازمانهای مذهبی و اجتماعی با سازمانهایی که اهداف اقتصادی دارند موجب میشود نتوان بهسادگی از چارچوبهای سودمحور راهبردی استفاده کرد. این پژوهش کیفی، با ترکیب سه روش گردآوری دادهها (مصاحبه، مشاهده و مطالعهی اسناد) به مطالعهی موردی نهاد پدران آسمانی بهعنوان یک سازمان کارآفرین مذهبی میپردازد و فرایند برنامهریزی راهبردی در این سازمان را براساس الگوی برایسون بررسی میکند. دادههای تحقیق با استفاده از مصاحبهی عمیق گردآوری شده و مورد تحلیل محتوا قرار گرفتهاند. همچنین دادههای تحقیق با بررسی اسناد و مشاهدهی روند برنامهریزی راهبردی در موسسه تکمیل شدهاند. یافتهها عملیاتی شدن همهی ابعاد دهگانهی الگوی برایسون به جز تدوین چشمانداز در سازمان پدران آسمانی را نشان میدهد، اما در عین حال مقولهها و شاخصهای جدیدی نیز به این الگو اضافه میکند. این نتایج کمک اثرگذاری بر بهبود اجرای فرایند برنامهریزی راهبردی در سازمانهای کارآفرین مذهبی است.
برنامهریزی راهبردی,کارآفرینی مذهبی,مدیریت راهبردی,کارآفرینی اجتماعی,سازمانهای غیر انتفاعی
https://jed.ut.ac.ir/article_36240.html
https://jed.ut.ac.ir/article_36240_b850f9c390a986defd3ed475028bab25.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
5
4
2013
01
20
مقایسهی الگوی اسلامی با الگوهای نظری اقتصاد توسعه دربارهی توزیع اعتبارات تولیدی
149
168
FA
حجت
ورمزیاری
دانشجوی دکتری توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
varmazyari@ut.ac.ir
خلیل
کلانتری
استاد برنامهریزی منطقهای دانشگاه تهران
10.22059/jed.2013.36238
نحوهی توزیع اعتبارات کشاورزی باید از یک نظریه و عقبهی فکری پیروی کند. این پژوهش، در ابتدا شاخصهای پنج الگوی نظری بهویژه الگوی اسلام را در رابطه با نحوهی توزیع اثرگذار اعتبارات تولیدی، بررسی کرده و سپس بهمنظور بررسی پایایی الگوهای یادشده، به یک مطالعهی موردی دربارهی اعتبارات بانکی کشاورزی پرداخت. این تحقیق با استفاده از رهیافت نظریهی بنیانی، شصت نفر کشاورز شهرستان خوی را مطالعه کرد که از وامهای کشاورزی استفاده کرده بودند. ابزار جمعآوری دادهها، مشاهده و مصاحبههای نیمهساختاریافته بود. نتایج این پژوهش نشان داد که عوامل بسیار زیادی در استفاده درست از اعتبارات کشاورزی اثرگذار بوده و بر خلاف الگوی سرمایهداری، طبقهی اجتماعی افراد تعیینکننده نیست. همچنین یافتههای این مطالعه نشان داد که دین اسلام، عوامل یادشده را در قالب رهنمودهای کلی جلوگیری از انحصار سرمایه در دست ثروتمندان و عدم غفلت از پروژههای کوچک و فقرا و اعطای آن با توجه به شایستگیها و قابلیتها در نظر گرفته است. آموزههای اسلامی، بخشیدن مال در غیر موردش را اسراف محسوب کرده و آن را منع کردهاند. بنابراین از نظر اسلام، صرف افزایش دسترسی به اعتبارات تولیدی در نواحی روستایی، یک اقدام سادهانگارانه بود و فرصتهای شغلی درآمدزا و عدالت اقتصادی پایدار را ایجاد نخواهد کرد.
الگوهای نظری,رشد و عدالت,اعتبارات کشاورزی
https://jed.ut.ac.ir/article_36238.html
https://jed.ut.ac.ir/article_36238_c43b1d4369fe54c471b5f85b5b79c6f9.pdf
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
5
4
2013
01
20
کارآفرینی از منظر ادیان توحیدی با تأکید بر نظام اقتصادی اسلام
7
25
FA
حسن
سبحانی
دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
mehghaghi@ut.ac.ir
میثم
احقاقی
کارشناس ارشداقتصاددانشگاه تهران
اسماعیل
نادری
کارشناس ارشداقتصاددانشگاه تهران
10.22059/jed.2013.36234
کارآفرینی بهعنوان موتور رشد و توسعهی سازمانها و جوامع شناخته میشود، در واقع فرایند تأسیس یک شغل بر مبنای یک فکر و ایدهی نو و راهبردی میباشد. در این مقاله ضمن بررسی مقولهی کارآفرینی و اهمیتی که برای وضعیت کنونی اقتصاد دنیا دارد، به نقش ادیان مختلف در امر کارآفرینی و مقایسهی راهکارها و رهیافتهایی که این ادیان (با تأکید بر دین اسلام بهعنوان کاملترین و برترین دین الهی)، برای گسترش اشتغال و تولید ثروت و بهبود شرایط اقتصادی برای جوامع دارند، پرداختهایم و با توجه به اینکه از مهمترین دغدغههای نظام اقتصادی اسلام (همانند هر نظام اقتصادی دیگر) کاهش نرخ بیکاری و به تبع آن افزایش سرانهی تولید و در نتیجه افزایش رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی و نیز گسترش عدالت اجتماعی میباشد، مسألهای که در این پژوهش به آن پرداخته شده بررسی نگرش ادیان الهی به مقولهی کارآفرینی و بهطور خاص نگاه اسلام به امر کارآفرینی است. پس از بررسیها مشخص شد که ادیان آسمانی بهویژه اسلام به تشویق و تکریم مقولهی کار و کارآفرینی میپردازند، در حالی که برخی از ادیان غیرتوحیدی همچون بودیزم نه تنها نگرش مثبتی به این مقوله ندارند بلکه پیروان خود را از آن نهی میکنند.
کارآفرینی,ادیان توحیدی,نظام اقتصادی اسلام,مقایسهی تطبیقی
https://jed.ut.ac.ir/article_36234.html
https://jed.ut.ac.ir/article_36234_a5a0ee5eb2e6f10d88be03530ad20efa.pdf