Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2676-4156
4
1
2011
04
21
نقش شبکههای اجتماعی در تشخیص فرصتهای کارآفرینی
7
26
FA
قنبر
محمدی الیاسی
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
ندا
رکنی
کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
elyasi5@ut.ac.ir
سید کمیل
طیبی
دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان
elyasi4@ut.ac.ir
اهمیت شبکههای اجتماعی هر روز بیشتر بهعنوان یک عنصر کلیدی در فعالیتهای کارآفرینی آشکار میشود، آنها پایهای برای انسجام اجتماعی بهوجود میآورند و تبادل منابع و اطلاعات را آسان میکنند. هدف اصلی در این تحقیق شناسایی نقش شبکههای اجتماعی کارآفرینان در تشخیص فرصت کارآفرینی است. به این منظور شبکهی اجتماعی با چهار بُعد شامل: ساختار روابط اجتماعی، منابع اجتماعی اطلاعات، محتوای روابط اجتماعی و شیوههای انتقال اطلاعات بهعنوان متغیرهای مستقل و متغیر تشخیص فرصت با دو بُعد شامل: تعداد و تنوع فرصتها بهعنوان متغیر وابسته بررسی شدهاند. در این تحقیق نقش متغیرهای بیان شده بر تشخیص فرصت کارآفرینی در بین 101 نفر از134 نفر از کارآفرینان مستقر در پارکهای علم و فناوری شهر تهران با روش پیمایشی آزمون شد. نتایج تحقیق نشان میدهد شبکهی اجتماعی کارآفرینان با تشخیص فرصتها رابطهی مثبت دارد و از بین ابعاد شبکهی اجتماعی، محتوای روابط اجتماعی بیشترین اثرگذاری را بر تشخیص فرصت کارآفرینی دارد.
https://jed.ut.ac.ir/article_22785.html
https://jed.ut.ac.ir/article_22785_3a3a90d87fdfa0fc3688a4c41cbfe217.pdf
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2676-4156
4
1
2011
04
21
مدیریت دانش در شرکتهای کوچک و کارآفرین:بررسی عوامل سازمانی اثرگذار در ایجاد و انتقال دانش در صنعت انفورماتیک ایران
27
46
FA
سیدرضا
سیدجوادین
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران
datiskh3@ut.ac.ir
عباس
احمدی
دکترای اقتصاد دانشگاه MAUP کییف، اوکراین
datiskh2@ut.ac.ir
داتیس
خواجهئیان
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران، ایران
datiskh@ut.ac.ir
این مقاله از میان ابعاد مدیریت دانش، دو بعد ایجاد دانش و انتقال دانش را بهعنوان متغیرهای وابسته در نظر گرفته و تلاش دارد عوامل اثرگذار در اجرای موفق این دو بعد مدیریت دانش در شرکتهای کوچک انفورماتیک را شناسایی کند. جامعهی آماری این تحقیق 48 شرکت از شرکتهای عضو انجمن انفورماتیک ایران بوده و نمونهی آماری تحقیق شامل 27 شرکت است. از اینرو با طرح 17 فرضیه و استفاده از ابزار پرسشنامه و اجرای آزمون همبستگی، رابطهی میان هر یک از متغیرهای سازمانی را با این دو بعد اندازهگیری کرده است. متغیرهای 8گانه عبارتند از فرهنگ اشتراک دانش، فردگرایی، مستندسازی دانش، شبکهی ارتباطهای سازمانی، ابزارهای فناوری اطلاعات، دانش کارکنان از فناوری اطلاعات، نظام جبران خدمتهای گروهی و نظام آموزش سازمان. نتایج تایید کرد که فردگرایی اثرگذاری منفی روی انتقال دانش دارد. اثرگذاری مثبت دانش کارکنان از فناوری اطلاعات بر بُعد انتقال دانش و رابطهی مثبت جریان ارتباطهای غیرمتمرکز سازمانی بر هیچیک از دو بعد تایید نشد.
https://jed.ut.ac.ir/article_22776.html
https://jed.ut.ac.ir/article_22776_923e09dc2a41b7eadcc6adbb311df692.pdf
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2676-4156
4
1
2011
04
21
توسعهی نگرش کارآفرینانه در کتابهای درسی
(مطالعهی موردی:کتابهای فارسی دوره دبستان)
47
66
FA
سعید
جعفری مقدم
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
smoghadam4@ut.ac.ir
آرزو سادات
فخارزاده
. دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
smoghadam3@ut.ac.ir
در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا، میزان توجه به نگرش کارآفرینانه در ابعاد شناختی، نگرشی و عاطفی در کتابهای فارسی دبستان، بررسی میشود. بدین منظور کل کتابهای فارسی (کتابهای بخوانیم و بنویسیم) پنج پایه دبستان در سال تحصیلی 1388-1389 به کمک جدول تحلیل محتوا بررسی شد. برای تهیهی جدول تحلیل محتوا، نگرش کارآفرینانه با کمک الگوهای موجود و بهویژه با تاکید بر الگوی رابینسون، به شاخصهای: تشخیص و بهرهبرداری از فرصت، کنترل ادراک شخصی، عزت نفس، میل به موفقیت، خلاقیت و نوآوری تجزیه شد. نتایج نهایی بیانگر آن است که 8/24% از کل کتابهای بخوانیم و نیز 9/54 % از کل کتابهای بنویسیم (شامل کل متون، پرسش و تصویرهای موجود در کتاب) به شاخصهای نگرش کارآفرینانه توجه کردهاند. از سوی دیگر نتایج تحقیق نمایانگر آن بود که از مجموعهی ابعاد بررسی شدهی نگرش کارآفرینانه در کلیهی کتابها، خلاقیت و نوآوری از بیشترین و تشخیص فرصت از کمترین فراوانی برخوردار بود.
https://jed.ut.ac.ir/article_22777.html
https://jed.ut.ac.ir/article_22777_650a87cc6eacfaabef5b147ead721e4f.pdf
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2676-4156
4
1
2011
04
21
بررسی کاربرد اصول ابداعی TRIZ در تسریع روند نوآوری در سازمانهای پژوهشی و دانشمحور
(مطالعهی موردی: پژوهشکدهی پردازش هوشمند علایم)
187
206
FA
پیمان
اخوان
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه مالک اشتر
zarghami.hamid4@gmail.com
مصطفی
جعفری
. عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران
zarghami.hamid3@gmail.com
حمیدرضا
ضرغامی
. دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران
zarghami.hamid2@gmail.com
ناصر
عسگری
دانشجوی دکتری مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
zarghami.hamid@gmail.com
نوآوری نظامیافته (TRIZ) یکی از روشهای حل ابداعی مساله بوده و توسط گنریش آلتشولر روسی با هدف بهبود و سرعتبخشی به کار نوآوران پایهگذاری شده است. یکی از ابزارهای نوآوری نظامیافته چهل اصل ابداعی آن بوده و از تجزیهوتحلیل هزاران سند ثبت اختراع توسط آلتشولر بهدست آمده است. هدف این تحقیق بررسی میزان کاربرد آگاهانه و ناخودآگاه پژوهشگران و نوآوران از اصول چهلگانهی TRIZ است. بدین منظور پس از بررسی ادبیات موضوع، با استفاده از مراجع موجود، پرسشنامهای بهمنظور سنجش میزان استفادهی پژوهشگران پژوهشکدهی پردازش هوشمند علایم، از اصول ابداعی TRIZ طراحی شد. روش این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و در انتخاب نمونه نیز از روش تصادفی ساده استفاده شده است. پرسشنامهها بهوسیلهی نرمافزار اِسپیاِساِس و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد که بیشتر پژوهشگران بهطور ناخودآگاه از اصول چهلگانهی TRIZ در انجام طرحهای نوآورانه استفاده کردهاند. همچنین نتایج نشان میدهند که TRIZ در خلاصهسازی و جمعبندی نتایج نوآوریهای گذشته و سرعت دادن در روند نوآوری پژوهشگران قابلیت بالایی دارد. در پایان براساس نتایج تحقیق، راهکارهایی مبتنی بر TRIZ، برای سرعت دادن به روند نوآوری در پژوهشکدهی جامعهی هدف و سایر مراکز مشابه ارایه شده است.
https://jed.ut.ac.ir/article_22778.html
https://jed.ut.ac.ir/article_22778_8518c9a1ae2be7ed42da7385c404f903.pdf
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2676-4156
4
1
2011
04
21
بررسی رابطهی شیوههای تفکر و ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی مدیران مدارس
(مطالعه موردی مدارس مقاطع سهگانه شهر بیرجند)
67
85
FA
عبدالوهاب
پورقاز
عضو هیت علمی دانشگاه سیستان وبلوچستان
a_mohammadi883@yahoo.com
یحیی
کاظمی
عضو هیت علمی دانشگاه سیستان وبلوچستان
a_mohammadi882@yahoo.com
امین
محمدی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه تهران
a_mohammadi88@yahoo.com
هدف از این پژوهش بررسی رابطهی شیوههای تفکر با ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی در مدیران مدارس بوده و حجم نمونه آماری 107 نفر از مدیران مدارس مقاطع سهگانه شهر بیرجند (146 ) است، که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در این پژوهش، ابزار گردآوری دادهها دو پرسشنامهی شیوههای تفکر استرنبرگ- واگنر و پرسشنامه-ی سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی بود. دادههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که شیوه تفکر غالب در میان مدیران، تفکر بروننگر میباشد. در بین ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی نیز، ویژگی توفیقطلبی بالاترین میانگین را به خود اختصاص داده است. تحلیل استنباطی دادهها نشان میدهد که بین شیوههای تفکر قضایی، آزاداندیش و بروننگر با خلاقیت و خطرپذیری مدیران مدارس رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد؛ همچنین بین شیوه تفکر دروننگر با استقلالطلبی مدیران مدارس رابطه معناداری و مثبتی مشاهده شد. همهی شیوههای تفکر بجز تفکر دروننگر با توفیقطلبی مدیران مدارس رابطه مثبت و معناداری داشتند. یافتههای پژوهش همچنین نشان دادکه بین شیوههای تفکر قضایی، آزاداندیش، اجرایی و بروننگر با مرکز کنترل درونی مدیران مدارس؛ و بین شیوههای تفکر قضایی و آزاداندیش با تحمل ابهام مدیران مدارس رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد
https://jed.ut.ac.ir/article_22779.html
https://jed.ut.ac.ir/article_22779_894e7686ade6ea14ae8ce8647d2888aa.pdf
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2676-4156
4
1
2011
04
21
تحلیل وضعیت آموزش کارآفرینی در آموزش عالی ایران
87
106
FA
سید مصطفی
شریف
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان
hamid_rahimi_19824@yahoo.com
عبدالرسول
جمشیدیان
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان
hamid_rahimi_19823@yahoo.com
حمید
رحیمی
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه اصفهان
hamid_rahimi_19822@yahoo.com
ناهید
نادری
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان
hamid_rahimi_1982@yahoo.com
هدف این مقاله تحلیل وضعیت آموزش کارآفرینی درآموزش عالی ایران است. سوالهای تحقیق با در نظرگرفتن الگوهای برنامهی درسی آموزشهای کارآفرینی (هدفها، محتوا، راهبردها و روشها) تدوین و بررسی شده است. در این تحقیق از طرح پیمایشی استفاده شده و جامعهی آماری این پژوهش را کارآفرینان و مدیران کارآفرین، متخصصان برنامهی درسی و مدیریت آموزشی تشکیل میدهند. نمونهی آماری پژوهش بخشی از جمعیت کارآفرینان، مدیران کارآفرین، متخصصان برنامهی درسی و مدیریت آموزشی در سطح کشور هستند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 65 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز پژوهش با سه ابزار، اسناد و مدارک، پرسشنامه و فرمت مصاحبهی نیمه سازمانیافتهی اکتشافی محقق ساخته گردآوری شد. ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 95/0 بهدست آمد. روایی صوری و محتوایی بهوسیلهی متخصصان و کارشناسان برنامهریزی درسی و مدیریت آموزشی تایید شده و تجزیه و تحلیل دادهها در سطح استنباطی انجام شد. یافتهها نشان داد t مشاهده شده از مقدار بحرانی جدول در سطح خطای 5 درصد بزرگتر است. بنابراین از نظر پاسخگویان هدفها، محتوا، راهبردهای یاددهی و یادگیری، شیوههای مدیریت و نظارت و ارزشیابی آموزش کارآفرینی باید بیش از سطح متوسط در آموزش کارآفرینی مد نظر قرار گیرد.
https://jed.ut.ac.ir/article_22780.html
https://jed.ut.ac.ir/article_22780_6bceca909410eeb40e17630f71306652.pdf
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2676-4156
4
1
2011
04
21
تبیین نقش تحقیق و توسعه کارآفرینانه مبتنی بر ترجمان دانش در موفقیت انتقال فناوری کشاورزی
107
126
FA
امیر
علم بیگی
دانشجوی دکتری ترویج کشاورزی دانشگاه تهران
alambaigi_807@yahoo.com
ایرج
ملک محمدی
استاددانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
alambaigi_806@yahoo.com
بهروز
زارعی
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
alambaigi_805@yahoo.com
علی
اسدی
دانشیار دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
alambaigi_804@yahoo.com
هدف مقاله حاضر شناسایی نقش ترجمان دانش در شکل گیری ابعاد تحقیق و توسعه کارآفرینانه به عنوان یکی از شاخصهای مهم موفقیت انتقال فناوری بود. تحقیق به روش تحلیل همبستگی و از نوع تحلیل ماتریس کوواریانس - واریانس انجام شد. جامعه آماری شامل 2768 نفر از اعضای هیات علمی و محققان مراکز و ایستگاههای تحقیقاتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی بود که برای نمونه گیری از هر منطقه جغرافیایی کشور یک استان به تصادف انتخاب و از بین آنها به صورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 320نفرانتخاب شدند. برای سنجش روایی آن از روش روایی تشخیصی با استفاده از شاخص AVE استفاده شد که حداقل آن 81/0محاسبه گردید که بیشتر از مقدار قابل قبول 5/0 است. برای تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی(CR) استفاده شد که حداقل مقدار آن 85/0 محاسبه شد که بالاتر از مقدار قابل قبول 6/0 است. مقدار آلفای 82/0 برای ابزار تحقیق نیز حاکی از پایایی آن بود. برای آزمون فرضیات از الگوی یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که در بین ابعاد ترجمان دانش، دانش محققان درباره" توان بالقوه پذیرندگان فناوری" بیشترین نقش را در شکل گیری آن دارد. از بین ابعاد ترجمان دانش "آگاهی محققان از محیط " با 40/0 بیشترین اثر و در رتبههای بعدی "مستند سازی دانش" با 3/0 و "آگاهی درباره توان بالقوه پذیرندگان فناوری" با 11/0 ، نقش معنی داری را در شکل گیری تحقیق و توسعه کارآفرینانه و انتقال موثر فناوری کشاورزی دارند
https://jed.ut.ac.ir/article_22781.html
https://jed.ut.ac.ir/article_22781_5f1e5f663a82deecb2743beaa205b3a1.pdf
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2676-4156
4
1
2011
04
21
بررسی رابطهی هوش هیجانی و میزان کارآفرینی دانشجویان
(مطالعهی موردی: دانشگاه سیستان و بلوچستان)
127
146
FA
امین رضا
کمالیان
استادیاردانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه سیستان و بلوچستان
afa13602@gmail.com
امیر
فاضل
2. کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه سیستان و بلوچستان
afa1360@gmail.com
امروزه شواهد جدید این نکته را بیان میدارند که شخصیت و هوش هیجانی در منشا کارآفرینی نقش مهمی را ایفا میکنند، اما تاکنون تلاشهای اندکی برای اثبات این موضوع انجام شده است. از این نظر این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و میزان کارآفرینی و همچنین مقایسهی هوش هیجانی از منظر میزان کارآفرینی در بین دانشجویان انجام شده و جامعهی آماری تحقیق شامل تمام دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان بوده و تعداد 284 نفر از دانشجویان، بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. سنجش هوش هیجانی براساس پنج بُعد الگوی هوش هیجانی گلمن، یعنی خودآگاهی، خود تنظیمی، خودانگیزشی، همدلی و مهارتهای اجتماعی انجام شده است. همچنین برای سنجش میزان کارآفرینی دانشجویان، از پرسشنامهی اسکاربوروف و زیمرر (1990) استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان دادکه بین هوش هیجانی و کارآفرینی رابطهی همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین وضعیت هوش هیجانی بسته به میزان کارآفرینی دانشجویان متفاوت بوده و هرچه که دانشجویان از نظر کارآفرینی در وضعیت بهتری قرار داشتهباشند، از هوش هیجانی بالاتری نیز برخوردار خواهند بود. لازم به یادآوری است این تفاوت بهجز در بعد خودآگاهی در تمام ابعاد هوش هیجانی نمود دارد.
https://jed.ut.ac.ir/article_22782.html
https://jed.ut.ac.ir/article_22782_6a3c6aa8bf43d3392a90b1ecc4d96fb5.pdf
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2676-4156
4
1
2011
04
21
تبیین نقش پارکهای علم و فناوری در رشد شرکتهای فناورانه محور
147
166
FA
کامبیز
طالبی
استادیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
kambeiz6@ent.ut.ac.ir
هادی
ثنائیپور
0000-0002-5360-2879
کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
hadisanaeepour@gmail.com
ناصر
حیدری
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران
hadisanaeepour2@gmail.com
مقاله مستخرج از این تحقیق ناظر بر پژوهشهای غیرآزمایشی و از نوع الگویابی معادلههای ساختاری بوده و هدف آن تبیین نقش خدمتهای پارکهای علم و فناوری در رشد شرکتهای فناورانهمحور است. جامعهی آماری شامل 104 شرکت از شرکتهای فناورانه محور مستقر در پارکهای علم و فناوری شهر تهران بوده و برای نمونهگیری از دو روش طبقهای و دومرحلهای(62=n) استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بین خدمات ارایه شده به شرکتها و رشد آنها رابطه علّی به میزان 71% وجود دارد. مولفههای استقرار، خدمات مشاورهای، مزایای حضور و امکانات زیر ساختی از مولفههای اصلی خدمات پارکهای علم و فناوری است که مولفه استقرار با ضریب 73% بیشترین رابطه را با متغیر خدمات پارکها دارد. همچنین رشد شرکتهای فناورانه را نیز میتوان از تغییرات میزان فروش، سودآوری و اشتغال اندازهگیری کرد که مولفه اشتغال با ضریب 58% بیشترین رابطه را با متغیر رشد شرکتها دارد. بهبود خدمات رسانی در پارکها نظیر افزایش کیفی و کمی امکانات و خدمات پارکها، تقویت منابع، زیر ساختها، تشکیلات مناسب و ساختار حمایتی منسجم پارکهای فناوری و در نهایت مشاورههای تخصصی خصوصا در زمینههای مدیریتی و بازاریابی از جمله پیشنهادات کاربردی این مطالعه برای رشد شرکتهای جدید فناورانه محور است.
https://jed.ut.ac.ir/article_22783.html
https://jed.ut.ac.ir/article_22783_f4c56237b4b1fea827f671b2567b7d3c.pdf
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2676-4156
4
1
2011
04
21
اولویتبندی عوامل تسهیلگر در راهاندازی
کسبوکارهای کوچک و متوسط با استفاده از روش
مقدار ترکیبی قضاوتها در محیط فازی
167
186
FA
مهدی
زیودار
عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان
mehdizivdar2@eng.usb.ac.ir
امیر محمد
قاسمی
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد زابل
mehdizivdar@eng.usb.ac.ir
عوامل تسهیلگر در راهاندازی کسبوکار، ضمن تقویت احتمال راهاندازی کسبوکار، بر موفقیت کارآفرین در راهاندازی کسبوکار اثرگذارده و دستیابی به نتایج مثبت را نیز برای وی سرعت میدهد. در یک دستهبندی جامع، این عوامل به دو مجموعهی شرایط چارچوب کارآفرینانه و شرایط کارآفرین تقسیمبندی میشوند. براساس الگوی مفهومی دیدهبان جهانی کارآفرینی، شرایط چارچوب کارآفرینانه عواملی هستند که به ایجاد کسبوکارهای جدید کمک میکنند. از طرفی، شرایط کارآفرین مشتمل بر عواملی است که مختص کارآفرین بوده و مانند اهرمهای محرک، انگیزه و توانمندی لازم را در راهاندازی موفقیتآمیز کسبوکار برای وی فراهم میکند. در این مقاله، عوامل یادشده به همراه عوامل زیرمجموعهی آنها به تفصیل بررسی شده و آنگاه با استفاده از روش مقدار ترکیبی قضاوتها در محیط فازی اولویتبندی میشوند. این تحقیق با توجه به هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی و بر مبنای طرح، از نوع پژوهشهای توصیفی- پیمایشی است. همچنین جامعهی تحقیق، کارآفرینان و مؤسسان کسبوکارهای کوچک و متوسط واقع در شهرک صنعتی استان سیستان و بلوچستان است. نتایج تحلیلهای انجام شده بر روی نظریههای نمونهای به حجم 20 نفر از کارآفرینان، ضمن اولویتبندی عوامل در هر مجموعه، بهطور کلی، نشاندهندهی ارجحیت شرایط چارچوب کارآفرینانه بر شرایط کارآفرین است.
https://jed.ut.ac.ir/article_22784.html
https://jed.ut.ac.ir/article_22784_6775a317962824ac94176277c5ff5249.pdf