Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2676-4156
5
3
2012
11
21
نقش سرمایهی شبکه بر قابلیت نوآوری سازمان
(مطالعه موردی: شرکتهای صنایع پیشرفته)
7
26
FA
رضا
زعفریان
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
rzaefarian4@ent.ut.ac.ir
قنبر
محمدی الیاسی
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
ترانه
فرخمنش
کارشناس ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران
taraneh.far2@gmail.com
ندا
موحدیپور
0000-0002-7517-1483
کارشناس ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران
taraneh.far@gmail.com
10.22059/jed.2012.29469
این مقاله براساس مفهوم سرمایهی شبکه که سرمایهگذاری در ارتباطات حساب شده بهمنظور دسترسی به دانشی که در اختیار دیگر سازمانهاست و باعث تقویت سود اقتصادی خواهد شد، نوشته شده است. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر سرمایهی شبکه بر قابلیت نوآوری سازمان میباشد. به همین منظور، سرمایهی شبکه با دو بُعد سرمایهی شبکهی علمی و سرمایهی شبکهی صنعتی بهعنوان متغیر مستقل، متغیر قابلیت نوآوری با دو بُعد قابلیت نوآوری در محصول و فرایند بهعنوان متغیر وابسته بررسی شدهاند. متغیر یادگیری بین سازمانی نیز بهعنوان متغیر میانجی با دو بُعد کسب دانش و تسهیم دانش در این رابطه وارد شده است. روش استفاده شده در این پژوهش توصیفی- همبستگی بوده و ابزار اندازهگیری پرسشنامهای میباشد که بین158 نفر از مدیران و کارشناسان شرکتهای صنایع پیشرفته شهر تهران با روش نمونهگیری تصادفی آزمون شده است. دادههای این پژوهش با استفاده از تحلیل مسیر و نرمافزار PLS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج این تحقیق نشان میدهد که سرمایهی شبکهی صنعتی از طریق یادگیری بین سازمانی بر قابلیت نوآوری در محصول اثر مثبت دارد. اما سرمایهی شبکهی علمی با یادگیری بین سازمانی بر قابلیت نوآوری تاثیر ندارد.
https://jed.ut.ac.ir/article_29469.html
https://jed.ut.ac.ir/article_29469_288e78abb9de924da0a5ec57b045a8ef.pdf
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2676-4156
5
3
2012
11
21
بررسی ویژگیهای دانشگاه کارآفرین
در دانشگاه تربیت مدرس
47
64
FA
اسدا...
کردنائیج
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
arashsdg2@gmail.com
پرویز
احمدی
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
h.rezvani4@umz.ac.ir
زهرا
قربانی
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تربیت مدرس
naiej3@modares.ac.ir
نازیلا
نیاکان لاهیجی
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی
naiej2@modares.ac.ir
10.22059/jed.2012.29470
با توجه به تحولات دنیای امروز، بازارهای جهانی فردا از آن شرکتهایی است که به ریسکپذیری کارآفرینانه بها میدهند. این تحولات بیش از هر چیز، حوزهی آموزش را تحت تأثیر قرار داده است. به همین دلیل در این مقاله ویژگیهای دانشگاه کارآفرینی در دانشگاه تربیت مدرس بررسی میشود. این تحقیق توصیفی و کاربردی بوده و جامعهی آماری این پژوهش کارکنان دانشگاه تربیت مدرس (کارمندان و هیات علمی) به تعداد 1500 نفر میباشد که برای این تحقیق تعداد 165 نفر از کارکنان و 137 نفر از اعضای هیات علمی بهصورت طبقهای- تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در این مقاله 13 فرضیه مطرح شده و بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونt ، میانگین یک طرفه و همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج نشان میدهد دانشگاه تریبت مدرس ویژگیهای دانشگاه کارآفرین از جمله فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، تعامل مستمر با محیط، چشمانداز مشترک و راهبرد آیندهنگر و منابع انسانی را دارد اما از ساختار کارآفرینانه و استقلال مالی مناسب برخوردار نیست. براساس نتایج بهدست آمده، توجه به نیروی انسانی، تلاش برای جذب منابع مالی، تقویت اصل ابتکار عمل، ایجاد ساختار غیرمتمرکز و کاهش بروکراسی از جمله تلاشهایی است که میتواند دانشگاه را به سوی کارآفرینی سوق دهد.
https://jed.ut.ac.ir/article_29470.html
https://jed.ut.ac.ir/article_29470_c38340a406f6f5fcb4b60582eefb99f4.pdf
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2676-4156
5
3
2012
11
21
بررسی نیازهای آموزشی دانشجویان کارشناسی ارشد رشتههای کشاورزی در زمینهی کارآفرینی
(مطالعه موردی: دانشگاه زنجان)
65
84
FA
روح¬اله
رضایی
استادیار، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان
r_rezaei4@znu.ac.ir
آصف
کریمی
دکتری ترویج کشاورزی، دانشگاه تهران
r_rezaei3@znu.ac.ir
فرشته
میریکرم
دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج کشاورزی، دانشگاه زنجان
r_rezaei2@znu.ac.ir
لیلا
صفا
دانشجوی دکتری ترویج کشاورزی، دانشگاه تهران
rohollahrezaei3@yahoo.com
10.22059/jed.2012.29471
تحقیق توصیفی- پیمایشی حاضر با هدف بررسی نیازهای آموزشی دانشجویان کارشناسی ارشد رشتههای کشاورزی دانشگاه زنجان در زمینه کارآفرینی صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 398 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان بود که با توجه به جدول کرجسی و مورگان، تعداد 195 نفر از آنان از طریق روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر اعضای هیات علمی دانشگاه-های تهران و زنجان مورد تایید قرار گرفت. به منظور تعیین قابلیت اعتماد ابزار تحقیق پیشآزمون انجام شد که مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده برای مقیاس اصلی پرسشنامه 82/0 بهدست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد که اهمیت هر شش عامل بررسی شده در قالب مدل مفهومی پژوهش، بر اساس دادههای میدانی مورد تایید قرار گرفته (برازش مناسب مدل) و این عاملها به ترتیب شامل دانش کارآفرینی، مهارتهای عمومی، قوانین و مقررات، شایستگیهای شغلی، تدوین طرح کسبوکار و مهارتهای مدیریتی با تبیین 1/66 درصد از واریانس کل، اولویتهای اول تا ششم را در شناسایی و تعیین نیازهای آموزشی دانشجویان کشاورزی در زمینه کارآفرینی کسب نمودند.
https://jed.ut.ac.ir/article_29471.html
https://jed.ut.ac.ir/article_29471_364ce077ab59f5a377eeec96dcb07fa5.pdf
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2676-4156
5
3
2012
11
21
شناسایی عوامل کلیدی موفقیت آموزش الکترونیکی کارآفرینی در دانشگاههای دولتی شهر تهران
85
104
FA
وجیهه
باقرصاد
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشکدهی کارآفرینی دانشگاه تهران، مربی دانشگاه فنی و حرفهای
baghersad_v2@yahoo.com
مهدی
علیزاده
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشکدهی کارآفرینی دانشگاه تهران
baghersad_v4@yahoo.com
سعیده
سعید بنادکی
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشکدهی کارآفرینی دانشگاه تهران، مربی دانشگاه فنی و حرفهای
baghersad_v3@yahoo.com
10.22059/jed.2012.29472
تغییرات شتابان در علم و فناوری جهان امروز حصار زمان و مکان برای دریافت آموزش در تمامی زمینههای علمی را در هم شکسته و آموزش کارآفرینی نیز از این پدیده مستثنی نیست. ارائهی آموزش کارآفرینی از طریق فضای مجازی به کاربران امکان میدهد که فارغ از موضوع امکانات فضا و مکان فیزیکی برای یادگیری، به دریافت این آموزشها اقدام کنند. موفقیت این شیوهی آموزش، در گرو آگاهی از عواملی است که در این مطالعه بهطور جامع مدنظر قرار گرفتهاند. در این تحقیق، نظرات 100 نفر از اساتید دانشگاه و مدیران مطلع و فعال در زمینهی ارائهی خدمات آموزشی الکترونیکی دانشگاههای شهر تهران بررسی شده است. این تحقیق با رویکرد توصیفی - پیمایشی و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی بهدنبال پاسخ به این سوال میباشد که عوامل کلیدی اثرگذار بر موفقیت آموزش الکترونیکی کارآفرینی در دانشگاههای دولتی شهر تهران چیست؟ نتایج تحقیق نشان میدهد که بهطور کلی چهار دسته از عوامل وجود دارند که موفقیت آموزش الکترونیکی در زمینهی کارآفرینی را تعیین میکنند که شامل مدیریت آموزش، رهبری فنی، محتوای دروس و ویژگیهای دانشجو میشوند. افزونبر این نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن حکایت از وجود همبستگی مثبت و نسبتا قوی بین این سازهها دارد.
https://jed.ut.ac.ir/article_29472.html
https://jed.ut.ac.ir/article_29472_c926d26868904a5944e9a1a64a9bbaaa.pdf
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2676-4156
5
3
2012
11
21
بررسی تاثیر عوامل محیطی و فرهنگی بر قصد کارآفرینانهی دانشجویان کشاورزی
105
124
FA
سعید
کریمی
دانشجوی دکتری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه واگنینگن هلند
karimis543@yahoo.com
هارم
بیمنز
دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه واگنینگن هلند
karimis544@yahoo.com
محمد
چیذری
استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تهران
karimis545@yahoo.com
مارتین
مولدر
استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه واگنینگن هلند
karimis542@yahoo.com
10.22059/jed.2012.29473
کارآفرینی نقش کلیدی در توسعه اقتصادی هر کشوری ایفا میکند. بر اساس مطالعات انجام شده، "قصد کارآفرینی" یکی از مهمترین پیش بینی کنندههای رفتار کارآفرینی یک فرد در آینده میباشد. پژوهش درباره عواملی که بر قصد کارآفرینی دانشجویان تاثیر میگذارد و باعث تشویق آنها به راهاندازی کسبوکار جدید میشود، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران بوده است. از جمله عوامل مهم موثر بر قصدکارآفرینی، عوامل فرهنگی و محیطی میباشند که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرند. جامعه آماری این تحقیق 200 نفر از دانشجویان چهار دانشکده کشاورزی بودند که در درس کارآفرینی ثبت نام کرده بودند. در جامعه مورد تحقیق، 183 پرسشنامه تکمیل و جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها، مدلیابی معادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان داد که حمایت از طرف خانواده و آشنایان و حمایت دانشگاهی بر قصد کارآفرینی دانشجویان تاثیر مثبت معنادرای دارد. ولیکن نتایج به دست آمده نشان داد که فردگرایی، جمعگرایی، حمایت و موانع محیطی درک شده، اثر مستقیم معناداری بر قصدکارآفرینی دانشجویان ندارند. در انتها نیز نتایج حاصله، مورد بحث و مقایسه قرار گرفته و بر اساس آنها، پیشنهادهای کاربردی و مرتبط با ادامه و پیگیری پژوهشهای مشابه در آینده، ارایه شده است.
https://jed.ut.ac.ir/article_29473.html
https://jed.ut.ac.ir/article_29473_2567e81313c1b0b82d937b186dd57aab.pdf
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2676-4156
5
3
2012
11
21
The effect of entrepreneurship on Iran's economic growth using
Bayesian mediation approach
125
144
FA
مریم
کاظمی ترقبان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، گرایش کسبوکار جدید، دانشگاه تهران
ma_kazeminak@yahoo.com
محمدحسن
مبارکی
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
al_jahan2@yahoo.com
10.22059/jed.2012.29474
عدم اطلاع از متغیرهایی که توضیحدهندهی رشد اقتصادی هستند و در نتیجه عدم اطلاع از مدلی که بهدرستی رشد اقتصادی را توضیح دهد، شرایط عدم اطمینان مدل را باعث میشوند. در این تحقیق، به بررسی عوامل اثرگذار بر رشد اقتصادی ایران با تاکید بر میزان اثر گذاری کارآفرینی در شرایط عدم اطمینان مدل پرداخته شده است و روش میانگینگیری بیزی مدل بهدلیل ویژگیهای مناسب برای فرض عدم اطمینان مدل استفاده شد و با برآورد 43 میلیون رگرسیون و میانگینگیری بیزی از ضرایب، متغیرهای اثرگذار مشخص شدند. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که عوامل اثرگذار بر رشد اقتصادی عبارتند از: تورم، نیروی کار، سرمایهگذاری دولت، کارآفرینی، صادرات، مخارج بهداشتی دولت، سرمایهگذاری در نفت و گاز و سرمایهگذاری مستقیم خارجی. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که کارآفرینی در کنار وجود 27 متغیر دیگر اثر معنیداری بر رشد اقتصادی داشته است. این نتیجه نشان میدهد که میبایست به ایجاد زمینهی کارآفرینی در کشور در کنار سایر عوامل اثرگذار بر رشد اقتصادی توجه ویژهای شود.
https://jed.ut.ac.ir/article_29474.html
https://jed.ut.ac.ir/article_29474_45da1b020e096fc760be98232b562fbf.pdf
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2676-4156
5
3
2012
11
21
شناسایی و اولویتبندی راهبردهای رشد کسبوکارهای کوچکومتوسط (SME) فعال در خوشهی صنعتی گز بلداجی
165
183
FA
کامبیز
طالبی
استادیار دانشکده کارآفرینی؛ دانشگاه تهران
kambeiz6@ent.ut.ac.ir
نرگس
ایمانیپور
استادیار دانشکده کارآفرینی؛ دانشگاه تهران
nimanip3@ut.ac.ir
صغرا
عباسی بِنی
کارشناس ارشد کارآفرینی؛ دانشگاه تهران
ktalebi2@ut.ac.ir
10.22059/jed.2012.29475
هدف این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی راهبردهای رشد استفاده شده توسط SMEهای خوشهی صنعتی گز بلداجی است که 74 کسبوکار فعال دارد. در مرحلهی اول تحقیق از مصاحبهی سازماننیافته با 10 نفر از مدیران خوشه و کسبوکارها برای شناسایی راهبردهای مورد استفاده بهره گرفته شد و در مرحلهی دوم پرسشنامهی طراحی شده بر مبنای مصاحبهها بهمنظور اولویتبندی راهبردهای شناسایی شده در بین 58 نفر از مدیران کسبوکارها توزیع شد. برای مصاحبه از نمونهگیری در دسترس برای انتخاب مدیران خوشه و از نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده برای انتخاب مدیران کسبوکارها استفاده و برای توزیع پرسشنامه، نمونهگیری تصادفی ساده بهکار گرفته شد. برای تحلیل متون بهدست آمده از مصاحبه از روش تحلیل محتوا و برای تحلیل دادههای بهدست آمده از پرسشنامه از آزمون t تکنمونهای و فریدمن استفاده شده است. یافتهها نشان داد که راهبردهای "افزایش فروشندگان"، "توسعهی روابط عمومی و اطلاعرسانی دربارهی محصولات"، "فروش محصولات در مناطق جدید" و "بهبود و اصلاح محصولات کنونی" بیشترین استفاده را داشتهاند و "راهبرد متمرکز" بهعنوان اولین اولویت در میان راهبردهای رشد کسبوکارهای این خوشه، معرفی شد.
https://jed.ut.ac.ir/article_29475.html
https://jed.ut.ac.ir/article_29475_e295de74c89ddf64f315e5f3e0f1c1ef.pdf
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2676-4156
5
3
2012
11
21
بهبود نظام توزیع در شبکهی نمایش خانگی
با رویکرد XTRIZ
185
203
FA
مهران
رضوانی
استادیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
h.rezvani6@umz.ac.ir
لیلا
فنایی مرحمت
دانشجوی دکتری کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
m.rezvani2@ut.ac.ir
10.22059/jed.2012.29476
در این مقاله سعی شده موانع موجود در توزیع فیلم در شبکهی نمایش خانگی شناسایی شود و راهحل عملیاتی با استفاده از رویکرد حل خلاقانهی مسالهی (XTRIZ) ارائه شود. برای بررسی موانع توزیع، براساس پیشینهی تحقیق 6 بُعد، کانالهای توزیع، منابع مالی، فرایندهای سازمانی، مصرفکننده، مدیریت و محصول، در نظر گرفته شده است. برای استخراج موانع درون این 6 بُعد، 18 شاخص مدنظر قرار گرفتهاند و با مصاحبهی عمیق و ساختار نیافته و مشاهدهی فرایندهای سازمانی موسسهی مورد مطالعه، 90 مانع در 6 بُعد بیان شده شناسایی گردید. روش تحقیق از نوع آمیخته بوده و در بخش کمّی موانع شناسایی شده از طریق 114پرسشنامهی توزیع شده بین خبرگان و دستاندرکاران توزیع فیلم تجزیه و تحلیل شد. در بخش کیفی عوامل ایجادکنندهی آن موانع طی یک جلسه گروه کانونی و با استفاده از ساختار درختی RCA+ شناسایی و راهحلهایی برای برطرفسازی آنها ارائه شد. براساس یافتههای این پژوهش 2 مانع مهم توزیع فیلم در بُعد کانالهای توزیع و شاخص نیروی انسانی قرار دارد و پس از آن بُعد منابع مالی و شاخص منابع مالی ورودی مهمترین مانع است.
XTRIZ
https://jed.ut.ac.ir/article_29476.html
https://jed.ut.ac.ir/article_29476_4569b42468e446f672feb15521bc892e.pdf
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2676-4156
5
3
2012
11
21
مقایسهی تطبیقی سطح نوآوری صنعت بانکداری ایران
با کشورهای منطقهی منا
145
164
FA
علی
دیواندری
دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
tbagheri2@ut.ac.ir
تینا
باقری
دانشجوی کارشناسی ارشد بازاریابی بینالملل، دانشگاه تهران
tbagheri@ut.ac.ir
10.22059/jed.2012.29477
این تحقیق بهمنظور تقویت نظام نوآوری ملی کشورمان با بررسی وضعیت نوآوری در صنعت بانکداری ایران انجام شده است. در این تحقیق با استفاده از روششناسی مجمع اقتصاد جهانی سطح نوآوری در صنعت بانکداری ایران تعیین و سپس مقایسهای میان آن و میانگین سطح نوآوری کشورهای منطقهی منا انجام میشود. پرسشنامهی این تحقیق توسط 251 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد ادارات ستادی 13 بانک دولتی و خصوصی تکمیل شده است. در کنار دادههای بهدست آمده از توزیع پرسشنامه، دادههای مربوط به کشورهای منطقهی منا نیز از گزارش 2012-2011 مجمع اقتصاد جهانی استخراج شدهاند. یک فرضیهی اصلی و هفت فرضیهی فرعی تحقیق، براساس هفت شاخص نوآوری که عبارتند از: کیفیت مراکز تحقیقات علمی، سرمایهگذاری بر روی تحقیق و توسعه، ائتلاف تحقیقاتی صنعت و دانشگاه، تدارکات دولت برای بهرهبرداری از محصولات فناورانهی پیشرفته، دسترسی به متخصصان، اختراعات و امتیازات تجاری ثبت شده و ظرفیت نوآوری، تعیین شده و مورد آزمون قرار گرفتند. آزمون هشت فرضیهی این پژوهش بالاتر بودن سطح سرمایهگذاری برای تحقیق و توسعه، ائتلاف تحقیقاتی صنعت و دانشگاه و ظرفیت نوآوری صنعت بانکداری ایران را از میانگین هر یک از این شاخصها برای کشورهای منطقهی منا تایید کرد.
https://jed.ut.ac.ir/article_29477.html
https://jed.ut.ac.ir/article_29477_cdbebd3f456a0eca2aeeb8efd084d61a.pdf
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
Journal of Entrepreneurship Development
2008-2266
2676-4156
5
3
2012
11
21
تبین رابطهی اقدامات کارآفرینانهی شرکتی بر عملکرد سازمانی (یک مطالعهی تجربی)
27
46
FA
رحیم
قاسمیه
استادیار دانشگاه خلیج فارس بوشهر
ghasemiyeh2@pgu.ac.ir
حسن
عبدالهی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه خلیج فارس
ghasemiyeh@pgu.ac.ir
10.22059/jed.2012.29478
امروزه تمایل به کارآفرینی و اقدامات کارآفرینانه با توجه به شرایط رقابتی بازار و تغییرات سریع محیطی، رشد روزافزونی دارد و پارادایم کارآفرینی شرکتی یکی از راهکارهای عمدهی بهبود عملکرد و رشد سازمانها میباشد. این پژوهش بهدنبال ارایهی چارچوب مفهومی برای سنجش کارآفرینی شرکتی بهوسیلهی ادغام یافتههای پژوهشی پیشین میباشد و از طرفی تاثیر اقدامات کارآفرینی شرکتی بر عملکرد شرکتهای خصوصی و دولتی کارآفرین بررسی شده است. این مطالعه از نوع توصیفی-کاربردی بوده و برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شد که پایایی آن با آلفای کرونباخ 96/0 تایید گردید. نمونهی مورد مطالعه دربرگیرندهی 70 نفر از مدیران ارشد و میانی شرکتهای دولتی و خصوصی بوده است. از آزمونهایی نظیر ضریب همبستگی، و رگرسیون گامبهگام برای آمار تحلیلی استفاده شده و نتایج آزمون همبستگی نشان میدهد که بین تمامی متغیرهای مطالعه شده به جز ریسکپذیری و رضایتمندی کارکنان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج بهدست آمده از آزمون رگرسیون گامبهگام نیز نشان میدهد که ایجاد کسب و کار جدید بیشترین تاثیر مثبت را بر عملکرد سازمانی دارد.
https://jed.ut.ac.ir/article_29478.html
https://jed.ut.ac.ir/article_29478_99746d1a5f833ba2245991303609c316.pdf