این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موجود در سیاستها و برنامههای اجرایی و اثرگذار بر ارتقای عملکرد شرکتهای دانشبنیان ایران صورت گرفته است. در سالهای اخیر، سیاستگذاران و مدیران اجرایی توجه ویژهای به مباحث مرتبط با ایجاد و ارتقای عملکرد شرکتهای دانشبنیان داشتهاند. این شرکتها یکی از ابزارهای مهم انتقال دانش، فناوری و تجاریسازی نتایج دانشگاهی هستند. پژوهش کیفی حاضر با استفاده از بررسی سیاستها و اسناد و مدارک چند کشور، مطالعة عمیق متون علمی، مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته و تکنیک دلفی، عوامل و معیارهایی را شناسایی کرده است که در سیاستها و برنامههای اجرایی دولتی وجود دارد و بر ارتقای عملکرد شرکتهای دانشبنیان مؤثر است. نتایج این پژوهش مجموعهای از عوامل همچون عوامل نهادی، مالی، بازار، فرهنگی، انسانی، شبکهای، اطلاعاتی، محیطی- اجتماعی، محیطی- جغرافیایی، روابط بینالمللی و زیرساختارهای فیزیکی و معیارهای مرتبط با آن است. علاوهبراین، الگویی متشکل از عوامل معرفیشده در پژوهش نیز ارائه شده است. عوامل و معیارهای مرتبط با آن و الگوی نهایی این پژوهش با شرایط ایران در این حوزه انطباق داشته است و ممکن است برای سیاستگذاران، استراتژیستهای دانشگاهی و برنامهریزان در حوزة شرکتهای دانشبنیان ایران مفید و قابل استفاده باشد.