ORIGINAL_ARTICLE
مولفه های تحقق حکمرانی کارآفرینانه شهری
در سالهای اخیر مفاهیمی مانند شهرهای خلاق و کارآفرین بهعنوان کلید حل مسائل متعدد شهری همچون بیکاری، مهاجرت، بزهکاری و غیره شناخته شده است. اما بدیهی است که تحقق و توسعۀ این مفاهیم، بدون وجود سبک چابکی از حکمرانی که به مسائل و چالشهای شهری پاسخی خلاقانه و کارآفرینانه دهد، امکانپذیر نیست. از اینرو تحقیق حاضر با رویکرد کیفی و با استفاده از راهبرد تحلیل تم به شناسایی شاخصهای تحقق حکمرانی کارآفرینانۀ شهری پرداخته است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی بوده و از نظر شیوۀ گرد آوری دادهها در ردۀ پژوهشهای توصیفی قرار میگیرد. جامعه تحقیق متشکل از خبرگان و مسئولان حوزۀ شهری، کارآفرینان و کارشناسان ساختار سازمانی مستقر در شهر تهران بوده و دادههای تحقیق از طریق مصاحبۀ نیمه ساختاریافته بهدست آمده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو مرحلۀ کدگذاری باز و محوری با استفاده از نرمافزار اطلستی .آی استفاده شد. طبق نتایج بهدست آمده شاخصهای اصلی حکمرانی کارآفرینانۀ شهری در 7 طبقۀ اصلی جایگاهسازی، چابکسازی، یکپارچهسازی، تمرکززدایی، مشارکتپذیری، قانونمداری و پاسخگویی قرار میگیرد.
https://jed.ut.ac.ir/article_66377_3e56c5471f8f11117f2f030c1d10fa47.pdf
2018-02-20
535
553
10.22059/jed.2018.247862.652434
کارآفرینی شهری
حکمرانی شهری
حکمرانی کارآفرینانه شهری
شهر خلاق
مجتبی
بابایی هزه جان
mojtabababaei@ut.ac.ir
1
کارشناسی ارشد مدیریت امور شهری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
علی
پیران نژاد
a.pirannejad@ut.ac.ir
2
استادیار گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
بهمن
خداپناه
khodapanah@ut.ac.ir
3
دانشجوی دکتری کارآفرینی توسعه داننشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
جواد
صادقی
javadsadeghi@ut.ac.ir
4
کارشناسی ارشد مدیریت امور شهری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
بابایی هزهجان، مجتبی؛ پیران نژاد، علی؛ محمدپورزرندی، حسین؛ و امیری، مجتبی (1395). شناسایی عوامل اقتصادی مؤثر بر کارآفرینی شهری (مطالعه موردی: شهر تهران). فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری. 5(19)، 83-99.
1
پاداش، حمید و خداپناه، بهمن (1394). برآورد تاثیر شاخصهای حکمرانی خوب بر اقتصاد دانش بنیان در کشورهای منتخب. فصلنامه علمی-پژوهشی برنامهریزی و بودجهبندی. 3(23)، 165-187.
2
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ و حجاری، ا. (1387). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگه.
3
صدیق سروستانی، رحمت الله (1394). نظریه اجتماعی شهری (شهر، خود و جامعه). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
4
وبر, م. (1393). شهر در گذر زمان. تهران: شرکت سهامی انتشار.
5
Birks, M., Chapman, M., & FACMHN, B. (2014). DOING GROUNDED THEORY: EXPERIENCES FROM A STUDY ON DESIGNING UNDERGRADUATE NURSING CURRICULA IN AUSTRALIA In: Emerson, Tod S., (ed.) New Developments in Nursing Education Research: nursing issues problems and challenges. Nursing: issues, problems. Nova, New York, NY, USA: pp. 41-59.
6
Acs, Z. (2006). How is entrepreneurship good for economic growth? innovations, 1(1), 97-107.
7
Acs, Z., & Varga, A. (2005). Entrepreneurship, Agglomeration and Technological Change. Small Business Economics 24(3), 323-334.
8
Acs, Z., Audretsch, D., & Strom, R. (2009). Entrepreneurship, growth, and public policy. Cambridge University Press.
9
Acs, Z., Bosma, N., & Sternberg, R. (2008). The Entrepreneurial Advantage of World Cities;Evidence from Global Entrepreneurship Monitor Data. JENA ECONOMIC RESEARCH PAPERS.
10
Ashworth, G., & Voogd, H. (1990). Selling the city: marketing approaches in public sector urban planning. London: Belhaven Press.
11
Bosma, N., & Stam, E. (2012). Local Policies for High Employment Growth Enterprises. Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) Report.
12
Bosma, N., & Sternberg, R. (2014). Entrepreneurship as an Urban Event? Empirical Evidence from European Cities. Journal of the Regional Studies Association.
13
Carrillo, F. (2044). Capital cities: a taxonomy of capital accounts for knowledge cities. Journal of Knowledge Management, 28-46.
14
Corbin, J., & Strauss, A. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative sociology, 13(1), 3-21.
15
Fang, R.-J., Chang, Y., Sheng, L., & Chi, J. (2010). The model of multimedia and cognitive learning theory. Paper presented at the the 9th WSEAS International Conference on SOFTWARE ENGINEERING, PARALLEL and DISTRIBUTED SYSTEMS.
16
Galindo, M.-Á., & Méndez, M. (2014). Entrepreneurship, economic growth, and innovation: Are feedback effects at work? . Journal of Business Research, 825-829.
17
Hall, T., & Hubbard, P. (1998). The entrepreneurial city: geographies of politics, regime, and representation.
18
Haltiwanger, J., & Krizan, C. (1999). Small Business and Job Creation in the United States: The Role of New and Young Businesses.’’ In Are Small Firms Important Their Role and Impact, Zoltan Acs, ed. . Boston: Kluwer Academic Publishing.
19
Harvey, D. (1989). From Managerialism to Entrepreneurialism: The Transformation in Urban Governance in Late Capitalism. Geografiska Annaler. Series B, Human Geography Vol. 71, No. 1, 3-17.
20
Healey, P. (2008). creativity and urban governance. Policy studies 25:2, 87-102.
21
Healey, P. (2008). Creativity and Urban Governance. Policy Studies, 87-102.
22
Islam, A. (2015). Entrepreneurship and the allocation of government spending under imperfect markets. World Development,70 , 108-121.
23
Kauffman Foundation. (2008). Entrepreneurship and Urban Success: Toward a Policy Consensus. Kauffman Foundation.
24
Klepper, S. (forthcoming). “Silicon Valley–A Chip off the Old Detroit Bloc” Entrepreneurship, Growth and Public Policy. U.K: Cambridge: Cambridge University Press.
25
Kunzmann, K. (2004). An Agenda for Creative Governance in City Regions. The planning review, 5-10.
26
Madureira, A. M. (2013). Physical Planning in Entrepreneurial Urban Governance—Experiences from the Bo01 and Brunnshög Projects, Sweden. European Planning Studies, 2372.
27
Matsumoto, H., & Wilson, D. (2005). Testing a Rigorous Execution of Grounded Theory Using Comparative Cross-cultural Case Studies of Strategic Global IS Management in Investment Banks. Paper presented at the Proceedings of the 4th European Conference on Research Methods: In Business and Management Studies.
28
OECD. (2007). Competitive Cities: A New Entrepreneurial Paradigm in Spatial Development. Paris.
29
Pandit, N. (1996). The creation of theory: A recent application of the grounded theory method. The qualitative report, 2(4), 1-15.
30
Patsy, H. (2004). Creativity and urban governance . disP-The Planning Review40, no. 158, 11-20.
31
Pitelis, C. (2012). Clusters, entrepreneurial ecosystem co-creation, and appropriability: a conceptual framework. Industrial and Corporate Change 21, 1359–1388.
32
R. Jones, S. (2007). Supporting Urban Entrepreneurs: Law, policy, And the role of Lawyersin Small Bussiness Development. Western New England Law Review, 71-91.
33
Razmjoo, S., & Nouhi, N. (2011). A SWOT analysis of the junior high school English program: A grounded theory approach. International Proceedings of Economics Development and Research, 26, 182-186.
34
ORIGINAL_ARTICLE
آموزش کارآفرینی در مقطع ابتدایی با هدف تقویت نگرش کارآفرینانه
مقطع ابتدایی از مقاطع مهم و اثرگذار در دوران زندگی است. با توجه به اینکه ارزشهای کسبشده قبل از 20 سالگی حفظ میشوند، آموزش کارآفرینی در مقطع ابتدایی اهمیت مییابد و محتوای آموزش کارآفرینی در این دوره باید متناسب با نیازها و توانمندیهای دانشآموزان تدوین شود. بسیاری از کشورها با درنظرگرفتن این مسئله و برنامهریزی بلندمدت و کوتاهمدت مقولۀ آموزش، کارآفرینی را وارد برنامههای رسمی و غیررسمی مدارس خود کردهاند. پژوهش حاضر، با هدف شناسایی مفاهیم قابلآموزش کارآفرینی بهمنظور تقویت نگرش کارآفرینانه در دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شده است. این تحقیق برمبنای هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی، تحلیل روایتی است. جامعۀ آماری شامل 9 نفر از خبرگان دانشگاهی و 2 خبرۀ تجربی که بهصورت هدفمند انتخاب شدند و نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته است. براساس یافتههای تحقیق، مفاهیم قابلآموزش در هریک از پنج بعد نگرش کارآفرینانه شامل میل به موفقیت، کنترل شخصی، خلاقیت و نوآوری، عزتنفس و تشخیص و بهرهبرداری از فرصت شناسایی هستند. نتایج این پژوهش به برنامهریزان تألیف کتب درسی، متخصصان امر آموزش کارآفرینی و برگزارکنندگان دورههای آموزش کارآفرینی کودکان در تدوین محتوای مناسب این مقطع یاری میرساند.
https://jed.ut.ac.ir/article_66374_0f95ac6602cb2e2897944e9b19f08092.pdf
2018-02-20
555
574
10.22059/jed.2018.214252.651935
آموزش کارآفرینی
محتوا
مقطع ابتدایی
نگرش کارآفرینانه
ندا
بهمنی
nedabahmani@gmail.com
1
دانش آموخته دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
زهرا
آراستی
arasti@ut.ac.ir
2
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
سید رسول
حسینی
hosseinirasul@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه فرهنگیان
AUTHOR
استیری، ع. (1389)، ضرورت بسترسازی آموزش کارآفرینی در دورۀ ابتدایی و تبیین عناصر برنامۀ درسی آن، پایاننامۀ ارشد، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، تهران.
1
احمدی، غ. و فضائلیفر، ف. (1392)، تحلیل محتوای کتابهای آموزش حرفهوفن دورۀ راهنمایی براساس شاخصهای کارآفرینی، توسعۀ کارآفرینی، دورۀ 6(1): 183- 165.
2
احمدپور داریانی، م. (1378)، کارآفرینی (چاپ هفتم)، تهران: شرکت پردیس 57.
3
برنامۀ ملی درسی. (1391)، تهران: دبیرخانۀ شورای عالی آموزشوپرورش.
4
بهمنی، ن. (1392)، شناسایی محتوا و روش تدریس کارآفرینی با هدف تقویت نگرش کارآفرینانه در دانشآموزان مقطع ابتدایی، پایاننامۀ ارشد، تهران: دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران.
5
جعفری مقدم، س و فخارزاده، آ. (1390)، توسعۀ نگرش کارآفرینانه در کتابهای درسی (مطالعۀ موردی: کتابهای فارسی دورۀ دبستان)، توسعۀ کارآفرینی، 4(1): 66- 47.
6
حسینیخواه, ع. (1378)، امکان و ضرورت آموزش کارآفرینی در مدارس، مطالعات برنامۀ درسی، دورۀ 11، شمارۀ 3: 66- 94.
7
سبزه، ب. (1394)، طراحی الگوی برنامۀ درسی کارآفرینی برای کودکان پیش از دبستان و ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامۀ درسی، کارآفرینی و مربیان، مطالعات پیشدبستان و دبستان، دورۀ 1، شمارۀ 1: 140- 160.
8
مبانی نظری تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران. (1390)، تهران: دبیرخانۀ شورای عالی آموزشوپرورش.
9
Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior, Organizational behavior and human decision processes, 50(2), 179- 211.
10
Ardichvili, A., Cardozo, R. and Ray, S. (2003). A Theory of Entrepreneurial Opportunity Identification and Development, Journal of Business venturing, 18(1), 105- 123.
11
Axelsson, K., Hägglund, S. and Sandberg, A. (2015). Entrepreneurial Learning in Education Preschool as a Take-Off for the Entrepreneurial Self, Journal of Education and Training, 2(2), 40- 58.
12
Burger, L., O'Neill, C. and Mahadea, D. (2005). The Impact of Previous Knowledge and Experience on the Entrepreneurial Attitudes of Grade 12 learners, South African journal of Education, 25(2), 89- 94.
13
Burnett, H. (2008). Designing and Implementing an Undergraduate Course in Entrepreneurship in Australia using Experiential and Problem-based Learning Techniques. Training and Management Development Methods, 22(5), 3- 75.
14
Ejiogu, A. O. and Nwajiuba, C. A. (2012). The Need for Inclusion of Entrepreneurship Education in Nigerian School Curricula, Thunderbird International Business Review, 54(1), 7- 13.
15
European Commission. Directorate-General for Economic and Financial Affairs. (2012). The 2012 ageing report: Underlying assumptions and projection methodologies, Office for Official Publications of the European Communities.
16
Fayolle, A., Gailly, B. and Lassas-Clerc, N. (2006). Assessing the Impact of Entrepreneurship Education Programmes: a New Methodology, Journal of European Industrial Training, 30(9), 701- 720.
17
Gibb, A. (2006). Entrepreneurship/enterprise Education in Schools and Colleges: Are we Really Building the Onion or Peeling it Away? National Council for Graduate Entrepreneurship, Working Paper, 0391- 34.
18
Hannon, P. D., et al. (2006). The State of Education Provision for Enterprise and Entrepreneurship: A Mapping Study of England’s HEIs.
19
Heilbrunn, S. (2010). Advancing Entrepreneurship in An Elementary School: A Case Study, International Education Studies, 3(2), 174.
20
Heinonen, J. and Poikkijoki, S. A. (2006). An Entrepreneurial-directed Approach to Entrepreneurship Education: Mission Impossible?.Journal of Management Development, 25(1), 80- 94.
21
Henry, C., Hill, F. and Leitch, C. (2005). Entrepreneurship Education and Training: Can Entrepreneurship be Taught? Part I. Education+ Training, 47(2), 98- 111.
22
Huber, L. R., Sloof, R. and Van Praag, M. (2014). The Effect of Early Entrepreneurship Education: Evidence from a Field Experiment, European Economic Review, 72(2), 76- 97.
23
Inglehart, R. and Baker, W. E. (2000). Modernization, cultural change, and the persistence of traditional values, American sociological review, 19- 51.
24
Johansen, V. (2007). Entrepreneurship Education and Entrepreneurial Activity, Proceedings of IntEnt 2007 – 17th Global Conference, Internationalizing Entrepreneurship Education and Training, July 8–11, in Gdansk, University of Technology, Poland.
25
Kourilsky, M. L. (1995). Entrepreneurship Education: Opportunity in Search of Curriculum (PP. 1- 21), Kauffman Center for Entrepreneurial Leadership.
26
Kourilsky, M. and Walstad, W. (1998). Entrepreneurship and Female youth: Knowledge, Attitudes, Gender Differences, and Educational Practices, Journal of Business Venturing, 13(1), 77- 89.
27
Lindsay, W., Lindsay, N. and Jordaan, A. (2007). Investigating the Values: Entrepreneurial Attitude: Opportunity Recognition Relationship in Nascent Entrepreneurs.
28
Matina, E. and Colmant, M. (2009). Exploring Entrepreneurial Attitudes Towards Change Throughout the Development of the Start-up Project.
29
Mitra, J. and Matlay, H. (2004). Entrepreneurial and Vocational Education and Training: Lessons from Eastern and Central Europe, Industry and Higher Education, 18(1), 53- 61.
30
Mueller, S. L. and Thomas, A. S. (2001). Culture and Entrepreneurial Potential: A Nine Country Study of Locus of Control and Innovativeness, Journal of business venturing, 16(1), 51- 75.
31
Oosterbeek, H., Praag, M. and Ijsselstein, A. (2010).The Impact of Entrepreneurship Education on Entrepreneurship Skills and Motivation, European Economic Review, 54(3), 54- 442.
32
Otuya, R., Kibas, P. and Otuya, J. (2013). A Proposed Approach for Teaching Entrepreneurship Education, Journal of Education and Practice, 4(8), 204- 210.
33
Paço, A. D. and Palinhas, M. J. (2011). Teaching Entrepreneurship to Children: a Case Study. Journal of Vocational Education and Training, 63(4), 593- 608.
34
Pfeiffer, S., Oberman-Peterka, S. and Jeger, M. (2008). Assessing Entrepreneurship Education Programs in Croatia Higher Education Area. Erenet Profile, 3 (3), 25- 35.
35
Pihie, Z. A. L. and Bagheri, A. (2010). Entrepreneurial Attitude and Entrepreneurial Efficacy of Technical Secondary School Students. Journal of Vocational Education and Training, 62(3), 351- 366.
36
Rabbior, G. (1990). Elements of a Successful Entrepreneurship/Economic/Education Program. In Entrepreneurship Education: Current developments, future Directions, ed. C.A. Kent. New York: Quorum books.
37
Rasheed, H. S. (2000). Developing Entrepreneurial Potential in youth: The Effects of Entrepreneurial Education and Venture Creation. Florida: University of South Florida.
38
Raposo, M. and Do Paço, A. (2011). Entrepreneurship Education: Relationship Between Education and Entrepreneurial Activity. Psicothema, 23(3), 453- 457.
39
Robinson, P. B., Stimpson, D. V., Huefner, J. C. and Hunt, H. K. (1991). An Attitude Approach to the Prediction of Entrepreneurship, Entrepreneurship theory and practice, 15(4), 13- 31.
40
Rodrigues, R., et al. (2010). Entrepreneurship Education and the Propensity for Business Creation: Testing a Structural Model. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 9(1), 58- 73.
41
Rosenberg, M. J., et al. (1960). Attitude Organization and Change: An Analysis of Consistency Among Attitude Components, (Yales studies in attitude and communication.), Vol. III.
42
Sánchez, J. C. (2011). University Training for Entrepreneurial Competencies: Its Impact on Intention of Venture Creation, International Entrepreneurship and Management Journal, 7(2), 239- 254.
43
Shariff, M. N. M. and Saud, M. B. (2009). An Attitude Approach to the Prediction of Entrepreneurship on Students at Institution of Higher Learning in Malaysia. International Journal of Business and Management, 4(4), 129.
44
Stevenson, L. and Lundström, A. (2002). Beyond the Rhetoric: Defining Entrepreneurship Policy and its Best Practice Components, Örebro: Swedish Foundation for Small Business Research.
45
Urbano, D., Aponte, M. and Toledano, N. (2008). Doctoral Education in Entrepreneurship: a European Case Study, Journal of Small Business and Enterprise Development, 15(2), 336- 347
46
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل سیر تکاملی پژوهشهای جهانی کارآفرینی با فنون علمسنجی
در پژوهش حاضر از دو فن جدید علمسنجی به نامهای RPYS و RPYS-CO استفاده شده است تا سیر تکاملی و تاریخی پژوهشهای حوزة کارآفرینی شناسایی شود، همچنین آثار و چهرههای تأثیرگذار در روند تکامل این رشته تحلیل شده است. روش تحقیق برحسب هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، توصیفی است. جامعة این پژوهش را 13 هزار و 723 مقاله تشکیل میدهد که در حوزة کارآفرینی چاپ شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش نیز پایگاه استنادی وب آو ساینس است. پس از استخراج تمام آثاری که در قسمت فهرست منابع این مقالات درج شده بود، نتایج با استفاده از نرمافزار CRExplorer تحلیل شد. یافتهها نشان داد که در بازة زمانی سالهای 1700 تا 2016، درمجموع، حوزة کارآفرینی با هجده جهش تاریخی در سالهای مختلف مواجه بوده است. در این بین، عنوان پرارجاعترین آثار در بازههای زمانی مورد بررسی، بهترتیب به کتاب «ثروت ملل» اسمیت (1776)؛ «اصول اقتصاد» مارشال (1890) و «نظریه توسعة اقتصادی» شومپیتر (1934) متعلق است. نتایج نیز بیان میکند فرایند تبادل اطلاعات در سیر تکوین و تکامل حوزة کارآفرینی، عمدتاً از کانال کتاب صورت گرفته است.
https://jed.ut.ac.ir/article_66376_ca56c21a655133ef4536f7015ada9f5c.pdf
2018-02-20
575
594
10.22059/jed.2018.246176.652406
تحلیل استنادی
پژوهشهای کارآفرینی
سیر تکاملی
علمسنجی
روزبه
حبیبی
drhabibir@gmail.com
1
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
رضا
مختارپور
rezamokhtarpour@gmail.com
2
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
علی اکبر
خاصه
khasseh@gmail.com
3
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
استادزاده، زهرا (1382)، «کارآفرینی، توسعه و اشتغال»، رهیافت، شمارة 29: 71-79.
1
بهاری، نادر، آقازاده، هاشم، روشندل، طاهر و شهرام صدقی (1396)، «طراحی الگوی برندسازی شهری برای توسعة کارآفرینی (مورد مطالعه: شهرستان گرمی)»، توسعة کارآفرینی، 10(2): 240-221.
2
تفضلی، فریدون (1375)، تاریخ عقاید اقتصادی (از افلاطون تا دوره معاصر)، چاپ دوم، نشر نی، تهران.
3
عربیون، ابوالقاسم و همکاران (1394)، «تحلیل محتوای پژوهشهای کارآفرینی در ایران»، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 2(2): 103-79.
4
گلرد، پروانه، حسینی، مریم و الهه عسگری (1396)، «رابطة شبکههای اجتماعی بر عملکرد کسبوکارهای زنان با نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه و تبعیض جنسیتی»، توسعة کارآفرینی، 10(2): 318-299.
5
Brooke, G. T. (2010). Uncertainty, profit and entrepreneurial action: Frank Knight’s contribution reconsidered, Journal of the History of Economic Thought, 32(2), 221-235.
6
Cassis, Y., and Minoglou, I. P. (2005). Entrepreneurship in theory and history. New York, NY: Palgrave Macmillan.
7
Cornelius, B., Landström, H., and Persson, O. (2006). Entrepreneurial studies: The dynamic research front of a developing social science, Entrepreneurship Theory and Practice, 30(3), 375-398.
8
Davidsson, P. (2004). Scott Shane, A General Theory of Entrepreneurship: The Individual-Opportunity Nexus. International Small Business Journal, 22(2), 206-210.
9
Ferreira, J. J. M., Fernandes, C. I., Peris-Ortiz, M., and Ratten, V. (2017). “Female entrepreneurship: a co-citation analysis”, International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 31(2), 325-340.
10
Hederer, C. (2010). “Political entrepreneurship and institutional change: an evolutionary”, International Journal of Public Policy, 6 (1-2), 87-103.
11
Herron, L., and Robinson, R. B. (1993). “A structural model of the effects of entrepreneurial characteristics on venture performance”, Journal of Business Venturing, 8(3), 281-294.
12
Karayiannis, A. D. (2009). “The Marshallian Entrepreneur”, History of economic ideas, 17(3), 75-102.
13
Kirzner, I. M. (1978). “The entrepreneurial role in Menger's system”, Atlantic Economic Journal, 6 (3), 31-45.
14
Kirzner, I. M. (1973). Competition and Entrepreneurship. Chicago: University of Chicago Press
15
Landstrom, H. (1999). The roots of entrepreneurship research. New England Journal of Entrepreneurship, 2(2), 9-20.
16
Landström, H. (2004). “Pioneers in entrepreneurship research”, Crossroads of entrepreneurship, 3(1), 13-31.
17
Landström, H., Harirchi, G., and Astrom, F. (2012), “Entrepreneurship: Exploring the Knowledge Base”, Research Policy, 41 (7),1154-1181.
18
Marx, W., et al. (2014), “Detecting the historical roots of research fields by reference publication year spectroscopy (RPYS)”, Journal of the Association for Information Science and Technology, 65(4), 751–764.
19
Marx, W., et al. (2017). “Which early works are cited most frequently in climate change research literature?”, Scientometrics, 110 (1), 335-353.
20
McCraw, T. (2007). Prophet of innovation: Joseph Schumpeter and Creative Destruction, Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge.
21
Meyer, M., et al. (2014). “Origin and emergence of entrepreneurship as a research field”, Scientometrics, 98(1), 473-485.
22
Michael, S. C. (2007), “Entrepreneurship, growth, and Adam Smith”, Strategic Entrepreneurship Journal, 1(3‐4), 287-289.
23
Niehans, J. (1990), A history of economic theory: Classic contributions, 1720-1980. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
24
Palmer, M., (1987), The application of psychological testing to entrepreneurial potential, In C. Baumback and J. Mancuso(eds), Entrepreneurship and venture management, NJ: Prentice–Hall Inc.
25
Pato, M. L., and Teixeira, A. A. (2016), “Twenty years of rural entrepreneurship: a bibliometric survey”, Sociologia ruralis, 56(1), 3-28.
26
Rubin, P. H. (1983). “An Evolutionary Theory of Economic Change. Richard R. Nelson, Sidney G. Winter”, Journal of Political Economy, 91(4), 718-721,
27
Schabas, M. (2015). “John Stuart Mill: evolutionary economics and liberalism”, Journal of Bioeconomics, 17(1), 97-111.
28
Schildt, H., Zahra, S. A., and Sillanpa, A. (2006). “Scholarly communities in entrepreneurship research: A co-citation analysis”, Entrepreneurship–Theory and Practice, 30(3), 399–415.
29
Schumpeter, J. A. (1934). The Theory of Economic Development: An Enquiry into Profits,Capital, Credit,Interest and the Business Cycle, New Brunswick, NJ.: Transaction Publishers.
30
Shane, S., and Venkataraman, S. (2000), “The promise of entrepreneurship as a field of research”, Academy of management review, 25(1), 217-226.
31
Shockley, G. E., and Frank, P. M. (2011), “Schumpeter, Kirzner, and the field of social entrepreneurship”, Journal of Social Entrepreneurship, 2(1), 6-26.
32
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی الگوی مدیریت استعداد کارآفرینانه دانشجویان مؤسسات آموزش عالی کشور با رویکرد داده بنیاد
شناسایی و پرورش استعدادهای کارآفرینانة دانشجویان در مؤسسات آموزش عالی، یکی از اهداف دانشگاهها در راستای ایجاد دانشگاه کارآفرین است. هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی مدیریت استعداد کارآفرینانة دانشجویان در مؤسسات آموزش عالی کشور با رویکرد دادهبنیاد است. روش پژوهش برحسب هدف بنیادی، و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی بوده و با استفاده از روش نظریة دادهبنیاد صورت گرفته است. در این پژوهش، با استفاده از روشهای نمونهگیری گلولة برفی، با هجده نفر از اعضای هیئتعلمی و کارآفرینان موفق فارغالتحصیل دانشگاههای کشور با تجربة کارآفرینی در دانشگاهها مصاحبهای عمیق صورت گرفت سپس دادههای حاصل از آنها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل شد. الگوی پارادایمی مدیریت استعداد کارآفرینانة دانشجویان از شرایط علی (عوامل فردی، عوامل سازمانی و فراسازمانی)، عوامل زمینه (اسناد بالادستی و زمینه کاری)، مقولة محوری معماری چندوجهی استعدادهای کارآفرینانه (تعادلبخشی چندوجهی مهارتها، متمایزسازی استعدادها و ساختارسازی استعداد محور)، متغیرهای مداخلهگر (فرهنگ کارآفرینی، پایداری سیستم موجود کشف استعدادها و مسئولیتپذیری اجتماعی)، راهبردها (نهادینهسازی سیستم مدیریت استعداد کارآفرینانة دانشجویان، طراحی فرایند مدیریت استعداد کارآفرینانة چندگانه و طراحی نظام تخصیص منابع) و پیامدها (اشتغالزایی، ارزشآفرینی و مزیت رقابتی استعدادهای کارآفرینانه) برای دانشگاهها تشکیل شده است.
https://jed.ut.ac.ir/article_66378_fa285a217e76c4f1000a4baa897dddb5.pdf
2018-02-20
595
614
10.22059/jed.2018.246535.652413
آموزش عالی
داده بنیاد
مدیریت استعداد کارآفرینانه
مریم
راشکی
maryam.r1218@gmail.com
1
استادیاردانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان
LEAD_AUTHOR
حبیب ا...
سالارزهی
salarzehi@gmail.com
2
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان
AUTHOR
امین رضا
کمالیان
kamalian@hamoon.usb.ac.ir
3
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
AUTHOR
اعرابی، محمد و سعید موسوی (1388)، «الگوی استراتژیک مدیریت دانش برای ارتقای عملکرد پژوهشگاهها»، فصلنامة پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال اول، شمارة 15: 1-26.
1
اقبال، فرزانه و همکاران (1395)، «طراحی و تدوین مدل فرایند مدیریت استعداد اعضای هیئتعلمی برای دانشگاههای استعدادمحور»، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال نهم، شمارة 34: 5- 27.
2
میارکلایی، حسین و همکاران (1394)، «بررسی و تبیین ظرفیت کارآفرینانة دانشگاههای منتخب استان مازندران»، مجلة مدیریت دولتی دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، سال هفتم، شمارة 1: 111-132.
3
طهماسبی، رضا، و همکاران (1391)، «مدیریت استعدادها: شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر جذب و نگهداشت استعدادهای علمی»، مجلة پژوهشهای مدیریت عمومی، سال پنجم، شمارة 17: 5- 26.
4
عیسیزاده، سعید (1391)، «بررسی تطبیقی بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی در ایران در مقایسه با دیگر کشورها»، ماهنامة اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، شمارة 176: 4-27.
5
غلامحسین پور انوری، ثریا و همکاران (1396)، «رویکرد سیستمی بر مدیریت استعداد در دانشگاهها و تأثیر آن بر روی اجتماع و سازمان»، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال دهم، شمارة 16: 143- 160.
6
فلاححقیقی، نگین و مرتضی پرهیزکار (1391)، «تحلیلی بر نقش و اهمیت تحصیلات تکمیلی پژوهشمحور در توسعة کارآفرینی دانشگاهی»، اولین همایش ملی بررسی چالشها و راهکارهای توسعه تحصیلات تکمیلی پژوهش محور در ایران.
7
فلاح محسنخانی، زهره (1394)، تحلیل نیروی کار ایران با استفاده از آمارهای جریان، مجلة بررسیهای آمار رسمی ایران، سال دوم، شمارة 26: 201- 230.
8
Bellotti, F., et al. (2014). Serious games and the development of an entrepreneurial mindset in higher education engineering students, Entertainment Computing, 5(4): 357-366.
9
Bradley, A. P. (2016). Talent management for universities, Australian Universities' Review, 58(1): 13-19.
10
Buchanan, J. M., and Vanberg, V. J. (1991). The market as a creative process, Economics and Philosophy, 7(2): 167-186.
11
Bat, M., Yalci. M. (2015). An Evaluation of Talent Management from an Organizational Perspective: The Case of Vodafone, Global Media Journal TR Edition, Edition, 6(11): 90-112.
12
Chao Hong, Shen, Abdelqader Alsakarneh, Asaad Ahmad. (2015). Talent management in twenty - first century: theory and practically, International Journal of Applied Research 1(11): 1036-1043.
13
Chen,Yuting. (2016). Study of Applied Innovative Talents Training Mode Management based on Combination of Entrepreneurship Education, 4th International Conference on Management Science, Education Technology, Arts, Social Science and Economics,5(3):1777- 1782.
14
Corbin, J., Strauss, A., and Strauss, A. L. (2014). Basics of qualitative research, Sage Publications, Inc.
15
Creswell, J. W. (2013). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative (pp. 146-166), Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
16
Creswell, J. W., and Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches, Sage publications.
17
Dan, M. C. (2012). The third mission of Universities in the Development Strategy of Vienna City, Informatica Economica, 16(4), 49-51.
18
Denanyoh, R., Adjei, K., and Nyemekye, G. E. (2015). Factors that impact on entrepreneurial intention of tertiary students in Ghana, International Journal of Business and Social Research, 5(3): 19-29.
19
Douhan, R., and Henrekson, M. (2010). Entrepreneurship and second-best institutions: going beyond Baumol’s typology, Journal of Evolutionary Economics, 20(4): 629-643.
20
Federici, D., Ferrante, F., and Vistocco, D. (2007). On the Sources of Entrepreneurial Talent in Italy: Tacit vs, Codified Knowledge, 2(3): 1-25.
21
Gallardo-Gallardo, E., and Thunnissen, M. (2016). Standing on the shoulders of giants? A critical review of empirical talent management research. Employee Relations, 38(1), 31-56.
22
Godowska, M. (2012). Academic entrepreneurship as a factor of knowledge spillovers in the regions–the case of Malopolska region, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 20(4): 182-195.
23
Graham, S. J., and Mowery, D. C. (2014). Intellectual property protection in the US software industry, Patents in the Knowledge-based Economy, 5(8): 219- 231.
24
Gümüş, S., et al. (2017). An application in human resources management for meeting differentiation and innovativeness requirements of business: talent management, Procedia-Social and Behavioral Sciences: 99(1), 794-808.
25
Guojin, C. (2011). Study and practice on training scheme of university students’ entrepreneurship ability. In International Conference on Information and Management Engineering, Springer, Berlin, 299-304.
26
Gallardo-Gallardo, E., and Thunnissen, M. (2016). Standing on the shoulders of giants? A critical review of empirical talent management research. Employee Relations, 38(1): 31-56
27
Hopkins, P., and Bassett, A. (2015). The Recycling of Entrepreneurial Talent, A report for Scottish Enterprise, Scottish Investment Bank:1-36.
28
Horváthová, P. (2011).Talent Management in Organizations of the Moravian-Silesian Region (Czech Republic). Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 1(5): 29-47.
29
Ifeoma, O. R., Purity, N. O., and Okoye-Nebo, C. (2015). Effective Talent Management: Key to Organisational Success, Journal of Policy and Development Studies, 289(1850): 1-12.
30
Jing, L., Li, J., Zhang, X., and Li, M. (2016). Research on the Innovation and Entrepreneurship of College Students’ Education Evaluation based on Analytic Hierarchy Process. International Journal of Hybrid Information Technology, 9(1): 291-300.
31
Laredo, P. (2007). Toward a third mission for universities. In Regional Seminar Globalizing Knowledge: European and North American Regions and Policies Addressing the Priority Issues of Other UNESCO Regions, UNESCO Forum on Higher Education, Research and Knowledge. Paris.
32
Najim, N. A., and Alnaji, G. A. E. R. L. (2013). The Impact of the Key Dimensions of Entrepreneurship on Opportunities for the Success of New Ventures in the Greater Amman Municipality, European Journal of Business and Management, 5(4):159-173.
33
Neto, R. D. C. A., Rodrigues, V. P., and Panzer, S. (2017). Exploring the relationship between entrepreneurial behavior and teachers' job satisfaction, Teaching and Teacher Education, 63(8): 254-262.
34
Ngek, N. B. (2015). Entrepreneurial self-efficacy and small business performance: the mediating effect of entrepreneurial mindset and openness to experience. Management (open-access), 13(2): 1-4.
35
Pearce, Alison (2016) International Entrepreneurial Talent Management, Discussion Topic.
36
Rao, A. G. S. (2017). Talent Management An ongoing issue with Higher Educational Institutions in India. International Journal of Engineering Technology Science and Research IJETSR, 4(7): 692-698.
37
Secundo, G., et al. (2016). Managing intellectual capital through a collective intelligence approach: An integrated framework for universities, Journal of Intellectual Capital, 17(2): 298-319.
38
Shin, Han., (2014). A Relationship Study of University Graduates’ Employment Rate wit Students’ Satisfaction and QS World University Rankings: What Does University Graduates’ Employment Rate Tell Us About the Quality of Korean Higher Education Institutions? International Journal of Education and Research, 2(10): 135-152.
39
Skribans, Valerijs and Lektauers, Arnis and Merkuryev, Yuri (2013). Third Generation University Strategic Planning Model Development. Published in: Proceedings of the 31th International Conference of the System Dynamics Society, 18(5): 1-7.
40
Sternberg, R. J., and Davidson, J. E. (2005), Conceptions of giftedness. Cambridge University Press, 467 pages.
41
Sun, Y., Zhang, B., Wu, X., Zhang, X., Yan, Y., Shi, H. & Qian, H. (2015). Human umbilical cord mesenchymal stem cell exosomes enhance angiogenesis through the Wnt4/β‐catenin pathway. Stem cells translational medicine, 4(5), 513-522.
42
Vasefian. F. and Liaghatdar. M., (2009), The degree of effectiveness of teaching methodology in higher education on the promotion of entrepreneurship behavior from university faculty points of view. Pazhouhesh-Nameye Tarbiati, 5 (20): 185-226.
43
Wang, J. H., et al. (2016). The contribution of self-efficacy to the relationship between personality traits and entrepreneurial intention, Higher Education, 72(2): 209-224.
44
Weitzel, U., et al. (2010). The good, the bad, and the talented: Entrepreneurial talent and selfish behavior. Journal of Economic Behavior and Organization, 76(1): 64-81.
45
www.northumbria.ac.uk
46
ORIGINAL_ARTICLE
ارایه الگوی حمایتی دولت از کارآفرینی رسانهای در ایران ( مورد مطالعه بازی های رایانه ای )
با توجه به حمایت دولت در این سالها از بخش خصوصی در تولید و تأمین بازیهای رایانهای بومی و متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی، مهم است تا به فرصتهای موجود در این حوزه بیش از پیش پرداخته شود. هدف این پژوهش، ارایۀ الگوی حمایتی دولت از کارآفرینی رسانهای در ایران است. بدین منظور محققان، این تحقیق بنیادی را با بهکارگیری روش کیفی نظریۀ برخاسته از دادهها، شکل دادند و در این راستا از ابزار مصاحبه برای جمعآوری دادهها استفاده کردهاند. محققان با استفاده از ابزار مصاحبه با 14 نفر از مدیران و کارآفرینان رسانهای در بخش بازیهای رایانهای مصاحبه و به شناسایی حوزههای پراهمیت و نقاط کلیدی این حوزه پرداختهاند. روش نمونهگیری در این پژوهش، روش نمونهگیری گلولۀ برفی بوده است که محققان خبرگان کلیدی در این حوزه را بهواسطۀ افرادی که مورد مصاحبه قرار میگرفتند، شناسایی میکردند. محققان ابتدا از طریق تحلیل و کدگذاری مصاحبهها و سپس تحلیل محتوای حوزههای پرتکرار، مقولات این حوزه را در قالب 5 مقوله؛ پیش برندهها، عوامل درون سازمانی، عوامل محیطی، دولت و چشمانداز صنعت برساخته کردند. سپس بهوسیلۀ نرمافزار MAXQDA، ارتباط عوامل الگوی حمایتی دولت از بخش بازیهای رایانهای و روابط میان آنها در نگاشتی ارایه شده است.
https://jed.ut.ac.ir/article_66383_71f6fdfe82253396c2a93dcb88c12e5e.pdf
2018-02-20
615
634
10.22059/jed.2018.250682.652463
بازیهای رایانهای
کارآفرینی رسانهای
حمایت دولت
ایران
افسانه
طاهری
taheriafsane@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
طاهر
روشندل اربطانی
arbatani@ut.ac.ir
2
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
ادیب حاج باقری، محسن. (1385). روش تحقیق گراندد تئوری. تهران: نشر و تبلیغ بشری.
1
فرهنگی، علی اکبر و خواجهئیان، داتیس (1391)، مدیریت رسانه؛ رویکرد زنجیره ارزش، انتشارات صدا و سیما.
2
خواجه ئیان، لبافی و جلالپور (1391)، شناسایی عوامل تاثیرگذار در پروزش کارآفرینی سازمانی در سازمانهای رسانهای (مطالعه موردی روزنامه اصفهان زیبا)، شماره 4، ص 143-158
3
روشندل، مقیمی، میناوند و خواجه ئیان (1391)، ارایه چارچوبی برای تجاری سازی نوآوریهای دیجیتال کارآفرینان رسانهای در ایران،فصلنامه مدیریت بازرگانی، 4 (11): 88-71
4
نیک نژاد، عباس، سید محمد مقیمی و طاهر روشندل اربطانی. (1391). شناسایی الگوی کارآفرینی رسانهای برای کسبوکارهای رسانههای دیجیتال کشور. توسعه کارآفرینی 4(15): 83-65.
5
عباس، سید محمد مقیمی و طاهر روشندل اربطانی. (1391). شناسایی الگوی کارآفرینی رسانهای برای کسبوکارهای رسانههای دیجیتال کشور. توسعه کارآفرینی 4(15): 83-65.
6
Achtenhagen, L. (2008), “Understanding Entrepreneurship in Traditional Media”, Journal of Media Business Studies , Vol 5, issue 1, 123-142.
7
Achtenhagen. L. (2017) Media Entrepreneurship—Taking Stock and Moving Forward, International Journal on Media Management, Vol 19, issue 1, 1-10.
8
Aris, A., & Bughin, J. (2005), Managing Media Companies; Harnessing Creative Value, John Wiley & Sons.
9
Carrie, J. Katied Davis, Andrea Flores, John M. Francis, Lindsay Pettingill, Margaret Rundle and Howard Gardner. (2010). Young people, ethics and the new digital media. Contemporary Readings in Law and Social Justice 2(2): 215–284.
10
Catalin. M, Magdalena Platis, Laura Malita and Monica Ardeleanu. (2011). the role of E-mentoring and social media for developing the entrepreneurship competences. Procedia Social and Behavioral Sciences 15 : 947–951.
11
Compaine. B & Hoag. A (2012) Factors Supporting and Hindering New Entry in Media Markets: A Study of Media Entrepreneurs, International Journal on Media Management, 14:1, 78-95
12
Dutta, N., Roy, S., & Sobel, R. (2009), Does a Free Press Nur-ture Entrepreneurship? Department of Economics, West Virginia University.
13
Goyanes. M (2015) Factors Affecting the Entrepreneurial Intention Students Pursuing Journalism and Media Studies: Evidence from Spain, International Journal of Media Management, vol (17) , issue (2(, 109-126
14
Hang, M (2016), Media Corporate Entrepreneurship, Springer
15
Hang, M , van weezel. V (2005). Media and entrepreneurship: a survey of the literature relating to both concepts. Sweden: Jonkoping international business school.
16
Harmeling, Susan S., Saras D. Sarasvathy and R. Edward Freeman. (2009). Related Debates in Ethics and Entrepreneurship: Values, Opportunities, and Contingency. Journal of Business Ethics .84:341–365.
17
Hoag, A. sangho s. (2005). Media Entrepreneurship: Definition, Theory and Context. Paper presented at the NCTA Academic Seminar, San Francisco, and April 2, 2005.
18
Khajeheian, D (2013), New venture creation in social media platform, towards a framework for media entrepreneurs IN: handbook of social media management, Springer
19
Khajeheian, D. (2017), Media Entrepreneurship, A consensual definition, AD-Minster, 30, 93-113
20
Khajehian, D. (2014), A perspective on media entrepreneurship policy: globalization of knowledge and the opportunities for developing economies, Journal of Globalization Studies, Vol. 5 No. 2, 174–187
21
Napoli. p (2016), The Audience as Product, Consumer, and Producer in the Contemporary Media Marketplace, book chapter
22
Picard, Robert G. (2006). "Unique Characteristics and Business Dynamics of Media Products." In: Journal of Media Business Studies 2(2):61-69
23
Proctor, Robert W. (2011). Understanding and Improving Cross-Cultural Decision Making in Design and Use of Digital Media: A Research Agenda. International Journal of Human-Computer Interaction 27(2): 151–190.
24
Strauss A and Corbin J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Sage Publications.
25
Truong, yann, McColl, rod and Philip kitchen. (2010). practitioners’ perceptions of advertising strategies for digital media. International journal of advertising 29(5), 709-725.
26
Turow, J. (2009), Media Today, An Introduction To Mass Communication,Third edition, New York and London: Routledge Publications
27
https://www.zoomg.ir/2015/3/13/22675/richest-video-game-companies/
28
ORIGINAL_ARTICLE
آموزش کارآفرینی برای دانستن، انجام دادن و بودن در دوره ابتدایی با رویکرد تلفیقی
آموزش کارآفرینی جزء جداناشدنی هر نظام آموزشی است. با وجود اهمیت این موضوع در زمینة آموزش کارآفرینی در دورة دبستان، بهویژه در کشورهای در حال توسعه، مطالعة چندانی انجام نشد است. این پژوهش به دنبال آن است تا محتوای برنامة درسی کارآفرینی دورة ابتدایی را با استفاده از رویکرد تلفیقی شناسایی کند. تحقیق اکتشافی حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها و اطلاعات از نوع کیفی است. جامعة آماری در این پژوهش متخصصان برنامهریزی درسی و خبرگان آموزش کارآفرینی و کارشناسان تعلیموتربیت میباشند که تحصیلات یا تجربة مرتبط با کارآفرینی و یا مفاهیم کارآفرینی داشتهاند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبة نیمه ساختار یافته با 14 نفر از خبرگان استفاده شده است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از کدگذاری باز و محوری بهوسیلة نرمافزار اطلس تی نسخة 6 استفاده شده است. براساس یافتههای پژوهش، محتوا و فعالیتهای مرتبط با دانستن از جمله آشنایی با مشاغل، مفهوم پول، سواد مالی، شناخت محصولات جدید؛ انجام دادن شامل: فعالیتهای یادگیری گروهی، انجام محاسبههای مالی، ارایة محصولات، برگزاری بازارچه و کارآفرینانه بودن شامل علاقهمندی به مسیر شغلی کارآفرینانه، در دروس دوره ابتدایی استخراج شده است.
https://jed.ut.ac.ir/article_66382_fda1e156b4267b16a0daca15f9a66250.pdf
2018-02-20
635
654
10.22059/jed.2018.239884.652291
آموزش کارآفرینی
برنامة درسی تلفیقی
دورة ابتدایی
انجام دادن
دانستن
بودن
محمد
عزیزی
m_azizi@ut.ac.ir
1
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
نگار
مختاری
n.mokhtari@ut.ac.ir
2
کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
آراستی، زهرا؛ حیدری، هومان؛ مبارکی، محمدحسن(1393)؛ ارزیابی اثربخشی روش آموزش کارآفرینی "سخنران میهمان" (مورد مطالعه: دانشجویان دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران)؛ توسعه کارآفرینی، 7 (3) : 406-389
1
برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391). شورای عالی آموزش و پرورش
2
عزیزی، محمد؛ احسان شفیع زاده؛ و اکبرزاده، نجمه(1392)؛ "شناسایی شایستگیهای کارآفرینانه مدیران دانشگاهی". توسعه کارآفرینی، 6 (2): 53- 27
3
عزیزی، محمد؛ احمدپورداریانی، محمود(1392)؛ راهنمای معلم کارآفرینی؛ وزارت آموزش و پرورش
4
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (1390)
5
Drake, S.M., Burns, R.C. (2004). Meeting standards through integrated curriculum, Association for Supervision and Curriculum Development
6
Entrepreneurship Education at School in Europe: National Strategies,Curricula and Learning Outcomes(2012); (http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice).
7
European Commision/EACEA/Eurydice,2012. Entrepreneurship Education at School in Europe. Eurydice Report. Luxemborg: Publication Office of The European Union.
8
European Commision/EACEA/Eurydice,2016. Entrepreneurship Education at School in Europe. Eurydice Report. Luxemborg: Publication Office of The European Union.
9
Faoite, D., Henry, C., Johnston, K., & van der Sijde, P. (2006). Education and training for entrepreneurs: a consideration of initiatives in Ireland and The Netherlands. Education and Training, 45(8/9): 430-438.
10
Fayolle, A. (2005). Evaluation of entrepreneurship education: behavior performing or intention increasing. International journal of entrepreneurship and business, volume 2, number 1/2005
11
Filion, L.J. (1994). Ten steps to entrepreneurial teaching. Journal of Small Business and Entrepreneurship, 11(3) 68-78.
12
Gasse, Y.) 1985). A strategy for the promotion and identification of potential entrepreneurs at the secondary level. Frontiers of entrepreneurship research (pp. 538-559). Wellesley, MA: Babson College Center for Entrepreneurial Studies
13
Güven, S. (2009). "New primary education course programmes and entrepreneurship." Procedia - Social and Behavioral Sciences 1(1): 265-270.
14
Hatten. T.,(1997). Small business: Entrepreneurship and beyond. Upper Saddle River, NJ, Prentice Hall.
15
Holt, David.H, (1992). Entrepreneurship: new venture cereation. Englewood Cliffs, NJ, Prentice Hall.
16
Lake, K. (2000). Integrated Curriculum, School Improvement Research Series
17
Paço, A & Palinhas, M.J. (2011). Teaching entrepreneurship to children: a case study. Journal of Vocational Education & Training
18
Shoemaker, Betty Jean Eklund. (1989). Integrative Education: A Curriculum for the Twenty-First Century, (ERIC Document Reproduction Service No. ED 311 602) Retrieved February 25, (2009), from ERIC
19
Wright, T. S. and A. W. Gotwals (2017). "Supporting Kindergartners’ Science Talk in the Context of an Integrated Science and Disciplinary Literacy Curriculum." The Elementary School Journal 117(3): 513-537.
20
Zhao, Z. (2014). Revisiting the Four ‘Pillars of Learning’: Roles of the Pillars in the Reorientation and Reorganization of Curriculum [slide], dari http://www. ibe. unesco. org/fileadmin/user_upload/COPs. News_documents/201, 4.
21
ORIGINAL_ARTICLE
رتبهبندی عوامل اثرگذار بر نوآوری شرکتهای سرمایهپذیر از منظر سرمایه گذاران مخاطره پذیر (مورد مطالعه: صندوقهای سرمایهگذاری مخاطره پذیر و شتابدهندهها)
نوآوری از جمله مهمترین عوامل موفقیت شرکتهای نوپایی است که اغلب اندازهای کوچک و متوسط دارند. براساس ادبیات تحقیق، صندوقهای سرمایهگذاری مخاطرهپذیر و شتابدهندهها، نوآوری مجموعههای سرمایهپذیر را ارتقاء میدهند. هدف اصلی این پژوهش رتبهبندی عوامل اثرگذار بر نوآوری شرکتهای سرمایهپذیر میباشد. این پژوهش از نظر نوع هدف کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بوده و با استفاده از پرسشنامۀ مقایسههای زوجی و با روش DEMATEL عوامل استخراج شده، اولویتبندی و رتبهبندی شدهاند. جامعۀ آماری این پژوهش، خبرگان و متخصصان حاضر در صندوقهای سرمایهگذاری مخاطرهپذیر، مربیان و مشاوران شتابدهندهها و اساتید این حوزه که عضو انجمن سرمایهگذاران مخاطرهپذیر ایران هستند، میباشند؛ که از میان این خبرگان ۱۲ نفر با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند قضاوتی انتخاب و در پژوهش مشارکت داشتهاند. از میان عوامل شناسایی شده، مهیا کردن اطلاعات ارزشمند از صنعت مربوطه، برقراری ارتباط و همکاری با فعالان صنعت، آگاهیبخشی دربارة تهدیدها و فرصتهای موجود، بهعنوان مهمترین عوامل اثرگذار بر نوآوری شرکتهای سرمایهپذیر معرفی شدهاند
https://jed.ut.ac.ir/article_66379_a977ea140cfa5c27c68a44e774f6fb2b.pdf
2018-02-20
655
674
10.22059/jed.2018.230276.652177
سرمایه گذاری مخاطره پذیر
صندوقهای سرمایهگذاری مخاطره پذیر
شتابدهنده های سرمایهگذاری
نوآوری
روش دیمتل
مهرداد
کریمخانی
mehrdadkarimkhani90@gmail.com
1
کارشناسی ارشد مدیریت مالی دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
کامران
پاکیزه
k.pakizeh@khu.ac.ir
2
استادیار دانشکده علوم مالی دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
محمّدرضا
اخوان انوری
mrakhavan@ut.ac.ir
3
دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
اسلامی بیدگلی، غلامرضا، و احمدی اول، مرتضی. (1389). بررسی عوامل اثرگذار بر ارزیابی طرحهای کارآفرینانه در شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر (با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکهای). توسعه کارآفرینی، 3(2): 120-99.
1
ایمانیپور، نرگس.، و کنعانی، مهدی. (۱۳۸۸). شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم به خروج سرمایهگذاران مخاطره پذیر. توسعه کارآفرینی،1(۴): 84–67.
2
باقری، سیدکامران.، و محبوبی، جواد. (۱۳۸۳). سرمایهگذاری خطرپذیر. تهران: نشر پاکنویس.
3
حاجیمحمدی، متین.، و حسینی، منیره. (۱۳۹۲). ارایه مدل تصمیم گیری انتخاب ایده نوآور در شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر با روش تحلیل سلسلهمراتبی. در هفتمین همایش ملی و اولین همایش بینالمللی تجارت و اقتصاد الکترونیکی. 29 تا 31 اردیبهشت1392.تهران: انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران.
4
چیتسازان، هستی.، رضوانی، مهران.، و بافکر دوست آباد، رضا. (1394). شناسایی و سطحبندی عوامل مؤثر بر ارزشگذاری کسبوکارهای جدید توسط سرمایهگذاران مخاطرهآمیز. توسعه کارآفرینی، 8(4): 609-591.
5
صالحی، الهکرم.، و ستارهآسمان، هومن .(۱۳۸۹). سرمایهگذاری مخاطرهپذیر، ابزار تأمین مالی نوین برای کارآفرینان. مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، 1(1): 124–103.
6
Acosta, B., Acosta, M., and Espinoza, B. (2016). Understanding innovation based on company optics: interpretation mistakes on the types of innovation developed. RAI Revista de Administração E Inovação, 13(4), 295–304.
7
Akyuz, E., and Celik, E. (2015). A fuzzy DEMATEL method to evaluate critical operational hazards during gas freeing process in crude oil tankers. Journal of Loss Prevention in the Process Industries, 38, 243–253.
8
Amiri, M., Sadaghiyani, J., Payani, N., & Shafieezadeh, M. (2011). Developing a DEMATEL method to prioritize distribution centers in supply chain. Management Science Letters, 1(3), 279-288.
9
Baum, J. A. C., and Silverman, B. S. (2004). Picking winners or building them? Alliance, intellectual, and human capital as selection criteria in venture financing and performance of biotechnology startups. Journal of Business Venturing,19(3), 411-436.
10
Berglöf, E. (1994). A control theory of venture capital finance. Journal of Law, Economics, and Organization, 10(2),247–267.
11
Burt, R. S. (1992). Structural holes: The social structure of competition. Massachusetts: Harvard University Press.
12
Chemmanur, T. J., Loutskina, E., and Tian,x. (2014). Corporate Venture Capital , Value Creation , and Innovation. Review of financial studies,27)8(, 2434-2473.
13
Colombelli, A., Krafft, J., and Vivarelli, M. (2016). To be born is not enough: the key role of innovative start-ups. Small Business Economics, 47(2), 277–291.
14
Dutta, S., and Folta, T. B. (2015). A comparison of the effect of angels and venture capitalists on innovation and value creation. Journal of Business Venturing, 31(1), 39–54.
15
Gans, J. S., Hsu, D. H., and Stern, S. (2002). When Does Start-Up Innovation Spur the Gale of Creative Destruction?. RAND Journal of Economics, 33(4), 571–586.
16
Gao, J. (2007). Role of Venture Capitalists in Innovation Network. Beijing: Tsinghua university.
17
Gurd, B., and Helliar, C. (2016). Looking for leaders: “Balancing” innovation, risk and management control systems. The British Accounting Review, 49(1), 91–102.
18
Hellmann, T., and Puri, M. (2002). Venture capital and the professionalization of start-up firms: Empirical evidence. The journal of finance, 57(1), 169-197.
19
Hsu, D. H. (2006). Venture Capitalists and Cooperative Start-up Commercialization Strategy. Management Science, 52(2), 204–219.
20
Hua, X., Wang, Y., and Wang, M. (2016). The innovation and performance impacts of venture capital investment on China’s small- and medium-sized enterprises. China Economic Journal, 9(2), 167–185.
21
Lin, C. J., and Wu, W. W. (2008). A causal analytical method for group decision-making under fuzzy environment. Expert Systems with Applications, 34(1), 205–213.
22
Lin, k., and Lin, C. (2008). Cognition Map of Experiential Marketing Strategy for Hot Spring Hotels in Taiwan Using the DEMATEL Method. Fourth International Conference on Natural Computation. IEEE.
23
Lindsey, L. (2008). Blurring firm boundaries: The role of venture capital in strategic alliances. Journal of Finance, 63(3), 1137–1168.
24
Mehregan, M. R., Razavi, S. M., and Akhavan Anvari, M.R. (2012). Identification and Evaluation of Strategic Decisions in Gas Industry Using DEMATEL Method. Iranian Journal of Management Studies, 5(2), 49–65.
25
Mentes, A., Akyildiz, H., Yetkin, M., and Turkoglu, N. (2015). A FSA based fuzzy DEMATEL approach for risk assessment of cargo ships at coasts and open seas of Turkey. Safety Science, 79, 1–10.
26
Nordman, E. R., and Tolstoy, D. (2016). The impact of opportunity connectedness on innovation in SMEs foreign-market relationships. Technovation, 57–58, 47–57.
27
Sahlman, W. A. (1990). The Structure of Governance of Venture-Capital Organizations. Journal of Financial Economics, 27, 473–521.
28
Sorenson, O., and Stuart, T. E. (2001). Syndication networks and the spatial distribution of venture capital investments. American Journal of Sociology, 106(6), 1546-1588.
29
Teker, D., Teker, S., and Teraman, Ö. (2016). Venture Capital Markets: A Cross Country Analysis. Procedia Economics and Finance, 38, 213–218.
30
Tsai, W. H. and Chou, W. C. (2009). Selecting management systems for sustainable development in SMEs: A novel hybrid model based on DEMATEL, ANP, and ZOGP. Expert Systems with Applications, 36(2), 1444–1458.
31
Tzeng, G., and Huang, J. (2011). Multiple Attribute Decision Making. Taylorand Francis.
32
Varadarajan, P. R. (1999). Marketing Strategy: An Assessment of the State of the Field and Outlook. Academy of Marketing Science Journal, 27(2), 120-143.
33
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی محورهای توسعه قابلیت متقاعد سازی در کارآفرینان کارکشته
کارآفرینان برای پیشبرد امور و فعالیتهای مختلف کسبوکار خود مانند متقاعدکردن مشتریان نیاز به مهارت متقاعدسازی دارند. این پژوهش با هدف شناسایی محورهای توسعۀ قابلیت متقاعدسازی در کارآفرینان کارکشته انجام شده است. روش تحقیق برحسب هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، کیفی- روایتی و انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته و به کمک رویکرد نظاممند و بهرهگیری از روش کدگذاری میباشد. دادههای تحقیق با استفاده از 11 مصاحبه که از کارآفرینان کارکشته بهدست آمده بود و در مرحلۀ بعد از طریق کدگذاری باز و محوری نتایج استخراج شدهاند. در نهایت پس از دستهبندی مقولهها، 11 محور اصلی برای توسعۀ قابلیت متقاعدسازی شناسایی و ارایه گردیده است. این محورها عبارتند از ارائۀ اسناد مرتبط با اعتبارسنجی محصول در مراکز معتبر، ارایه و برجستهسازی مشخصات کیفیت محصول برای مشتریان، ایجاد شراکت با دیگران، برجستهسازی مرجعیت علمی و تخصصی، تأمل در تجربههای گذشته و برجستهسازی آن برای مخاطب، برجسته کردن مزایا و فناوریهای نوین کسبوکار، برقراری ارتباط مبتنی بر عواطف و احساسات، برقراری ارتباط با افراد ذیربط/ مسئولان، برندسازی و برجستهسازی برند محصول برای معرفی به مشتری، توجه به رضایت مشتری بهمنظور مجابسازی و توجه به نیاز مخاطب.
https://jed.ut.ac.ir/article_66380_b850de4f17c1458a3a047f7726dacb9e.pdf
2018-02-20
675
694
10.22059/jed.2018.66380
متقاعدسازی
تاثیرگذاری
کارآفرینان کارکشته
توسعۀ قابلیت
صنایع غذایی
فاطمه
داداشی
fatemeh.dadashi@ut.ac.ir
1
کارشناس ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
قنبر
محمدی الیاسی
elyasi@ut.ac.ir
2
دانشیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران
AUTHOR
مرتضی
رضایی زاده
mortaza_rezaee@yahoo.com
3
استادیار دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
بازرگان، عباس. سرمد، زهره. حجازی، الهه. (1387). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، چاپ شانزدهم، تهران : موسسه انتشارات آگه.
1
حکیم آرا، محمدعلی (1384)، ارتباطات متقاعدگرایانه و تبلیغ، چاپ اول، انتشارت سمت.
2
بینگر، اتولر، ارتباطات اقناعی (1376)، ترجمهی علی رستمی، انتشارات مرکز مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
3
محمدی الیاسی، قنبر (1387)، «موضوع کارآفرینی به عنوان یک حوزه علمی»، فصلنامه توسعه کارآفرینی، 1(1) :51-85.
4
Baron, R.A. & D. Byrne, (1997). Social psychology, 8th ed, Allyn & Bacon.
5
Bettinghaus, E.P., & Cody, M. J. (1987). Persuasive communication (4th ed), New York : Holt, Rinehart & Winston.
6
Bettinghaus, E.P., & Cody, M. J. (1994). Persuasive communication, )5th ed(, Fort Worth, TX: Harcourt Brace, Florida.
7
Conger, J. A. (2001). Winning em'over. New York, NY: Simon and Schuster.
8
Contreras, M. (2013). Interpersonal Skills For Entrepreneurs. Retireved from http://library.iyte.edu.tr/dosya/kitap/interpersonal-skills-for-entrepreneurs.pdf
9
Diggins, Marie. (2004). “Teaching and learning communication skills in social work education”. London: Social Care Institute for Excellence (SCIE).
10
Dutton, J. E., & Ashford, S. J. (1993). “Selling issues to top management”. Academy of management review, 18(3), 397-428.
11
Eagly, A. H., & Chaiken, S. (1993). The psychology of attitudes. Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.
12
Garside, Sandra G., & Kleiner, Brain H.(1991). “Effective one-to-one communication skills”. Industrial and Commercial Training, 23(7), 24-27.
13
Holmes, Y. M., Beitelspacher, L. S., Hochstein, B., & Bolander, W. (2017). “Let's make a deal:” Price outcomes and the interaction of customer persuasion knowledge and salesperson negotiation strategies. Journal of Business Research, Vol 78, 81-92.
14
Ikeda, T., Okumura, A., & Muraki, K. (1998, August). “Information classification and navigation based on 5W1H of the target information”. In Proceedings of the 36th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics and 17th International Conference on Computational Linguistics-Volume 1 (pp. 571-577). Association for Computational Linguistics.
15
Jang, S., Ko, E. J., & Woo, W. (2005). “Unified user-centric context: Who, where, when, what, how and why”. Personalized Context Modeling and Management for UbiComp Applications, 149(26-34).
16
Kessler, R. (2006). Competency-based interviews. Career Press.
17
Kim, T. B., & Tay, R. S. (1993). Persuasive Communication and Singapore Entrepreneurs. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 10(3), 77-90.
18
Klamer, A. (2011). “Cultural entrepreneurship”. The Review of Austrian Economics, 24(2), 141-156.
19
Legget, B. & Rosanas, J. R., (2008). Rhetoric and Persuasion in Management. IESE Business School, University of Navarra.
20
Lester, Paul M artin (1999). Visual Communication, Images with Massage, 2nd ed. Wadsworth.
21
Liu, S., Wen, X., Wei, L., & Zhao, W. (2013). “Advertising persuasion in China: Using Mandarin or Cantonese?”. Journal of Business Research, 66(12), 2383-2389.
22
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). “Qualitative data analysis: A sourcebook”. Beverly Hills: Sage Publications.
23
Miller, N., Maruyama, G., Beaber, R. J., & Valone, K. (1976). “Speed of speech and persuasion”. Journal of personality and social psychology, 34(4), 615-624.
24
O’Keefe, D. J. (1990). Persuasion: Theory and practice. Newbury Park, CA: Sage.
25
Pascarella, P. (1998). “Persuasion skills required for success”. Management Review, 87(8), 68-70.
26
Penczynski, S. P. (2016). Persuasion: An experimental study of team decision making. Journal of Economic Psychology, 56, 244-261.
27
Penrose, J. M., Rasberry, R. W., & Myers, R. J. (1997). Advanced business communication. Thomson South-Western.
28
Perloff, Richard M., (2003). The Dynamics of Persuasion, Second edition: communication and attitudes in the 21 century, London: Mahwah.
29
Petty, R. E., & Briñol, P. (2015). Emotion and persuasion: Cognitive and meta-cognitive processes impact attitudes. Cognition and Emotion, 29(1), 1-26.
30
Petty, R. E., Cacioppo, J. T., & Goldman, R. (1981). Personal involvement as a determinant of argument-based persuasion. Journal of personality and social psychology, 41(5), 847-855
31
Petty, R. E., & Cacioppo, J. T. (1996). Attitudes and persuasion: Classic and contemporary approaches. Westview Press.
32
Smith, M. J. (1982). Persuasion and human action: A review and critique of social influence theories. Wadsworth Publishing Company.
33
Westhead, P., Ucbasaran, D., & Wright, M. (2005). Experience and cognition: do novice, serial and portfolio entrepreneurs differ?. International Small Business Journal, 23(1), 72-98.
34
WESTPHAL, J. D., & BEDNAR, M. K. (2006, August). HOW TOP MANAGERS USE INTERPERSONAL INFLUENCE TO NEUTRALIZE THE EFFECTS OF INSTITUTIONAL OWNERSHIP. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2006, No. 1, pp. B1-B6). Academy of Management.
35
Woodward, G. C., & Denton Jr, R. E. (2013). Persuasion and influence in American life. Waveland Press.
36
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی سوگیری اعتماد به نفس بیشازاندازه در رفتار بازاریابی کارآفرینانه
کارآفرینان در بسیاری از تصمیمات خود در برابر سوگیریهای تصمیمگیری، از جمله اعتماد بهنفس بیش از اندازه آسیبپذیرند. اعتماد بهنفس بیش از اندازه پیامدهای مهمی در تصمیمات مختلف کارآفرینان دارد. همچنین، رفتار بازاریابی کارآفرینانه یکی از مهمترین ویژگیهای کارآفرینان بهویژه در کسبوکارهای کوچک است. این پژوهش با هدف واکاوی اعتماد بهنفس بیشاز اندازه در رفتار بازاریابی کارآفرینانه انجام شد. براساس یافتههای این پژوهش که بر حسب هدف کاربردی بوده و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی- دادهبنیاد نظاممند که دادههای آن از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 18 کارآفرین نوپای دانشبنیان فناوری نانو و زیستفناوری واقع در استان تهران گردآوری و تحلیل شد. منابع بنگاه، اهداف بنگاه، تلاطم محیطی، ناملایمات محیطی، خوشبینی و خودباوری بهعنوان مهمترین عوامل شکلدهندۀ اعتماد بهنفس بیشاز اندازه، تصمیمات مربوط به بازار و تصمیمات مربوط به محصول بهعنوان مهمترین راهبردهای ناشی از اثرات آن و درنهایت سود و زیان بهعنوان مهمترین پیامدهای اعتماد بهنفس بیشاز اندازه در رفتار بازاریابی کارآفرینانه شناسایی شدند.
https://jed.ut.ac.ir/article_66381_480573e1fed4622ef56363b9875c88b7.pdf
2018-02-20
695
712
10.22059/jed.2018.66381
اعتمادبهنفس بیشاز اندازه
رفتار بازاریابی کارآفرینانه
نظریۀ داده بنیاد
استان تهران
پوریا
نوری
pourianouri62@gmail.com
1
دانشجوی دکترای کارآفرینی دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
نرگس
ایمانی پور
nimanip@ut.ac.ir
2
دانشیار دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
کامبیز
طالبی
kambeizt@gmail.com
3
استاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
محمد رضا
زالی
mrzali@ut.ac.ir
4
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
بازرگان، عباس (۱۳۸۷). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته رویکردهای متداول در علوم رفتاری. نشر دیدارتهران
1
زیودار، مهدی، ایمانی پور، نرگس (۱۳۹۵). "واکاوی فرایند تصمیمگیری ایجاد کسب و کار جدید در صنایع فناور پیشرفته ایران: مفهومپردازی با رویکرد غیر غایتگرا". توسعه کارآفرینی،9(1): 38-21
2
نوری، پوریا، احمدی کافشانی، عبداله، ایمانی پور، نرگس (۱۳۹۴). " شناسایی موقعیتهای مثبت اعتماد به نفس بیش از اندازه در کارآفرینان ایرانی"توسعه کارآفرینی، 8(1) : 117-101
3
Baron, R. A. (1998). Cognitive mechanism in entrepreneurship: Why and when entrepreneurs think differently than other people. Journal of Business Venturing, 13(4), 275-294.
4
Baron, R., & Shane, S. (2007). Entrepreneurship: A process perspective. Nelson Education.
5
Bazerman, M.H. & Moore, D. (2008). Judgment in Managerial Decision Making (7th ed.). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.
6
Camerer, C., & Lovallo, D. (1999). Overconfidence and excess entry: An experimental approach. American Economic Review, 89(1), 306–318.
7
Creswell, J. W. (2008). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (3rd ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
8
De Kort, M. J., & Vermeulen, P. A. (2010). Entrepreneurial decision-makers and the use of biases and heuristics. Vermeulen, Patrick. AM and Curseu, PL (Ed.), Entrepreneurial Strategic Decision-Making A Cognitive Perspective, Edward Elgar Publishing Limited, 123-134.
9
Forbes, D.P. (2005). Are some entrepreneurs more overconfident than others? Journal of Business Venturing, 20(5), 623–640.
10
Gilmore, A. (2011). “Entrepreneurial and SME marketing,” Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 13)2(, 137‐145.
11
Glaser, B., & Strauss, A. (1967). Discovery of Grounded Theory. Hawthorne: Aldine Publishing Company.
12
Goulding, C. (2002), Grounded Theory; A Practical Guide for Management, Business and Market Researchers, Sage, London.
13
Gudmundsson, S. V., & Lechner, C. (2013). Cognitive biases, organization, and entrepreneurial firm survival. European Management Journal, 31(3), 278–294.
14
Hayward, M.L., Forster, W.R., Sarasvathy, S.D., & Fredrickson, B.L. (2010). Beyond hubris: How highly confident entrepreneurs rebound to venture again. Journal of Business Venturing, 25(6), 569–578.
15
Hayward, M.L., Shepherd, D.A., & Griffin, D. (2006). A hubris theory of entrepreneurship. Management Science, 52(2), 160–172.
16
Hills, G.E. and Hultman, C.M. (2011b). “Research in marketing and entrepreneurship: a retrospective viewpoint,” Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 13)1(, 8‐17.
17
Hills, G. E., & Hultman, C. (2013). Entrepreneurial marketing: Conceptual and empirical research opportunities. Entrepreneurship Research Journal, 3(4), 437–448. doi:10.1515/erj-2013-0064.
18
Hills, G.E., Hultman, C.M., Miles, M.P. (2008), “The Evolution and Development of Entrepreneurial Marketing”, Journal of Small Business Management,46 (1).99-112.
19
Hogarth, R.M. & Karelaia, N. (2012). Entrepreneurial success and failure: Confidence and fallible judgment. Organization Science, 23(6), 1733–1747.
20
Jones, R., & Rowley, J. (2011). Entrepreneurial marketing in small businesses: A conceptual exploration. International Small Business Journal, 29, 25–36. doi:10.1177/0266242610369743.
21
Kilenthong, p,. Hultman, C M, Hills G, (2016) "Entrepreneurial marketing behaviours: impact of firm age, firm size and firm’s founder", Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 18 (1), pp.127 – 145.
22
Lowe, R.A. & Ziedonis, A.A. (2006). Overoptimism and the performance of entrepreneurial firms. Management Science, 52(2), 173–186.
23
Miles, M., Gilmore, A., Harrigan, P., Lewis, G., & Sethna, Z. (2015). Exploring entrepreneurial marketing. Journal of Strategic Marketing, 23(2), 94–111. doi:10.1080/0965254X.2014.914069.
24
Moore, D.A. & Cain, D.M. (2007). Overconfidence and underconfidence: When and why people underestimate (and overestimate) the competition. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 103(2), 197–213.
25
Moore, D.A. & Healy, P.J. (2008). The trouble with overconfidence. Psychological Review, 115(2), 502–17.
26
Schade, C., & Koellinger, P. (2007). Heuristics, Biases, and the Behavior of Entrepreneurs. In M. Minniti (Ed.), Entrepreneurship: The Engine of Growth (pp. 41–63). Westport: Praeger Publishers.
27
Shepherd, D.A., Williams, T.A., & Patzelt, H. (2015). Thinking about entrepreneurial decision making: Review and research agenda. Journal of Management, 41(1), 11–46.
28
Simon, M. & Houghton, S.M. (2003). The relationship between overconfidence and the introduction of risky products: Evidence from a field study. Academy of Management Journal, 46(2), 139–149.
29
Simon, M, & Shrader, R. C. (2012). Entrepreneurial actions and optimistic overconfidence: The role of motivated reasoning in new product introductions. Journal of Business Venturing, 27(3), 291–309.
30
Strauss, A., Corbin, J., (1994). Grounded theory methodology: an overview. In: Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (Eds.), Handbook of Qualitative Research. Sage, Thousand Oaks, pp. 273–285.
31
Trevelyan R (2008) Optimism, overconfidence and entrepreneurial activity. Management Decision 46(7): 986–1001.
32
Zhang, S. X. and Cueto, J. (2015), The Study of Bias in Entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice. doi: 10.1111/etap.12212
33
ORIGINAL_ARTICLE
شناخت کارآفرینان از ویژگیهای مدل کسبوکار اثرگذار با استفاده از روش شبکة خزانه (مورد مطالعه: کارآفرینان حوزۀ کسبوکارهای الکترونیکی در ایران)
شناخت کارآفرینان بهمنظور معرفی سازههای مدل کسبوکار اثرگذار، بسیار پیچیده و متفاوت است. در ادبیات علم کارآفرینی برای طراحی منسجم این شناختهای کارآفرینان نقصهای فراوانی مشاهده میشود. این پژوهش بهدنبال طراحی منظومۀ مدل کسبوکار اثرگذار با استفاده از سازههای شخصی کارآفرینان حوزۀ کسبوکارهای الکترونیکی در ایران بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش گردآوری دادهها، روش شبکه خزانه است. تعداد 13 نفر از کارآفرینان این حوزه با در نظر گرفتن نقطۀ اشباع به عنوان نمونه بررسی شدهاند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبۀ نیمه ساختار یافته میباشد .براساس روش شبکۀ خزانه با 5 عنصر تشکیلدهندۀ این شبکه، 13 شبکه خزانه شخصی منفرد و در مجموع 346 سازه شخصی اولیه دربارۀ مدل کسبوکار اثرگذار بهدست آمد. با تحلیل محتوای این سازهها، شبکۀ جمعی مشتمل بر 5 عنصر و 37 سازۀ ثانویه احصاء شده است و روایی و پایایی پژوهش تایید شده است. در نتیجه 6 خوشۀ مجزاء از ویژگیهای مدل کسبوکار اثرگذار از سازههای ذهنی کارآفرینان حوزۀ کسبوکارهای الکترونیکی بهدست آمد که میتواند کاربرد علمی وعملی درحوزۀ علم کارآفرینی داشته باشد.
https://jed.ut.ac.ir/article_66375_0d75e885859811d0034a6307a4def37f.pdf
2018-02-20
713
732
10.22059/jed.2018.243354.652397
مدل کسبوکار اثرگذار
شبکۀ خزانه
عنصر
سازه
نظریۀ سازۀ شخصی
حسین
نیک بین
nikbin164@gmail.com
1
دانشجوی دکتری توسعۀ کارآفرینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
AUTHOR
علی
داوری
ali_davari@ut.ac.ir
2
استادیار دانشکدۀ کارآفرینی، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
علی
بدیع زاده
abadizadeh@gmail.com
3
استادیار دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
AUTHOR
غلامحسین
حسینی نیا
hosseininia@ut.ac.ir
4
استادیار دانشکدۀ کارآفرینی، دانشگاه تهران
AUTHOR
کریمیآ، رحمانی س (1394). "طراحی مدل کسبوکار برای چابکی سازمان (مطالعه موردی: شرکت خودروسازی سایپا)، توسعه کارآفرینی، 7(3) : 292-273.
1
مبینی دهکردی ع، رضوانی م، داوری ع، فروزان ف (1393). "مدل نوآورانه B2C برای شرکتهای پخش (مطالعه موردی: شرکت گلرنگ پخش)، توسعه کارآفرینی، 7(3): 569-588.
2
مرتضوی ل (1392). "فهم شناختی مفهوم اثربخشی مدیریتی: کاربرد ساختگرایی شبکه خزانه"، پایاننامه دکتری تخصصی. دانشکده مدیریت و اقتصاد. دانشگاه تربیت مدرس.
3
Amit, R; Zott, C.( 2010). Business model innovation: creating value in times of change. IESE Business School. University of Navarra.
4
Bankvall ,L; Dubois ,A; Lind, F. (2016). Conceptualizing business models in industrial networks. Industrial Marketing Management, 60: PP 196-203.
5
Baron, Robert A; Ward Thomas B. (2014). Expanding entrepreneurial cognition’s toolbox: potential contributions from the field of cognitive science. Entrepreneurship Theory and Practice 28 (6): PP 553–573.
6
Chesbrough, H. (2007). Business model innovation: it’s not just about technology anymore, Strategy and Leadership 35(6): PP 12-17.
7
Demil, B; Lecocq, X. (2010). Business model evolution: in search of dynamic consistency. Long Range Planning, 43(2-3): PP 227–246.
8
Dmitriev,V; Simmons, G; Truong, Y; Palmer ,M; Schneckenberg, D. (2014). An exploration of business model development in the commercialization of technology innovations. R & D Management. RADMA and John Wiley & Sons Ltd.
9
Elfring, T; Hulsink, W. (2003). Networks in entrepreneurship: The case of high-technology firms. Small Business Economics, 21(4): PP 409–422.
10
Fransella, F.; Bell, R.; Bannister, D. (2004). A Manual For Repertory Grid Technique. England, John Wiley & sons Inc.
11
Gerard, G; Bock, Adam J. (2010). The Business model in Practice and its Implications for Entrepreneurship Research. Entrepreneurship Theory and Practice. 35(1): PP 83-111.
12
Johnson, M; Christensen, CM; Kagermann, H.( 2008). Reinventing your business model. Harvard Business Review 86 (12): PP 51–59.
13
Jankowicz, Devi. (2004). The easy guide to repertory grids. John wily & sons. England.
14
Joyce ,A; Paquin, R. (2015). The triple layered business model canvas: A tool to design more sustainable business models. Journal of Cleaner Production. 135: PP 1474-1486
15
Kawaf, F; Tagg,S.( 2017). The construction of online shopping experience: a repertory grid approach. Computers in Human Behavior,72:PP 222-232.
16
Landau,C; Karna,A; Sailer, M.(2016). Business model adaptation for emerging markets: a case study of a German automobile manufacturer in India.R&D Management. 46(3):PP 480-503.
17
Lim Dominic, S. K; Morse, Eric A; Mitchell Ronald ,K; Seawright Kristie ,K. (2010). Institutional Environment and Entrepreneurial Cognitions: A Comparative Business Systems Perspective. Entrepreneurship Theory and Practice, 34(3): PP 491-516.
18
Mahadevan, B. (2000). Business models for Internet-based e-commerce: An anatomy. California Management Review, 42 (4): PP 55–69.
19
Malmström, Malin; Johansson, Jeaneth; Wincent; Joakim. (2014). Cognitive Constructions of Low Profit and High Profit Business Models: A Repertory Grid Study of Serial Entrepreneurs. Entrepreneurship Theory and Practice, 39(5): PP 1083–1109.
20
Mitchell; Busenitz;Bird; Gaglio; McMullen; Morse; Smith. (2007). The Central Question in Entrepreneurial Cognition Research. 31(1): PP 1-27.
21
Morris; Michael; Schindehutte; Minet;Allen; Jeffrey. (2005). The entrepreneur’s business model: toward a unified perspective. Journal of Business Research. 58: PP726– 735.
22
Nambisan, S.(2016).Digital Entrepreneurship:Toward a Digital Technology Perspective of Entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice. 41 (6): PP 1025-1055.
23
Osterwalder, Alexander. (2004). The Business Model Ontology A Proposition In A Design Science Approch. These du grade de Docteur en Informatique de Gestion.
24
Partanen, J; Chetty Sylvie ,K; Rajala, A. (2011). Innovation Types and Network relationships . Entrepreneurship Theory and Practice, 38(5): PP 1042-2587.
25
Solis, Humberto B; Masanell Ramon, C; Grifell, E; Tatje. (2014). Business Model Evaluation: Quantyging Wallmarts Sources Of Advantage. Strategic Entrepreneurship Journal, 9(1): PP 12-33.
26
Taran Y, Boer H, Lindgren P. (2015). A business model innovation typology. Decision Sciences Institute, 46( 2): pp 31-331.
27
Tidd, J; Bessant, J. (2009). Managing innovation: Integrating technological, market and organizational change. Chichester Wiley,5th Edition.
28
Teece, D. J. (2010). Business model, business strategy and innovation. Long Range Planning, 43 (2–3): PP 172–194.
29
Van de Kerkhof, M.; Cuppen, E.; Hisschemoller, M. (2009). The repertory grid to unfold conflictingpositions: The case of a stakeholder dialogue on prospects for hydrogen. Technological Forecasting and Social Change, 76(3):PP 422-432.
30
Weiweia, Li; yue, Dai. (2015). Research on Value Evaluation of E-commerce Business Model. Procedia Computer Science, 60:PP 1328- 1336.
31
Wirtz, Bernd W; Pistoia, Adriano; Ullrich,Sebastian; Gottel, Vincent. (2016). Business Models: Origin, Development and Future Research Perspectives. Long Range Planning. 49(1): PP 36-54.
32
Zahra, S; Nambisan, S. (2011). Entrepreneurship in global innovation ecosystems. Academy of Marketing Science Review, 2011 (1): PP 4–17.
33
Zott, Christoph; Amit, Raphael; Massa, Lorenzo. (2011). The Business Model: recent developments and future research. Journal of Management. 37 (4): PP 1019–1042.
34