ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و سطح بندی عوامل مؤثر بر ارزشگذاری کسبوکارهای جدید توسط سرمایهگذاران مخاطرهآمیز
در حوزة سرمایهگذاری مخاطرهآمیز، مسئلة ارزشگذاری کسبوکارهای مخاطرهآمیز جدید از جهات مختلف موضوعی مهم و اساسی بهشمار میرود، زیرا ارزش تعیینشده برای کسبوکار، میزان سهم دریافتی سرمایهگذاران را در قبال سرمایهگذاری آنها مشخص میکند. هدف اصلی تحقیق حاضر، شناسایی و سطحبندی عوامل مؤثر بر ارزشگذاری کسبوکارهای جدید توسط سرمایهگذاران مخاطرهآمیز است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی، بر حسب نحوة گردآوری دادهها توصیفی و از نظر ماهیت کیفی است. جامعة آماری تحقیق شامل تمام شرکتها و صندوقهای سرمایهگذاری مخاطرهآمیز میشود و دادههای گردآوریشده با استفاده از یازده مصاحبة نیمهساختاریافته با مدیران و کارشناسان کلیدی شرکتها و صندوقهای سرمایهگذاری مخاطرهآمیز- با گزینش هدفمند براساس تجربه و تخصص آنها در حوزة ارزشگذاری- بهدست آمدند. نتایج مصاحبهها به استخراج دوازده عامل منجر شد. در گام بعد، با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری، عوامل مذکور سطحبندی و نحوة تأثیرگذاری هریک از این عوامل بر یکدیگر مشخص شد. بدینترتیب، نتایج نشان داد دو عامل «سوابق علمی و تخصصی» و «سوابق کاری» در بالاترین سطح (سطح چهارم) قرار گرفتهاند و بهعبارتی دارای بیشترین میزان نفوذ بودند و عامل «قدرت چانهزنی» در پایینترین سطح یعنی دارای بیشترین میزان وابستگی شناخته شد. ده عامل دیگر نیز بین سطوح مذکور قرار گرفتند.
https://jed.ut.ac.ir/article_58791_673e717ed92865016d8a5173ad627cfe.pdf
2016-02-20
591
609
10.22059/jed.2016.58791
ارزشگذاری
سرمایهگذاری مخاطرهآمیز
کسبوکارهای جدید
مدل سازی ساختاری تفسیری
هستی
چیت سازان
chitsazan@ut.ac.ir
1
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
مهران
رضوانی
m.rezvani@ut.ac.ir
2
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
رضا
بافکر دوست آباد
rezabafekr@gmail.com
3
دانشجوی کارشناشی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
اسلامی بیدگلی، غلامرضا، احمدی اول، مرتضی (1389)، "بررسی عوامل اثرگذار بر ارزیابی طرحهای کارآفرینانه در شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر"، فصلنامه توسعه کارآفرینی، 8، 129-120.
1
ایمانیپور، نرگس، عزیزی، حسن (1390)، "تحلیل اجزای فرایند تشکیلدهنده فرایند سرمایهگذاری خطر پذیر در ایران"، فصلنامه توسعه کارآفرینی، 12، 103-85.
2
راجرز، استیون (1393)، مالی برای کارآفرینان، ترجمه هستی چیتسازان و سلیمان عبداللهپور، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
3
رضاییزاده، مرتضی، انصاری، محسن، عارفی، محبوبه، مورفی، ایمون (1391)، "تعیین محدوده و ترتیب ارائه برنامه درسی برای ارتقای قابلیتهای دانشجویان با استفاده از روش مدلیابی ساختاری تفسیری"، فصلنامه توسعه کارآفرینی، 15، 184-165.
4
متریک، اندرو، یاسودا، ایاکو (1391)، سرمایهگذاری مخاطرهآمیز و تأمین مالی نوآوری، ترجمه رضا جمالی و فردیس صمصامی، تهران: گروه مالی و سرمایهگذاری شریف.
5
Achleitner, A.K., & Nathusius, E. (2003), “Bewertung von Unternehmen bei Venture-Capital-Finanzierungen”, EF Working Paper Series, No. 02-03.
6
Agarwal, A., Shankar, R., & Tiwari, M.K. (2007), “Modeling agility ofsupply chain”, Industrial Marketing Management, 36, 443 – 457.
7
Amis, D., Stevenson, H., & von Liechtenstein, H. (2003), Winning Angels, Muenchen: Signum.
8
Amit, R., Brander, J. & Zott, C. (1998), “Why do venture capital firms exist? Theory and Canadian evidence”, Journal of Business Venturing, 13(6), 441-466.
9
Armstrong, C., Davila, A. & Foster, G. (2006), “Venture-backed private equity valuation and financial statement information”, Review of Accounting Studies, 11(1), 119-54.
10
Baum, J., & Oliver, C. (1991), “Institutional linkages and organizational mortality”, Administrative Science Quarterly, 36, 187–218.
11
Beaton, N.J. (2010), Valuing Early Stage and Venture-Backed Companies, 1st ed., Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
12
Boer, P. (2003), “Risk-adjusted valuation of R&D projects”, Research TechnologyManagement; 46(5), 58-77.
13
Brealey, R., Myers, S., & Allen, F. (2007), Principles of corporate finance, New York: McGrawHill.
14
Clercq, D., Fried, H., Lehtonen, O., & Sapienza, H. (2006), “An entrepreneur’s guide to the venture capital galaxy”, Academy of Management Perspectives, 20, 90–112.
15
Cumming, D., & Dai, N. (2011), “Fund size, limited attention and valuation of venture capital backed firms”, Journal of Empirical Finance, 18(1), 2-15.
16
Engel, R. (2003), Seed-Finanzierung wachstumsorientientierter Unternehmensgründungen. Sternenfels: Wissenschaft & Praxis.
17
Feeney, L., Haines, G.H., & Riding, A.L. (1999), “Private investors’ investment criteria: insights from qualitative data”, Venture Capital, 1, 121-145.
18
Gompers, P., & Lerner. J. (2000), “Money chasing deals? The impact of fund inflows on the valuation of private equity investments”, Journal of Financial Economics, 55(2), 281-325.
19
Hand, J. R. M., (2005), “The value relevance of financial statements in the venture capital market”, The Accounting Review, 80, 613-648.
20
Haines, G. H., Madill, J., & Riding, A. L. (2003), “Informal Investment in Canada: Financing Small Business Growth”, Journal of Small Business and Entrepreneurship, 16, 13-40.
21
Heughebaert, A. & Manigart, S. (2012), “Firm Valuation in Venture Capital Financing Rounds: the Role ofInvestor Bargaining Power”, Journal of Business Finance & Accounting, 39(3-4), 500–530.
22
Huang, J., Tzeng G., Ong Ch. (2005), “Multidimensional data in multidimensional scaling using the analytic network process”, Pattern Recognition Letters, 26, 755-767.
23
Inderst, R., & Mueller, H. (2004), “The effect of capital market characteristics on the value of start-up firms”, Journal of Financial Economics, 72(2), 319-56.
24
Landström, H.. (1998), “Informal investors as entrepreneurs”, Technovation, 18, 321-333.
25
Mandal A., & Deshmukh S.G. (1994), “Vendor selection using interpretive structural modeling (ISM)”, International Journal of Operation & Production Management, 14(6). 52-59.
26
Mason, C.M., & Stark, M. (2004), “What do investors look for in a business plan?”, International Small Business Journal, 22, 227-248.
27
Mason, C. M., & Harrison, R. T. (1996), “Informal Venture Capital: A Study of the Investment Process, the Post-investment Experience and Investment Performance”, Entrepreneurship and Regional Development, 8, 105-125.
28
Maxwell, A.L., Jeffrey, S.A., & Levesque, M. (2011), “Business angel early stage decision making", Journal of Business Venturing, 26(2), 212-225.
29
Miloud, T., Aspelund, A., & Cabrol, M. (2012), “Startup valuation by venture capitalists: an empirical study”, Venture Capital, 14(2-3), 151-174.
30
Sage A. P. (1977), Interpretive structural modeling: Methodology for large-scale systems, New York: McGraw-Hil.
31
Sanders, W. G., & Boivie, S. (2004), “Sorting Things Out: Valuation of New Firms in Uncertain Markets”, Strategic Management Journal, 25, 167-186.
32
Sorensen, M. (2007), “How smart is smart money? A two-sided matching model of venture capital”, The Journal of Finance, 62(6), 2725-62.
33
Steffens, P. R., & Douglas, E. J. (2007), “Valuing technology investments: use real options thinking but forget real options valuation”, International Journal of Technoentrepreneurship,1(1), 50-77.
34
Stuart, T. E., Hoang, H., & Hybels, R. C. (1999), “Interorganizational endorsements and the performance of entrepreneurial ventures”, Administrative Science Quarterly, 44, 315–349.
35
Sudek, R. (2006), “Angel investment criteria”, Journal of Small Business Strategy, 17, 89-103.
36
Tyebjee, T., & Bruno, A. (1984), “A model of venture capitalist investment activity”, Management Science, 30, 1051–66.
37
Van Osnabrugge, M., & Robinson, R.J. (2000), Angel Investing: Matching Start-up Funds with Start-up Companies: The Guide forEntrepreneurs, Individual Investors, and Venture Capitalist, San Francisco: Jossey-Bass.
38
Warfield J.N. (1974), “Toward interpretation of complex structural modeling”, IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernet, 4 (5), 405-417.
39
Zacharakis, A., Erikson, T. & Bradley, G. (2010), “Conflict between the VC and entrepreneur: The entrepreneurs’ perspective”, Venture Capital, 12, 109–26.
40
Zhang, J. (2011), “The advantage of experienced start-up founders in venture capital acquisition: evidence from serial entrepreneurs”, Small Business Economics, 36, 187-208.
41
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و تحلیل راهبرد های کارآفرینانه در صنایع غذایی منتخب
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل راهبردهای کارآفرینانه در صنایع غذایی منتخب است. با توجه به خلأ پژوهشی در زمینة راهبردهای کارآفرینانه در صنایع غذایی، پژوهشی کیفی با درنظرگرفتن رویکرد منبعمحور و با استفاده از مدل مزیت رقابتی پتراف تعریف و اجرا شد. جامعة آماری شامل پانزده نفر از کارآفرینان حوزة صنایع غذایی، روش نمونهگیری گلوله برفی و روش جمعآوری دادهها مصاحبة نیمهساختاریافته بوده است. برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبة نیمهساختاریافته با کارآفرینان، از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. نتیجة تحقیق شناسایی هشت راهبرد کارآفرینانهای است که صنایع غذایی برای ایجاد مزیت رقابتی بهکار میگیرند. این راهبردها عبارتاند از: راهبرد اتحاد، راهبرد توسعة فرانشیز، راهبرد تقلید خلاق، راهبرد نوآوری باز، راهبرد تملک، راهبرد تمرکز، راهبرد رشد از مقیاس کوچک و راهبرد بهکارگیری توانمندیهای سنتی و بومی.
https://jed.ut.ac.ir/article_58808_5f374865cda061ab3a0725b1cd141b7d.pdf
2016-02-20
611
629
10.22059/jed.2016.58808
تئوری منبعمحور
راهبرد کارآفرینانه
صنایع غذایی
مزیت رقابتی
کیهان
اسدی سی سخت
ksisakht@gmail.com
1
کارشناس ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
کامبیز
طالبی
kambeizt@gmail.com
2
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
سید رسول
حسینی
hosseinirasul@yahoo.com
3
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
Alvarez, S. A., & Busenitz, L. W. (2001). The entrepreneurship of resource- based theory. Journal of management, 27(6), 755-775.
1
Amit, R. H., Brigham, K., & Markman, G. D. (2000). Entrepreneurial management as strategy. Entrepreneurship as strategy: Competing on the entrepreneurial edge, 83-89.
2
Barney, J. B. (1986). Strategic factor markets: Expectations, luck, and business strategy. Management science, 32(10), 1231-1241.
3
Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of management, 17(1), 99-120.
4
Bhide, A. V. (2003). The origin and evolution of new businesses. Oxford University Press.
5
Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage publications.
6
Drucker, P. F., & Wilson, G. (2001). The essential drucker (Vol. 81). Oxford: Butterworth-Heinemann.
7
Fernández, E., Montes, J. M., & Vázquez, C. J. (2000). Typology and strategic analysis of intangible resources: A resource-based approach. Technovation, 20(2), 81-92.
8
Foss, N. J., & Lyngsie, J. (2011). The Emerging strategic entrepreneurship field: Origins, key tenets, and research gaps. Edward Elgar.
9
Galbreath, J. (2005). Which resources matter the most to firm success? An exploratory study of resource-based theory. Technovation, 25(9), 979-987.
10
Hitt, M. A., Ireland, R. D., Camp, S. M., & Sexton, D. L. (2001). Strategic entrepreneurship: Entrepreneurial strategies for wealth creation. Strategic management journal, 22(6‐7), 479-491.
11
Hitt, M. A., Ireland, R. D., Sirmon, D. G., & Trahms, C. A. (2011). Strategic entrepreneurship: creating value for individuals, organizations, and society. The Academy of Management Perspectives, 25(2), 57-75.
12
Mintzberg, H., & Waters, J. A. (1982). Tracking strategy in an entrepreneurial firm1. Academy of management journal, 25(3), 465-499.
13
Peteraf, M. A. (1993). The cornerstones of competitive advantage: a resource‐based view. Strategic management journal, 14(3), 179-191.
14
Porter, M. E. (1990). Why are firms successful. In Fundamental Issues in Strategy Conference, Napa.
15
Rumelt, R. 1984. Thwards a strategic theory of the firm. In R. Lamb (Ed.), Competitive Strategic Management: 556-570. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
16
Rumelt, R. P. (1987). Theory, strategy, and entrepreneurship. The competitive challenge, 137, 158.
17
Schoonhoven, C. B., & Romanelli, E. (2001). Emergent themes and the next wave of entrepreneurship research. The entrepreneurship dynamic: Origins of entrepreneurship and the evolution of industries, 3834108.
18
Seppanen, M., & Makinen, S. (2007). Towards a classification of resources for the business model concept. International Journal of Management Concepts and Philosophy, 2(4), 389-404.
19
Shane, S. A. (2003). A general theory of entrepreneurship: The individual-opportunity nexus.
20
Sisakht, K. A., Orumieh, S. J., & Talebi, K. (2014).Identification and Analysis of Entrepreneurial Strategies Preserving Schumpeterian Rent. Journal of Entrepreneurship, Business and Economics, 2(1).
21
Sonfield, M. C., & Lussier, R. N. (1997). The entrepreneurial strategy matrix: A model for new and ongoing ventures. Business Horizons, 40(3), 73-77.
22
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage Publications, Inc.
23
Van Rensburg, D. J. (2013). Is Strategic Entrepreneurship a Pleonasm?. Journal of Management and Strategy, 4(1), 15.
24
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل مؤثر بر دوسوتوانی سازمانی فرنچایزرها
یکی از چالشهای اساسی که کسبوکارهای فرنچایز با آن مواجهاند، ایجاد تعادل میان دو فعالیت متضاد استانداردسازی (محصولات و خدمات) و تطابق (با خواستههای محلی یا بازار) است. در ادبیات سازمانی، ایجاد تعادل میان فعالیتهای متضاد، دوسوتوانی سازمانی نام گرفته است، درحالیکه ادبیات فرنچایز فهم اندکی در زمینة دوسوتوانی فرنچایزها ارائه کرده است. پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر دوسوتوانی سازمانی فرانچایزرها (امتیازدهندگان) و تأثیر دوسوتوانی بر عملکرد آنها میپردازد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است. دادهها براساس پرسشنامه از 63 فرانچایزر جمعآوری شده است که با استفاده از نرمافزار Smartpls2 و آزمون تحلیل مسیر تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد شکل جمعی، قابلیت مدیریت شبکه بهصورت پرتفولیو، گرایش راهبردی رشد و تنوع بازارها بر دوسوتوانی سازمانی فرانچایزرها تأثیر مثبت دارد. برخلاف انتظار، انعطافپذیری قراردادها اثر معناداری بر دوسوتوانی ندارد. همچنین، نتایج نشان میدهد شرکتها با قابلیت دوسوتوانی دارای عملکرد بالاتری هستند.
https://jed.ut.ac.ir/article_58797_d147449dcc981bd8961c2c9960ef4b98.pdf
2016-02-20
631
648
10.22059/jed.2016.58797
استانداردسازی
دوسوتوانی سازمانی
عملکرد
فرنچایز
منطبق سازی
کمال
سخدری
kasakhdari@ut.ac.ir
1
دانشکده کارافرینی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
بابک
ضیاء
bziyae@ut.ac.ir
2
دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
فاطمه
جوهریان زاده
f.joharianzadeh@gmail.com
3
دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر ساختار خوشههای صنعتی بر کارآفرینی در کسبوکارهای خوشه (مورد مطالعه: خوشة صنعتی فلزات گرانبها و سنگهای قیمتی اصفهان)
هدف این پژوهش تحلیل تأثیر ساختار خوشههای صنعتی بر کارآفرینی در کسبوکارهای خوشه بوده است که بهصورت مطالعة موردی در خوشة فلزات گرانبها و سنگهای قیمتی شهر اصفهان انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش را کارآفرینان خوشة فلزات گرانبها و سنگهای قیمتی شهر اصفهان تشکیل میدهند. حجم جامعه شامل سیصد نفر کارآفرین در کسبوکارهای خوشة مورد مطالعه است که با توجه به فرمول نمونهگیری مدلسازی معادلات ساختاری (5q≤ n≤ 15q) و با توجه به تعداد پرسشهای پرسشنامه، حجم نمونه 160 نفر کارآفرین در کسبوکار خوشه تعیین شد. این تعداد پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی ساده بین نمونة مورد نظر توزیع شد و 145 پرسشنامه برگشت داده شد و تحلیل شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامة محققساخته بود که روایی محتوایی و سازه و پایایی آن تأیید شد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد ساختار خوشهها بر کارآفرینی در خوشهها تأثیر معناداری دارد. همچنین، براساس نتایج کارآفرینی در خوشههای صنعتی بر افزایش نوآوری واحد کسبوکار، انتقال دانش بین بنگاههای خوشة صنعتی و بر کاهش هزینههای عملیاتی و سرمایهگذاری واحدهای مستقر در خوشة صنعتی تأثیر معناداری دارد.
https://jed.ut.ac.ir/article_58805_ab8df3ffa677c1b5d76f775b2833bda4.pdf
2016-02-20
649
668
10.22059/jed.2016.58805
انتقال دانش
خوشههای صنعتی
فلزات گرانبها و سنگهای قیمتی اصفهان
کارآفرینی
نوآوری
علی
صفری
mokhtarian_maryam@yahoo.com
1
استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
مریم
مختاریان
a.safari28@gmail.com
2
کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید دانشگاه اصفهان
AUTHOR
حسین
رضایی دولت آبادی
ho.rezaei@gmail.com
3
استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
AUTHOR
اسفندیاری، ع، و ساکیان، م (1388) «تجزیه و تحلیل زنجیرههای تولیدی و خوشههای صنعتی، مطالعهی موردی استان خوزستان»، نامة اقتصادی، جلد 5، شماره 2، صص 129-146.
1
اکس، ز.ج، (1383)، نقش صنایع کوچک در اقتصاد مدرن، ترجمه، جهانگیر مجیدی، تهران: مؤسسه فرهنگی صبا، چاپ دوم.
2
بیکزاده، ج، تیرانداز، ح، (1388)، «خوشههای صنعتی و توسعة صنایع کوچک»، تدبیر، شماره 212، صص 49-52.
3
دینمحمدی، م، دلانگیزان، س، صادقی، ز (1385). «خوشهبندی فضا صنایع با فناوری برتر و تأثیر آن بر توسعه فناوری»، دومین همایش دوسالانة آموزش عالی و اشتغال، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
4
رفعت، ب، نصراللّهی، خ، مؤمنپور، م، (1392)، «ارزیابی رقابت پذیری بنگاههای کوچک و متوسط کشور با رویکرد عضویت در سازمان جهانی تجارت (مطالعه موردی: صنایع الکترونیک و مدار چاپی پارس قم)»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
5
روانستان، ک (1391). «چالشهای مدیریتی توسعه خوشههای کسب وکار»، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسبوکارهای دانش بنیان، صص 1-19.
6
شوال پور، س (1386). «بررسی پتانسیلهای اشتغال زایی خوشههای کسبوکار، و تدوین راهبردها و الزامات اجرایی استفاده از آن با تأکید بر زیر بخشهای گردشگری، نساجی و فرش». کار و جامعه. شماره 89 و 90. 26-33.
7
طالبی، ک، ایمانیپور، ن، عباسی بنی، ص (1391) » شناسایی و اولویت بندی راهبردهای رشد کسبوکارهای کوچک و متوسط فعال در خوشهة صنعتی گز بلداجی»، توسعه کارآفرینی، دوره 5، شماره 3، صص 165-183.
8
عقیلی، ف، طیبی، ک، زمانی، ز، ابراهیمی، ن، (1391)، «اثر کارآفرینی و توسعه بنگاههای کوچک و متوسط بر اشتغال: تجربة چند کشور منتخب در حال توسعه»، توسعه کارآفرینی، سال پنجم، صص: 35-55.
9
فارسیجانی، ح، عالمتبریز، آ،، فرزد، ف، میرباقری، ه (1392) «گونه شناسی دیدگاههای عاملین توسعه خوشههای صنعتی با محوریت عوامل مؤثر برعملکرد»، چشمانداز مدیریت صنعتی، شماره 10. صص:35-55.
10
فارسیجانی، ح، حبیبی، ل، و سلطانی، ه (1390) «نقش خوشههای صنعتی بنگاههای تولیدی کوچک و متوسط در دستیابی به تولید در کلاس جهانی، مطالعه موردی: خوشه طلای تهران» چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 8، صص 47-64.
11
قاسمی، و (1392) مدلسازی معادلات ساختاری در پژوهشهلی اجتماعی با کاربرد Amos Graphic، تهران، انتشارات جامعهشناسان.
12
مقیمی، م، احمدپور داریانی، م (1387) «آموزش کارآفرینی در کسبوکارهای کوچک و متوسط ایران: نیازها و راهکارها»، توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره اول، صص 207-245.
13
هادی زنوز، ب، و برمکی، آ، (1391) «شناسایی خوشههای صنعتی استان تهران» فصلنامه اقتصاد مقداری (بررسیهای اقتصادی سابق)، دوره 8، شماره 1، بهار 1390، صص 1-22.
14
Anderson, G (1994). Industry clustering for economic development, Economic Development Review, 12(2), 26–32.
15
Baptista, R, and Swann, P (1998). "Do firms in Cluster Innovate More" Research Policy, 27(6): 525- 540.
16
Brenner, T, and Gildner, A (2006)." The Long-Term Implication of Local Industrial Clusters" European Planning Studies, Vol 14, No 9, PP: 1315-1328.
17
Casanueva, C, Castro, G, and Galán,J. (2013). "Informational networks and innovation in mature industrial clusters". Journal of Business Research, 66. 603-613.
18
Felzensztein, C. Stringer, C. Benson-Rea, M. Freeman, S (2014). " International marketing strategies in industrial clusters: Insights from the Southern Hemisphere",Journal of Business Research, 67(5).837-846.
19
Gnyawali, D, and Srivastava, M (2013). "Complementary effects of clusters and networks on firm innovation: A conceptual model, J. Eng", Technol Manage, 30. 1-20.
20
Hoffmann, V, Lopes, G, and Medeiros, J (2014),"Knowledge transfer among the small businesses of a Brazilian cluster", Journal of Business Research, 67(5), 856-864.
21
Iammarino, S, and McCann, P (2006)."The structure and evolution of industrial clusters: Transactions, technology and knowledge spillovers", Research Policy, 35. 1018-1036.
22
Jin, X, Weber, K, and Bauer, T (2012). " Impact of clusters on exhibition destination attractiveness: Evidence from Mainland China", Tourism Management, 33, 1429-1439.
23
Kotler, P, (2000), Marketing management (10th ed.), Prentice-Hall: New Jersey.
24
Lai, Y, Hsu, M, Lin, F, Chen, Y, and Lin,Y. (2014),"The effects of industry cluster knowledge management on innovation performance", Journal of Business Research, 67(5), 734-739.
25
Marshall, A, (1920). Principles of Economics, 8th ed, Macmillan, London.
26
Maskell, P. (2002). Towards a Knowledge Based Theory of the Geografical Cluster, Industrial and corporate change, 10(4), P.921-943.
27
Nie, P. & Sun, P. (2014) "Search costs generating industrial clusters", Cities, 42. 268-273.
28
Olson, K, (1998). Strategic clustering, Executive Excellence, 15(12), 16.
29
Park.J, Lee, H, and Park, Y. (2009),"Disembodied knowledge flows among industrial clusters: A patent analysis of the Korean manufacturing sector", Technology in Society, 31, 73-84.
30
Porter, M. E, (1990). The competitive advantages of nations, The Free Press.
31
Porter, M. E (2000). Location, Competition, and Economic Development: Local Clusters in a Global Economy”; Economic Development Quarterly, February; vol. 14 no. 1, 15-34.
32
Silva, C. M. M. (2005). Transferência de conhecimento entre empresas calçadistas aglomeradas territorialmente na (…) – RS (Master of Science dissertation) Biguaçu, SC, Brasil: Universidade do Vale do Itajaí.
33
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و مدلسازی ویژگیهای شخصیتی تسهیلکنندة یادگیری تأملی در کارآفرینان کارکشته
کارآفرینان افرادی عملگرا هستند، آنها همیشه از تجربیات درس میگیرند و تأمل کلید یادگیری این تجربیات است. یادگیری تأملی مقولهای شناختی است و شناخت انسان نیز تابعی از ویژگیهای شخصیتی فرد است. تأمل یکی از روشهای یادگیری مدیران و کارآفرینان است؛ بنابراین، توجه به ویژگیهای شخصیتی تسهیلکنندة یادگیری تأملی درکارآفرینان کارکشته، برای آموزش یادگیری تأملی به کارآفرینان بالقوه و نوپا مفید است. برایناساس، پژوهش پیش رو درصدد پاسخگویی به این پرسش است: کارآفرینان کارکشته کدامیک از ویژگیهای شخصیتی تسهیلکنندة مرتبط با یادگیری تأملی را دارند؟ برای پاسخگویی به این پرسش از روش تحقیق روایتی و تکنیک مصاحبة نیمهساختاریافته استفاده شد. در این چارچوب، با نه نفر از کارآفرینان کارکشته مصاحبه انجام گرفت. برای تحلیل یافتهها ابتدا از طریق کدگذاری، 332 مفهوم اولیه استخراج و از میان آنها 26 مقوله در زمینة ویژگیهای شخصیتی تسهیلکنندة مرتبط با یادگیری تأملی برگزیده شد. سپس بهمنظور تعیین اهمیت و اولویتبندی ویژگیهای برگزیده، یک جلسة مدیریت تعاملی با حضور شانزده نفر از افراد خبره و کارآفرینان کارکشته برگزار شد. درنهایت، نتایج پژوهش نشان داد «مثبتاندیشی» «نظمیافتگی» و «کاردوستی» از برجستهترین و بااهمیتترین مقولههای تقویتکنندة یادگیری تأملی در کارآفرینان محسوب میشوند
https://jed.ut.ac.ir/article_58806_1da8bc6c2afa816f08a2a51fd04d5952.pdf
2016-02-20
669
687
10.22059/jed.2016.58806
کارآفرینان کارکشته
ویژگیهای شخصیتی
ویژگیهای شخصیتی تسهیلکننده
یادگیری تأملی کارآفرینان
شنه
حسین پناهی
sh.h.panahi@gmail.com
1
دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
قنبر
محمدی الیاسی
elyasi@ut.ac.ir
2
دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
مرتضی
رضایی زاده
mortaza_rezaee@yahoo.com
3
دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
انور
محمدی
a.m.stat@gmail.com
4
دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
السون، متیو.اچ؛ هرگنهان، بی.آر (2009). مقدمهایی بر نظریههای یادگیری، ترجمه: سیف، علیاکبر (1390). تهران: دوران.
1
بازرگان، عباس (1387). مقدمهای بر روشهای کیفی و آمیخته. تهران: دیدار.
2
رضاییزاده، مرتضی. انصاری، محسن و مورفی، ایمون. (1392). راهنمای کاربردی روش تحقیق «مدیریت تعاملی» و نرم افزار «الگوسازی ساختاری تفسیری». تهران: جهاد دانشگاهی.
3
محمدی الیاسی، قنبر و مافی، بهاره (1392). شناسایی منابع و روشهای یادگیری کارآفرینان با هدف برنامه ریزی آموزشی برای کارآفرینان نوپا. ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه شماره 158.
4
Anderson, A. R. & Deakins, D. (1999). Editorial: Entrepreneurial Learning. International Journal of entrepreneurial behavior & Research, 5(13), 110 - 125.
5
Argyris, C. & Schon, D. A. (1974). Theory in Practice: Increasing Professional Effectiveness. Jossev Bass, San Francisco.
6
Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A social Cognitive Theory. Englewood Cliffs. NJ: Prentice-Hall.
7
Blickle, G. (1996). Personality Traits, learning Strategies, and performance. European Journalof Personality, 10, 337–352.
8
Boud, D., Keogh, R., & Walker, D. (1985). Reflection: Turning Experience into Learning. Kogan Page, London.
9
Boyd, E. M., & Fales, A. W. (1983). Reflective learning: Key to learning from experience. Journal of Humanistic Psychology, 23, 99-117.
10
Coombs, C. P. (2001). Reflective Practice: Developing Habits of Mind Doctoral dissertation, University of Toronto. Dissertation Abstracts International, 62, 1280.
11
Cope, J. (2003). Entrepreneurial Learning and Critical Reflection Discontinuous Events as Triggers for ‘Higher-level’ Learning. Management Learning, 34(4), 429–450.
12
Cope, J. (2005), Toward a Dynamic Learning Perspective of Entrepreneurship. Entrepreneurship, theory and practice, 25, 373-397.
13
Dewey, J. (1933). How We Think: A Restatement of the Relation of Reflective Thinking to the educative process. D.C. Heath and Company, New York.
14
Dwyer, D.J., Abbott, P. V. & Boyd, N. (2012). First Reflections: Third-year Dentistry Students’ Introduction to Reflective Practice. European Journal of Dental Education, 17(1), 64–69.
15
Holcomb, et al. (2009). Architecture of Entrepreneurial Learning: Exploring the Link among Heuristics, Knowledge, and Action. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(1), 167-192.
16
Holmqvist, M. (2000). the Dynamics of Experiential Learning: Balancing Exploitation and Exploration within and between Organisations. School of Business, Stockholm University, Stockholm.
17
Høyrup .S & Elkjaer, B. (2006). Reflection: Taking it Beyond the Individual, in Productive Reflection at Work Learning for Changing Organizations, Edited by Boud, D, Cressey, P and Docherty, P.
18
Jang, S., & Woo, W. (2005). Unified context representing user-centric context: Who, where, when, what, how and why.
19
Kessler, R. (2006). Competency-based interviews: Career Pr Inc.
20
Kolb, D.A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. New Jersey: Prentice Hall.
21
Loo, K., Thorpe, R. (2002). Using Reflective Learning Journals to Improve Individual and Team Performance. An International Journal, 8(6), 134 – 139.
22
Macfarlane, B. (2001). Developing Reflective students: Evaluating the benefits of Learning Logs within a Business Ethics Programme. Teaching Business Ethics, 5, 375–387.
23
Miles, M., Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. Second Thousaud oaks: Sage. P.41.
24
Peltier, J. W., A. Hay, & W. Drago. (2005). the Reflective Learning Continuum: Reflecting on Reflection. Journal of Marketing Education, 27 (3), 250-263.
25
Politis, D. (2005). The Process of Entrepreneurial Learning: A Conceptual Framework. Entrepreneurship Theory and Practice, 28, 399-424.
26
Reynolds, M. (1998), Reflection and Critical Reflection in Management Learning. Management Learning, 17, 183-200.
27
Rezaei-Zadeh, M., Hogan, M., O’Reilly, J., Cleary, B., & Murphy, E. (2014). Using Interactive Management to Identify, Rank and Model Entrepreneurial Competencies as Universities’ Entrepreneurship Curricula. Journal of Entrepreneurship, 23(1), 57-94.
28
Suddaby, R. (2011). Editor’s Comments: Construct Clarity in Theories of Managment and Organization. Academy of Management Review, 35(3),
29
346–357.
30
ORIGINAL_ARTICLE
تطور بازنمایی ویژگی های کارآفرین در سریال های تلویزیونی
حرکت به سمت توسعه در همة ابعاد آن بدون شکلگیری زمینههای اجتماعی و فرهنگی آن میسر نیست. در این حرکت، بخش زیادی از موفقیت جامعه در دستیابی به توسعه به تصویری بستگی دارد که رسانهها از نقش کلیدی «کارآفرین» در مسیر توسعه برمیسازند، زیرا ایدههای کارآفرینانه با وساطت تلویزیون شانس بیشتری برای دیدهشدن توسط عموم و تبدیلشدن به بخشی از فرهنگ عمومی و کسبوکار دارند. این پژوهش بهدنبال شناسایی تصویری است که سریالهای تلویزیونی در دوران پس از جنگ تحمیلی از مفهوم کارآفرینی بازنمایی کردهاند. بهاینمنظور، از میان تمام سریالهای تولید و پخششده در 24 سال اخیر (1368- 1393) در تلویزیون ایران، چهار سریال حاوی مضامین کارآفرینانه (مزرعة آفتابگردان، پیلههای پرواز، راه بیپایان و عصر پاییزی) شناسایی شدند و با روش تحلیل روایت بررسی شدند. در سریالهای تلویزیونی، کارآفرین با ویژگیهایی چون ریسکپذیری، خوداتکایی، تخیل قوی، پشتکار، دقت، خلاقیت، اعتمادبهنفس و دارای تحصیلات دانشگاهی توصیف میشوند. همچنین، یافتهها نشان میدهد بازنمایی کارآفرینی در طول زمان دچار تغییر شده است؛ کارآفرینی از ایدههای بسیار بلندپروازانه و طرحهای چندمنظورة کلان به خلاقیتهای کوچک و طرحهای خردمقیاس تغییر کرده است. عرصة مناسب کارآفرینی نیز در این سریالها از کشاورزی به صنعت تغییر یافته است.
https://jed.ut.ac.ir/article_58792_7f45c2aa3f215922c50504d3d3596315.pdf
2016-02-20
689
708
10.22059/jed.2016.58792
بازنمایی
تحلیل روایت
تحلیل مضمونی
سریال تلویزیونی
کارآفرین
زرین
زردار
zarrinzardar88@gmail.com
1
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
عبدالرحمان
علیزاده
a.alizadeh@gu.ac.ir
2
استادیار دانشگاه گلستان
AUTHOR
احمدپور داریانی، محمود و مقیمی، سیدمحمد (1390) مبانی کارآفرینی، چاپ دهم، تهران: فراندیش
1
احمدپور داریانی، محمود و ملکی، علی (1390) کارآفرینی پیشرفته، تهران: راهدان
2
احمدپور داریانی، محمود، و عرفانیان، امیر (1386). «نقش و جایگاه کارآفرینی در نیل به رشد و توسعه اقتصادی»، مجله اقتصادی - بررسی مسائل و سیاستهای اقتصادی معاونت امور اقتصادی – وزارت امور اقتصادی و دارایی، سال هفتم، شمارههای 69 و 70، صص 19-1
3
استادزاده، زهرا (1382) «کارآفرینی، توسعه و اشتغال»، رهیافت، شماره 29، صص 80-71
4
بابایی، حبیب؛ آقازاده، هاشم؛ محسنیانراد، مهدی (1392) «توسعه فرهنگ کارآفرینی در مطبوعات ایران»، فصلنامة توسعه کارآفرینی، دوره ششم، شمار دوم، صص 135-154
5
زالی، محمدرضا؛ مدهوشی، مهرداد و کردنائیج، اسدالله (1386) «ارزیابی مشخصههای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه مازندران»، فصلنامه مدرس علوم انسانی، ویژهنامه مدیریت، صص 81- 113
6
زعفریان، رضا؛ میرزایی رابر، فاطمه (1390). توسعه مدل نوآوری بنگاه در صنعت بیمه با استفاده از روش نگاشت علّی. فصلنامه مدیریت بازرگانی. دوره سوم. شماره 7. صص. 108-91.
7
زیباکلام، صادق؛ افشاری، داود؛ اصلانزاده، عبدالله (1389). «علل روی کار آمدن آقای خاتمی (دولت اصلاحات 1376): براساس نظریة توسعة نامتوازن ساموئل هانتینگتون». فصلنامة تحقیقات سیاسی و بینالملی. شمارة 3. صص 26-1.
8
سینایی، وحید؛ ابراهیمآبادی، غلامرضا (1384). «کثرتگرایی فرهنگی در عصر جهانی شدن». نامة علوم اجتماعی. شمارة 25. صص 139-107.
9
صمدآقایی، جلیل (1386) کارآفرینی پیشرفته: کارآفرینی در کارآفرینی، تهران، موسسه کار و تامین اجتماعی
10
عمرانی، زهرا؛ حقیقیکفاش، مهدی و مظلومی، نادر (1389) «اولویتبندی عوامل اثرگذار بر کارآفرینی اجتماعی در ایران از دیدگاه فعالان اجتماعی»، فصلنامة توسعه کارآفرینی، دانشکدة کارآفرینی دانشگاه تهران، سال دوم، شماره هشتم، صص 36-11
11
فیسک، جان (1380). «فرهنگ تلویزیون». ترجمة مژگان برومند. فصلنامة ارغنون. شمارة 19. صص 142-125.
12
قبازاده، ناصر (1381). روایتی آسیبشناختی از گسست نظام و مردم در دهة دوم انقلاب. تهران: انتشارات فرهنگ گفتمان.
13
کردونی، روزبه؛ فاضلی، نعمتالله (1388). «تحلیل برخی گفتمانهای رفاهی در دوران اصلاحات». فصلنامة رفاه اجتماعی. سال نهم. شمارة 32. صص 64-35).
14
کوارتکو، دانلد. اف. و هاجتس، ریچارد. ام. (1389) نگرشی معاصر بر کارآفرینی، ترجمة ابراهیم عامل محرابی و محسن تبرائی، جلد اول، چاپ سوم، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد
15
محمدی الیاسی، قنبر (1387) «موضوع کارآفرینی به عنوان یک حوزه علمی»، فصلنامة توسعه کارآفرینی، سال اول، شمارة اول، صص 85-51
16
مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات (1389). گزارش نظرسنجی تلفنی از شهروندان تهرانی در خصوص شبکه نمایش خانگی. http://www.ric.ir/plugins/content/content.php?content.628
17
مرکز تحقیقات صدا و سیما (1390). نظرسنجی پیامگیران سیمای جمهوری اسلامی ایران
18
مسعودنیا، حسین؛ نجفی، داود (1390). «ارکان سیاست منطقهای ایران در دوران سازندگی با تکیه بر خطبههای نماز جمعة تهران». فصلنامة تحقیقات سیاسی و بینالمللی. شمارة ششم. صص 102-77.
19
مقیمی، سیدمحمد (1381) «کارآفرینی موضوعی میانرشتهای و فراگیر»، ماهنامة بازاریابی، شمارة 22. صص 18 -12.
20
مقیمی، سیدمحمد (1384) کارآفرینی در سازمانهای دولتی، تهران: مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران
21
مهدی زاده، سیدمحمد (1380). بازنمایی ایران در مطبوعات غرب: تحلیل انتقادی گفتمان (نیویورک تایمز)، (گاردین)، (لوموند) و (دی ولت) 2002 – 1997 م. پایاننامة دکترای علوم ارتباطات. دانشگاه علامه طباطبایی.
22
مهدیزاده، سیدمحمد (1387). رسانهها و بازنمایی. تهران: دفتر مطالعات و توسعة رسانهها
23
هال، استوارت (1386). غرب و بقیه؛ گفتمان و قدرت. ترجمة محمود متحد. تهران: نشر آگه.
24
هیوارد، سوزان (1381)، مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، مترجم: فتاح محمدی، تهران: نشر هزاره سوم
25
Anderson, Alistair R.; Warren, Lorraine(2011), “The entrepreneur as hero and jester: Enacting the entrepreneurial discourse”, International Small Business Journal, Vol.29. No.6. Pp. 598-609
26
BBG & Gallup (2012) “BBG Research Series Briefing: Iran Media Use 2012 June 12, 2012”,http://www.bbg.gov/wp-content/media/2012/06/BBG-Iran-ppt.pdf
27
Braun, V. and Clarke, V. (2006) “Using thematic analysis in psychology”. Qualitative Research in Psychology, Vol,3. No.2. pp. 77-101
28
Britanica Encyclopedia (2012)." Mahmoud Ahmadinejad "http://www.britannica.com/EBchecked/topic/1090612/Mahmoud-Ahmadinejad
29
Burch, John G. (1986). "Profiling the Entrepreneur". Business Horizons. vol. 29. No, 5. Pp. 13-16.
30
Franzosi, Roberto (2010). Quantitative Narrative Analysis. Sage Publications
31
Grossberg, Lawrence; Wartella, Ellen A.; Whitney, Charles D.; Wise, Macgregor J. (2006) Media Making; Mass Media a Popular culture. Second Edition, Sage Publications.
32
Guest, Greg; MacQueen, Kathleen M.; Namey, Emily E. (2012) Applied Thematic Analysis, SAGE Publications
33
Hall, Stuart (1997). Representation: Cultural Presentations and Signifying Practices. London & New York: Sage Publications.
34
Iyer, Radha(2009), “Entrepreneurial identities and the problematic of subjectivity in media-mediated discourses”, Discourse Society, Vol.20, No.2. Pp.241-263.
35
Johansson, Anders w. (2004). “Narrating the Entreprenuer”, Intrnational Small Business Journal, No.22, Pp.273-293.
36
Kuratko, D.F. & Hodgetts, R.M. (2007). Entrepreneurship: Theory/ process/ practice. Mason, OH: South-Western College Publishers
37
Mclachlan, Keith S. (2012). "year in review 2011" In Britanica Encyclopedia http://www.britannica.com/EBchecked/topic/1802550/Iran-Year-In-Review-2011#ref1127038
38
Radu, Miruna; Redien-Collot, Renaud(2008), “The Social Representation of Entrepreneurs in the French Press: Desirable and feasible models?”, Intrnational Small Business Journal, No.26, Pp.259-298
39
Riessman, Catherine Kohler (1993). Narrative Analysis. Sage Publications
40
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر رهبری معنوی بر کارآفرینی سازمانی بین کارکنان دانشگاه تهران
با ورود معنویت و خدا به عرصة سازمان و مدیریت، بهعنوان چالش قرن 21، مدیران و رهبران سازمانها بهویژه نهادهای آموزشی باید با این پدیدة نوپا مواجه شوند. تحقیق حاضر بهمنظور بررسی تأثیر رهبری معنوی بر کارآفرینی سازمانی کارکنان دانشگاه تهران انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش تمام کارکنان (رسمی، پیمانی و قراردادی) دانشگاه تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران 268 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامة الکترونیکی استاندارد بود و شامل سه بخش فردی ویژگیهای کارکنان، رهبری معنوی و کارآفرینی سازمانی میشد که از روایی محتوا و برای ارزیابی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمارههای توصیفی و استنباطی مانند تحلیل همبستگی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و Lisrel انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد رهبری معنوی بر کارآفرینی سازمانی تأثیر مثبت و معنیداری دارد؛ بهعبارت دیگر، هرچه میزان رهبری معنوی بالاتر بود، میزان کارآفرینی سازمانی افزایش مییافت.
https://jed.ut.ac.ir/article_58803_ac06fb5f7a766884022a2c3680c6a5d8.pdf
2016-02-20
709
727
10.22059/jed.2016.58803
رهبری
رهبری معنوی
کارآفرینی سازمانی دانشگاه تهران
معنویت
شیرمراد
مرزبان
shmarzban@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
معصومه
محقق هرچقان
m.mohaghegh.h@ut.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی سازمانی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
مرتضی
اکبری
mortezaakbari@ut.ac.ir
3
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
اولیا، محمدصالح و دهستانی، فهیمه (1385). «بررسی نقش نظام پیشنهادات در مدیریت کیفیت جامع و تأثیر آن بر افزایش بهرهوری سازمان» روش. سال 19، شماره 124.
1
باقری، مسلم و تولایی، روحالله (1389). بررسی تعهد سازمانی بر عملکرد سازمانها»، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم شماره 30.
2
طالقانی، غلامرضا. محمدی، مصطفی. و رستمی، حسین (1392). «معنویت سازمانی گامی مؤثر در جهت بهبود رفتارهای شهروندی سازمانی». فصلنامة علمی-پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره یازدهم، شماره دوم.
3
عزتی، منصور. سیدنقوی، میرعلی (1388). مبانی کارآفرینی؛ تهران: موسسه کار و تأمین اجتماعی.
4
فرهنگی، علیاکبر. فتاحی، مهدی. و واثق، بهاره (1385). معنویت در محیط کار و نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره 13.
5
مقیمی، سیدمحمد. و رمضان، مجید (1390). پژوهشنامه مدیریت، جلد 11، مدیریت استراتژیک و کارآفرینی.
6
نورعلیزاده، رحمان (1387). «رهبری معنوی (الگوی جدید رهبری هزاره سوم)». دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس سال پنجم، شماره 16، صص 101-11.
7
Al Arkoubi, Kh. (2008). "Spiritual leadership and identity in Moroccan business: an ethnographic study of YNNA holding", New Mexico State university, A dissertation submitted to the Graduate School in partial fulfillment of the requirements for the degree Doctor of Philosophy in Business Administration Specialization in Human Resources Management.
8
Antoncic B & Hisrich R.D, (2004). Corporate entrepreneurship contingencies and organizational wealth creation, Journal of Management Development, Vol. 23 No. 6, pp. 518-550.
9
Aydin, B & Ceylan, A. (2009). The effect of spiritual leadership on organizational learning capacity. African Journal of Business Management, vol.3, No.5, 2009, pp.184-191.
10
Bichard, Michael. (1998). “Developing structures, processes and leaders for the future.” public administration and development 18, no 4:327-333.
11
Bishop, J. Schol, R. (2006). Becoming a spiritual leader, Lewis Center for Church Leadership.
12
Daniel, L. (2010). The effect of workplace spirituality on team effectiveness, Journal of management development. 29(5).442-456.
13
Dess. G.G. Lumpkin. G. T., And Covin, J.G. (1997). Entrepreneurship strategy making and firm performanxe”: tests of contingency and confegurational models; strategic management journal. Vol 18. no9.
14
Ergün E. et al, (2004). Connecting the link between Corporate Entrepreneurship and Innovative Performance”, Global Business and Technology Association Annual Conference Proceedings Book, pp.259- 265, July, Cape Town.
15
Fernando, M. (2007). Spiritual leadership in the entrepreneurial business: a multi faith study. Cheltenham, UK: Edward Elgar.
16
Fry, F. (1993). Entrepreneurship: A planning approach, Englewood cliffs: prentice hall Publication, p85.
17
Fry, L.W, Hannah, S. T., Noel, M., Walumbwa, F. O. (2011). “Impact of spiritual leadership SSSon unit performance”. The Leadership Quarterly, Vol. 22, No. 2, PP: 259–270.
18
Fry, L.W., Slocum, J. W. (2008). “Maximizing the triple bottom line through spiritual leadership”. Organ Dyne 37 (1), PP: 86-99.
19
Fry, L, W (2003). Toward a theory of spiritual leadership.The Leadership Quarterly, vol.14, No, 14, pp: 693-727.
20
Fry, W & Matherly, L & Ouimet, J.R. (2010). ″The spititual leadership balanced scorecard business model: The case of the cordon bleu– tomasso corporation″. Journal of Management Spirituality & Religion, 7(4), 283-314.
21
Galbraith, J. R. (1977). Organization Design Reading, MA: Addison-Wesley.
22
Geijsel, F. Sleegers, P. Leithwood, K. and Jantzi, D. (2003), Transformational leadership effect on teacher, Commitment and effort toward school reform, Journal of Educational Administration, 41(3) 228-256.
23
Gibbons, P. (2001). “Spiritually at work: A Pre-Theoretical overview, MSC”. Thesis-Brubeck College, university of London, Aug.pp.89-95.
24
Hayton, J. (2005). Competing in the new economy: The effect of intellectual capital on corporate entrepreneurship in high-technology new ventures. R & D Management, 35(2), 137-155.
25
Hinnells, R. John, (1995). A New Dictionary of Religion, Blackwell.
26
Hornsby, J.S., Kuratko, D.F. & Zahra, S.A. (2002). Middle managers’ perception of the internal environment for corporate entrepreneurship: Assessing a measurement scale. Journal of Business Venturing, 17: 49–63.
27
Hult, G. T. Snow, C. & Kandemir, D (2003). The Role of Entrepreneurship in Building Cultural Competitiveness in Different Organizational Types, Journal of Management, 29(3) 401–426.
28
James, W. (2002). The Varieties of Religious Experience, Mineola, NY: Dover Publications.
29
King, K. Sandra, K. Thomas, D. (2007) Entrepreneurship and Spiritual leadership An Exploration UsingGrounded Theory. Journal of Managerial Psychology. 9(6).5-8.
30
Kauanui, Sandra; Kevin D. Thomas (2007). Entrepreneurship and spiritual leadership An Exploration using Grounded Theory. Journal of Managerial psychology, Vol. 9, No. 6, PP 5-8.
31
Kinjerski, V.M. and Skrypnek, B.J. (2004)Defining spirit at work: finding common ground, Journal of
32
Krishnakumar, S. & Neck, C.P. (2002). The What,Why,and How of spirituality in the work place.Journal of management Psychology,17(3).pp.153-164
33
Lumpkin, G.T & Dess, G.G (1996). “Clarifying the Entrepreneurial orientation construct and linking it to performance “. Academy of management Review, vol. 12, no 1, pp. 135-72.
34
Mc Knignt, R. (1984). Spirituality in the Workplace, in Adams, J. D. (ed.), Transforming Work, Alexandria, VA: Milles River Press.
35
Organizional Change Management, Vol.17No.1, pp.26-4.
36
Reave, L, (2005). Spiritual Values and Practices Related to Leadership Effectiveness.The Leadership Quarterly.16.655-687.
37
Rezach, K. (2002). Spiritual Leadership as a model of effective leadership in independent schools.Dissertation ph.d.Seton hall university.vol.16, No.4 pp: 220-230.
38
Robbins, S.P (2002). "Organozational Behavior", 9th ed. Prentice-Hall, Inc.
39
Twomey. D.F. A. & Harris, D.F. and Harris, D.L. (2000). “From strategy to corporate outcomes “. Aligining human resource management.
40
Wax, S. (2005) spirituality at work, Jeff solomon, series Editor.
41
Zahra, S (1993). “Environment, corporate entrepreneurship and financial performance: a taxonomic approach”, Journal of Business Venturing, Vol. 8, No. 4, pp. 319-40.
42
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی الگوی کارآمد شایستگی مدیران پارکهای علم و فناوری دانشگاههای دولتی ایران
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد مولفهها و شاخصهای شایستگی مدیران پارکهای علم و فناوری در دانشگاههای دولتی به منظور ارائه مدل مفهومی انجام گرفته است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی - اکتشافی است.جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان پارکهای علم و فناوری دانشگاههای دولتی ایران بود. برای نیل به هدف پژوهش، ادبیات و مبانی نظری و تجربی تحقیق مطالعه شد و با 24 نفر از خبرگان حوزه پارکها و متخصصان طراحی مدل شایستگی مصاحبه گردید و ابزار مطلوب جهت شناسایی شاخص-ها تدوین شد. پس از تعیین روایی صوری، محتوایی و سازه و همچنین تعیین پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ که 096% بدست آمد مورد اجرا قرار گرفت. براساس یافتههای بدست آمده مدل نهایی در سه بعد شایستگیهای عمومی(فردی- ادراکی)، شایستگیهای میان فردی(ارتباطی- اجتماعی) و شایستگیهای تخصصی(دانشی- فنی) طراحی شد. با توجه به اهمیت یافتن مبحث پارک-های علم و فناوری و همچنین اهمیت شایستگیهای مدیران برای موفقیت این پارکها، این مدل می-تواند مورد استفاده تصمیم گیرندگان و مشاوران شغلی جهت انتخاب مدیران این پارکها و هدایت و راهنمایی مدیران قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد مؤلفهها و شاخصهای شایستگی مدیران پارکهای علم و فناوری در دانشگاههای دولتی بهمنظور ارائة مدل مفهومی انجام گرفته است[H1] . روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی- اکتشافی است. جامعة آماری پژوهش، استادان متخصص در این حوزه، مدیران و کارشناسان خبرة پارکهای علم و فناوری دانشگاههای دولتی ایران بود. برای نیل به هدف پژوهش، ادبیات و مبانی نظری و تجربی تحقیق مطالعه شد و با 24 نفر[H2] از خبرگان حوزة پارکها و متخصصان دانشگاهی برای طراحی مدل شایستگی مصاحبه شد و ابزار مطلوب پس از تعیین روایی صوری، محتوایی و سازه، همچنین تعیین پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ(96%) تدوین و اجرا شد. براساس یافتههای بهدستآمده، مدل نهایی در سه بعد شایستگیهای عمومی (فردی- ادراکی)، شایستگیهای میان فردی (ارتباطی- اجتماعی) و شایستگیهای تخصصی (دانشی- فنی) طراحی شد. با توجه به اهمیت پارکهای علم و فناوری و همچنین اهمیت شایستگیهای مدیران برای موفقیت این پارکها، مدل مذکور برای تصمیمگیرندگان و مشاوران شغلی بهمنظور انتخاب مدیران این پارکها و هدایت و راهنمایی مدیران کاربرد دارد. [H1]روش تحقیق برحسب هدف و برحسب گردآوری اطلاعات ذکر گردد پاسخ: اصلاح و اضافه شد [H2]عدد دقیقا مشخص گردد پاسخ: اصلاح شد
https://jed.ut.ac.ir/article_58807_266603631f502a405a263fc9d4cbbaad.pdf
2016-02-20
729
748
10.22059/jed.2016.58807
شایستگی
مدل شایستگی
پارک های علم و فناوری دانشگاه های دولتی
رحمت اله
اللهیاری
ralahyari@ut.ac.ir
1
دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
محمود
ابوالقاسمی
m-abolghasemi@sbu.ac.ir
2
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محمد
قهرمانی
m-ghahramani@sbu.ac.ir
3
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
اباصلت
خراسانی
a-khorasani@sbu.ac.ir
4
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
ابوالعلایی، بهزاد؛ فخاری، عباس (1384)، مدل شایستگیهای مدیران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران.
1
بابایی زکلیلی، محمدعلی (1385)، طراحی نظام جامع توسعه مدیران (تجربه در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران)، سومین کنفرانس توسعه منابع انسانی، تهران: موسسه مطالعات و بهرهوری نیروی انسانی، ص 11-32.
2
بالانتاین، یان؛ پوا، نیگل (1385)، کانون ارزیابی و توسعه مدیران، ترجمه مسعود سلطانی، تهران: انتشارات آسیا.
3
تصدیقی، محمدعلی (1385)، موانع توسعه شایستهسالاری در اندیشه دینی و نحوه استفاده از منابع قدرت در بین مدیران شایسته و نالایق، مجموعه مقالات اولین همایش توسعه شایسته سالاری در سازمانها، تهران.
4
چیتساز، احسان (1391)، الگوی شایستگی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور، تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معاونت فرهنگی و اجتماعی- دفتر برنامهریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی.
5
چیت ساز، احسان؛ ذوالفقارزاده، محمدمهدی؛ غیاثی ندوشن، سعید (1390)، تدوین الگوی شایستگیهای محوری مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها در ایران اسلامی، مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال اول، شماره 2، 251-272.
6
داناییفرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی؛ آذر، عادل (1392)، روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت رویکردی جامع، تهران: انتشارات صفار- اشراقی.
7
رضایت، غلامحسین (1390)، طراحی الگوی شایستگیهای رؤسای دانشگاههای دولتی ایران. پایان نامه دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی.
8
زاهدی، شمسالسادات؛ شیخ، ابراهیم (1389)، الگوی قابلیتهای راهبردی مدیران میانی دولتی، مطالعات مدیریت راهبردی، 139-95.
9
سازمان تأمین اجتماعی (1386). طراحی الگوی شایستگیهای مدیران سازمان تأمین اجتماعی.
10
گال، مردیت؛ بورگ، وال؛ گال، جویس (1384)، روش تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی، ترجمه گروه مترجمان، تهران: سمت.
11
نادریان جهرمی، مسعود (1381)، شایستگیها و قابلیتهای ورزشی، پایاننامه دکتری، دانشگاه تربیت معلم.
12
نیرومند، پوراندخت؛ جهانیار بامداد، صوفی بامداد؛ اعرابیریال، سیدمحمد؛ امیری، مقصود (1391)، چارچوب مفهومی شایستگی مدیران عامل شرکتهای فناوری بنیان: ابعاد، مولفهها و شاخصها، مشاوره شغلی و سازمانی، 4(12)، 161-145.
13
هومن، حیدرعلی (1385)، راهنمای عملی پژوهش کیفی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
14
Amechi, Uti Charles. Long, Choi Sang. (2015). Human Resource Professionals Technology Proponent Competency: A Review. Asian Social Science, 11(1), 33-38.
15
Boyatzis, R.E. (1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance, Wiley, New York, NY.
16
Boyatzis. R.E, Ratti. F. (2009). Emotional, social and cognitive competencies: distinguishing effective Italian managers and leaders in a private company and cooperatives, Journal of Management Development 28(9):821-833.
17
Brinckman, J. (2007). Competence of Top Management Teams and Success of New Technology-Based Firms.Frankfurt: Deutscher Universitäts-Verlag.
18
Cabrera, E. F. & Cabrera, A. (2003). Strategic human resource evaluation. Journal of human Resource Planning, 26(1), 41-50.
19
Cardy, Robert L. Selvarajan, T.T (2006). Competencies: Alternative frameworks for competitive advantage. Business Horizons, 49, 235-245.
20
Cochran, G. (2009). Developing a Competency Model for a 21th Century Extension Organization, Ohio State University, a doctor of dissertation
21
Cook, K. W., & Bernthal, P. (1998). Job/role competency practices survey report, [Report]. Retrieved May 7, 2009, from Development Dimensions International, Inc. http://www.ddiworld.com/pdf/ddi_jobrolecompetencypractices_es.pdf
22
Crawford, Lynn. Nahmias, Anat Hassner. (2010). Competencies for managing change, International journal of project management, 28 (4), 405-412.
23
Draganidis, F., Mentzas, G. (2006). Competency Based Management: A Review of Systems and Approaches, Information Management & Computer Security 14(1):51-64.
24
Fogg, C. D. (1999). Implementing your strategic plan: How to turn “intent” into effective action for sustainable change. New York: American Management Association.
25
Garavan, T. N (2007). A Strategic Perspective on Human resource Development. Advances in developing human Resource. 11-30.
26
Hay Group. (2004). using competencies to identify high performers: An overview of the basics [Report]. Available from https://www.haygroup.com/index.aspx.
27
Hinton, f. (2004). SPSS explained. Taylor and Francis Group.
28
Hofrichter, David A. and Spencer, Lyle M. (1996). Competencies: The Right Foundation the Right Foundation for Effective Human Resources Management. Compensation & Benefits Review November, 28: 21-26.
29
Huseild, M. A & Becker, B. (1996). Methodological Issues in Cross-Sectional and panel estimates of the human resource-firm performance link. Industrial Relation 423-400.
30
Königová, M. Urbancová, H. & Fejfar, J. (2012). Identification of Managerial Competencies in Knowledge-based Organizations. Journal of Competitiveness, 4(1), 129-142.
31
Lepak, D. P. (1999). “The human Resource Architecture: toward a theory of human capital allocation and development.” Academy of Management Review 31-48.
32
Long, C. S, Ismail, W. K. W., & Amin, S. M. (2013). The role of change agent as mediator in the relationship between HR competencies and organizational performance. International Journal of Human Resource Management, 24(10), 2019-2033.
33
Manchester, T. U. (2011). Assessment centres. Retrieved from the University of Manchester:http://www.careers.manchester.ac.uk/students/applicationsinterviews/assessmentcentres/
34
McClelland, D. C (1973).Testing for competence rather than for "intelligence". American PsychologistAmerican Psychologist 1-14.
35
Mansfield, R. S. (1996). Building competency models: Approaches for HR professional’s.Human Resource Management 7-18.
36
Patanakul, P. and Milosevic, D. (2008). A competency model for effectiveness in managing multiple projects, Journal of High Technology Management Research, 18, 118-131.
37
Rambe, Patient. Makhalemele, Naledi. (2015). Relationship between Managerial Competencies of Owners /Managers Of Emerging Technology Firms And Business Performance: A Conceptual Framework Of Internet Cafés Performance In South Africa. International Business & Economics Research Journal, 14(4), 568-577.
38
Salleh, Kahirol Mohd. Sulaiman, Nor Lisa. Gloeckner, Gene W. (2015). The Development of Competency Model Perceived by Malaysian Human Resource Practitioners’ Perspectives. Asian Social Science, 11(10), 175-185.
39
Sandwith, P. (1993). A hierarchy of management training requirements: The competency domain model. Public Personnel Management, 22(1), 43-62.
40
Scanlan, K. E. (2007). University HRM Curriculum and HRM Competencies: A Comparative Study (Ph.D.Thesis). Available on Dissertation Abstracts International.
41
Shippman, J. S. (2004).The practice of competency modeling.Personnel Psychology 703-740.
42
Sinnot, G., Madison, G. H & Pataki, G. E. (2002). Competencies: Report of the competencies workgroup, workforce and succession planning work groups.New York State Governor’s Office of Employee Relations and the Department of Civil Service.
43
Human Resource Management Society. (2012). Elements for HR Success: SHRM’S Competency Model for HR. Retrieved from: http://www.shrm.org/HRCompetencies/Pages/default.aspx.
44
Soliman, F &. Spooner, K. (2003). Multinationals, Labor management and the Process of Reverse diffusion. International Journal of Human Resource Management. 710-696.
45
Tahmasb, A. Niknafs, A. & Mirvaziri, H. (2014). The evaluation of managerial competence based on the classification of imbalanced data in the field of data mining. Reef Resources Assessment and Management Technical Paper, 40(2), 117-122.
46
Ulrich, D., Brockbank, W., & Ulrich, M. (2010). Capturing the Credible Activist to Improve the Performance of HR Professionals. People and Strategy, 33(2), 22-30.
47
Ulrich, D., Brockbank, W., Johnson, D., & Younger, J. (2007). Human Resource Competencies: Responding to Increased Expectations. Employment Relations Today, (Wiley), 34(3), 1-12.
48
Ulrich, D., Brockbank, W., Younger, J., & Ulrich, M. (2012). HR Talent and the New HR Competencies, Strategic HR Review, 11(4), 217-222.
49
Vazirani, Nitin. (2010). Review Paper Competencies and Competency Model-A Brief overview of its Development and Application. SIES Journal of Management, 7(1), 121-131.
50
ORIGINAL_ARTICLE
عناصر کلیدی موثر بر توسعه کارآفرینی فناورانه در شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری در ایران
حدود یک دهه از تأسیس پارکهای علم و فناوری و کمتر از یک دهه از ایجاد مراکز رشد برای حمایت از کارآفرینان فناور در قالب استقرار شرکتهای دانشبنیان سپری شده است. از این منظر، ضرورت دارد پژوهشهایی دربارة کارآفرینان فناور، کارآفرینی فناورانه، کسبوکارهای جدید فناورمحور یا همان شرکتهای دانشبنیان در کشور انجام گیرد. در این پژوهش، عناصر کلیدی مؤثر بر توسعة کارآفرینی فناورانه در شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری در سطح ملی بررسی شده است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی و همبستگی چندگانه است که با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام گرفته است. جامعة آماری شامل کارآفرینان شاغل در هشت استان کشور (تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، گیلان، کرمان و یزد) میشود. درنهایت، دادهها از 203 کارآفرین فناور فعال و مؤسس شرکت دانشبنیان براساس پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان میدهند عناصری نظیر دولت، دانشگاه، سرمایه، زیرساخت، بازار/مشتریان، مشاوران و کارآفرین فناور مهمترین عوامل مؤثر بر توسعة کارآفرینی فناورانه محسوب میشوند
https://jed.ut.ac.ir/article_58800_eb6a1a1f720088ecde91df873a4e5f69.pdf
2016-02-20
749
766
10.22059/jed.2016.58800
کارآفرینی
کارآفرینی فناورانه
پارک علم و فناوری
شرکت دانش بنیان
قاسم
رمضانپور نرگسی
ghasem_nargesi@yahoo.com
1
استادیار سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
LEAD_AUTHOR
سمیه
رمضانپور نرگسی
alisre2000@gmail.com
2
دانشجوی دوره دکترای بازاریابی دانشگاه تگزاس
AUTHOR
علی
غفاری
alighafary@ut.ac.ir
3
دانشگاه تهران
AUTHOR
حسینی مقدم، م.ر، حجازی، س.ر.(1393). تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد بانکها با متغیر میانجی بازارگرایی. دوره 7 شماره 2: 211-229
1
طالبی، ک و زارع یکتا، م.، ر. (1389). بررسی اثرگذاری شخصیت و روش مدرسان کارآفرینی بر انگیزش دانشجویان در راهاندازی کسبوکار جدید. دوره 3 شماره 7: 95-115.
2
رمضانپور نرگسی، ق، طالقانی، غ، رمضانپور نرگسی، س، غفاری، ع. (1393). ارائه الگوی مناسب توسعه کارآفرینی فناورانه در شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری: رویکرد کیفی، نشریه مدیریت دولتی. دوره 6 شماره 1: 85-108.
3
Astebro,T. (2004) “Key SuccessFactors fot Technological Entrepreneurs’ R&D Projects”, IEEE Transactions on Engineering Management 51(3),314-321
4
Baumol, W. (2005), "Small Firms: Why Market-Driven Innovation Can't Get Along Without Them", Office of Advocacy, 183-206.
5
Bessant J. & Tidd J., (2007), "Innovation and Entrepreneurship", John Willy & Sons, Ltd.
6
Bhargava,S. & Bhole,L.M. (2007). ”Developmental Aspects of Entrepreneurship”:PP:22-45.
7
Bolton, J. E. 1971. Small Firms. Report of the Committee of Inquiry on Small Firms. London: Her Majesty's Stationery Office.
8
Burgelman, B.A., Modesto A., and Steven C., (1996), "Wheelwright, Strategic Management of Technology and Innovation", second edition, pp. 1-12.
9
Byers, T., Dorf, R., Nelson, A,. (2010) "technology ventures: from idea to enterprise", Mc Grow Hill.
10
Chen, C. (2009) “Technology commercialization, incubator and venture capital, and new venture performance” Journal of Business Research 62, 93-103
11
Claudio, P, Shujun, Z. (2013) "Technological entrepreneurship and absorptive capacity in Guangdong technology firms", Measuring Business Excellence, Vol. 17 Iss: 2, pp.61 – 71
12
Cooper, B., Donohue, R., Tharenou, Ph. (2007) "Management Research Method", Cambridge University Press.
13
Denis, D. J. (2004). Entrepreneurial finance: an overview of the issues and evidence. Journal of corporate finance, 10(2), 301-326.
14
Dettwiler. Paul, Lindelof. P., lofsten. H (2006).”Utility of Location:A comparative survey between small new technology-based firms located on and off Science Parks” Implications for facilities management”, Vol.26:
15
Gartner, W. B. (1985). A conceptual framework for describing the phenomenon of new venture creation. Academy of management review, 10(4), 696-706.
16
George, G., Zahra, S. & Wood, D. (2000) "The Effects of Business-University Alliances on Innovative Output and Financial Performance: A Study of Publicly Traded Biotechnology Companies", journal of business venturing, 17, 557-590.
17
Hayes, A.F. (2012), ‘‘An analytical primer and computational tool for observed variable mediation, Moderation and conditional process modeling’’, working paper, available at: www.afhayes.com/public/ process2012.pdf (accessed June 2012).
18
Hine D. & Kapeleris J. (2007). “Innovation and Entrepreneurship in Biotechnology, An international prespective: Concepts, Theories and Cases”.:pp.218-222
19
Kuratko, D. and Hdgetts, R. (2007). Entrepreneurship: Theory, Process, Practice. 7th ed. Thomson South-Western: Louseville, Quebec, Canada.
20
Nelson O, N. (2014) "Entrepreneurship and Service Innovation", Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 29 Iss: 6
21
Oganisjana K, Koke T, Rahman S, Fernate A, Rutka L. The development of entrepreneurship in interdisciplinary study environment: first achievements, hindrances and perspectives. Int J Bus Soc. 2014;15(3):447–64.
22
Papanek, G. F. (1962). The development of entrepreneurship. The American Economic Review, 46-58.
23
Prodan, I. (2009) "A model of technological entrepreneurship", Handbook of research on Techno-Entrepreneurship, Edwars Elgar Publishing, Inc.
24
Rachel L. Mathers, (2013) "Entrepreneurship and Culture", Journal of Entrepreneurship and Public Policy, Vol. 2 Iss: 1, pp.96 – 98
25
Regeringskansliet (2004), " Innovative Sweden: A Strategy for Growth through Renewal", Näringsdepartementet, Stockholm, P: 2004-36
26
Robert Salvino, Michael Tasto, Gregory Randolph, (2014) "Entrepreneurship and the consequences of healthcare policy", Journal of Entrepreneurship and Public Policy, Vol. 3 Iss: 1, pp.141 - 159
27
Rothwell, R. and Zegveld, W. (1982)," Innovation and the Small and Medium Sized Firm: Their Role in Employment and in Economic Change", London: Frances Printer (Publishers) Limited.
28
Shane, S. A. (2004). Academic entrepreneurship: University spinoffs and wealth creation. Edward Elgar Publishing.
29
Shane, S. and Venkataraman, S. (2003). “Guest editors’ Introduction to the Special Issue on Technology Entrepreneurship”. Research Policy, 32 (2). 181-184
30
Siegel, S.D., Wright, Mike. & Lokett A. (2007) “The rise of entrepreneurial activity at universities: organizational and societal implication”, industrial and corporate change 16(4), 489-504
31
Xiao, L. (2011). Financing high-tech SMEs in China: A three-stage model of business development. Entrepreneurship and Regional Development, 23(3-4), 217-234.
32
Xiao, W. (2008), “Determinants of New Technology-based Firms Performance in Catch-Up Regions: Evidence from the U.S. Biopharmaceutical and IT Service Industries 1996-2005” Georgia Institute of Technology Dissertations
33
Zahra, S. & Nielsen, A. P. (2002) "Sources of Capabilities Integration and Technology commercialization", Strategic Management Journal, 23, 197-214.
34
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیر دو سوتوانی سازمانی بر کارآفرینی راهبردی
هدف این پژوهش بررسی تأثیر دوسوتوانی سازمانی بر کارآفرینی راهبردی در شرکتهای تولیدکنندة نرمافزار است. بهاینمنظور، دوسوتوانی با دو بعد اکتشاف و بهرهبرداری بهعنوان متغیر مستقل و کارآفرینی راهبردی با چهار بعد ذهنیت کارآفرینانه، نوآوری، ادارة راهبردی منابع و مزیت رقابتی بهعنوان متغیر وابسته بررسی شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوة گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی و بهطور مشخص مبتنیبر مدل معادلات ساختاری است. ابزار اندازهگیری پرسشنامهای با 22 پرسش بود که 97 شرکت به آن پاسخ دادند و برای بررسی روایی آن از روایی همگرا و واگرا و برای پایایی آن از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SmartPLS3 انجام گرفت. نتایج نشان داد دوسوتوانی بر کارآفرینی راهبردی اثر مثبت و معناداری دارد؛ بنابراین، تمرکز بر ارتقای دوسوتوانی به توسعه و ارتقای کارآفرینی راهبردی در سازمان منجر میشود.
https://jed.ut.ac.ir/article_58804_6695a36bfee8b7840555216a31dcedcd.pdf
2016-02-20
767
786
10.22059/jed.2016.58804
اکتشاف
بهرهبرداری
دوسوتوانی سازمانی
کارآفرینی راهبردی
مزیت رقابتی
سید مصطفی
رضوی
mrazavi@ut.ac.ir
1
دانشیار مدیریت صنعتی دانشگاه تهران
AUTHOR
سلطانعلی
شهریاری
sa_shahriari@yahoo.com
2
استادیار گروه کارآفرینی دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
محمود
احمدپور داریانی
ahmadpourd@gmail.com
3
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
Cao, Q., Gedajlovic, E., and Zhang, H. (2009) Unpacking organizational ambidexterity: Dimensions, contingencies, and synergistic effects. Organization Science20(4): 781–796.
1
Chang, Y., & Hughes, M. (2012). Drivers of innovation ambidexterity in small-to medium-sized firms. European Management Journal, 30(1), 1-17.
2
Chang, Y., Hughes, M., & Hotho, S. (2011),"Internal and external antecedents of SMEs' innovation ambidexterity outcomes", Management Decision, Vol. 49 Iss 10 pp. 1658 – 1676.
3
Gibson, C. B., & Birkinshaw, J. (2004). The antecedents, consequences and mediating role of organizational ambidexterity. Academy of Mang. J., 47: 209-226.
4
Gupta, A. K., Smith, K. G., & Shalley, C. E. 2006. The interplay between exploration and exploitation. Academy of Management Journal, 4: 693-706
5
He, Z. L., & Wong, P. K. (2004). Exploration vs. exploitation: An empirical test of the ambidexterity hypothesis. Org. science,15(4), 481-494.
6
Hitt, M. A., Ireland, R. D., Sirmon, D. G., & Trahms, C. A. (2011). Strategic entrepreneurship: creating value for individuals, organizations, and society. The Academy of Management Perspectives, 25(2), 57-75.
7
Hitt, M.A., Ireland, R.D., Camp, S.M., & Sexton, D.L. (2001). Strategic entrepreneurship: Entrepreneurial strategies for wealth creation. Strategic Management Journal, 22(6-7), 479-491.
8
Im, G., & Rai, A. (2008). Knowledge sharing ambidexterity in long-term interorganizational relationships. Management Science, 54(7), 1281-1296.
9
Ireland, R., Webb, J. (2007). Strategic entrepreneurship: Creating competitive advantage through streams of innovation. Business Horizons, 50(1), 49-59.
10
Ireland, R.D., & Webb, J.W. (2009). Crossing the great divide of strategic entrepreneurship: Transitioning between exploration and exploitation. Business Horizons, 52(5), 469-479.
11
Ireland, R.D., Hitt, M.A., & Sirmon, D.G. (2003). A model of strategic entrepreneurship: The construct and its dimensions. J. Management, 29(6), 963-989.
12
Kang S., and Snell S.A. (2009). Intellectual capital architectures and ambidextrous learning: A framework for human resource management. Journal of Management Studies46(1): 65–92.
13
Ketchen Jr, D.J., Ireland, R.D., & Snow, C.C. (2007). Strategic entrepreneurship, collaborative innovation, and wealth creation. Strg. Ent. Journal, 1(3-4), 371-385.
14
Kitapçi, H.,& Çelı̇k, V. (2014). The Relationship between Ambidexterity, Organizational Learning Capacity and Firm Quality Performance, Procedia-Social and Behavioral Sciences 109, 827–836.
15
Klein, P. G., Mahoney, J. T., McGahan, A. M., & Pitelis, C. N. (2013). Capabilities and strategic entrepreneurship in public organizations. Strategic Entrepreneurship Journal, 7(1), 70-91.
16
Kline, R. (2010).Principles and practice of structural equation modeling.Guilford Press. New York.
17
Kraus, S., Kauranen, I., & Reschke, C. (2011). Identification of domains for a new conceptual model of strategic entrepreneurship using the configuration approach. Management Research Review, 34(1), 58-74.
18
Kyrgidou, L. P., & Petridou, E. (2011). The effect of competence exploration and competence exploitation on strategic entrepreneurship. Technology Analysis & Strategic Management, 23(6), 697-713.
19
Kyrgidou, L.P., and Hughes, M. (2010). Strategic entrepreneurship: origins, core elements and research directions. European Business Review, 22(1), 43-63.
20
Lisboa, A., Skarmeas, D.,& Lages, C. (2013),"Export market exploitation and exploration and performance", Int. Marketing Review, Vol. 30(3) pp. 211 – 230.
21
Lubatkin, M. H., Simsek, Z., Ling, Y., & Veiga, J. F. 2006. Ambidexterity and performance in small- to mediumsized firms: The pivotal role of top management team behavioral integration. Journal of Management, 32(5):646-672.
22
March, J.G. (1991). Exploration and exploitation in organizational learning. Organization Science, 2:71-87.
23
Menguc, B., & Auh, S. (2008). The asymmetric moderating role of market orientation on the ambidexterity–firm performance relationship for prospectors and defenders. Industrial Marketing Management, 37(4), 455-470.
24
O’Reilly, A. & Tushman, L., (2008), Ambidexterity as a Dynamic Capability: Resolving the Innovator’s Dilemma. Res. in Org. Behavior, 28, 185-206.
25
Raisch, S.,& Birkinshaw, J. (2008) Organizational ambidexterity: Antecedents, outcomes, and moderators.J. of Management34(3): 375–409.
26
Razavi, S. M., Ahmadpour, M. & Shahriari S.(1393). A New Conceptual Model of Strategic Entrepreneurship, Entrepreneurship Development, 7(1), 37-55. (in Persian).
27
Schindehutte, M. & Morris, M.H. (2009).Advancing strategic entrepreneurship research: the role of complexity science in shifting the paradigm, Entrepreneurship: Theory &Practice, Vol. 33 No. 1, pp. 241-76.
28
Stadler, C., Rajwani, T., & Karaba, F. (2014). Solutions to the exploration/exploitation dilemma: networks as a new level of analysis. International Journal of Management Reviews, 16(2), 172-193.
29
Turner, N., and Lee-Kelley,L. (2012). Unpacking the theory on ambidexterity: An illustrative case on the managerial architectures, mechanisms and dynamics, Management Learning 44(2), 179 –196.
30
Webb, J. W., Ireland, R. D., & Ketchen, D. J. (2014). Toward a greater understanding of entrepreneurship and strategy in the informal economy. Strategic Entrepreneurship Journal, 8(1), 1-15.
31
Webb, J.W., Ketchen, D.J., & Ireland, R.D. (2010). Strategic entrepreneurship within family-controlled firms: Opportunities and challenges. Journal of Family Business Strategy, 1(2), 67-77.
32
Y-H. Li, and Huang, J.W. (2012). Ambidexterity's mediating impact on product development proficiency and new product performance, Industrial Marketing Management 41: 1125–1132.
33
Yiu, D. W., Hoskisson, R. E., Bruton, G. D., & Lu, Y. (2014). Dueling institutional logics and the effect on strategic entrepreneurship in Chinese business groups. Strategic Entrepreneurship Journal, 8(3), 195-213.
34