ORIGINAL_ARTICLE
تعیین شاخصهای بومی برای سنجش نوآوری در ایران با استفاده از آزمون فرض فازی (مطالعه موردی: حوزه بیوتکنولوژی)
هدف این تحقیق، تعیین شاخصهایی به منظور سنجش (اندازهگیری) نوآوری در حوزه بیوتکنولوژی ایران است. برای رسیدن به آن شاخصها، مبانی نظری و پژوهشهای انجامشدهی داخلی و خارجی در مورد سنجش نوآوری بررسی شد. سپس با توجه به توانمندیها و کاستیهای رویکردهای سنجش نوآوری، و مقایسه تطبیقی شاخصهای سنجش نوآوری در رویکردهای ارائهشده، که توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با انجام تعدیلهایی برای سنجش نوآوری در حوزه بیوتکنولوژی در نظر گرفته شده است، به بررسی نهایی رسید. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و در چارچوب تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری تحقیق را مراکز تحقیقاتی- دانشگاهی و شرکتهای فعال بیوتکنولوژی ایران تشکیل میدهند. دادههای تحقیق با تکمیل پرسشنامه و با ضریب پایایی 87% از نمونه آماری جمعآوری شد. دادههای حاصل با استفاده از رویکرد آزمون فرض فازی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و شاخص-های مورد نیاز برای سنجش نوآوری در حوزه بیوتکنولوژی ایران در 8 حوزه تحقیق، توسعه و سرمایهگذاری در دانش، منابع انسانی، سیاستهای نوآوری، عملکرد نوآوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، جهانیسازی، جریانهای اقتصادی جهانی و بهرهوری و تجارت تقسیمبندی، و امکان تأثیرگذاری هر یک از شاخصها با توجه به درجه عضویت پذیرش آنها در محیط فازی مشخص شد.
https://jed.ut.ac.ir/article_22905_f999abd2147a424cc1112ca0eef8eea1.pdf
2009-08-23
11
37
آزمون فرض فازی
بیوتکنولوژی
سنجش تحقیق و توسعه
سنجش نوآوری
نوآوری
حمیدرضا
رضوانی
h.rezvani3@umz.ac.ir
1
استادیار دانشگاه مازندران
AUTHOR
حسنعلی
آقاجانی
h.rezvani2@umz.ac.ir
2
استادیار دانشگاه مازندران
AUTHOR
سیدنورالدین
مقیمی درونکلایی
h.rezvani@umz.ac.ir
3
کارشناس ارشد دانشگاه مازندران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه عوامل بازدارنده و انگیزشی برای نوآوری در بنگاههای کوچک منتخب ایران
بنگاههای کوچک، متوسط و خرد سهم قابل توجهی را در توسعه اقتصادی و صنعتی کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه دارند. با توجه به موقعیت این بنگاهها در ساختار اقتصادی کشورها، شناخت میزان فعالیتهای نوآورانه، محرکها و موانع نوآوری در این بنگاهها اهمیت مییابد. هدف این تحقیق، شناخت میزان فعالیتهای نوآورانه، مطالعه موانع نوآوری و عوامل انگیزشی برای نوآوری در منتخبی از صنایع کوچک ایران است. دادههای این تحقیق، با انتخاب 40 شرکت حاضر در گروه ماشینآلات و تجهیزات در نمایشگاه صنعت تهران در سال 1384، و بهرهمندی از مطالعات کتابخانهای برای تدوین مبانی نظری تحقیق و همچنین روش مصاحبه نیمهساختیافته با مسؤولان شرکتهای منتخب گردآوری شده است. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و استنباطی انجام شده، که در آمار توصیفی از میانگین، انحراف معیار و جداول توزیع فراوانی و در آمار استنباطی از آزمون t استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که پاسخ به نیاز مشتریان و بازار (با فراونی 65%) و افزایش رقابت در مشخصات محصولات بازار (با فراوانی 5/37%) اولویتهای اول و دوم در عوامل انگیزشی برای نوآوری در شرکتهای مورد مطالعه، و عدم امکان دسترسی به منابع مالی مورد نیاز (با فراوانی 5/52%)، مهمترین مانع نوآوری در آن شرکتها بوده است. در ارتباط با نقش اندازهی بنگاهها در میزان فعالیتهای نوآورانهی آنها، اختلافی معنادار بین 2 گروه از شرکتهای مورد مطالعه مشاهده نشد.
https://jed.ut.ac.ir/article_22906_eaf7a891c5ae52f1f42fe492813aaf59.pdf
2009-08-23
39
65
بنگاههای کوچک
عوامل انگیزشی نوآوری
موانع نوآوری
نوآوری
بهمن
فکور
bfakour2@gmail.com
1
مربی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
AUTHOR
محمدتقی
انصاری
bfakour@gmail.com
2
مربی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم به خروج سرمایهگذاران مخاطرهپذیر
تخصص سرمایهگذاران مخاطرهپذیر در تأمین مالی بنگاههای نوپا و با ریسک بالا، اما نوآور و کارآفرینانه است. آنها در شرکتهای نوپای دارای پتانسیل رشد بالا سرمایهگذاری میکنند و پس از تحقق ارزشافزوده مورد نظر، سرمایه خود را به همراه سود حاصل از شرکت سرمایهپذیر خارج و در طرح پرسود، اما ریسکآمیز و کارآفرینانه دیگری سرمایهگذاری می-کنند. این تحقیق کاربردی و نتیجهگرا بوده و در آن از ترکیبی از روشهای کیفی استفاده شده است. محققین بر مبنای مرور کتابخانهای تحقیقات پیشین "فهرست پایه شاخصها" را پی-ریزی کردند. این فهرست از طریق "مصاحبه ساختاریافته" با تیمی از نخبگان ایرانی موضوع (تیم مرجع) تصحیح و "فهرست دور اول دلفی" حاصل شد. سپس از طریق اجرای 3 "دور دلفی" و با همکاری 10 نفر از کارشناسان اجرایی و خبرگان علمی موضوع در ایران (گروه داوران) فهرست نهایی شاخصها با 14 شاخص تصحیح و تکمیل شد. از شاخصهای نهایی 5 مورد به عملکرد شرکت سرمایهپذیر، 4 مورد به سرمایهگذار، 3 مورد به عوامل محیطی و 2 مورد به کارآفرین(ان) مرتبط است. داوران در دورهای اول تا سوم به ترتیب با امتیازات 5، 34، 65 و 71 درصد فهرست شاخصها را مورد تأیید قرار دادند که نصاب حاصل در دور سوم برای تحقق همگرایی مورد نظر در داوران، تأیید نتایج و خاتمه تحقیقات دلفی معتبر است. نتایج این تحقیق نشانگر آن است که در نظر گرفتن ترکیبی از این شاخصها در هنگام اتخاذ تصمیم به خروج ضروری است. به ویژه، عدم توجه به عوامل مربوط به کارآفرینان، چالشهای جدی در مدیریت فرآیند خروج را موجب میشود. این تحقیق، زمینهای پژوهشی برای شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری در سایر فرآیندهای کاری سرمایهگذاران مخاطرهپذیر فراهم آورده است
https://jed.ut.ac.ir/article_22907_95b96b44154db22fdd66c67ccbf6e896.pdf
2009-08-23
67
83
خروج بنگاههای نوآور نوپا
روش دلفی
سرمایهگذاری مخاطرهپذیر
کارآفرین سرمایهپذیر
نرگس
ایمانیپور
nimanip5@ut.ac.ir
1
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
مهدی
کنعانی
nimanip4@ut.ac.ir
2
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین مؤلفههای توسعه کسبوکارهای کشاورزی در استان گلستان
امروزه، توسعه کسب و کارهای کشاورزی یک راهبرد عمده برای پیشبرد کارآفرینی کشاورزی بهشمار میرود. برنامهریزی راهبردی برای تسهیل کارآفرینی کشاورزی، توجه به سازههای مرتبط با کسب و کارهای کشاورزی مانند یک سیستم پیچیده، متغیرهای زمینهای و پویاییهای مرتبط را نیاز دارد. این تحقیق کیفی با هدف شناسایی سازهها و عوامل تأثیرگذار بر توسعه کسب و کارهای کشاورزی در استان گلستان به انجام رسیده است. اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه نیمهساختارمند با نمونهای برگزیده از کارآفرینان و مدیران کسب و کارهای کشاورزی (34=n) بهدست آمده است. با استفاده از فرایند کدگذاری مرسوم در تئوری بنیانی، متن برگرفته از مصاحبهها تحلیل شده و یافتههای حاصل از تحلیل در یک ساختار ماتریسی، شامل کدهای باز، محوری و انتخابی تدوین شده است. بر اساس کدهای طبقهبندی شده موضوعی، سازهها و سازههای عمده تأثیر بر توسعه کسب و کارهای کشاورزی عبارتند از: ابعاد فردی (انگیزهمندی و هدفمندی اقتصادی، اجتماعی و حرفهای، قابلیتها و توانمندیهای فردی)؛ ابعاد کسب و کار (تأمین و بهرهبرداری بهرهورانه و مدیریت منابع تولید، توسعه منابع انسانی، ارتباطات و پیوندها، مدیریت بازار، مدیریت کسب و کار و کارکردهای حرفهای در زمینه کسب و کار)؛ یادگیری و حرفهآموزی در زمینه کسب و کار؛ فضای حمایتی (نهادی، خانواده و معنوی)؛ محیط؛ زیرساخت و فضای کسب و کار (محیط طبیعی، محیط کلان اقتصادی، اجتماعی و نهادی کسب و کارهای کشاورزی). بر پایه مفهومپردازی سیستمی، سازهها و عوامل برشمردهشده بههم پیوند زده شده و در نتیجه، "نظام توسعه کارآفرینانه کسب و کارهای کشاورزی" ترسیم شده است.
https://jed.ut.ac.ir/article_22908_8d5e0cdeb1c5e000ec4dd5af6c04807b.pdf
2009-08-23
85
112
کارآفرینی کشاورزی
کسبوکارهای کشاورزی
نظام توسعه کارآفرینانه
ابوالقاسم
شریفزاده
sharifsharifzadeh3@gmail.com
1
استادیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
AUTHOR
محمدرضا
محبوبی
mahboobi47@gmail.com
2
استادیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
AUTHOR
ابوالقاسم
عربیون
arabiun@ut.ac.ir
3
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی سلسلهمراتب نظام ارزشی کارآفرینان (مطالعه موردی: استان کرمانشاه)
در سالهای اخیر کارآفرینی در حوزهی فناوری اطلاعات بهعنوان مهمترین عامل در توسعهی اقتصادی کشورها شناسایی شده است. با توجه به اینکه تشخیص فرصت بهعنوان اولین و مهمترین مرحله در کارآفرینی است، از اینرو شناسایی عاملهای مؤثر بر تشخیص فرصت موضوع بسیار با اهمیتی بوده و در همین راستا مقالهی حاضر با هدف بررسی عاملهای مؤثر فردی و اجتماعی بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در حوزهی فناوری اطلاعات انجام شده است. در راستای سؤال اصلی تحقیق، اثرهای متغیرهای مستقل (دانش سابق کارآفرین، احساس خود اثربخشی، جستجوی منظم فرصتها، پیوندهای قوی و ضعیف اجتماعی، مربیان و جریانهای اطلاعاتی) بر متغیر وابسته (تشخیص فرصت کارآفرینانه) آزموده شد. جامعهی آماری این تحقیق230 نفر ازکارآفرینان در حوزهی فناوری اطلاعات در شهر تهران بودهاند که از میان آنها حدود 142 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه، روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده و روایی پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (7/0) تأیید شده است. نتایج نشان میدهد که متغیرهای مستقل دانش سابق، وجود مربی در صنعت فناوری اطلاعات و احساس خوداثربخشی، تأثیر مثبت بر تشخیص فرصت کارآفرینانه دارند؛ اما متغیرهای مستقل دیگر تأثیر معناداری بر تشخیص فرصت در این حوزه نداشتهاند. همچنین مقایسهی پیوندهای ضعیف و قوی اجتماعی نشان میدهد که پیوندهای ضعیف اجتماعی تأثیر بیشتری بر تشخیص فرصت کارآفرینانه در مقایسه با پیوندهای قوی دارند.
https://jed.ut.ac.ir/article_22909_69e703bde2bcebb5ea47f0f96ede0781.pdf
2009-08-23
113
137
امنیتطلبی
عامگرایی
نظام ارزشی کارآفرینی
نیکخواهی
همنوایی
رضوان
قمبرعلی
rghanbari21@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه رازی
AUTHOR
کیومرث
زرافشانی
zarafshan2000@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه رازی
AUTHOR
امیرحسین
علیبیگی
rezvangh200072@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه رازی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ارتباط هوش هیجانی با گرایش کارآفرینانه مطالعه موردی: سازمانهای وابسته به شرکت نفت
در عصر حاضر، کارآفرینی در سطح سازمانی و گرایش کارآفرینانه در سطح فردی میتواند به عنوان مزیت رقابتی عصر جدید تلقی شود. سازمانها برای بقا در عرصه رقابت، به لحاظ مؤلفههایی، مانند خلاقیت، نوآوری، ریسکپذیری و پیشگامی هم در امور پرسنلی و منابع انسانی و هم در زمینه ساختار و فرایندها ملزم هستند. در این مقاله گرایش کارآفرینانه کارکنان (در سطح سازمانی)، به عنوان متغیر وابسته و هوش هیجانی، به عنوان متغیر مستقلی، که ممکن است با گرایش کارآفرینانه ارتباط داشته باشد، درنظر گرفته شده است. به عبارت دیگر، هدف اصلی این مقاله، بررسی ارتباط میان هوش هیجانی با میزان گرایش کارآفرینانه کارکنان سازمانهای وابسته به شرکت نفت است. میزان هوش هیجانی 60 نفر از کارکنان سازمانهای وابسته به شرکت نفت، با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ، که ابعاد خودآگاهی، خودتنظیمی، خودبرانگیختگی، همدلی و ارتباط اجتماعی را شامل است، سنجیده شد و همچنین گرایش کارآفرینانه آنان توسط پرسشنامه گرایش کارآفرینانه محققساخته که شامل 3 بعد ریسکپذیری، نوآوری و پیشگامی است با استفاده از روشهای آماری تحلیل واریانس فریدمن و ماتریس همبستگی اسپیرمن و روش رگرسیون گام به گام، مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاصل، از رابطهای مثبت و قوی میان 2 متغییر هوش هیجانی و گرایش کارآفرینانه (01/0p< ، 773/0r= ) حکایت دارد.
https://jed.ut.ac.ir/article_22910_94b6444e8778641d4bc544203312e8c5.pdf
2009-08-23
139
162
الگوی شایستگی گلمن
الگوی هیسریچ
گرایش کارآفرینانه
هوش هیجانی
اکرم
هادیزاده مقدم
a-hadizadeh3@sbu.ac.ir
1
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
حمید
رامینمهر
a-hadizadeh2@sbu.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
سیدسجاد
حسینی
a-hadizadeh@sbu.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی مقایسهای نگرشهای کارآفرینانه دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان کارشناسیارشد مدیریت کارآفرینی و مهندسی برق دانشگاه تهران)
اولین دورههای آموزش کارآفرینی در دهه 1960 در امریکا آغاز شد. امروزه این دورهها در برنامه درسی بسیاری از دانشکدههای سراسر دنیا گنجانده شده است. با توجه به اهمیت آموزش کارآفرینی در توسعه اقتصادی و کاهش فقر، نظام آموزشعالی ایران نیز با راهاندازی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، دورههای مذکور را در سطحهای مختلف دانشگاهی طراحی و اجرا کرد. از انتظارات کلیدی این اقدام، تغییر طرز تلقی دانشآموختگان این دورهها نسبت به ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی (از جمله نیاز به موفقیت، محور کنترل درونی، خلاقیت و ...) است. مقاله حاضر در پی اندازهگیری این تغییر، در مقایسه دانشآموختگان کارآفرینی با دانشآموختگان دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر است. یافتههای مقاله، حاصل پژوهشی میدانی است که در 2 دانشکده مدیریت و مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران اجرا شده است. ابزار اصلی گردآوری این اطلاعات، پرسشنامه بومیشدهی ابزار اندازهگیری ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایرانی است که بین 3 گروه دانشجویان (ترمهای اول و آخر برق و ترم آخر کارآفرینی) توزیع شد. یافتههای حاصل، نمایانگر تغییر مثبت نگرش دانشجویان مدیریت کارآفرینی نسبت به ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی پس از 2 سال (در مقایسه با بدو پذیرش) و عدم برخورداری این تفاوت معنادار در نگرش 2 گروه دانشجویان دانشکده برق نسبت به ویژگیهای روان-شناختی کارآفرینی است. این گروهها در مقایسه با دانشجویان ترم اول مدیریت کارآفرینی (جز در مورد شاخص ریسکپذیری) در بقیه شاخصها از وضعیتی بهتر برخوردار هستند.
https://jed.ut.ac.ir/article_22911_aa24743260bab8c67596f84490434d09.pdf
2009-08-23
163
182
آموزش کارآفرینی
ریسکپذیری
نیاز به موفقیت
نگرش دانشآموختگان
سعید
جعفری مقدم
smoghadam@ut.ac.ir
1
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
کاوه
اعتمادی
smoghadam2@ut.ac.ir
2
کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
AUTHOR