ORIGINAL_ARTICLE
عوامل اثرگذار در بهکارگیری تجارتالکترونیک
در بنگاههایکوچک و متوسط ایران
هدف این مقاله، شناسایی عوامل اثرگذار بر بهکارگیری موفق تجارت الکترونیک در بنگاههای کوچک و متوسط در ایران است. بدین منظور ابتدا با بررسی پیشینهی تحقیق شاخصهای اثرگذار، استخراج و در قالب پرسشنامهای از صاحبنظران علمی این حوزه در سطح شهر تهران و مدیران بنگاههای کوچک و متوسط مستقر در شهرکهای صنعتی شهر تهران سوال شد. طبق محاسبههای فرمولی با توجه به نامحدود بودن حجم جامعهی آماری، نمونهی آماری این تحقیق شامل 150 نفر بوده است که 102 نفر از آنها پرسشنامههای تحقیق را پاسخ دادند (نرخ بازگشت 68?). روش نمونهگیری استفاده شده برای انتخاب این افراد "نمونهگیری هدفمند قضاوتی" بوده است. پس از دستهبندی شاخصها با تحلیل عاملی اکتشافی، با استفاده از تکنیک الگوسازی معادلههای ساختاری، روابط ساختاری این الگو آزمون شد. طبق یافتهها، کلیهی شاخصهای برازش الگو در دامنهی قابل قبول بوده و تایید شدند. نتایج نشان داد که بلوغ بازارهای برخط (آنلاین) و زیرساخت فناوری شرکت دارای بیشترین میزان اثرگذاری و همبستگی هستند. در بخش پایانی، کاربردهای این الگو همراه با پیشنهادهای علمی و اجرایی بحث شده است.
https://jed.ut.ac.ir/article_22828_1b313bd6d49f4582e243ddb681b0b828.pdf
2010-05-22
11
34
اینترنت
بنگاههایکوچک و متوسط
تجارتالکترونیک
بابک
سهرابی
bsohrabi2@ut.ac.ir
1
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
امیر
خانلری
bsohrabi@ut.ac.ir
2
. دانشجوی دوره دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و اولویتبندی عوامل اثرگذار در تجاریسازی
دانش در دانشگاهها
(براساس مقایسهی روشهای پنج دانشگاه معتبر جهان)
با توجه به اهمیت حیاتی دانش به مثابه مزیت رقابتی اصلی در اقتصاد جهانی و ضرورت مشارکت دانشگاه، به منزلهی اصلیترین نهاد تولیدکنندهی دانش، در توسعهی اقتصاد ملی و منطقهای و همچنین با توجه به نیاز دانشگاهها به کسب درآمد و تجاریسازی دانش برای بقا، تدوین الگویی مناسب برای کارآفرینی دانشگاهی و انتقال تجاری دانش ضرورت دارد. در این مقاله با بررسی روشها و الگوهای انتقال تجاری دانش در پنج دانشگاه معتبر جهان برمبنای رتبه-بندی سال 2007 مؤسسه آموزش عالی تایمز (هاروارد، ییل، آکسفورد، کمبریج، کالج سلطنتی لندن)، به طراحی الگویی بهگزین شده پرداخته و با نظرسنجی از خبرگان، عوامل استخراج شده از این الگو اولویتبندی شدهاند. طبق نتایج بهدست آمده از نظرسنجی بهعمل آمده از خبرگان "انتخاب سیاستهای انگیزاننده برای استادان در توزیع درآمد" دارای بالاترین اهمیت برای تشویق تجاریسازی دانش در دانشگاهها و کارآفرینی دانشگاهی بوده و ضرورتهای "شبکهسازی"، "حمایتهای مالی"، "ایجاد ساختارهای لازم" و "آزادیعمل استادان" به ترتیب اولویتهای بعدی را تشکیل داده و "حمایتهای فیزیکی" کمترین اهمیت را نسبت به سایر ضرورتها دارد.
https://jed.ut.ac.ir/article_22829_96020fa35e535514de4db1b00138263b.pdf
2010-05-22
35
66
تجاریسازی دانش
داراییهای فکری
شرکتهای زایشی
کارآفرینی دانشگاهی
واگذاری امتیاز
علی اصغر
پور عزت
pourezzat3@ut.ac.ir
1
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهران
AUTHOR
آرین
قلی پور
roja_amini2@yahoo.com
2
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهران
AUTHOR
سمیرا
ندیر خانلو
pourezzat2@ut.ac.ir
3
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد مشخصههای رفتاری
موسسههای اجتماعی به سازمانهایی اشاره دارد که هدفشان تامین آن دسته از نیازهای اساسی انسانهاست که تامین آن از طریق سازمانهای تجاری و بخش خصوصی امکانپذیر نیست. کارآفرینان اجتماعی کسانی هستند که مسایل اجتماعی را شناسایی و از اصول کارآفرینی برای سازماندهی و مدیریت فعالیتهایی که موجب تغییرهای اجتماعی میشوند استفاده میکنند. اغلب مطالعهها در زمینهی کارآفرینی به بررسی ویژگیها و صفتهای کارآفرینان میپردازد. در حالی که شبیه نظریهی صفتهای رهبری، دستیابی به اجماع در این زمینه مشکل است. به همین دلیل این مقاله به بررسی بعد رفتاری کارآفرینی اقدام کرده و با استخراج و بررسی این مشخصهها و ترکیب آن با نوعشناسی کارآفرینی، الگوی جدیدی را ارایه کرده است. دستیابی به الگوی تحقیق و اعتباریابی آن از طریق روش بررسی خبرگان (دلفی) انجام شد. پس از آماده شدن، پرسشنامه در اختیار 35 نفر از اساتید، صاحبنظران و مدیران سازمانی قرار داده شد و پس از جمعآوری و تعدیل، پاسخ 26 نفر از آنهایی که در دور دوم و سوم و تا انتهای تحقیق همراه بودند، برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که از 15 متغیر بررسی شده 6 متغیر نوآوری، باور به کارآفرینی، جستوجوی روشهای جدید برای ایجاد سرمایهی اجتماعی، شناسایی و شکار فرصتها، جستوجوی فرصتهای جدید و خلاقیت بالاترین رتبه را دارند. با افزودن 6 متغیر پیشنهادی از سوی خبرگان در مجموع 21 متغیر رفتاری برای کارآفرینان پیشنهاد شد. در انتها با ترکیب الگوهای مطالعه شده در این بررسی و به آزمون گذاشتن الگوی مفهومی تحقیق، الگوی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد رفتاری ارایه شد.
https://jed.ut.ac.ir/article_22830_c19747108f4e8048ec2a1eafed11169e.pdf
2010-05-22
67
94
الگوی کارآفرینی اجتماعی
رویکرد رفتاری در کارآفرینی اجتماعی
کارآفرینی
کارآفرینی اجتماعی
نوع شناسی کارآفرینی
جمشید
صالحی صدقیانی
salehisadaghiyani@yahoo.com
1
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثرگذاری شخصیت و روش مدرسان کارآفرینی بر انگیزش دانشجویان در راهاندازی کسبوکار جدید
توسعهی کارآفرینی از نیازهای اساسی برای توسعهی کشورها در همهی زمینههای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی در عصر حاضر بوده و تجربه نشان داده است که در توسعهی کارآفرینی، آموزش در کنار سایر عوامل تسهیلکننده، جایگاهی منحصر به فرد دارد. با وجود این که تاکنون تحقیقهای بسیاری در زمینهی آموزش کارآفرینی انجام شده و روابط میان آموزش و موفقیت در امر کارآفرینی و ایجاد کسبوکارهای جدید به تفصیل بیان شده اما تحقیقهای قابل توجه در زمینهی شیوهی تدریس مباحث کارآفرینی و ویژگیهای مدرسان این رشته وجود نداشته و یا بسیار کم است. از طرفی ایجاد انگیزه در دانشجویان بهمنظور افزایش بهرهوری آنها، با استفاده از نظامهای مختلف از مهمترین وظایف مدرسان است. در این تحقیق که طی دو سال در یکی از واحدهای دانشگاه جامع علمی کاربردی انجام شده و جامعهی آماری آن 216 نفر بوده و همگی آزمون شدهاند، به بررسی صفات شخصیتی و انگیزشی مدرسان کارآفرینی همچون موارد زیر پرداخته شده است: ابتکار عمل، قاطعیت، اعتماد به نفس، مهارتها، تجربه کارآفرینی، تسلط بر مثالها و مصداقهای عینی، شناخت محیط کسبوکار، آشنایی واقعیتهای موجود و کمبودها،آگاهی از موانع ورود، شیوهی تدریس مباحث مختلف در این واحد درسی. همچنین روابط عوامل یادشده با ایجاد انگیزه در دانشجویان برای راهاندازی کسبوکار با آزمونهای میانگین، همبستگی و رتبهبندی فریدمن بهوسیلهی نرمافزار SPSS اجرا، محاسبه و بررسی شدهاند.
https://jed.ut.ac.ir/article_22831_0948f140ff0d983887a3d6f80dd09af7.pdf
2010-05-22
95
115
اثربخشی
انگیزش
شخصیت
طراحی آموزشی
کامبیز
طالبی
kambeiz6@ent.ut.ac.ir
1
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
محمد رضا
زارع یکتا
kambeiz4@ent.ut.ac.ir
2
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و اولویتبندی فرصتهای کارآفرینانه در شرکت قطارهای مسافری رجا
کارآفرینی فرایند مرتبط با کشف، ارزیابی و بهرهبرداری از فرصتها است که طی آن کالاها و خدمتهای نوینی خلق یا ارایه میشود. از اینرو تشخیص فرصت بهعنوان یکی از مهمترین تواناییهای کارآفرینان موفق است و به همین دلیل یکی از محورهای پژوهشهای کارآفرینی بهشمار میرود. فرصتهای کارآفرینانه امکان دارد مستقل از فعالیتهایی که کارآفرینان انجام میدهند، وجود داشته باشند و یا شاید بهوسیلهی فعالیتهای کارآفرینان خلق شده باشند. این مقاله به شناسایی فرصتهای کارآفرینانه از منظر کارآفرینی سازمانی پرداخته است نه ایجاد یک کسبوکار جدید. بهمنظور شناسایی و اولویتبندی فرصتهای کارآفرینانهی شرکت قطارهای مسافری رجا، براساس الگوی اولویک، پرسشنامهای (با آلفای کرونباخ 914/0) در 8 بخش با دو مقیاس سنجش "رضایت" و "اهمیت" طراحی شد و پس از تایید خبرگان مرتبط با موضوع تحقیق در بین مسافران اکثر مسیرهای شبکه حمل و نقل ریلی کشور توزیع و جمعآوری شد. درنهایت نتایج تحقیق بیانگر وجود فرصتهای کارآفرینانه (به ترتیب اولویت) در ایجاد کوپهی معلولان، ارایهی خدمتهای اطلاعرسانی در ایستگاه راهآهن، ارایهی خدمت حمل و نقل درب به درب، ارایهی کارت توقفگاه همراه با بلیت، ایجاد کوپه و سالن بازی، ارایهی خدمت الکترونیکی در ایستگاه راهآهن و ارایهی خدمتهای اینترنتی است.
https://jed.ut.ac.ir/article_22832_1de90355557654bbfe75261784f7a84c.pdf
2010-05-22
117
140
الگوی اولویک
تشخیص فرصت
فرصت کارآفرینانه
کارآفرینی
اسد الله
کرد نائیج
naiej5@modares.ac.ir
1
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
محمد رضا
زالی
brc.rezaei4@gmail.com
2
استادیار دانشگاه مازندران
AUTHOR
سارا
شرکاء
naiej4@modares.ac.ir
3
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی پردیس قم دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رتبهبندی شاخصهای سنجش شرکتهای موفق
(ارایه رویکردی در انتخاب روش تصمیمگیری چندشاخصهی مناسب)
در ادبیات نوین سرمایهگذاری بهطور کلی تصمیمگیری را میتوان شیوهی عمل و یا حرکت در مسیر خاص تعریف کرد که با تامل و بهصورت آگاهانه از بین روشهای مختلف بهمنظور دستیابی به یک هدف مطلوب انتخاب شده است. در این مقاله که بهدست آمده از تحقیق میدانی است سعی شده شاخصهای سنجش شرکتهای موفق بهصورت ریشهای مطالعه شود و سپس با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP اولویتبندی بین شاخصها انجام شود. سوال اصلی این تحقیق این است که چه شاخصهایی در انتخاب شرکتهای موفق میتواند اثرگذار باشد و اولویتبندی آنها برای تصمیمگیرندگان به چه صورت است؟ با توجه به فضای تصمیمگیری پیچیدهای که با آن مواجه هستیم از میان روشهای تصمیمگیری چند شاخصه از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی برای انجام مطالعهها استفاده شده است. در پایان، نتایج مطالعه حاکی از آن است که از میان 18 شاخص تعریف شده برای سنجش شرکتهای موفق بهترتیب شاخصهای بازده داراییها، خطر سرمایهگذاری و رتبهی نقدشوندگی بیشترین اولویت را داشتهاند. از طرفی شاخصهای گردش موجودی کالا، اندازهی شرکت و هزینهی تحقیق و توسعه بهترتیب رتبههای شانزدهم تا هجدهم را در میان این اولویتبندی کسب کردهاند.
https://jed.ut.ac.ir/article_22833_b858a08ef4dd8c73bdcc594f1492e5ae.pdf
2010-05-22
141
163
بازده داراییها
خطرسرمایهگذاری
رتبهی نقدشوندگی
شرکتهای موفق
فرایند تحلیل سلسله مراتبی
ایرج
نوروش
inoravesh3@ut.ac.ir
1
. استاد گروه حسابداری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
حامد
ذاکری
inoravesh2@ut.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
هادی
اسلامی
inoravesh@ut.ac.ir
3
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی (مدیریت تولید و عملیات) دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی الگوی ریاضی تخصیص اعتبارات بنگاههای کوچک و زودبازده در بخشهای عمدهی اقتصادی
(کشاورزی، صنعت و خدمتها)
در سالهای اخیر، اهمیت و نقش صنایع کوچک در کشورهای صنعتی و در حال توسعه افزایش یافته است. در ایران نیز اهمیت صنایع کوچک رو به رشد بوده و از اینرو دولتها میتوانند با ارایهی راهکارهای حمایتی از صنایع کوچک و زودبازده، افزون بر رفع بخش قابل توجهی از مشکل بیکاری به افزایش تولید ملی و صادرات و توسعهی کارآفرینی نیز کمک کنند. لازمهی تحقق این هدف آن است که کمکهای دولت به شکل درست و بهینه در کل کشور اختصاص داده شود تا بتواند اهدافی همانند عدالت اجتماعی و فقرزدایی را نیز تحقق بخشد. در این تحقیق ابتدا شاخصهای تخصیص اعتبارات تعیین و سپس آرمانها در الگوی برنامهریزی آرمانی با استفاده از این شاخصها که ضرایب اهمیت آن از طریق تحلیل سلسله مراتبی گروهی بهدست آمد، تعیین شد. همچنین از AHP گروهی در تعیین اهمیت هر یک از بخشهای عمدهی اقتصادی استانها (کشاورزی، صنعت و خدمتها) استفاده و نتایج به تفکیک استانهای کشور استخراج شد. در پایان الگوی آرمانی با استفاده از نرمافزار Lingo حل شده و نتایج آن بررسی شد.
https://jed.ut.ac.ir/article_22834_674791e4c2e5f3f162c384a69e9acf91.pdf
2010-05-22
165
194
تجاریسازی دانش
داراییهای فکری
شرکتهای زایشی
کارآفرینی دانشگاهی
واگذاری امتیاز
عادل
آذر
hdanaee3@modares.ac.ir
1
استاد گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
فاطمه
قیطاسی
azara3@modares.ac.ir
2
کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
مسعود
ربیعه
azara2@modares.ac.ir
3
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR