%0 Journal Article %T ارائه الگوی برنامه آموزشی کارآفرینی برای کودکان پیش دبستانی در ایران بر اساس طبقه بندی بلوم %J فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی %I دانشکده کارآفرینی %Z 2008-2266 %A ستوده, محمدرضا %A مدرسی, میثم %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 14 %N 4 %P 639-655 %! ارائه الگوی برنامه آموزشی کارآفرینی برای کودکان پیش دبستانی در ایران بر اساس طبقه بندی بلوم %K آموزش کارآفرینی %K طبقه بندی بلوم %K کودکان پیش دبستانی %K الگوی برنامه آموزشی %R 10.22059/jed.2021.324154.653675 %X طی دهه گذشته، آموزش کارآفرینی به کودکان در بسیاری از کشورها به یک موضوع اساسی درسی تبدیل شده است اما با وجود اهمیت این موضوع، خلاء پژوهش هایی که به طور صریح آموزش کارآفرینی در سنین پیش دبستانی را مورد بررسی قرار می دهند، در کشور به چشم می خورد. بر این اساس این پژوهش به دنبال ارائه الگوی برنامه آموزشی کارآفرینی در دوره پیش دبستانی در کشور می باشد. تحقیق حاضر اکتشافی واز نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها و اطلاعات از نوع کیفی است. جامعه آماری این پژوهش شامل بنیان گذران مهدکودک ها و کلیه ی مدیران، کارشناسان و خبرگان حوزه اموزش در مهدکودک ها و مدارس پیش دبستانی استان تهران، با حداقل ده سال سابقه تحصیلات و یا تجربه مرتبط با کارآفرینی در این حوزه می باشد. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 13 نفر از خبرگان و به منظور تجزیه و تحلیل داده های کیفی از کدگذاری باز و محوری استفاده شده است. نتایج پژوهش با استفاده از تلفیق مولفه های طبقه بندی بلوم شامل سه مولفه درک و فهم، بکارگیری و کاربرد و تفکر نقادانه و خلق و ابعاد برنامه آموزشی شامل اهداف، محتوا، روش تدریس و نقش معلم در قالب ماتریس برنامه آموزش کارآفرینی برای کودکان ارائه گردیده است. %U https://jed.ut.ac.ir/article_86022_be7def9f619a954fe18b35618af69f96.pdf