%0 Journal Article %T تحلیل جایگاه مفهوم برکت در کسب‌وکار %J فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی %I دانشکده کارآفرینی %Z 2008-2266 %A علیزاده, مهدی %A حجازی, سید رضا %A کاشف آذر, رامین %D 2018 %\ 06/22/2018 %V 11 %N 1 %P 121-139 %! تحلیل جایگاه مفهوم برکت در کسب‌وکار %K برکت %K کسب‌وکار %K کیفیت %K اثربخشی پایدار %R 10.22059/jed.2018.220332.652041 %X یکی از مفاهیمی‌که در فرهنگ مردم ایران و ملل دیگر وجود دارد، مفهوم برکت می‌باشد. به‌رغم توجه بسیاری از مطالعات به مؤلفه‌های ‌‌های فرهنگی و دینی در کسب‌وکار، تاکنون جایگاه برکت در این زمینه، توجه چندانی را به خود معطوف نداشته و حتی تعریفی جامع و مشخصی از این مفهوم در رشته‌‌های مرتبط با کسب‌وکار ارائه نشده است. در این مطالعه با اتخاذ رویکرد پژوهش کیفی از نوع نظریۀ داده بنیاد، از طریق نمونه‌گیری هدفمند متون دینی و 12 نفر از خبرگان دینی و کسب‌وکار با استفاده از مرور متون و مصاحبه به دنبال ارائۀ مفهومی‌ جامع از جایگاه برکت در کسب‌وکار بوده‌ایم. در این مطالعه، علاوه بر ارائۀ تعریفی از مفهوم برکت و ابعاد آن در کسب‌وکار، مشخص شده است که مفاهیمی‌مانند نوع‌دوستی و خدامحوری، پیش شرط‌‌های علّی برای تحقق برکت در کسب‌وکار بوده و نتایجی از قبیل اثربخشی پایدار، رشد و کارآیی در زمان را برای کسب‌وکار موجب می‌شود. همچنین شرایط زمینه و راهبردهای کسب‌وکار برای ایجاد نتایج برکت در کسب‌وکار نیز مورد شناسایی قرار گرفته است %U https://jed.ut.ac.ir/article_67341_6c449b7240629192068c3172139adc85.pdf