%0 Journal Article %T تأثیر عوامل محیطی بر تصمیم‌گیری اخلاقی در کسب‌وکارهای نوپا %J فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی %I دانشکده کارآفرینی %Z 2008-2266 %A محمدی الیاسی, قنبر %A بادلی, زهرا %D 2015 %\ 03/21/2015 %V 8 %N 1 %P 175-193 %! تأثیر عوامل محیطی بر تصمیم‌گیری اخلاقی در کسب‌وکارهای نوپا %K تصمیم‌گیری اخلاقی %K عوامل محیطی %K کسب‌وکارهای نوپا %R 10.22059/jed.2015.55474 %X وضعیت و کیفیت تصمیم‌گیری اخلاقی کارآفرینان، یکی از مقوله‌ها و دل­نگرانی‌های مهم در حوزة عمومی کشورمان محسوب می‌شود و در محافل علمی و پژوهشی کشور نیز به‌عنوان دغدغة پژوهشی ارزشمندی برای شناخت مطرح است. عوامل فردی، محیطی و ماهیت کسب‌وکار، بر التزام و پایبندی کارآفرینان به تصمیم‌گیری اخلاقی در کسب‌وکار تأثیر دارند، اما این دغدغه به فعالیت پژوهشی بیشتر در محیط کسب‌وکار نیاز دارد. از این‌رو، در این پژوهش تلاش شده است که عوامل محیطی مؤثر بر تصمیم‌گیری اخلاقی در کسب‌وکارهای نوپا شناسایی شوند. به‌این‌منظور، در قالب روش پیمایش و با ابزار پرسشنامة استاندارد، اطلاعات مربوط به تصمیم‌گیری مالکان و مدیران حدود 150 کسب‌وکار نوپا در بخش‌های حمل‌ونقل و تجهیزات و مواد آزمایشگاهی، جمع‌آوری و با استفاده از تکنیک‌های آماری شامل تحلیل واریانس فریدمن و مدل معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته‌ها نشان می‌دهد محیط فرهنگی- اجتماعی بیشترین تأثیر و محیط مذهبی– انسانی کمترین تأثیر را بر فعالیت کسب‌وکارهای نوپا دارند. همچنین، براساس نتایج، تصمیم‌گیری اخلاقی مبتنی‌بر استدلال فایده‌باوری در ترکیب با استدلال نسبی‌بودن اخلاق کسب‌وکار، بیشترین اولویت را در کسب‌وکارهای نوپا دارد. %U https://jed.ut.ac.ir/article_55474_f79cf983170c75fdf08d2122e6c68504.pdf