%0 Journal Article %T نقش شبکه‌های اجتماعی در تشخیص فرصت‌های کارآفرینی %J فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی %I دانشکده کارآفرینی %Z 2008-2266 %A محمدی الیاسی, قنبر %A رکنی, ندا %A طیبی, سید کمیل %D 2011 %\ 04/21/2011 %V 4 %N 1 %P 7-26 %! نقش شبکه‌های اجتماعی در تشخیص فرصت‌های کارآفرینی %K تشخیص فرصت %K ساختار روابط اجتماعی %K شبکه‌ی اجتماعی %K شیوه‌های انتقال اطلاعات %K منابع اجتماعی اطلاعات %R %X اهمیت شبکه‌های اجتماعی هر روز بیش‌تر به‌عنوان یک عنصر کلیدی در فعالیت‌های کارآفرینی آشکار می‌شود، آن‌ها پایه‌ای برای انسجام اجتماعی به‌وجود می‌آورند و تبادل منابع و اطلاعات را آسان می‌کنند. هدف اصلی در این تحقیق شناسایی نقش شبکه‌های اجتماعی کارآفرینان در تشخیص فرصت کارآفرینی است. به این منظور شبکه‌ی اجتماعی با چهار بُعد شامل: ساختار روابط اجتماعی، منابع اجتماعی اطلاعات، محتوای روابط اجتماعی و شیوه‌های انتقال اطلاعات به‌عنوان متغیرهای مستقل و متغیر تشخیص فرصت با دو بُعد شامل: تعداد و تنوع فرصت‌ها به‌عنوان متغیر وابسته بررسی شده‌اند. در این تحقیق نقش متغیر‌های بیان شده بر تشخیص فرصت کارآفرینی در بین 101 نفر از134 نفر از کارآفرینان مستقر در پارک‌های علم و فناوری شهر تهران با روش پیمایشی آزمون شد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد شبکه‌ی اجتماعی کارآفرینان با تشخیص فرصت‌ها رابطه‌ی مثبت دارد و از بین ابعاد شبکه‌ی اجتماعی، محتوای روابط اجتماعی بیش‌ترین اثرگذاری را بر تشخیص فرصت کارآفرینی دارد. %U https://jed.ut.ac.ir/article_22785_3a3a90d87fdfa0fc3688a4c41cbfe217.pdf