per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2018-12-16
11
3
401
420
10.22059/jed.2019.266521.652738
69848
Research Paper
سنخ شناسی التزام رهبران کارآفرین به اخلاق کسب و کار
Typology of entrepreneur leaders’ commitment to business ethics
مهرداد آقامحمدی
aghamohammadi_m@ut.ac.ir
1
قنبر محمدی الیاسی
elyasi@ut.ac.ir
2
سعید نظری توکلی
sntavakkoli@ut.ac.ir
3
محمود احمدپور داریانی
ahmadpord@gmail.com
4
دانشجوی دکتری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده کارافرینی دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
در قرن 21 اهمیت پای بندی رهبران کارآفرین به اخلاق کسب وکار به دلیل وقوع رسواییهای اقتصادی اخیر، همچون انرون و پارمالات بیشتر شده است. نظر به نقش کنونی کارآفرینان در ایجاد اشتغال و تولید محصولات نوآورانه و ضرورت درک ماهیت رسواییهای مذکور، پژوهش کیفی حاضر با روش تحلیل مضمون به کنکاش در ماهیت پایبندی رهبران کارآفرین ایرانی به اخلاق کسبوکار میپردازد. مؤلفان تلاش کردند تا تجربیات مشارکتکنندگان را در "دوراهههای" اخلاقی کسبوکاری بررسی نموده و التزام آنان به اصول اخلاقی را مورد تحلیل قرار دهند. جامعه پژوهشی منتخب، "رهبران کارآفرین" اقتصادی ایرانی بودند که به کمک معیارهایی همچون مالکیت کسبوکار تثبیتشده، نوآوری مکرر و مالکیت برند شناسایی شدند. نمونههای نهایی نیز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و دادههای میدانی طی دوازده مصاحبه عمیق و واقعهمحور جمعآوری شد. تحلیل دادهها نیز به شیوه تحلیل مضمون (استخراج شواهد مرتبط، کدگذاری اولیه و احصاء مضمون مشترک) صورت گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که پایبندی مشارکتکنندگان به اخلاق کسبوکار صور سهگانه متمایزی دارند که مؤلفان پیشنهاد میکنند سنخ شناسی التزام حداقلی به اخلاق کسبوکار (قانونگرایی)، التزام میانه (بازار گرایی) و التزام حداکثری (وظیفه گرایی) را به این پدیده نسبت دهیم.
Occurrence of business scandals like Enron and Parmalat around the world in recent decades, have increased the importance of business leaders and entrepreneurs’ commitment to business ethics. Today entrepreneurs strive to make employment and producing innovative products is in high rank in Iran. There is also a crucial need for deep understanding of above mentioned phenomenon to prevent its repetition. So this qualitative research (theme analysis) tries to explore the nature of the Iranian entrepreneur leaders’ commitment to business ethics. Authors tried to account the conception of subjects from the meaning of business ethics and explore their experiences in ethical dilemmas in their business and analyze their commitment to ethical codes. Statistical population is composed of entrepreneur leaders identified by business experts. Final selection of samples has been done by purposeful sampling and field data gathered by ten semi-structured and behavioral interviews. The thematic Analysis used to analyze the data (extract relevant evidence, initial coding and finding common themes). The finding of the research shows that common understanding of entrepreneur leaders from business ethics is integrity and honesty in producing products and offering services but their commitment to business ethics emerge in three different forms that authors propose a typology to this phenomenon; minimum commitment to business ethics (lawful), medium commitment (market-based) and maximum commitment (deontic).
https://jed.ut.ac.ir/article_69848_9093cbc92d2a2fa9de76097606b37ff1.pdf
التزام
اخلاق کسب و کار
رهبران کارافرین
Commitment
business ethics
entrepreneur leader
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2018-09-23
11
3
421
440
10.22059/jed.2018.246822.652417
69776
Research Paper
ارزیابی عوامل مؤثر بر ظرفیت تاب آوری کسب وکارهای کوچک و متوسط (مورد مطالعه: قطعه سازان صنعت خودرو)
Assessing Factors Affecting Small and Medium Enterprises' Resilience Capacity
(A study of Automotive Suppliers)
هستی چیت سازان
chitsazan@ut.ac.ir
1
علی داوری
alidavari2010@yahoo.com
2
محمد جلالی
mohammad.jalali@alumni.ut.ac.ir
3
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
تابآوری، یکی از مفاهیم مهم و حیاتی در علوم مختلف میباشد که در سالهای اخیر توسط محققان حوزه کسبوکار و سازمان، مورد بررسی قرار گرفته است. تابآوری به معنای ظرفیت یک کسبوکار برای زنده ماندن، انطباق و پایداری، در مواجه شدن با تغییرات آشفته و پرتلاطم است. این پژوهش با هدف ارزیابی عوامل مؤثر بر ظرفیت تابآوری کسبوکارهای کوچک و متوسط فعال در حوزه تولید قطعات خودرو صورت گرفته است. براین اساس، تحقیق حاضر بر مبنای هدف، کاربردی بوده و برمبنای طرح تحقیق توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش قطعهسازان صنعت خودرو در کشوراند.. با استفاده از فرمول کوکران، 99 شرکت به روش نمونهگیری تصادفی ساده مورد تحلیل قرار گرفتند. پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامههای استاندارد تحقیق، برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارSmartPLS3 استفاده شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که داراییها و منابع سازمان 34درصد، و رقابتپذیری پویای سازمان 5/41درصد از تغییرات تابآوری کسبوکارهای کوچک و متوسط را تبیین میکنند. این در حالی است که متغیر یادگیری و فرهنگ، تأثیر معناداری بر ظرفیت تابآوری نداشته است.
Resilience is one of the most important concepts in different sciences, which have been studied by researchers in the field of business and organization in recent years. The resilience is the capacity of a business to survive, adapt and sustain when faced with turbulent and volatile changes. This study aims to assess the small and medium enterprises’ resilience capacity in automotive suppliers. Accordingly, the current research based on the objective is an applied research and is conducted on descriptive survey design. The population of this study was all SMEs active in the field of automotive suppliers in Iran. Using Cochran's formula, 99 companies were selected by simple random sampling. After distributing and collecting standard questionnaires, Structural equation modeling and Smart PLS3 software were used to analyze the data. Findings showed that the dynamic competitiveness, assets and resourcefulness of small and medium enterprises explain 34 percen and 41.5 percent of their resilience changes, respectively. The effect of learning and culture on resilience capacity has not been meaningful.
https://jed.ut.ac.ir/article_69776_4e4a535de2b756ccaca6102949e46244.pdf
تابآوری
داراییها و منابع
رقابتپذیری پویا
قطعه سازان صنعت خودرو
یادگیری و فرهنگ
resilience
Assets and resourcefulness
Dynamic competitiveness
Automotive suppliers
Learning and culture
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2018-09-23
11
3
441
460
10.22059/jed.2019.269252.652785
69773
Research Paper
واکاوی علل شکست توسعه خدمت جدید در اپراتورهای تلفن همراه ایران از منظر فرآیند توسعه
Looking at the reasons of New Service Development failure in Iranian Mobile Operators from the perspective of development process
مجید حسنی پارسا
parsa@tsi.ir
1
مهدی الیاسی
elyasi.atu@gmail.com
2
سید حبیباله طباطبائیان
tabatabaeian@atu.ac.ir
3
پیام حنفیزاده
hanafizadeh@gmail.com
4
دانشجوی دکترای مدیریت فناوری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی و پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
در دنیای امروز که سهم خدمات در اقتصاد کشورها همواره درحال افزایش است، نوآوری در خدمات و توسعه خدمت جدید (NSD)، برای بنگاههای خدماتی بسیار مهم و حیاتی شده است. یکی از مهمترین مباحث در این حوزه، بررسی علل عدمموفقیت توسعه خدمات جدید در بخشهای مختلف خدماتی در دنیا و بهویژه در کشورمان است. تحقیق حاضر، با رویکردی کیفی مبتنی بر مطالعه چندموردی، به بررسی علل عدمموفقیت توسعه خدمات جدید در اپراتورهای تلفن همراه ایران از منظر فرآیند توسعه آنها پرداخته است. در این تحقیق، از میان تجربیات ناموفقِ توسعه خدمت جدید در اپراتورهای تلفن همراه کشورمان و از طریق نمونهگیری هدفمند، 5 مورد انتخاب شده و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، درنظر نگرفتن ملاحظات فرهنگی و اجتماعی، فراموشی برخی از گامهای مهم، عدم انجام ارزیابیهای قانونی لازم، رصد نکردن فناوریها و خدمات درحال ظهور، دستهبندی نکردن گامها، درنظر نگرفتن دروازههای تصمیمگیری به تعداد کافی و در مکان مناسب و عدماستفاده از الگوهای موازی در فرآیند توسعه، مهمترین علل عدمموفقیت توسعه خدمات بررسیشده در مطالعات موردی است. در پایان مقاله نیز پیشنهادهایی برای جلوگیری از تکرار تجربههای ناموفق ارائه شده است.
Today, with the ever-increasing share of services in the economies of the countries, Innovation in services and New Service Development (NSD) have become crucial for service providers. Investigating the reasons of new service development failures in various service sectors, is one of the important topics in this area in the world, especially in Iran. This qualitative research investigates the reasons of New Service Development failures in Iranian mobile operators from the perspective of development process with a multiple case study approach. In this study, among the unsuccessful experiences of new service development in Iranian mobile operators, five cases were selected, investigated and then analyzed through purposive sampling. The findings of the study indicate that, failure to take into account the cultural and social considerations, failure to remember some important steps, failure to perform legal evaluations, failure to observe emerging technologies and services, failure to categorize the steps, failure to consider sufficient and appropriate number of decision making gateways and also, failure to use the parallel patterns in development process are the most significant reasons of service development failure in the case studies. At the end of the article, some preventive recommendations have been made.
https://jed.ut.ac.ir/article_69773_b63515298b885aa6a221e35853fc8a96.pdf
اپراتورهای تلفن همراه
الگوی فرآیندی
ایران
توسعه خدمت جدید
مطالعه چندموردی
Mobile Operators
Process Model
Iran
New Service Development
Multiple Case Study
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2018-09-23
11
3
461
479
10.22059/jed.2018.258853.652605
69770
Research Paper
بینالمللی شدن شرکتهای دانشبنیان: نقش دانش بازار خارجی و تشخیص فرصت کارآفرینانه بینالمللی
Internationalization of Knowledge-based Companies: The role of foreign market knowledge and International entrepreneurial opportunity recognition
ناصر صنوبر
sanoubar@tabrizu.ac.ir
1
رحیم سروری
rahim.sarvari95@ms.tabrizu.ac.ir
2
یونس جبارزاده
yjabarzade@tabrizu.ac.ir
3
دانشیار دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز
استادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز
در ادبیات نظری حوزه کسبوکار، بر نقش کلیدی بینالمللی شدن شرکت در ارتقای کیفیت کارکردهای سازمانی و نیز متغیرهای نهایی نظیر کارایی و اثربخشی تأکید شده است. با توجه به این مهم و نظر به نقش شرکتهای دانشبنیان در ایجاد اشتغال و کارآفرینی، در این پژوهش تأثیر متغیرهای دانش بازار خارجی و تشخیص فرصت کارآفرینانه بینالمللی، بر بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط حوزه دانشبنیان کشور بررسی شده است. پژوهش حاضر بهلحاظ هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش، توصیفی- همبستگی است. دادهها از طریق پرسشنامه استاندارد با طیف لیکرت، از 157 شرکت دانشبنیان در سرتاسر کشور جمعآوریشده، برای روایی صوری از نظر خبرگان و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباح و پایایی ترکیبی استفاده شده است. فرضیهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Smart PLS 3 آزمون شده است. یافتهها نشان میدهد، دانش بازار خارجی و تشخیص فرصت کارآفرینانه بینالمللی، بر بینالمللی شدن شرکتهای دانشبنیان تأثیر مثبت دارد. متغیر تشخیص فرصت کارآفرینانه بینالمللی نیز نقش میانجی در رابطه دانش بازار خارجی و بینالمللی شدن دارد. بر این اساس لازم است برای کمک به نشر آثار مثبت شرکتهای دانشبنیان بر اقتصاد کشور، توسعه قابلیتهای شناخت دانش بازار و تشخیص فرصتهای کارآفرینی بینالمللی مدیران و دستاندرکاران بهعنوان اولویتهای راهبردی لحاظ شود.
In the theoretical literature of business, emphasis is placed on the key role of internationalization in enhancing the quality of organizational functions as well as the final variables such as efficiency and effectiveness. Considering this importance and considering the role of knowledge-based companies in creating employment and entrepreneurship, in this research the impact of variables of foreign market knowledge and international entrepreneurship opportunity recognition in small and medium enterprises have been investigated. The present study is applied in terms of purpose and descriptive - correlation in terms of its nature and method. Data were collected from 157 knowledgeable companies from all over the country. The hypotheses were tested using structural equation modeling method using partial least squares and Smart PLS software. The findings of this research show that foreign market knowledge and recognition of international entrepreneurship opportunities have a positive impact on the internationalization of knowledge-based enterprises, also, the role of the mediator variable of international entrepreneurial opportunity recognition in the relationship between foreign market knowledge and internationalization was confirmed. So, it is necessary to consider the development of the capabilities for recognizing market knowledge and identifying the international entrepreneurship opportunities of managers and practitioners as strategic priorities in order to contribute to the positive spillovers of knowledge based companies on the country's economy.
https://jed.ut.ac.ir/article_69770_0e2796cff767a3d092559bafc5d869bf.pdf
بینالمللی شدن
دانش بازار خارجی
فرصت کارآفرینانه بینالمللی
Internationalization
ّForeign Market knowledge
International Entrepreneurial Opportunity
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2019-01-20
11
3
481
500
10.22059/jed.2019.270326.652810
69850
Research Paper
شناسایی الگوهای ذهنی کارآفرینان نسبت به کارآفرینی فرهنگی با استفاده از روش کیو
Identifying Entrepreneurs' Mental Patterns of Cultural Entrepreneurship Using Q Method
اسفندیار محمدی
esfand1970@yahoo.com
1
وحید شرفی
vahidsh282@gmail.com
2
معصومه صیدیوسفی
t.usefi69@gmail.com
3
ناهید صیدیوسفی
n.usefi50@gmail.com
4
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه ایلام
مدرس گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی مؤسسه آموزش عالی باختر ایلام
کارشناس ارشد کارآفرینی فرهنگی دانشگاه هنر اصفهان
کارآفرینی فرهنگی یکی از ابعاد توسعهی اقتصادی است که تمرکز روی آن، از جمله عوامل پیشرفت و موفقیت کشورهای توسعهیافته بهشمار میرود؛ نکتهای که موجب شده در ایران نیز بیش از پیش به این مقوله توجه شود. پژوهش حاضر بهدنبال شناسایی ذهنیت کارآفرینان در مورد کارآفرینی فرهنگی در استان ایلام است. چارچوب فلسفی این پژوهش، پارادایم تفسیری- اثباتگرایی است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که برحسب روش گردآوری دادهها با روش کیو انجام شده است. در این راستا، ابتدا با استفاده از ادبیات نظری موضوع و انجام مصاحبه نیمهساختاریافته با 12 نفر از متخصصان کارآفرینی فرهنگی که بهصورت نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند، 110 شاخص کارآفرینی فرهنگی شناسایی شده و از این تعداد، 43 عامل بهعنوان نمونه کیو انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارآفرینان فرهنگی استان ایلام است که بهصورت هدفمند هشت نفر از آنها انتخاب شدند و ذهنیت آنها با استفاده از تحلیل عاملی-اکتشافی در نرمافزار SPSS 20 تحلیل شد. نتایج نشان داد، هشت نفر موردمطالعه در مجموع سه الگوی ذهنی در مورد کارآفرینی فرهنگی داشتند که عبارتند از: نوآوری فرهنگی، بازاریابی فرهنگی و بستر فرهنگی. این الگوها در مجموع 810/63درصد واریانس کل را تبیین میکنند. الگوی ذهنی اول 480/29درصد، الگوی ذهنی دوم 291/19درصد و الگوی ذهنی سوم 039/15درصد واریانس کل را تشکیل میدهند
Cultural entrepreneurship is one of the dimensions of economic development. Focusing on it is one of the factors behind the progress and success of the developed countries. This has led to more attention in this category in Iran. More recently it has become one of the main sources of income for artists in the field of art and culture. The current research aims to identify and categorize the entrepreneurial mindset of cultural entrepreneurship in Ilam province. The theoretical framework of this research is a kind of interpretive-positivist paradigm. The research method in terms of purpose is an applied, exploratory, and using Q method. In this regard, first, using theoretical literature and conducting semi-structured interviews with 12 cultural experts in the field of cultural entrepreneurship selected as snowball sampling, 110 effective factors in cultural entrepreneurship were identified. Of these factors, 43 factors were selected as the sample of the research. Then, eight of the professors and experts in the field of cultural entrepreneurship were selected purposefully And their mentality after rating Q cards was identified using exploratory factor analysis in SPSS software. The results showed that eight subjects had a total of three mental patterns on cultural entrepreneurship: cultural innovation, cultural marketing and cultural affairs. These patterns account for 63.810% of total variance. The first mental pattern is 29.480 percent, the second mental pattern is 19.291 percent, and the third subjective pattern is 15.039 percent of the total variance.
https://jed.ut.ac.ir/article_69850_e407ee646a5861cdcccc25e23ca1746f.pdf
ذهنیت کارآفرینان
کارآفرینی
کارآفرینی فرهنگی
روش کیو
Entrepreneurship
cultural entrepreneurship
Entrepreneurs' Mental Patterns
Q Metho
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2018-09-23
11
3
501
520
10.22059/jed.2019.264513.652701
69775
Research Paper
بررسی تأثیر فرار مالیاتی و فساد برکارآفرینی: مورد مطالعه کشورهای OECD
Investigating the Impact of tax evasion and corruption on entrepreneurship: Case study of OECD countries
محسن محمدی خیاره
m.mohamadi@ut.ac.ir
1
گروه علوم اداری و اقتصادی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گنبدکاووس، گنبدکاووس، ایران
هدف اصلی این مقاله، بررسی تأثیر بلندمدت و مشترک فرار مالیاتی و فساد بر فعالیتهای کارآفرینانه با استفاده از دادههای 36 کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در دوره زمانی 2010 -2000 است. روش تحقیق برحسب هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، توصیفی-همبستگی است. به این منظور، دادههای پژوهش در دوره زمانی 2010-2000 از گزارشهای بینالمللی که بر اساس دادههای پیمایشی، شاخصهای اقتصادی و کارآفرینی کشورها را ارائه میکنند، استخراج و با استفاده از مدلسازی همانباشتگی پانلی با نرمافزار Eviews 9 تحلیل شده است. نتایج بیانگر وجود رابطه بلندمدت بین متغیرهای مورد استفاده است. علاوهبراین، بیانگر تأثیر منفی فساد بر هر سه مرحله انگیزه کارآفرینی، کارآفرینی نوپا و کارآفرینی تثبیت شده است. بااینحال، نتایج در مورد نحوه تأثیر فرار مالیاتی بر انگیزه کارآفرینی مثبت است. بهاینترتیب، نتایج نشان داد که با بهکارگیری تخمینزنندههای حداقل مربعات معمولی پویا (DOLS) و حداقل مربعات معمولی کاملاً تعدیلشده (FMOLS)، فرار مالیاتی بر کارآفرینی نوپا و تثبیت شده تأثیر منفی دارد، درحالیکه بر انگیزه کارآفرینی تأثیر مثبت دارد. درنتیجه، اگر کارآفرینی یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی باشد، سیاستگذاران و دولت در هنگام تلاش برای کاهش فرار مالیاتی، باید همزمان سیاستهایی را نیز در مبارزه با فساد اتخاذ کرده و ضعفهای نهادی را مرتفع کنند.
The main objective of this paper is to investigate the long-term relationship between entrepreneurial activities, tax evasion and corruption using data from 36 OECD member countries during the period of 2000-2010. This research is applied in terms of goal, and descriptive-correlational in terms of data gathering. For this purpose, secondary data used and collected from international reports, which present economic and entrepreneurial indices of countries based on survey data. Data during the period of 2000-2010 are modeled using panel cointegration approach by Eviews 9 software. The results indicate a long-term relationship among the variables. In addition, the results showed that the impact of corruption on all three stages of entrepreneurial Innovation, total entrepreneurship activity and established entrepreneurship was negative. However, the results on the impact of tax evasion on entrepreneurial innovation are positive. Moreover, the results showed that by using the DOLS and FMOLS estimates, tax evasion has a negative effect on the new and established entrepreneurship, while it has a positive impact on the entrepreneurial Innovation. Consequently, if entrepreneurship is one of the main drivers of economic growth, policymakers and the government should simultaneously adopt policies to combat corruption and reduce institutional weaknesses when trying to reduce tax evasion.
https://jed.ut.ac.ir/article_69775_579979b08f87f19e991a0d528e50bf5b.pdf
انگیزه کارآفرینی
فرار مالیاتی
فساد
کارآفرینی تثبیت شده
کارآفرینی نوپا
corruption
Entrepreneurship Innovation
Established Entrepreneurship
tax evasion
Total Early-stage Entrepreneurship
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2018-09-23
11
3
521
539
10.22059/jed.2019.265932.652728
69772
Research Paper
عوامل نهادی رسمی و غیررسمی، کارآفرینی فرصتگرا و رشداقتصادی به روش گشتاور تعمیمیافته
Formal and informal institutional factors, opportunity entrepreneurship and economic growth by GMM method
مهدیه مودتی
mamavaddaty@yahoo.com
1
تقی ترابی
taghi.torabi100@gmail.com
2
عباس معمارنژاد
ab_memar@yahoo.com
3
محمود محمودزاده
mahmod.ma@yahoo.com
4
گروه اقتصاد، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی تهران، ایران
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
گروه اقتصاد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد فیروزکوه ، فیروزکوه ، ایران
براساس مطالعات نظری موجود، کارآفرینی و محیط نهادیِ باکیفیت بهعنوان بسترهای لازم برای رشداقتصادی، نتایج مطلوب یک اقتصاد توسعهیافته را رقم میزنند. در این پژوهش، نقش محیط نهادی در اجرای فعالیتهای کارآفرینانه و رشد اقتصادی بررسی شده است. در این راستا تاثیر عوامل نهادی تاثیرگذار بر اجرای فعالیتهای کارآفرینانه در دو دسته عوامل نهادی رسمی و غیررسمی، و فعالیتهای کارآفرینانه در دو گروه انگیزشی کارآفرینی فرصتگرا و کارآفرینی ضرورتگرا بر رشد اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است. در واقع هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی ارتباط کارآفرینی و محیط نهادی بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب است. برای این منظور از دادههای مربوط به 30 کشور منتخب، طی دوره زمانی 2017-2009 و با استفاده از دادههای تلفیقی پویا از طریق روش گشتاورهای تعمیمیافته استفاده شده است. دادههای تحقیق نیز از گزارشهای سالانه دیدهبان جهانی کارآفرینی و بانک جهانی استخراج شده است. نتایج برآوردها بیانگر وجود ارتباط معنادار میان کارآفرینی فرصتگرا و نهادهای رسمی و غیررسمی بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب بوده، طوریکه میزان اثرگذاری کارآفرینی فرصتگرا و نوع نهادهای موثر، بنابر میزان توسعه یافتهگی کشورها متفاوت است. بنابراین برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی، توجه هرچه بیشتر به کیفیت محیط نهادی و نوع انگیزش کارآفرینان باید در دستور کار سیاستگذاران قرار گیرد.
The literature shows that entrepreneurship and a quality institutional environment lay a firm foundation for the economic growth in a developed country and yield the desirable outcomes. The present paper studied the role of an institutional environment in the execution of entrepreneurial activities and the economic growth. Accordingly, the effective institutional factors were categorized under official institutional factors and non-official institutional factors; entrepreneurial activities were classified under two motivational groups: opportunity-oriented entrepreneurship and necessity-oriented entrepreneurship. Afterwards, their effects in the economic growth were examined. The main objective of this study was to examine the effect of entrepreneurship and institutional environments on the economic growth in the selected countries. The data of 30 selected countries were gathered through Generalized Method of Moments (GMM) within the 2009-2017 timeframe. The results showed that the opportunity-oriented entrepreneurship, official institutions, and non-official institutions had a significant effect on the economic growth; the degree of effect varied according to how developed the countries were. Therefore, in order to attain the economic growth and development, the policymakers should place the quality of the institutional environment and the type of entrepreneurs’ motivation at the top of their agendas.
https://jed.ut.ac.ir/article_69772_df7fe2c49f93cd1ace0c70e10063edfc.pdf
کارآفرینی فرصتگرا
رشداقتصادی
نهادرسمی
نهادغیررسمی
Opportunity Entrepreneurship
economic growth
Formal Institutional
Informal Institutional
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2018-11-06
11
3
541
560
10.22059/jed.2019.264848.652705
69849
Research Paper
مدل سازی و پیکره بندی عوامل اثرگذار بر ایجاد اکوسیستم کارآفرینی پردیس دانشگاهی
Modeling and configuration of Factors Affecting on university campus entrepreneurship ecosystem (UCE2) Creation
محمد رضا میگون پوری
meigounpoory@ut.ac.ir
1
ابوالقاسم عربیون
arabiun@ut.ac.ir
2
محمد مهدی پوربصیر
poorbasir@gmail.com
3
علی مبینی دهکردی
mobini@ut.ac.ir
4
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، گروه کارافرینی فناورانه
دانشجوی دکتری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران،
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
موضوع ایجاد اکوسیستم کارآفرینی پردیس دانشگاهی، یکی از چالشهای پیشِ روی سیاستگذران توسعه کارآفرینی در نظام آموزش عالی محسوب میشود. هدف اصلی این پژوهش، مدلسازی و پیکرهبندی عوامل اثرگذار بر ایجاد اکوسیستم کارآفرینانه پردیس دانشگاهی، از طریق سطحبندی و تعیین میزان شدت تعاملات آنهاست. براین اساس روش تحقیق این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات، آمیخته-اکتشافی است. این پژوهش دارای دو بخش کیفی برای شناسایی و سطحبندی عوامل موثر در شکلگیری UCE2 و یک بخشی کمّی برای اندازهگیری تعاملات عوامل است. روش نمونهگیری در هر دو بخش کمّی و کیفی، بهصورت هدفمند و با استفاده از روش گلوله برفی انجام شده است. در بخش کیفی، ابتدا از مصاحبه نیمهساختاریافته با 20 نفر از خبرگان برای شناسایی عوامل اثرگذار در UCE2 و در مرحله بعد، برای تعیین سطوح عوامل از مدلسازی ساختاری- تفسیری استفاده شده است. در بخش تحلیل کمّی نیز از روش دیمتل استفاده شده است. به این منظور پرسشنامه دیمتل در اختیار 12 نفر از خبرگان قرار گرفت و با استفاده از مدلسازی دیمتل، میزان تاثیر عوامل محاسبه شد. نتایج تحقیق، 9 عامل مهم و اثربخش را در شکلگیری UCE2 نشان میدهد، و مجموع این عوامل در سه دسته عوامل منطقهای، فرهنگ و دانشگاهی طبقهبندی میشوند.
the issue of creating university campus entrepreneurship ecosystem (UCE2) is of one the challenges faced by entrepreneurship development policy makers in higher education. The main objective of this research is to model and configuration the factors affecting the creation of the university campus entrepreneurship ecosystem through the leveling and determining the extent of their interactions. In this research, using a mixed- exploratory method, Accordingly, the research method of this research is applied and from the perspective of information gathering, descriptive and survey. This research has a qualitative section and a quantitative part for identifying and leveling the effective factors in the formation of UCE2 and a quantitative part for measuring the interactions of the factors. The method of sampling in both quantitative and qualitative parts is purposive and through a snowball method. In the qualitative section, semi-structured interviews were initially used by 20 experts to identify the effective factors in UCE2, and in the next step, Interpretive Structural Modeling (ISM) was used to determine the levels of factors. In the quantitative analysis, the method of DEMATEL has been used. For this purpose, the questionnaire of DEMATEL was provided to 12 experts. Using DEMATEL modeling, the effect of factors was calculated. The results of the research show that 9 important factors affecting the formation of UCE2 are classified into three levels of regional factors, culture and university factors.
https://jed.ut.ac.ir/article_69849_8645980e341809191f50758d4eae757e.pdf
اکوسیستم کارآفرینی
اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی
اکوسیستم کارآفرینانه پردیس دانشگاه
مدل سازی ساختاری – تفسیری
اکوسیستم کارآفرینی مبتنی بر دانشگاه
Entrepreneurship ecosystems
University Entrepreneurship Ecosystem
Interpretive Structural Analysis
University-Based Entrepreneurship ecosystems
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2018-09-23
11
3
561
850
10.22059/jed.2018.259999.652629
69774
Research Paper
اهداف، باور ها و فرآیند تصمیم گیری فرشتگان کسب و کار
Goals, Beliefs and Decision Making Process of Business Angels
سید علیرضا هاشمی نکو
nekoo@ut.ac.ir
1
محمد حسن مبارکی
mhmobaraki@ut.ac.ir
2
علی رضاییان
a-rezaeian@sbu.ac.ir
3
نرگس ایمانی پور
nimanip@ut.ac.ir
4
دانشجوی دکترای کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
کارآفرینان معمولاً در نخستین گام جدی برای جذب سرمایه، با فرشتگان کسبوکار مذاکره میکنند. فرآیند تصمیمگیری فرشتگان نسبت به سرمایه گذارانِ خطرپذیر، از رسمیت کمتری برخوردار است؛ فرآیندی که در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و برای درک فرآیند تصمیمگیری فرشتگان کسبوکار و اهداف و باورهایشان از روش کیفی نظریه برخاسته از دادهها با رویکرد سیستماتیک، بهره میبرد. فرشتگان کسبوکار فعال در بازیهای رایانهای جامعه در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتهاندو نمونهگیری نظری از این جامعه تا رسیدن به اشباع تئوریک، در مصاحبه یازدهم انجام شده است. در این تحقیق، تصمیمگیری به عنوان یک فرآیند و با تاکید بر ذهنیات فرشتگان کسبوکار مورد بررسی قرار گرفته است. این فرآیند شامل دو بخش کلان: شناخت و ارزیابی فرصت است، از آشنایی با کارآفرین شروع و به شراکت ختم میشود. اهداف و باورها در ارزیابی فرصت اثرگذار بوده و کل این فرآیند در بستر محیط خردوکلان کسبوکار شکل میگیرد. فرشتگان کسبوکار با شناخت این فرآیند میتوانند تفاوتهای فردی و انتظارات شخصی خود را در تصمیمگیری لحاظ کنند و از سردرگمی در انتخاب فرصتهای سرمایهگذاری رها شوند.
Business angels are the first major step in financing entrepreneurs. The angels' decision-making process is less formal than venture capitalists, and so far no research has been conducted in the country on this process. Computer games Business angels have been studied in this research using deep interviews. Their goals and beliefs are extracted and their expectations of entrepreneurship financing are modeled in a process with the help of the grounded theory. In this research, we have tried to consider the decision as a process, with an emphasis on the mentality of business angels. This process involves two parts of the recognition and assessment of opportunities. It ends with the partnership. Goals and beliefs are effective in evaluating opportunities, and the whole process is shaped in the context of the micro and macro business environment. By recognizing this process, business angels can take into account individual differences and personal expectations in decision-making, and feel no confusion in choosing investment opportunities.
https://jed.ut.ac.ir/article_69774_590fb2ef9594369c232b7acbaa12bce3.pdf
سرمایهگذاری
فرشتگان کسبوکار
کارآفرینی
نظریه برخاسته از دادهها
Business Angels
Investment
Entrepreneurship
Grounded theory
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2018-09-23
11
3
581
600
10.22059/jed.2018.260266.652633
69771
Research Paper
شناسایی عوامل تأثیرگذار در قصد کارآفرینانه اجتماعی در بستر اسلامی
Identifying factors influencing social entrepreneurial intentions in an Islamic context
مرتضی هندیجانی فرد
hendijanifard@ut.ac.ir
1
سیدرضا حجازی
rehejazi@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری کارآفرینی، گروه کسب و کار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار، گروه کارآفرینی فناورانه، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
تأمل در پژوهشهای پیشین نشان میدهد که تاکنون در بسترهای اسلامی، پژوهشهای اندکی برای شناسایی عوامل تأثیرگذار در قصد کارآفرینانه اجتماعی انجام شده است. پژوهش کاربردی و کیفی حاضر، با استفاده از روش روایتی، ابزار مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته و روش نمونهگیری هدفمند، این عوامل را در کارآفرینان اجتماعی فعال در ایران شناسایی کرده است. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل فردی (باورها و مفروضات اسلامی شامل باور به آخرت و اجر اُخروی، خوشبینی به انسانها، امید به آینده، مسئولیتپذیری اجتماعی و تعهد اجتماعی، انفاق و کمک به دیگران، مأموریتگرایی، برکت و عمران زمین، عوامل روانشناختی شامل شفقت، وجدان و حس خیرخواهی، سرمایه انسانی شامل تجربه کارآفرینانه قبلی، تجربه اجتماعی پیشین و آموزش، ویژگیهای شخصیتی درک شده شامل برونگرایی، استقلالطلبی، توفیقطلبی و مرکز کنترل درونی، سرمایه مالی و اتفاقات خاص دوران کودکی) و عوامل محیطی (ارزشها و رفتارهای خانواده، الگوهای نقش، اقدامات تشکلهای اجتماعی، نگرش مثبت افراد جامعه به کارآفرینی اجتماعی، معضلات اجتماعی در جامعه و عوامل قانونی شامل منافع مالیاتی و سهولت راهاندازی)، از عوامل تأثیرگذار در قصد کارآفرینانه اجتماعی هستند.
A review of the literature shows that little research has been done identifying factors influencing social entrepreneurial intentions in Islamic contexts. Using a narrative method, in-depth semi-structured interview and purposive sampling method, this applied qualitative research is conducted to identify these factors among social entrepreneurs in Iran. The results show that individual factors (i.e., Islamic beliefs and assumptions including belief in the hereafter and heavenly reward, optimism to humans, hope for the future, social responsibility and social commitment, Infagh and helping others, mission-oriented, Barakah and peopling the land, psychological factors including compassion, conscience, and benevolence; human capital including prior entrepreneurial experience, prior social experience and education; perceived personality traits including extraversion, autonomy, need for achievement and internal locus of control; financial capital; and special events in childhood) and environmental factors (i.e., family values and behaviors, role models, social communities' activities, positive attitude of the society towards social entrepreneurship, perceived social problems, and legal factors including tax benefits and ease of startup) are factors influencing social entrepreneurial intentions.
https://jed.ut.ac.ir/article_69771_367d7c5341d41ac63279b7b854a9103f.pdf
بستر اسلامی
پژوهش کیفی
رفتار برنامهریزی شده
قصد کارآفرینانه اجتماعی
کارآفرینی اجتماعی
social entrepreneurial intentions
theory of planned behavior
Social Entrepreneurship
Islamic context