per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2015-09-23
8
3
1
2
10.22059/jed.2015.57942
57942
صفحات آغازین
First Pages
https://jed.ut.ac.ir/article_57942_b052731a7574fb4f11f460a89cdc99ab.pdf
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2015-09-23
8
3
393
411
10.22059/jed.2015.57643
57643
Research Paper
شاپرک بهمثابة کارآفرینی فناورانه در سازمانهای بزرگ عمومی
“Shaparak” as Technological Entrepreneurship in large and public organization: A grounded theory
علی رضائیان
a-rezaeian@sbu.ac.ir
1
حسن دانایی فرد
hdanaee@modares.ac.ir
2
کمال سخدری
kasakhdari@ut.ac.ir
3
مهدی وحدت کار
vahdatkar@gmail.com
4
استاد دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
استاد دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیتمدرس
دکتری مدیریت کارآفرینی، دانشگاه صنعتی کوئینزلند استرالیا
دانشجوی دکتری کارآفرینی فناوری دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران
بهکارگیری فناوری در برخی سازمانها، به بازده مورد انتظار و بهبود عملکرد منجر نمیشود و نشانة وجود نوعی مسئله در مواجهة سازمانها با فناوری است؛ بنابراین، در این زمینه باید مطالعات عمیق و هدفمند محسوس صورت گیرد تا مواردی که حداقل با شکست مواجه نشدهاند، واکاوی شوند. از نمونههای موفق در زمینة فرایند کارآفرینانه و فناورانة سازمانی، ایجاد شرکتی جدید با عنوان شاپرک در بدنة سازمان بزرگ و عمومی بانک مرکزی است که پژوهش حاضر متکی بر آن است. این فرایند بهدلیل داشتن ابعاد گسترده، مهم و حاوی ابعاد پژوهشی فراوان است. در این پژوهش با استفاده از روش نظریة دادهبنیاد، تبیینی برای فرایند مذکور ارائه شده است. از مصاحبهها درمجموع 138 گزارة مقولهای در مرحلة کدگذاری باز و 38 مقوله در مرحلة کدگذاری محوری جوانه زد. در مرحلة کدگذاری انتخابی، نه دسته مقوله حاصل آمد. این مقولهها شامل عقبة تاریخی شاپرک، پیشاقدامات فرایند رخداد آن، ساختارسازی جدید، مدل کسبوکار، متقاعدسازی عمومی، نظارت و تنظیم مقررات بهعنوان مقولة اصلی و پیامدهاست. درنهایت، نظریة دادهبنیاد شکوفاشده، روایت و توصیههای سیاستی متناظر با آن برای استفادة سازمانهای بزرگ و عمومی در مواجهه با فناوری ارائه شده است.
In many organizations, Technology couldn’t improve efficiency and performance. Hence In this subject, in-depth and targeted studies are needed to explore successful cases. One of these rare and successful cases is Shaparak. Shaparak is a new corporation in central bank of Iran as a large and public organization that is one of the newest technological proceedings in the central bank. This study was based on the occurrence of this technological entrepreneurial action. This study been done with grounded theory as a qualitative approach. From interviews, 138 categorical propositions in open coding and 38 sub-categories in axial coding sprouted. In selective coding 9 categories came up. These categories include historical background, antecedents of the event process, the structuring of new business models, to convince the public, regulation as the core category and the consequences. Finally the blossom of the grounded theory sprouted and corresponding policy recommendations are presented which can be used in large and public organizations especially in exposure to the new technologies.
https://jed.ut.ac.ir/article_57643_89281cc2111e639657a72b3afbc1f5a3.pdf
سازمان
شاپرک
کارآفرینی فناورانه
نظریهپردازی دادهبنیاد
Technological Entrepreneurship
Organization
Grounded theory
Shaparak
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2015-09-23
8
3
413
431
10.22059/jed.2015.53200
53200
Research Paper
نگاهی معرفتشناختی به جایگاه و منشأ ناولتی در توسعة اقتصادی
The process of creation of novelty in economic development and entrepreneurship
محمود متوسلی
mmotavaseli@yahoo.com
1
استاد دانشکدة اقتصاد دانشگاه تهران
ناولتی یکی از عوامل ایجادکنندة تغییرات بنیادی و بهتبع آن، تسریعکنندة فرایند توسعه در جوامع مختلف است و در حال حاضر یکی از مسائل مورد توجه پژوهشگران در حوزة توسعه و کارآفرینی است. پژوهش دربارة ناولتی، مانند هر موضوع دیگری، با تأکید بر مسئلهشناسی و معرفتشناسی پژوهش آغاز میشود. با توجه با مباحث مطرحشده در مطالعة «پیشدرآمدی بر فرایند خلق بیبدیل (ناولتی) در توسعة اقتصادی و کارآفرینی»، مسئلة ناول بهدلیل داشتن ماهیتی متفاوت، به چارچوب پژوهشی مناسب و سازگار با ویژگیهای خود نیاز دارد که در ادبیات و مطالعات موجود در زمینة ناولتی از آن غفلت شده است. با توجه به ضرورت توجه به این موضوع، پژوهش حاضر بهدنبال تبیین جایگاه و منشأ خلق ناول از نگاه معرفتشناسی است. برایناساس، ابتدا طبقهبندی اولیهای از علوم ارائه میشود تا جایگاه ناولتی با توجه به منبع فرمان آن شناسایی شود. درادامه، ضمن بررسی ادبیات موجود در زمینة ذهن و عملکرد آن، شش ردة کارکرد ذهنی تبیین و ارائه میشود که مبنایی برای ارائة توصیههای سیاستی بهمنظور تسریع فرایند توسعه از این رهگذر است.
with respect to the process of creation of novelty among economists; that’s why Schumpeter has used the term “impossible” in regard to this unknowable process. This is a right term, since this subject matter can’t be incorporated within the theoretical framework determined by orthodox conceptual rationality. Considering the importance and necessity of the creation of novelty for the process of development, the present article attempts to explain the process of creation of novelty in economic development and entrepreneurship. To this end, first the concept of novelty has been articulated and its necessity in the process of development has been analyzed; then, in order to present an introduction to explaining the process of creation of novelty, Schumpeter’s article “Development”, in which he tries to make an explanation of novelty, has put into discussion. Finally, the primary theoretical necessities regarding the creation of novelty and its impossibility conditions are presented.
https://jed.ut.ac.ir/article_53200_397049c39039cb2e4983cbde1a8984b1.pdf
خلق بیبدیل (ناولتی)
کارکرد ذهنی
معرفتشناسی
novelty
Rational mind
Economic Development
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2015-09-23
8
3
433
451
10.22059/jed.2015.57644
57644
Research Paper
موانع راهاندازی و گسترش کسبوکارهای خانگی در مناطق روستایی شهرستان ارومیه
Barriers of Starting and Expanding Home based Businesses in Rural Areas of Urmia County
روح اله رضائی
r_rezaei@znu.ac.ir
1
بهمن نجفی
najafi_bahman68@yahoo.com
2
دانشیار دانشکدة کشاورزی، دانشگاه زنجان
کارشناس ارشد توسعة روستایی، دانشگاه زنجان
تحقیق حاضر با هدف بررسی موانع راهاندازی و گسترش کسبوکارهای خانگی در مناطق روستایی شهرستان ارومیه انجام گرفت. این تحقیق برحسب هدف کاربردی و بهلحاظ نحوة گردآوری دادهها توصیفی است. جامعة آماری این تحقیق 227 نفر از روستاییان دارای کسبوکار خانگی ثبت و تأییدشده در مناطق روستایی شهرستان ارومیه بودند. با توجه به جدول کرجسی- مورگان، 181 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده برای انجام تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة محققساخته بود. روایی پرسشنامه با نظر کارشناسان و متخصصان تأیید شد. بهمنظور تعیین پایایی ابزار تحقیق، پیشآزمون انجام گرفت که مقدار آلفای کرونباخ محاسبهشده برای مقیاس اصلی پرسشنامه 82/0 محاسبه شد. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSSWin20 و AMOS20 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد پنج عامل ضعف حمایتی، محدودیت کسبوکارهای خانگی، ضعف زیرساختی و فرهنگی، ضعف دانشی و اطلاعرسانی و نبود قوانین مرتبط با تبیین 483/66 درصد از واریانس کل، بهترتیب اولویتهای اول تا پنجم را در شکلگیری و تعیین سازه برای «موانع راهاندازی و گسترش کسبوکارهای خانگی در مناطق روستایی» داشتند.
The objective of this research was to study barriers of starting and expanding home based businesses in rural areas of Urmia County. The research was an applied research and a descriptive research in terms of goal and method of data collection, respectively. The target population of the research consisted of all rural residents who were owners of registered and approved home based businesses in rural areas of Urmia County (N= 277). According to Krejcie and Morgan table, a sample size of 181 was selected using a simple random sampling method. Data were collected by a researcher- made questionnaire. A panel of experts confirmed validity of the questionnaire. A pilot study was conducted to establish reliability of the instrument. Cronbach’s alpha coefficient for the main scale of the questionnaire was equal to 0.82. Data were analyzed using SPSSWin20 and AMOS20 softwares. The results showed that five factors namely, supportive weakness, restrictions of home based businesses, infrastructural and cultural weakness, knowledge and informative weakness and lack of related laws, by explaining 66.483 percent of total variances, have gained the priority of first to five in forming and identifying the construct of “barriers of starting and expanding home based businesses in rural areas”, respectively.
https://jed.ut.ac.ir/article_57644_eac7f260639163d1aebfda90023f79f7.pdf
شهرستان ارومیه
کسبوکار خانگی
مناطق روستایی
موانع راهاندازی و گسترش
Home Based Business
Rural Areas
Barriers of starting and expanding
Urmia county
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2015-09-23
8
3
453
472
10.22059/jed.2015.57645
57645
Research Paper
شناسایی تأثیر هوش معنوی بر اشتیاق کارآفرینانه با نقش میانجی هویت ایدهآل کارآفرینانه (مورد مطالعه: کارآفرینان مستقر در پارکهای علم و فناوری شهر تهران)
Examining the effect of spiritual intelligence on entrepreneurial passion with mediating role of ideal entrepreneurial identity (Case of Tehran science and technology parks)
علی مبینی دهکردی
amdshm@yahoo.com
1
محمدحسن مبارکی
mhmobaraki@ut.ac.ir
2
آرمین خالقی
armin.khaleghi@gmail.com
3
دانشیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران
دانشیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشگاه تهران
پژوهشها اهمیت اشتیاق کارآفرینانه را در شروع و استمرار رفتار کارآفرینانة افراد تأیید کردهاند، اما پژوهشهای اندکی به بررسی علل شکلگیری اشتیاق کارآفرینانه و جستوجوی آن در ویژگیهای درونی کارآفرینان پرداختهاند. در پژوهش حاضر، تأثیر هوش معنوی (متغیر مستقل) بر اشتیاق کارآفرینانه (شامل سه بعد اشتیاق ابداعی، تأسیسی و توسعهای) با نقش میانجی مرکزیت هویت ایدهآل کارآفرینانه مطالعه شده است. این مطالعه با روش پیمایشی و با نمونهگیری تصادفی ساده از بین 120 نفر از کارآفرینان مستقر در پارکهای علم و فناوری شهر تهران انجام گرفت. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان تعیین شد و سرانجام 95 پرسشنامة صحیح جمعآوری شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل و بررسی فرضیهها از روش مدلسازی معادلههای ساختاری با روش حداقل مربعات و نرمافزار آماری SmartPLS استفاده شد. نتایج نشان میدهد هوش معنوی کارآفرینان بر اشتیاق کارآفرینانه و مرکزیت هویت ایدهآل تأثیر مثبت و معناداری دارد و نقش میانجی مرکزیت هویت ایدهآل در اشتیاق ابداعی و تأسیسی تأیید شد.
Entrepreneurial passion has been shown to have important effect on starting and persistence of entrepreneurial behavior, however its causes has not yet been studied. This paper is aimed at investigating the effect of SQ on three types of passion including passion for inventing, founding and developing with the mediating role of ideal entrepreneurial identity centrality. This descriptive survey was conducted using the random sampling on 120 entrepreneurs of Tehran science and technology parks. The sample size have been calculated using Krejcie and Morgan table and 95 valid questionnaire were collected. Hypothesis testing were carried out through structural equation modeling using SmartPLS software. The results confirmed the effects of entrepreneur's SQ on entrepreneurial passion and the mediating role of ideal identity centrality in the relationship between SQ, inventing and developing passion.
https://jed.ut.ac.ir/article_57645_08e6010db1adcd0784b37ed398798963.pdf
اشتیاق کارآفرینانه
هوش معنوی
هویت ایدهآل کارآفرینانه
spiritual intelligence
Ideal entrepreneurial identity
Entrepreneurial passion
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2015-09-23
8
3
473
492
10.22059/jed.2015.57646
57646
Research Paper
شناسایی شایستگیهای کارآفرینانه با تأکید بر معلولان جسمی- حرکتی
Identifying entrepreneurial competencies focusing on entrepreneurs with physical and mobility disabilities
افسانه باقری
af.bagheri@ut.ac.ir
1
فاطمه تقوی مریم آبادی
f_taghavi@ut.ac.ir
2
زهرا آراستی
arasti@ut.ac.ir
3
استادیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهران
دانشیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران
بسیاری از معلولان برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی به کارآفرینی روی میآورند، اما در این راه با مشکلات بسیاری روبهرو میشوند. نبود آموزشهای کارآفرینی مناسب برای معلولان و نداشتن شایستگیهای لازم در این زمینه، از جمله چالشهای مطرحشده در ادبیات کارآفرینی معلولان است. از اینرو هدف این پژوهش، شناسایی شایستگیهای کارآفرینانه با تأکید بر معلولان جسمی- حرکتی است. در راستای دستیابی به این هدف، با استفاده از روش کیفی و از طریق مصاحبة نیمهساختاریافته با دوازده نفر از کارآفرینان معلول و مدیران و برنامهریزان مرکزهای آموزش و توانبخشی معلولان که از طریق شیوة نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، شایستگیهای کارآفرینانة معلولان جسمی- حرکتی تعیین شد. پس از تحلیل دادهها و تجمیع مفاهیم استخراجشده، درمجموع 38 مؤلفه بهدست آمد که در هشت بعد شایستگیهای کارآفرینانة معلولان جای گرفتند. این ابعاد شامل شایستگیهای شناسایی فرصت، ارتباطی، مفهومی، سازماندهی، راهبردی، تعهد، شایستگیهای فردی و مدیریتی کسبوکار بودند که دو بعد شایستگیهای فردی و شایستگیهای مدیریتی کسبوکار به چارچوب مورد استفاده در این پژوهش افزوده شدند. نتایج این مطالعه میتواند علاوهبر افزایش دانش کارآفرینی معلولان، به سیاستگذاران و متصدیان در تدوین سیاستهای آموزشی و حمایتی معلولان کمک کند.
Many people with disabilities choose entrepreneurship to achieve a better balance between work and life. However, people with disabilities face multiple challenges to become an entrepreneur. One of the challenges that have been constantly suggested in the literature is the lack of entrepreneurial comeptencies and proper entreprneuship education and training. Accordingly, the main purpose of this research is to identify the required entrepreneurial competencies for disabled people. To do so, this study used the qualitative method of inquiry and semi-structured interviews with 12 entrepreneurs with physical and mobility disabilities and educational managers in the education and rehabilitation centers for disabled people in Tehran. The sample was selected purposively. This study revealed 38 components of entrepreneurial competencies of disabled entrepreneurs and classified them into 8 categories. These competencies include entreprneurial opportunity competencies as well as communicational, conceptual, organizational, strategic, personal, manament and business commitment competencies. We contributed personal competencies and business management competencies to the research framework. The results of this study enhance the knowledge and insights on disabled people entrepreneurship. Furthermore, the findings assist policy makers and educators in providing a more supportive and encouraging environment for diabled entreprneurship development.
https://jed.ut.ac.ir/article_57646_d10ea9e3dad072934f975c26ddc26391.pdf
آموزش کارآفرینی
شایستگیهای کارآفرینانه
کارآفرینی معلولان
disabled entrepreneurship
Entrepreneurial competencies
Entrepreneurship education
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2015-09-23
8
3
493
512
10.22059/jed.2015.57647
57647
Research Paper
تأثیرپذیری کارآفرینی اجتماعی از رهبری هوشمند با نقش میانجی یادگیری سازمانی
Affected Social entrepreneurship of intelligent leadership with the role of mediator organizational learning
محمدزضا اردلان
ardalanmr@yahoo.com
1
وحید سطانزاده
vahid.soltanzadeh@gmail.com
2
دانشیار، دانشگاه بوعلی سینا همدان
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری هوشمند بر کارآفرینی اجتماعی با نقش میانجی یادگیری سازمانی انجام گرفت. روش تحقیق بهلحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری را تمام کارکنان دانشگاه بوعلی سینای همدان تشکیل میدهند که نمونة آماری مورد مطالعه با استفاده از فرمول کوکران و از طریق روش نمونهگیری طبقهای تصادفی 185 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادههای پژوهش از سه پرسشنامة استاندارد رهبری هوشمند، یادگیری سازمانی و کارآفرینی اجتماعی استفاده شد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزارهای آماری Lisrel و SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد: اثر مستقیم رهبری هوشمند بر کارآفرینی اجتماعی و یادگیری سازمانی مثبت و معنادار است، اثر مستقیم یادگیری سازمانی بر کارآفرینی اجتماعی مثبت و معنادار است و اثر غیرمستقیم رهبری هوشمند بر کارآفرینی اجتماعی با نقش میانجی یادگیری سازمانی مثبت و معنادار است. درنتیجه، رهبری هوشمند و یادگیری سازمانی بر توسعة کارآفرینی اجتماعی در نظام آموزشی عالی تأثیر میگذارد.
Current study with the aim of Effect intelligent leadership Social Entrepreneurship With the role of mediator organizational learning is done. Research methodology Of applied purpose of data collection is descriptive and correlation. The population consisted of all Bu Ali Sina University in Hamedan is staff with Cochran formula 185 as the sample through stratified random sampling method were selected. The data to gather were used from three questionnaires intelligent leadership, organizational learning and social entrepreneurship. The data after collecting were analyzed by using SPSS statistical software and Lisrel. The results showed that the direct effect of intelligent leadership on social entrepreneurship and organizational learning is positive and significant. Direct effect of direct effect of on social entrepreneurship is positive and significant. Indirect effect of intelligent leadership on social entrepreneurship with role of mediator organizational learning is positive and significant. As a result of the factors affecting the development of social entrepreneurship in higher education are intelligent leadership and organizational learning.
https://jed.ut.ac.ir/article_57647_55e6fc1b08a841328a5e1e57d0a15b18.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
رهبری هوشمند
کارآفرینی اجتماعی
یادگیری سازمانی
Intelligent Leadership
organizational learning
Social Entrepreneurship
Bu Ali Sina University
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2015-09-23
8
3
513
530
10.22059/jed.2015.57648
57648
Research Paper
ارزیابی مؤلفههای مدیریت زنجیرة تأمین کارآفرینانة مرتبط با فرایند توسعة محصول جدید (مورد مطالعه: شرکتهای کارآفرین فعال در صنعت شویندة ایران)
Evaluation of the factors of entrepreneurial supply chain management effecting on new product development process
سید مجتبی سجادی
msajadi@ut.ac.ir
1
محمد رضا میگون پوری
meigounpoory@ut.ac.ir
2
مجتبی درگاهی
dargahi.mojtaba@gmail.com
3
استادیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران
استادیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران
کارشناسارشد کسبوکار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران
در این پژوهش، مؤلفههای مدیریت زنجیرة تأمین کارآفرینانة مرتبط با فرایند توسعة محصول جدید در شرکتهای کارآفرین فعال در صنعت شویندة ایران ارزیابی شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و برحسب گردآوری دادهها، پژوهشی کمی از نوع توصیفی- پیمایشی است. روش تجزیهوتحلیل در این پژوهش رویکرد ترکیبی AHP-TOPSIS است. جامعة آماری این تحقیق شامل 21 نفر از کارشناسان و کارشناسان ارشد تولید و مدیران ارشد شرکتهای منتخب در حوزة شویندهها (شرکتهای پاکنام، پاکریز، کندر، محصولات بینالمللی پارس، کفساز و من) است. با توجه به نتایج روش AHP بهمنظور تعیین وزنهای شاخصهای ارزیابی موفقیت توسعة محصول جدید، معیار سودآوری شرکت از فروش محصول جدید و میزان سهم بازار حاصل از تولید محصول جدید با 257/0 و 249/0 بیشترین اهمیت را دارند. با توجه به نتایج روش TOPSIS بهمنظور رتبهبندی مؤلفههای زنجیرة تأمین کارآفرینانه، مؤلفههای بازاریابی و فروش شرکت، رشد سهم بازار زنجیرة صنعت شوینده و عوامل سازمانی (منابع انسانی شرکت) با وزن 868/0، 779/0 و 757/0 بهترتیب در رتبههای اول تا سوم قرار دارند.
The purpose of this thesis is ranking entrepreneurial supply chain management contents on new product development process in entrepreneurial firms of Iran detergent industry. The type of methodology used is descriptive-survey.As the results can help practitioners; this survey is conducted in an applied research. The analysis method in this level is integrated multiple criteria decision-making (AHP –TOPSIS). The statistical populations include 21 of production experts and top managers of firms in detergent industries (Paknam, Pakriz Co., kondor Co., Pars international products Co., Kafsaz Co. and Man Co.). According to the results of AHP method, the Profitability criterion from new product and market share have the most importance weighed 0.257 and 0.249 respectively. According to results given of topsis method, sales and marketing, the market growth of detergent industry chain and organizational factors (human resources) are prioritized 0.868, 0.779 and 0.757 respectively.
https://jed.ut.ac.ir/article_57648_c4483992fcee50f2b6132400a26e2f8c.pdf
توسعة محصول جدید
رویکرد ترکیبی AHP-TOPSIS
زنجیرة تأمین کارآفرینانه
مدیریت زنجیرة تأمین
Entrepreneurial Supply Chain Management (E-SCM)
New Product Development (NPD)
AHP-TOPSIS integrated approach
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2015-09-23
8
3
531
550
10.22059/jed.2015.57649
57649
Research Paper
تأثیر اعتمادبهنفس بیشازحد و خوشبینی بر تصمیم به شروع فعالیتهای نوآورانه؛ نقش میانجی ادراک از خطر
The Effect of Overconfidence and Optimism on Decision to Start Innovative Activities: the Mediating Role of Risk Perception (Case Study: the Companies of University Incubators)
محمدجواد نائیجی
mjnaeiji@gmail.com
1
زینب اسفندیاری
z.esfandyari1987@gmail.com
2
استادیار گروه کارآفرینی دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
کارشناس ارشد کارآفرینی دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
در ادبیات کارآفرینی به تعصبات شناختی توجه ویژهای شده است، اما بیشتر این پژوهشها نقش ادراک از خطر را درنظر نگرفتهاند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر اعتمادبهنفس بیشازحد و خوشبینی بر تصمیم به شروع فعالیتهای نوآورانه و تشریح نقش میانجی ادراک از خطر است. این پژوهش براساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری تحقیق، کارآفرینان مراکز رشد مستقر در دانشگاهها هستند. با مراجعه به فهرست شرکتهای فعال در مراکز رشد دانشگاهها، 405 کارآفرین شناسایی شدند که براساس فرمول کوکران برای حجم جامعة محدود، 200 نمونه انتخاب شد. این نمونهها براساس روش نمونهگیری طبقهای و با استفاده از روش تسهیم به نسبت برای هر دانشگاه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و روایی براساس تأیید عاملی تأییدی و پایایی با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ آزمون شد. نتایج تحقیق نشان داد اعتمادبهنفس بیشازحد و خوشبینی بر تصمیم به شروع فعالیتهای نوآورانه تأثیر مستقیم و مثبت دارد. همچنین، این دو تعصب شناختی با کاهش ادراک از خطر، بهصورت غیرمستقیم به فعالیتهای نوآورانه کمک میکنند.
Cognitive biases have received special attention within the entrepreneurship literature. Yet, the majority of these studies have neglected the role of risk perceptions. This paper aims to explore the affect of overconfidence and optimism on decision to start innovative activities and to examine the mediating role of risk perception. The research is applied and done based on descriptive-correlative method. Statistical population is included of 405 entrepreneurs that are activated in university incubators. Analyses were conducted using structural equation model (SEM) on a sample of 200 entrepreneurs. Samples are selected based on stratified method and proportional allocation. Data gathered by questionnaire and validity and reliability tested by respectively, conformity factor analysis and Cronbach's alpha. The results show that overconfidence and optimism positively direct influences decision to start innovative and direct influences of overconfidence is higher than optimism. Also, the results revealed that these cognitive biases contribute to innovative activities by decreasing risk perception.
https://jed.ut.ac.ir/article_57649_564fc3fd1c4fc0455af50a857c22e2a8.pdf
ادراک از خطر
اعتمادبهنفس بیشازحد
تعصبات شناختی
خوشبینی
فعالیتهای نوآورانه
Cognitive biases
Overconfidence
Optimism
innovative activities
Risk Perception
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2015-09-23
8
3
551
570
10.22059/jed.2015.57650
57650
Research Paper
تأثیر شایستگیهای کارآفرینانه در شکلگیری هوشیاری کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکتهای خدمات مشاورة کشاورزی استان کرمان)
The Effect of Entrepreneurial Competencies on Entrepreneurial Alertness (Case study: Agricultural Consulting Services Enterprises, Kerman province)
حسام الدین غلامی
hagholami@ut.ac.ir
1
امیر علم بیگی
alambaigi@ut.ac.ir
2
لیلا صفا
safa_leila@yahoo.com
3
روحالله درینی
darini1363@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران
استادیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعة روستایی دانشگاه زنجان
کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی
هدف این تحقیق، بررسی تأثیر شایستگیهای کارآفرینانه بر شکلگیری ویژگی هوشیاری کارآفرینانة مرتبط با فرصتهای کارآفرینی بود. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ شیوة گردآوری دادهها، از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری این تحقیق را 346 نفر از اعضای شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی در شهرستانهای جنوب استان کرمان تشکیل میدهند که با توجه به فرمول کوکران، 132 نفر از آنها از طریق روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری، تشخیصی و همگرا به روش تعیین شاخص میانگین واریانس استخراجشده استفاده شد. بهمنظور تعیین پایایی ابزار تحقیق نیز از روش پایایی ترکیبی استفاده شد که مقادیر آن برای بخشهای اصلی پرسشنامه در سطح مناسب (در دامنة بین 82/0 تا 90/0) قرار داشت. براساس نتایج تحقیق فرضیههای پژوهش تأیید شد و مشخص شد شایستگی کارآفرینانه تأثیر مثبت و معنیداری بر سه شاخص هوشیاری کارآفرینانه شامل پویش و جستوجو، برقراری روابط و پیوندها و ارزشیابی و قضاوت دارد. همچنین، نتایج نشان داد در بین شاخصهای هوشیاری کارآفرینانه، شاخص ارزشیابی و قضاوت در مقایسه با دو شاخص دیگر بیشترین تأثیرپذیری را از شایستگیهای کارآفرینانه دارد.
This research was aimed to examine the effect of entrepreneurial competencies on entrepreneurial alertness related to entrepreneurial opportunity. The research was type of applied and descriptive- survey research in terms of goal and data collection method, respectively. The statistical population of this study was consisted of 346 members of agricultural Consulting, technical and engineering services enterprises in southern townships of Kerman province, from which 132 members were surveyed based on Cochran formula and through stratified proportional random sampling. Data collected by the standard questionnaires. The validity of the questionnaire was examined through face validity and discriminant and convergence validity through average variance extraction. The reliability of the study instrument was examined through composite reliability which was at an appropriate level for different parts of questionnaire. (0.82- 0.90). Hypotheses of the study were approved by results and entrepreneurial competencies had significantly positive effect on three dimensions of entrepreneurial alertness i.e. scanning and search, association and connection and evaluation and judgment. Results also revealed that entrepreneurial competencies had the highest effect on evaluation and judgment dimension.
https://jed.ut.ac.ir/article_57650_5f1d4220370e1a5d68bcc51610cd4813.pdf
شایستگیهای کارآفرینانه
شرکت خدمات مشاورة کشاورزی
فرصتهای کارآفرینی
هوشیاری کارآفرینانه
Entrepreneurial competencies
Entrepreneurial opportunities
Entrepreneurial alertness
Agricultural consulting services enterprises
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2015-09-23
8
3
571
590
10.22059/jed.2015.57651
57651
Research Paper
ارتباط میان رهبری تحولآفرین، بازاریابی داخلی و گرایش کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب)
Relationship Between Transformational leadership, Internal Marketing and Entrepreneurial Orientation
(The Case of: National Iranian South Oil Company)
مرتضی اکبری
mortezaakbari@ut.ac.ir
1
صاحب ایمانی
imani.s@nisoc.ir
2
مهدی قباد نژاد
m.ghobadnezhad@yahoo.com
3
رحیم رحیمی
rahimrahimi287@yahoo.com
4
استادیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز بینالمللی خلیجفارس
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، علوم و تحقیقات خوزستان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، علوم و تحقیقات خوزستان
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میان رهبری تحولآفرین، بازاریابی داخلی و گرایش کارآفرینانه در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب صورت گرفته است. این پژوهش از نوع کاربردی و بهصورت توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل 320 نفر از کارشناسان و سرپرستان بیست ادارة تابعة مدیریت تدارکات و امور کالا بوده است که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، 143 نفر نمونه درنظر گرفته شد. جمعآوری دادهها براساس پرسشنامة استاندارد انجام گرفت که روایی آن را اعضای هیئتعلمی دانشگاه و پایایی آن را روش پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ تأیید کرد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS-2 صورت پذیرفت. نتایج نشان داد رهبری تحولآفرین بر گرایش کارآفرینانه با شدت (409/0)، رهبری تحولآفرین بر بازاریابی داخلی با شدت (493/0) و همچنین، بازاریابی داخلی بر گرایش کارآفرینانه با شدت (381/0) تأثیر دارد و درنهایت بازاریابی داخلی در تأثیر رهبری تحولآفرین بر گرایش کارآفرینانه با شدت (188/0) بهعنوان میانجیگری جزئی تأثیرگذار است.
The present study evaluates relationship between Transformational leadership, Internal Marketing and Entrepreneurial Orientation of departments within the material procurement management at national Iranian south oil company. The purpose of this research is based on the type of application, as a method of obtaining data from a descriptive and correlation method. Statistic population included of 320 experts and managers working in departments within the material procurement management that using stratified random sampling and Cochran formula, 143 selected as the sample size. Data was gathering by questionnaire that validity of faculty members and reliability using a composite reliability and Cronbach's alpha confirmed. Data analysis using structural equation modeling (SEM) with partial least squares (PLS) approach and Smart PLS software conducted. Results indicated a positive influence of Transformational leadership on entrepreneurial orientation (0.409), Transformational leadership on internal marketing (0.493) as well as internal marketing on entrepreneurial orientation (0.381) and internal marketing as a mediator in the effect of Transformational leadership on entrepreneurial orientation intensity (0.188) influence.
https://jed.ut.ac.ir/article_57651_52880ecd7ddce1b6c27922703a6e3c9f.pdf
بازاریابی داخلی
رهبری تحولآفرین
گرایش کارآفرینانه
مدیریت تدارکات و امور کالا
میانجیگری جزئی
Transformational Leadership
Internal marketing
Entrepreneurial Orientation
Material procurements Management
Partial Mediation