per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-06-22
7
2
1
3
10.22059/jed.2014.55296
55296
Research Paper
صفحات آغازین
Initial Pages
https://jed.ut.ac.ir/article_55296_bf4105a38309b308d4a4d95e1a3cd1e5.pdf
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-06-22
7
2
191
210
10.22059/jed.2014.52058
52058
Research Paper
تبیین نقش عوامل محیطی در توسعه کارآفرینی در بخش عمومی
The Role of Environmental Factors in Entrepreneurship Development in the Public Sector
یوسف وکیلی
usef_vakili@yahoo.com
1
سید مهدی الوانی
smalvani2@ma.atu.ir
2
قنبر محمدی الیاسی
3
دکتری مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، دانشگاه تهران
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
عضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
هدف این پژوهش شناسایی عوامل محیطی مؤثر بر توسعه کارآفرینی در بخش عمومی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش کارکنان شهرداری و شهروندان هستند. برای بررسی عوامل محیطی و سنجش کارآفرینی نمونة آماری شامل 220 نفر از کارکنان شهرداری و برای سنجش عملکرد شهرداری (رضایت شهروندان) نمونهای شامل200 نفر از شهروندان انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه و برای تحلیل دادهها از رگرسیون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان میدهند که عوامل محیطی روابط متفاوتی با کارآفرینی در شهرداری داشتند. محدودیتهای قانونی، مداخلات سیاسی، افق زمانی کوتاهمدت، فاصلة قدرت، پرهیز از بیاطمینانی، تقدیرگرایی و فردگرایی مانع توسعه کارآفرینی و قابلیت رؤیت عمومی (توجه رسانهها)، رقابت و تکنولوژی مشوق کارآفرینی هستند. در نهایت، کارآفرینی عمومی با عملکرد بخش عمومی (رضایت شهروندان) رابطة مثبت دارد و به بهبود آن منجر میشود.
The purpose of this study is to study the role of environmental determinants in entrepreneurship in the public sector. This is an applied and descriptive-correlation study. The statistical population is Tehran Municipality's employees and clients. A sample of 220 municipal employees and a sample of 200 citizens were selected to evaluate the role of environmental factors in entrepreneurship and municipality’s performance (citizen satisfaction) respectively. Questionnaires were used for data collection and the data was analyzed using regression and structural equation model. The findings showed that environmental determinants have different effects on entrepreneurship. Legal constraints, political interventions, short-term time horizon, power distance, uncertainty avoidance, Fatalism, individualism, were negatively associated with entrepreneurship and entrepreneurship are hampered. Public visibility (media attention), competition and technology were positively associated with entrepreneurship and incentives entrepreneurship. Finally, public entrepreneurship has a positive relationship with public sector performance (satisfaction of citizens) and will lead to its improvement.
https://jed.ut.ac.ir/article_52058_ebc5366f97d4cdfbee628ac3252e9fb4.pdf
شهرداری
عملکرد
عوامل محیطی
کارآفرینی
کارآفرینی عمومی
Entrepreneurship
environmental factors
Municipal
performance
Public entrepreneurship
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-06-22
7
2
211
229
10.22059/jed.2014.52059
52059
Research Paper
تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد بانکها با متغیر میانجی بازارگرایی
The Impact of Entrepreneurial Orientation on Performance of Banks with Emphasis on the Role of Market Orientation as Mediator
سید محمد رضا حسینی مقدم
mrhm14@gmail.com
1
سید رضا حجازی
rehejazi@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی، گرایش کسبوکار جدید، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، کارشناس مسئول اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان
عضو هیئتعلمی دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
کارآفرینی پدیدهای نوین در اقتصاد است که در گسترهای وسیع و در تعاملی چندسویه با بازارگرایی نقشی تعیینکننده در بهبود و ارتقای عملکرد سازمان ها ایفا میکند. این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش، از نوع توصیفی است. هدف از انجام این پژوهش ارزیابی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد بانکها با درنظرگرفتن بازارگرایی بهعنوان متغیر میانجی در رابطة بین این دو متغیر است. به این منظور، سه فرضیه تدوین شد. برای گردآوری اطلاعات لازم به منظور آزمون فرضیهها، از پرسشنامهای استاندارد حاوی 37 پرسش در 11 بعد استفاده و بین 234 نفر از مدیران بانکهای دولتی و خصوصی در سطح استان گیلان، بهعنوان جامعة آماری تحقیق، توزیع شد. برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از روش تحلیل عاملی و تحلیل مسیر بهره گرفته شد. نتایج آزمون فرضیههای تحقیق ضمن تأیید تأثیر بازارگرایی بر عملکرد نشان داد که بهطورکلی بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد بهصورت مستقیم و همینطور بهواسطة بازارگرایی و بهطور غیر مستقیم نیز رابطة معناداری وجود دارد و متغیر بازارگرایی بر این رابطه تأثیر بسزایی میگذارد.
Entrepreneurship as a new phenomenon in the economy, in a broad and multi-way interactive orientation, plays a decisive role in improving the performance of organizations. This research is applied and descriptive. The purpose of this study was to evaluate the effect of entrepreneurial orientation on performance of banks considering market orientation as a mediator between these two variables. To this end, three hypotheses were formulated. To gather the necessary data to test the hypothesis, a standard questionnaire containing 37 questions in 11 aspects was distributed among 234 executives of public and private banks in Guilan province. Factor and path analysis were used to analyze the data and test the hypotheses. While confirming the impact of market orientation on performance, the results also showed that there is a significant relationship between entrepreneurial orientation and performance directly and indirectly (through market orientation) and market orientation has a major impact on this relationship.
https://jed.ut.ac.ir/article_52059_c71eacff0f4151fc999387d34c052bd4.pdf
بازارگرایی
عملکرد
گرایش کارآفرینانه
Entrepreneurial Orientation
market orientation
performance
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-06-22
7
2
231
245
10.22059/jed.2014.52060
52060
Research Paper
تأثیر سرمایه فکری بر نوآوری کسب وکارهای کوچک ورزشی استان تهران
The Effect of Intellectual Capital on Sports Small Businesses Innovation (Case Study: Tehran City)
محمد مهدی طوطی فر طهران پور
tehranpourmehdi@ut.ac.ir
1
بابک ضیاء
bziyae@ut.ac.ir
2
کارشناس ارشدکارآفرینی، دانشگاه تهران
استادیار دانشکدۀ کارآفرینی، دانشگاه تهران
تحولات سریع علم و فناوری در صنعت ورزش کارآفرینان و سرمایه گذاران ورزشی را نیازمند بهکارگیری رویکردهای خلاقانه و نوآورانه کرده است. در این شرایط، کسب وکارهای کوچک ورزشی با تکیه برنوآوری، به دنبال بهبود عملکرد وافزایش مزیت رقابتی خود بوده و در این راستا به نقش سرمایه فکری به عنوان یک منبع غیر قابل لمس بیش از پیش واقف شده اند. این پژوهش برمبنای هدف، از نوع کاربردی و از نظرماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 465 نفر از کارآفرینان کسب وکارهای کوچک ورزشی استان تهران بود که با محاسبه فرمول کوکران و با روش نمونه گیری تصادفی حجم نمونه ای 210 نفر برای پاسخگویی به پرسشنامه استاندارد انتخاب شدند. تحلیل رگرسیون در مورد میزان تأثیر ابعاد سرمایه فکری بر نوآوری کسب وکار مشخص میکند که بیشترین تأثیر را ابعاد سرمایة انسانی و سرمایة رابطهای (مشتری) بر نوآوری کسب وکارهای کوچک ورزشی داشته اند و متغیر سرمایه ساختاری پیشبینی کننده معنیداری برای نوآوری کسب وکارهای کوچک ورزشی نیستند.
The rapid changes in sport industry urge sport investors and entrepreneurs to adopt creative and innovative approaches. In this situation, intellectual property is among the most important organizational assets and the potential success of an organization is rooted in their intellectual capabilities. On the other hand, relying on innovation, Small businesses are seeking to improve their performance and to increase their competitive advantage. The purpose of this study is to examine the effect of intellectual capital on SMEs innovation in sport industry in Tehran province. From 465 small businesses working in the aforementioned industry, 210 samples have been selected. The research method is descriptive and correlation technique has been used. The data was collected using a questionnaire and analyzed using simple and multiple regression analysis. The regression analysis showed that among different dimensions of intellectual capital, human and relational (customer) capital, have the greatest impact on sport business innovation and the structural capital is not a good predictor.
https://jed.ut.ac.ir/article_52060_351b4cef2af672f1cdf7816421db5901.pdf
سرمایه انسانی
سرمایه رابطهای (مشتری)
سرمایه ساختاری
سرمایه فکری
کسب وکارهای کوچک
نوآوری کسب وکار
business innovation
Human capital
Intellectual Capital
relational capital (customer)
Small Businesses
Structural Capital
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-06-22
7
2
247
265
10.22059/jed.2014.52061
52061
Research Paper
شناسایی و اولویتبندی عوامل ایجاد خوشه صنعتی با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکهای (مورد مطالعه: خوشه صنعتی خرمای سراوان)
Identifying and Prioritizing Factors Affecting the Creation of Industrial Clusters Using Analytic Network Process (Case Study: Saravan Dates Industrial Clusters)
باقر کرد
baqerkord@yahoo.co.uk
1
الیاس خاشی
elyas.khashi@gmail.com
2
دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
در رویکردهای مربوط به تحولات اقتصادی و صنعتی در انتهای قرن بیستم تغییرات اساسی و عمیقی رخ داده و توسعة صنعتی مبتنی بر خوشهها، به عنوان یک استراتژی نوین مورد توجه برنامهریزان و سیاستگذاران کشورهای صنعتی و در حال توسعه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل ایجاد خوشه صنعتی خرمای سراوان است. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش کمی و به شکل توصیفی- پیمایشی در منطقة سراوان انجام شده است. نمونهگیری به روش قضاوتی است و جامعه آماری این پژوهش 56 نفر از خبرگان (شامل استادان و کارشناسان) خوشه صنعتی خرمای سراوان هستند. برای شناسایی عوامل ایجاد خوشه از مطالعات کتابخانهای و روش دلفی با همیاری گروه خبره و برای تعدیل عوامل از تجزیهوتحلیل آماری با کمک نرمافزار spss19 استفاده شد. چون بعضی عوامل با یکدیگر وابستگی داشتند، با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل شبکهای به بررسی اهمیت نسبی این عوامل پرداخته شد و با کمک نرمافزار سوپردسیژن اولویتبندی این عوامل صورت گرفت. نتایج نشان داد مؤلفههای تمرکز جغرافیایی و ارتباطات بین بنگاهها بیشترین و کمترین عوامل ایجاد خوشه صنعتی خرمای این منطقه هستند.
Approaches to economic and industrial developments changed enormously in late twentieth century. And cluster-based industrial development attracted the attention of planners and policy makers from developing and industrialized countries as a new strategy. The purpose of this study was to identify and prioritize the factors affecting the creation of Saravan Dates industrial cluster. This is an applied quantitative study and was conducted by a descriptive survey in Saravan region. Judgment sampling was used and the statistical population was 56 experts of Saravan dates industrial clusters. To identify the factors that created the cluster, library studies and a structured interview (Delphi method) were used with the assistance group of experts and to mitigate the factors, we used the software spss19. And because certain factors were interdependent with each other, the technique of network analysis was used to examine the relative importance of these factors and then they were prioritized using Super Decisions software. The results showed that geographic focus and communication between the entities were the most and the least influential factors on the creation of dates industrial cluster in this region.
https://jed.ut.ac.ir/article_52061_84bb8a304cbf78c103f8f2a75ea11cb0.pdf
ایجاد خوشه صنعتی
خوشه صنعتی
روش دلفی
سراوان
فرایند تحلیل شبکهای
Analytic Network Process
dates
Delphi
Industrial Cluster
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-06-22
7
2
267
287
10.22059/jed.2014.52062
52062
Research Paper
تدوین نشانگرهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی
Formulating Indicators of Academic Entrepreneurship in Higher Agricultural Education
محمدشریف شریف زاده
sharifsharifzadeh@gmail.com
1
غلامحسین عبد الله زاده
abdollahzade1@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
استادیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
با وجود اهمیت کارآفرینی دانشگاهی، بسیاری از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به اطلاعات و سنجههای دقیق و معتبر برای پایش و ارزشیابی فعالیتهای مرتبط با کارآفرینی دانشگاهی دسترسی ندارند. نشانگرهای کارآفرینی دانشگاهی را میتوان مانند واحدهای اطلاعاتی راهبردی در برنامهریزی توسعه کارآفرینانه دانشگاهی مد نظر قرار داد؛ از این رو این پژوهش با هدف شناسایی و اعتبارسنجی مجموعهای نمایا از نشانگرهای کارآفرینی دانشگاهی در حوزه آموزش عالی کشاورزی به عنوان واحدهای اطلاعاتی راهبردی در برنامهریزی توسعة دانشگاهی انجام شد. برای دستیابی به هدف تحقیق از فن دلفی در سه دور بهره گرفته شد. بر این پایه، رویهمرفته از هجده خبره برای مشارکت در انجام مطالعه دلفی کمک گرفته شد و سرانجام با بهرهگیری از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی و تاپسیس 63 نشانگر در قالب پنج مؤلفه دستهبندی و رتبهبندی شد: 1. سرمایهگذاری در کارآفرینی دانشگاهی (9 نشانگر)، 2. فعالیت کارآفرینی دانشگاهی (10 نشانگر)، 3. عملکرد فعالیتهای کارآفرینی دانشگاهی (19 نشانگر)، 4. بهرهوری کارآفرینی دانشگاهی (9 نشانگر) و 5. نتایج و پیامدهای کارآفرینی دانشگاهی (16 نشانگر).
In spite of the importance of academic entrepreneurship, universities and higher education institutions lack accurate information and measures to monitor and evaluate activities of academic entrepreneurship. Indicators of academic entrepreneurship could be used as units of strategic information for planning entrepreneurial university development. Thus, this research aimed to identify and validate a set of representative indicators of academic entrepreneurship in higher agricultural education. To that end, the Delphi technique was designed to be developed in three rounds. Finally, using AHP and TOPSIS, the five categories of indicators of academic entrepreneurship was ranked, including: (1) investment in academic entrepreneurship (9 indicators), (2) total activities of academic entrepreneurship (10 indicators), (3) performance of academic entrepreneurship (19 indicators), (4) productivity of academic entrepreneurship (9 indicators), and (5) impacts of academic entrepreneurship (16 indicators).
https://jed.ut.ac.ir/article_52062_04e5fcb34682ae491fe086587915c3b2.pdf
آموزش عالی کشاورزی
تحلیل چندمعیاری کارآفرینی دانشگاهی
نشانگرهای کارآفرینی
academic Entrepreneurship
entrepreneurship indicators
higher agricultural education
multi-criteria analysis
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-06-22
7
2
289
304
10.22059/jed.2014.52067
52067
شناسایی نوع انگیزه شغلی مؤثر بر تصمیم گیری کارآفرینان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
Identifying the Effective Type of Job Incentives on Entrepreneurs’ Decision Making
Case Study: Tehran University Science and Technology Park
مجتبی اختری
m_akhtari69@yahoo.com
1
علی حسین کشاورزی
alihossien@yahoo.com
2
کارشناس ارشد رشته مدیریت کارآفرینی، گرایش سازمانی دانشگاه شاهد
استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد
بسیاری از صاحب نظران مدیریت بر این باورند که تصمیم گیری مترادف مدیریت یا مهم ترین بخش و جوهره آن است. بنابراین شناخت عوامل مؤثر بر تصمیم گیری موضوع بسیار مهمی است و در این راستا تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر نوع انگیزه شغلی بر تصمیمگیری کارآفرینان انجام شده است. موضوع کلیدی این تحقیق، انگیزه شغلی است. در راستای سؤال اصلی تحقیق، اثر متغیر مستقل (نوع انگیزه شغلی) بر متغیر وابسته (تصمیمگیری کارآفرینان) آزموده شد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع دادهها و شیوه جمع آوری آنها از نوع توصیفی- پیمایشی است که از طریق پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق، 48 نفر از کارآفرینان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بودند که از میان آنها 46 نفر به سؤال ها پاسخ دادند. نتایج به دست آمده از طریق آزمون T یک نمونهای نشان میدهد که متغیرهای انگیزه شغلی از نوع خطی و خبره بر تصمیمگیری کارآفرینان تأثیرگذارند اما متغیرهای انگیزه شغلی از نوع مارپیچ و انتقالی تأثیر معناداری بر تصمیمگیری کارآفرینان ندارند. به نظر میرسد که ضعف در کار تیمی و گروهی همچنین ترویج گرایش به مشاغل ثابت و دولتی را میتوان از جمله دلایلی برشمرد که باعث عدم تأثیر متغیرهای انگیزه شغلی مارپیچ و انتقالی بر تصمیمگیری کارآفرینان شده است.
Many management experts believe that the decision-making is management synonymous or the most important part of it. Therefore, understanding the influencing factors on decision making is a significant issue and the purpose of the present study is to investigate the effect of career motives on entrepreneurial decision making. To answer the main question in this research, the effect of the independent variable (career motives) on the dependent variables (entrepreneurs’ decision making) were tested. This is an applied descriptive - survey research which was conducted by questionnaire. The questionnaire validity and reliability were tested by content validity and Cronbach's alpha (0.729) method respectively. The Research Statistical population were 48 Entrepreneurs in Science and Technology Park of Tehran University from which 46 people responded to the questions. The results obtained from one sample T -test show that the linear career motive and expert career motive variables have a positive impact on the entrepreneurs’ decision making, but spiral career motive and transitory career motive variables have no significant effect on entrepreneurs’ decision making.
https://jed.ut.ac.ir/article_52067_989cba97b5f5cc42d283dac4f1b8d208.pdf
انگیزه شغلی
تصمیمگیری
تصمیمگیری کارآفرینانه
کارآفرینان
career motives
Decision making
Entrepreneurial
entrepreneurial decision making
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-06-22
7
2
305
326
10.22059/jed.2014.52063
52063
Research Paper
تحلیل سازوکارهای توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط (مورد مطالعه: کسب و کارهای کوچک و متوسط قزوین)
Analysis of the Mechanisms of Small and Medium Enterprises (SMEs) Development in Qazvin Province
آصف کریمی
karimi.asef@gmail.com
1
بهزاد بانکی پور
ent.start@gmail.com
2
محمود احمدپور داریانی
ahmadpor@ut.ac.ir
3
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
هدف اصلی این تحقیق شناسایی و تحلیل سازوکارهای توسعة کسبوکارهای کوچک و متوسط در استان قزوین است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ رویکرد تحقیق، کمی است. شیوة جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط در استان قزوین بودند که بر اساس فرمول کوکران 93 نفر از آنها به روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی جمعآوری داده ها پرسشنامه بود که روایی آن از طریق پانل متخصصان بررسی و کسب شد. برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (94/0). دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخة 19 و همچنین نرمافزار LISREL نسخة 5/8 تجزیهوتحلیل شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که سازوکارهای مالی - تسهیلاتی، حمایتی، آموزشی، مدیریتی و ارتباطی از جمله مهمترین سازوکاهای توسعة کسبوکارهای کوچک و متوسط هستند.
The main purpose of this study was to identify and analyze the mechanisms of small and medium enterprises (SMEs) development in Qazvin province. The study is an applied quantitative research. The data was collected using a descriptive-survey method. The statistical population of the study consisted of managers in charge of SMEs in Qazvin province. 93 people were selected as the sample by using proportionate stratified sampling method based on Cochran Formula. The main data-collection tool was the questionnaire. Validity of the questionnaire was approved by a panel of experts. In order to measure the reliability of questionnaire, Cronbach Alpha coefficients was used (0.94). The data was analyzed by SPSSand LISREL software. The findings indicate that financial– facilities, support, educational, management and communication mechanisms are the most important mechanism for SMEs development.
https://jed.ut.ac.ir/article_52063_65eebfa1493428a6ca47ec78554f6412.pdf
توسعه
سازوکارها
کسبوکارهای کوچک و متوسط
Development
Mechanism
small and medium enterprises (SMEs)
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-06-22
7
2
327
347
10.22059/jed.2014.52064
52064
Research Paper
بررسی تأثیر ابعاد بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد شناسه تجاری مؤسسات کوچک و متوسط آموزشی
A Survey of the Impact of Entrepreneurial Marketing on Brand Performance of Educational SMEs
محمد رضا حمیدی زاده
m_hamidizadeh@sbu.ac.ir
1
منیژه قرهچه
m_gharache@sbu.ac.ir
2
مهدی عطایی
mahdiataye@gmail.com
3
میکاییل پشاآبادی
m583233@gmail.com
4
استاد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی
استادیار، مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی
کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی
کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی
شرکتها باید در محیطی با ناامنی و خطرهای محیطی فزاینده کار کنند؛ محیطی که در آن مرزهای سازمانی سیال شده و دیدگاه غالب این است که بازاریابی سنتی دیگر پاسخگوی نظم جدید نیست. بازاریابی کارآفرینانه پارادایمی جدید و میانرشتهای در بازاریابی است که میتواند کاستیهای بازاریابی سنتی را رفع کند. در این پژوهش، در پی بررسی اثر ابعاد این پارادایم بر عملکرد شناسة تجاری مؤسسات کوچک و متوسط آموزشی هستیم. این پژوهش از نظر طرح تحقیق، توصیفی- پیمایشی و از منظر هدف، کاربردی است. دادهها از طریق توزیع پرسشنامه میان کارمندان و مشتریان 70 مؤسسة آموزشی کوچک و متوسط شهر شیراز جمعآوری شده است. روش نمونهگیری پژوهش روش آسان است. مدل مفهومی شامل هشت متغیر بوده و هفت فرضیه طراحی شده است. برای آزمون مدل از نرمافزار SMART-PLS استفاده شده است. در این پژوهش، بعد فرصتگرایی بر عملکرد شناسة تجاری اثر معنادار نداشته است. علاوه بر این، مشخص شد که بعد مشتریگرایی بیشترین اثر معنادار و بعد ریسکپذیری نیز کمترین اثر معنادار را بر عملکرد شناسة تجاری داشته است. با توجه به تأییدنشدن اثر فرصتگرایی بر عملکرد شناسة تجاری، توصیه میشود در مطالعات آتی این بعد بیشتر بررسی شود.
Firms must work in an environment with increasing risk and uncertainty, where organizational and economic boundaries are meant to be broken and the dominant idea is that traditional marketing no longer meets the needs of the new discipline. Instead, entrepreneurial marketing is a new and inter-disciplinary paradigm which can eliminate the shortcomings of the traditional marketing. The present study seeks to investigate the effects of different dimensions of this paradigm on brand performance of small and medium-sized educational institutions. This is an applied research conducted within the framework of a descriptive survey. The data was collected through distribution of questionnaires among the staff and customers of 70 small and medium-sized educational institutions in Shiraz, Iran. Sampling method is convenience. The conceptual model includes eight variables and seven hypotheses. SMART-PLS was used to test the model. Results show that six hypotheses were confirmed and one of them was rejected. In the present research, opportunity orientation dimension doesn’t have any significant effect on brand performance. Moreover, customer orientation and risk taking dimensions were proved to have the most and the least significant effects on brand performance, respectively. Given that opportunity orientation dimension has no significant effect on brand performance, it’s recommended that future studies further investigate this aspect.
https://jed.ut.ac.ir/article_52064_d9d6692d91f6838828baced496f028cb.pdf
ابعاد بازاریابی کارآفرینانه
عملکرد شناسه تجاری
مؤسسات کوچک و متوسط آموزشی
Brand performance
dimensions of entrepreneurial marketing
small and medium-sized educational institutions
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-06-22
7
2
349
367
10.22059/jed.2014.52065
52065
Research Paper
رابطه بین مهارت اجتماعی کارآفرینان و کارآفرینی سازمانی در شرکتهای دانش بنیان شهر تهران
The Study of Relations between Social Skill of Entrepreneurs, Market Orientation and Corporate Entrepreneurship among Knowledge-based Organizations in Tehran
صبا کاکاپور
saba.2kpour@gmail.com
1
حسین خنیفر
khanifar@ut.ac.ir
2
کارشناس ارشدMBA ، دانشگاه سمنان
دانشیار گروه مدیریت، پردیس فارابی، دانشگاه تهران
بیشک، شرکتهای دانشبنیان نقش مهمی در اقتصاد کشورهای در حال توسعه ایفا میکنند. نوآوری و کارآفرینی در این شرکتها میتواند عامل مهمی برای توسعه پایدار آنها باشد. کارآفرینی سازمانی و عوامل تأثیرگذار بر آن جایگاه ویژهای در تحقیقات امروزی دارد؛ از این رو این پژوهش به بررسی روابط میان بازارگرایی، کارآفرینی سازمانی و مهارت اجتماعی کارآفرینان در شرکتهای دانشبنیان میپردازد. این تحقیق بر حسب هدف از نوع تحقیقات کاربردی و بر حسب روش جمعآوری اطلاعات از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. سازههای تحقیق در نمونه آماری مورد مطالعه با روش تحقیق توصیفی توصیف شدند. روابط بین سازههای تحقیق نیز از طریق روش تحقیق همبستگی و مدلسازی معادلات ساختاری بررسی شد. با استفاده از پرسشنامه نظرات 240 نفر از کارآفرینان و مدیران شرکتهای دانشبنیان شهر تهران جمعآوری شد. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمونهای مرتبط سنجیده و تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد مهارت اجتماعی کارآفرینان بر بازارگرایی سازمانی تاثیر معنادار دارد ولی بر کارآفرینی سازمانی تأثیر معنادار ندارد؛ همچنین نتایج تحقیق نشان داد که سازة بازارگرایی بر کارآفرینی سازمانی شرکتهای دانشبنیان دارای تأثیر معنادار است.
Knowledge-based firms play a critical role in economics of developing countries. Innovation and entrepreneurship are two important factors for sustainable development of these firms. Corporate entrepreneurship and recognizing factors impacting them have become important in recent years. The purpose of this paper is to examine the relations between corporate entrepreneurship, market orientation and social skills among Iranian knowledge-based entrepreneurial organizations (KBEs). A total of 240 usable questionnaires were received from entrepreneurs and top managers. These were subjected to a structural equation modeling (SEM) analysis. The results show that social skills positively affect market orientation, and market orientation influences corporate entrepreneurship but the effect of social skill on corporate entrepreneurship was not significant.
https://jed.ut.ac.ir/article_52065_7529a6fdc99cc161a53e0a12a51ce677.pdf
بازارگرایی
کارآفرینی سازمانی
مهارت اجتماعی
Corporate entrepreneurship
market orientation
social skill
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-06-22
7
2
369
388
10.22059/jed.2014.52066
52066
Research Paper
ارزیابی شاخص های دانشگاه کارآفرین در دانشگاه مازندران بر اساس روش فازی
Evaluation of Indexes of Entrepreneurial University With an Emphasis on Fuzzy Inference in University of Mazandaran
حسین صمدی میارکلائی
hossein-samadi-m@yahoo.com
1
حسنعلی آقاجانی
aghajan@umz.ac.ir
2
حمزه صمدی میارکلائی
hamzeh_samad@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان، قائمشهر
دانشیار و عضو هیئتعلمی دانشگاه مازندران
دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران
دانشگاه کارآفرین مفهومی جذاب و معرف دانشگاه هایی است که فرصتها، رویهها، فرهنگها و محیط های سودمندی را به منظور ترغیب و پذیرش کارآفرینی دانشجویان و دانش آموختگان فراهم میآورند. دانشگاه کارآفرین مکانی است که کارآفرینی بخشی از اساس نهادی آن است. در واقع، ظهور دانشگاه کارآفرین پاسخی به اهمیت روزافزون دانش در نظام ملی و منطقه ای نوآوری و ادراک جدید از دانشگاه است. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی شاخصه ای دانشگاه هزاره سوم (دانشگاه کارآفرین) در دانشگاه مازندران از طریق سیستم استنتاج فازی است. روش این پژوهش از نظر نحوه گردآوری دادهها، روش پیمایشی و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق 75 نفر از استادان، متخصصان و مسئولان دانشگاه مازندران بودند، که برای نمونه گیری از روش سرشماری استفاده شد. در تحقیق حاضر، برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه دانشگاه کارآفرین گیب (2012) و به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون فرضیه فازی استفاده شده است. یافته ها نشان داد که ویژگیها و شاخصهای دانشگاه کارآفرین در دانشگاه مازندران مؤلفه های چشم انداز، مأموریت و استراتژی دانشگاه؛ حاکمیت و اداره دانشگاه، ساختار و طرح سازمانی، چندرشته ای و فرارشته ای، قدرت نفوذ و استفاده از منابع متنوع، مدیریت ذینفعان و ارزشهای جامعه، دانشآموختگان، انتقال دانش، مرکز رشد، تأمین مالی مخاطرات در شرکتهای مشتق از دانشگاه، بینالمللی سازی و در نهایت آموزش کارآفرینانه و آموزش سرمایه گذاری در سطح نامناسبی قرار دارند.
The 'entrepreneurial university' is a personable concept which defines those universities providing opportunities, practices, cultures and environments to encourage student and graduate to entrepreneurship. They are universities where entrepreneurship is institutionalized in them. Indeed, the emergence of entrepreneurial university is a response to increasingly important of knowledge in local and national innovation system and new perception of university. The purpose of the present research is to evaluate Indexes and Features of the university of third millennium (entrepreneurial university) in university of Mazandaran, with fuzzy inference analysis. The study is an applied research the data was collected using survey method. Statistical population includes 75 persons of professors, specialists and administrators in Mazandaran University. The data was collected using Entrepreneurial University questionnaire designed by Gibb (2012) and analyzed by fuzzy hypothesis test. The findings showed that indexes and features of the entrepreneurial university in University of Mazandaran including vision, mission, strategy, governance, organizational structure, multidisciplinary and trans-disciplinary, leverage, public value and stakeholder engagement, alumni, knowledge transfer, incubation, venture funding of companies affiliated with the university, internationalization, and enterprise entrepreneurship education are in not desirable level.
https://jed.ut.ac.ir/article_52066_787d9da9e133986d7d5a77435d325d9d.pdf
آموزش عالی
دانشگاه کارآفرین
دانشگاه هزاره سوم
کارآفرینی
Entrepreneurship
Entrepreneurial University
higher and education
university of third millennium
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-06-22
7
2
1
12
10.22059/jed.2014.52396
52396
چکیده های انگلیسی
English Abstracts
https://jed.ut.ac.ir/article_52396_2e4cfca35af3b3168e921ad2bafc5aca.pdf