per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-04-21
7
1
1
16
10.22059/jed.2014.51552
51552
Research Paper
رتبهبندی کشورهای منتخب در خصوص بهبود ظرفیت ملی نوآوری با استفاده از تحلیل پوششی دادهها
Ranking of Selected Countries According to National Innovation Capacity Improvement Using Data Envelopment Analysis
نظامالدین فقیه
1
کاظم عسکری فر
askarifar_km@yahoo.com
2
استاد بخش مدیریت، دانشگاه شیراز
دانشجوی دکتری مدیریت سیستمها، دانشگاه شیراز
هر کشوری میتواند با ایجاد زیرساختهای مناسب و بهبود فضای ملی فرایند نوآوری را مؤثر و بهینه کند. هدف اصلی این تحقیق رتبهبندی کشورهای منتخب بر اساس عوامل ورودی و خروجی سیستم نوآوری کشورها در سطح ملی است. از بعد روششناختی، در این تحقیق بر اساس نظر خبرگان و تحلیل آماری یازده متغیر از بین بیست متغیر جمعیتی، تحقیق و توسعه و فضای کسب و کار به عنوان ورودی و تعداد ثبت اختراعات در ادارة ثبت اختراعات امریکا به عنوان خروجی انتخاب شدهاست. دادههای ورودی از گزارشهای منتشرشدة نهادهای بینالمللی از جمله بانک جهانی و بنیاد هریتیج گردآوری شدهاند؛ سپس رتبة 57 کشور منتخب بر اساس کارایی حاصل از تحلیل پوششی دادهها در سه الگوی CCR ورودی محور، BCC خروجی محور و جمعی تعیین شده است. یافتهها نشان میدهد که الگوی جمعی با منظورکردن همزمان ورودی و خروجی نتایج مناسبتری نسبت به دو الگوی دیگر داده است. رتبههای بالای تحلیل به کشورهای توسعهیافته با زیرساختها و اختراعات ثبتشدة مناسب مربوط بوده است، در حالی که کشورهای توسعهنیافته و در حال توسعه با رتبههای پایینتر در ظرفیت ملی نوآوری، زیرساختها یا نتایج ضعیفی داشتهاند؛ همچنین متغیرهای مربوط به بودجه و تعداد محققان حرفهای تحقیق و توسعه در بخشهای دولتی و خصوصی اهمیت نسبی بالاتری در بهبود ظرفیت ملی نوآوری کشورها دارند که میتواند در سیاستگذاریها و برنامههای خرد و کلان مدنظر باشد.
Each country could optimize the innovation process by improving infrastructures and national atmosphere. With regard to methodolory, in this paper 11 variables are selected among 20 demographic, R&D, and business variables as inputs based on experts’ opinions and statistical methods. Patent registrations data in USPTO is considered as the model output. Data of input variables gathered from published reports of some institutions and organizations such as World Bank and Heritage foundation. Then 57 countries are ranked according to input oriented CCR, output oriented BCC and slack-based data envelopment analysis model. The findings show that Slack-based model presents better results with considering input and output variables simultaneously. Developed countries with suitable infrastructures and registered patents are at top ranks, meanwhile nondeveloped and developing countries with lower ranks have weak innovation infrastructures or outcomes. Also, governmental and Nongovernmental budget and professional researchers of R&D are the most important variables for improving innovation atmosphere, which must be considered in policy-making decisions.
https://jed.ut.ac.ir/article_51552_35dc5f2fd2cedcc80ebc126df55da1af.pdf
تحقیق و توسعه
تحلیل پوششی دادهها
رتبهبندی
ظرفیت ملی نوآوری
فضای کسب وکار
Business environment
Data Envelopment Analysis (DEA)
National Innovation Capacity
Research and Development (R&D)
Ranking
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-04-21
7
1
17
35
10.22059/jed.2014.51553
51553
Research Paper
مقایسه سطح سرمایه اجتماعی زنان و مردان کارآفرین در حوزه های کاری زنان و مردان
Social Capital of Entrepreneurs in Male and Female Dominated Job Sectors
زهرا آراستی
arasti@ut.ac.ir
1
ژوان ناهید
2
آرین قلی پور
agholipor@ut.ac.ir
3
دانشیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
در فرایند خلق ارزش از راه شناسایی و بهرهبرداری از فرصتها، به منظور دستیابی به منابع و اطلاعات، کارآفرینان ناگزیر به ایجاد شبکههای اجتماعی و بهرهمندی از سرمایة حاصل از ارتباطات اجتماعی (سرمایة اجتماعی) هستند. در این میان، یکی از عواملی که بر سطح سرمایة اجتماعی افراد جامعه (فرد کارآفرین به طور خاص) تأثیرگذار است نوع فعالیتها، ارتباطات و عملکرد آنها در حوزههایی است که بدان اشتغال دارند. این پژوهش با هدف مقایسه سطح سرمایة اجتماعی کارآفرینان در حوزههای کاری زنانه و مردانه از نقطه نظر چهار بعد اعتماد، مشارکت، فعالیت و شبکههای اجتماعی با استفاده از روش تحقیق کمی از نوع پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه و به صورت سرشماری در جامعة آماری کارآفرینان برتر استان تهران، انجام شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که زنان کارآفرین در حوزههای کاری زنانه دارای بالاترین سطح سرمایه اجتماعی نسبت به سایر گروهها هستند، در صورتی که زنان و مردان کارآفرین در حوزههای کاری مردانه دارای کمترین سطح سرمایة اجتماعی هستند. نتایج تحقیق میتواند علاوه بر کمک به سیاستگذاران و مدیران اجرایی در توسعة سرمایة اجتماعی مفید و اثربخش کارآفرینان را در انتخاب حوزههای فعالیت کارآفرینی که بالاترین سطح سرمایة اجتماعی و بالطبع عملکرد مناسبتری را به همراه داشته باشند رهنمون شود.
In value creation process via finding and exploiting opportunities, entrepreneurs have to create and use social networks to gain access to resources and information and benefit from their social capital. The entrepreneurs’ activities, contacts and performance can influence the social capital of a society. This research reviews the previous research regarding the effect of sex segregation on social capital and focuses on the sexsegregation’s effect on the social capital level of entrepreneurs. This article assumes social capital based on four dimensions: social trust, social cohesion, social participation and social networks. The population of this research consists of the participants of ‘top entrepreneurs festival (2010)’ held by the Ministry of Labour. The research is a qualitative survey and is conducted using a questionnaire. The multiple regression analysis has been used for continuous variables and the chi-square method is applied for discrete variables. The results of this research indicate that female entrepreneurs have the highest level of social capital in female dominated jobs compared with other groups, while male and female entrepreneurs have the lowest level of social capital in male dominated jobs. These results can help policymakers and executives with developing useful and effective social capital and can help entrepreneurs with selecting the fields with higher social capital and more appropriate performance.
https://jed.ut.ac.ir/article_51553_a36f72323c2fe82b800d6d9dd103247b.pdf
حوزههای کاری زنانه و مردانه
زنان
سرمایة اجتماعی
کارآفرینی
Entrepreneurship
male and female dominated job sectors social capital
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-04-21
7
1
37
55
10.22059/jed.2014.51554
51554
Research Paper
طراحی مدل مفهومی کارآفرینی استراتژیک بر مبنای رویکرد پیکرهبندی
Designing a Conceptual Model of Strategic Entrepreneurship Based on Configuration Approach
سید مصطفی رضوی
mrazavi@ut.ac.ir
1
محمود احمدپور داریانی
ahmadpor@ut.ac.ir
2
سلطانعلی شهریاری
sa_shahriari@yahoo.com
3
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران
دانشیار گروه کارآفرینی سازمانی، دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
کارآفرینی استراتژیک بهعنوان فصل مشترک تحقیقات مدیریت استراتژیک (جستوجوی مزیت) و کارآفرینی (جستوجوی فرصت) زمینة تحقیقی جدیدی است که هنوز اتفاق نظر چندانی در مورد تعریف، ابعاد و عناصر تشکیلدهندة آن وجود ندارد و معدود مدلهای مطرحشده دچار محدودیتهایی است. این مقاله با هدف ایجاد شناخت بیشتر کارآفرینی استراتژیک ضمن مرور مطالعات قبلی با تأکید بر شواهد تجربی بهدستآمده از این مطالعات و خلاصة آنها در چارچوبی ابتکاری بر مبنای متدولوژی پیکرهبندی مدلی مفهومی با هفت پیکره منابع و قابلیتها، هماهنگسازی منابع، شبکهها، فرایند اکتشاف، فرایند بهرهبرداری، مزیت رقابتی و رشد و سایر منافع در قالب ورودی، فرایند، خروجی، پیامد و اثر مطرح شده است و نتیجه میگیرد که شرکتهای علاقهمند به ثروتآفرینی پایدار نمیتوانند صرفاً بر مبنای فعالیتهای مرتبط با کارآفرینی یا استراتژی عمل کنند؛ چرا که اعمال فعالیتهای محدود به یک حوزه باعث میشود شرکت بتواند فقط از ارزشها و مزایای مرتبط با همان حوزه بهرهبرداری کند؛ بنابراین این نوع عملکردها تنها به ثروتآفرینی کوتاهمدت منجر میشوند، در نتیجه موفقیت مدیران وابسته به انجام فعالیتها و ایجاد تعادل میان حوزههای هفتگانة مطرحشده است. شناخت عمیقتر این مفهوم میتواند سرآغازی برای انجام مطالعات آینده نظیر شناسایی اجزا و عناصر آن، آزمون مدل پیشنهادی از سوی پژوهشگران و اجرا و بهکارگیری آن در سازمان از سوی مدیران باشد.
Strategic entrepreneurship is the intersection of entrepreneurship research and strategic management. There is no consensus on the definition, dimensions and constituent elements and a few models have limitations. The aim of this paper is to review previous studies with an emphasis on empirical evidence, to summarize them in an innovative framework to make a greater understanding of strategic entrepreneurship, to combine the existing scholarly research in this young and emerging field as well as to develop a conceptual model based on configuration approach. We derived a model with seven domains and conclude that companies must act based on both entrepreneurship and strategic management that is required for sustainable wealth creation. And deeper understanding of this concept could trigger future studies to identify its components and elements, test proposed model by researchers and implement it in organization by managers.
https://jed.ut.ac.ir/article_51554_462aa97f2d36cd8de813533f2a0fe752.pdf
اکتشاف
بهرهبرداری
رویکرد پیکرهبندی
کارآفرینی استراتژیک
مزیت رقابتی
Configuration Approach
Competitive Advantage
Exploration
Exploitation
Strategic Entrepreneurship
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-04-21
7
1
57
73
10.22059/jed.2014.51555
51555
Research Paper
شناسایی رابطه سرریز دانش و عملکرد نوآورانه کسب وکارهای دانشبنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات
The Effects of Knowledge Spillover on Innovative Performance of Knowledge Intensive Firms in IT Sector
کامبیز طالبی
kambeiz@gmail.com
1
حسام صالحی
h.salehi@ut.ac.ir
2
دانشیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
شرکتها برای ارتقای فعالیتهای نوآورانة خود در فعالیتهای یادگیرانه سرمایهگذاری میکنند. این یادگیری میتواند به صورت درونی یا بیرونی صورت گیرد. جریان دانش بین بازیگران اصلی یکی از عوامل یادگیری بیرونی است. جریان ناخواستة دانش بین شرکتها بدون جبران مالی یا کمتر از ارزش واقعی آن را پدیدة سرریز دانش مینامند. با توجه به روایتهای گوناگونی که از رابطة این نوع جریان دانش و عملکرد نوآورانة شرکتها میشود این مقاله بر آن است که رابطة مکانیزمهای سرریز دانش را به عنوان متغیر مستقل و عملکرد نوآورانة شرکتهای دانشبنیان را به عنوان متغیر وابسته مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق کمی و ابزار پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات از مدیران اجرایی و کارشناسان ارشد فنی 66 شرکت فعال در صنعت فناوری اطلاعات مستقر در پارکهای علم و فناوری شهر تهران انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها از طریق نرمافزارهای SPSS و Smart PLS و با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری نشان میدهد که سرریز دانش از طریق جابهجایی نیروی کار متخصص، ایجاد شرکتهای زایشی و تعاملات غیر رسمی کارکنان با یکدیگر به طور معناداری بر عملکرد نوآورانة تکنولوژیک و سازمانی کسبوکارهای دانشبنیان یادشده تأثیر مثبت دارد.
Firms invest in their learning activities to improve their innovative efforts. These kinds of activities are either internal or external. Knowledge which Flows among local actors is one of the external learning factors. Spontaneous knowledge flows among firms without any compensation or with compensation less than the real value is called knowledge spillover. This paper analyzes the effect of knowledge spillover as an independent variable on innovative performance of knowledge intensive firms as a dependent variable. To this end, this qualitative research is conducted using a questionnaire. Data is collected from executives and experts of 66 firms in IT industry located in science and technology parks of Tehran. The results analyzed using SPSS and Smart PLS software and Structural Equations Modeling indicated that knowledge spillover, through labor mobility, informal Interaction and spinoff companies, has a significant positive impact on innovative performance of IT firms based in science and technology parks of Tehran.
https://jed.ut.ac.ir/article_51555_0bb1c3be8a76f97f0391e9f44dc2eab5.pdf
پارک های علم و فناوری
تبادل دانش
جریان دانش
سرریز دانش
عملکرد نوآوری
کسب وکارهای دانشبنیان
Innovative performance
Knowledge spillover
Knowledge flow
Knowledge transaction
Knowledge intensive firm
science and technology parks
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-04-21
7
1
75
94
10.22059/jed.2014.51556
51556
Research Paper
شناسایی روشهای جانشینپروری برای پیشبرد کارآفرینی بیننسلی در بنگاههای خانوادگی ایران
Identifying Successor Development Practices to Promote Transgenerational Entrepreneurship in Iranian Family Firms
حسین صامعی
samei@gsme.sharif.edu
1
سید علیرضا فیضبخش
2
کاندیدای دکترای مدیریت، دانشگاه صنعتی شریف
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف
تداوم کارآفرینی در نسلهای جانشین بنگاه خانوادگی که از آن به عنوان کارآفرینی بیننسلی یاد میشود یکی از عوامل مؤثر بر تداوم و رشد بنگاه خانوادگی تلقی میشود. جانشین نقش کلیدی را در تداوم کارآفرینی در بنگاه خانوادگی ایفا مینماید. بنابراین استفاده از روشهای اثربخش جانشینپروری به منظور پرورش جانشینی که از شایستگیهای لازم برای توسعه کارآفرینی در بنگاه خانوادگی برخوردار باشد از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این تحقیق شناسایی روشهای جانشینپروری مورد استفاده در تعدادی از بنگاههای خانوادگی ایران به منظور پیشبرد کارآفرینی بیننسلی است. در این تحقیق با اتخاذ روش تحقیق کیفی و رویکرد موردکاوی چندگانه، به صورت هدفمند پنج بنگاه خانوادگی ایرانی که توانستهاند کارآفرینی را در نسلهای گوناگون حیات خود تداوم ببخشند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. اطلاعات با انجام مصاحبه گردآوری شدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد، این بنگاهها از چهار روش اصلی برای جانشینپروری استفاده کردهاند: تحصیلات و آموزش رسمی، کار کردن درون یا بیرون بنگاه خانوادگی، پرورش در خانواده، و منتورینگ. در این مقاله هر کدام از این روشها تشریح شده و نحوه اثرگذاری آنها بر پرورش جانشین تبیین شده است. به خصوص انواع کارکردهای مسیر شغلی و روانشناختی منتورینگ تبیین شده است.
Corporate entrepreneurship is one the key factors for long term success of family firms. Therefore, continuing the entrepreneurial behaviors in the following generations of the family firm, which is called transgenerational entrepreneurship, is of paramount importance. Among different factors, the successor has a key role in the development of entrepreneurship in the firm. So, the family firm mangers are to adopt effective practices to nurture a successor, being competent enough to promote entrepreneurship in the firm. In this research, five Iranian large family firms, being able to promote entrepreneurship in their different generations are studied and their practices for successor development are identified. The results show four main practices: education, working inside or outside the family firm, nurturing in the family, and mentoring. In this paper all these practices are described and their impact on developing the successor is explained. Particularly the third and fourth methods are deeply investigated. Two functions of mentoirng, career and psychological functions, are also well studied.
https://jed.ut.ac.ir/article_51556_be573716b32f26cc575a9427adb717a2.pdf
بنگاه خانوادگی
کارآفرینی بیننسلی
جانشینپروری
جانشین
کارآفرینی سازمانی
Corporate entrepreneurship
Ffamily firm
Successor development
Successor
Transgenerational entrepreneurship
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-04-21
7
1
95
112
10.22059/jed.2014.51557
51557
Research Paper
شناسایی فرصتهای کسب وکار (کارآفرینانه) در صنعت ورزش با رویکرد فناوری اطلاعات
Identifying Entrepreneurial Business Opportunities in Sports Industry with an IT Approach
رضا محمدکاظمی
r_mkazemi@ut.ac.ir
1
رضا زعفریان
rzaefarian@ut.ac.ir
2
عباس خدایاری
3
سید مهران جوادینیا
4
استادیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
استادیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی
کارشناس ارشد تربیت بدنی، مجری صدا و سیما
امروزه، تعداد کسبوکارهایی که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در سرتاسر جهان با یکدیگر مرتبطند هر روز بیشتر و بیشتر میشود. بهتبع آن انتظار میرود کسبوکارهای ورزشی نیز وارد محیط کسبوکار الکترونیکی شوند و با شناسایی فرصتهای نوآورانه و کسب مزیت رقابتی از این فرصتها بقای سازمانی خود را تضمین کنند و سبب ایجاد سود و ارزش برای جامعه شوند. در تحقیق حاضر، با رویکردی ترکیبی (کیفی– کمی) و بررسی آرای 86 نفر از خبرگان فعال در زمینۀ کسبوکارهای ورزشی مرتبط با فناوری اطلاعات، فرصتهای کارآفرینانۀ ورزشی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات شناسایی و گروهبندی شدهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد سه گروه عمده از این فرصتها مشتمل بر فرصتهای خدماتی، ایجاد و فروش و بازاریابی وجود دارند. از این میان، گروه فرصتهای خدماتی بالاترین رتبه و گروه ایجاد و فروش پایینترین رتبه را دارند؛ علاوه بر این، در این مطالعه اولویت نسبی هریک از فرصتهای 89گانه شناسایی و در سازههای بیانشده مشخص شدهاند.
In the present-day world, sports activities and events are not to be considered solely for the purpose of entertainment or recreation. The result of this research has shown that sports businesses have entered a wide domain of activities like management, new technologies, marketing, advertisement and the like. In this area, the number of businesses which are connected to the world by information technology is rapidly growing. This growth necessitates sports businesses to enter this arena and guarantee their survival, growth and competitiveness by identifying and exploiting opportunities in IT sector. In this study, aided and supported by a sample of 86 owner-managers and experts of sports businesses in IT sector, opportunities are identified and categorized into three underlying groups. These groups are labeled as service, production, sale and Marketing opportunities. The results show the highest priority for service and the lowest for production and sale opportunities. Moreover, the priority of these opportunities within each group is presented in components of this study as well.
https://jed.ut.ac.ir/article_51557_e39fba9dcc588859a4b2bd7430d4dc35.pdf
فرصت
فناوری اطلاعات
ورزش
Entrepreneurship
Opportunity
Sports
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-04-21
7
1
113
131
10.22059/jed.2014.51558
51558
Research Paper
بررسی نقش میانجی سبک شناختی بر رابطه سرمایه انسانی و قصد کارآفرینانه (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران)
Reviewing the Mediating Role of Cognitive Style in the Relationship between Human Capital and Entrepreneurial Intention: The Case of MA Students of the School of Electrical and Computer Engineering of Tehran University
محمد علی مرادی
mamoradi@ut.ac.ir
1
محمدرضا زالی
kambeiz3@ent.ut.ac.ir
2
فریبا محمدی
fa_mohammadi@ut.ac.ir
3
استادیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
استادیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهران
رشد نامتناسب ظرفیت اشتغالزایی با افزایش تعداد دانشآموختگان دانشگاهها بیکاری دانشآموختگان را به معضلی مهم در کشور تبدیل کرده است. یکی از راههای اشتغال، کارآفرینی و بهترین پیشبینیکنندة آن، قصد است؛ همچنین یکی از عوامل مؤثر در شکلگیری قصد کارآفرینانه سرمایة انسانی است. پژوهش حاضر تلاش میکند تا رابطة سرمایة انسانی و قصد کارآفرینانه را از طریق متغیرهای میانجی سبکشناختی شهودی و منطقی بسنجد. در این پژوهش، سرمایة روانشناختی و متغیرهای فردی متغیرهای کنترلی در نظر گرفته شدهاند. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، کمی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش حاضر را دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران تشکیل دادهاند که با استفاده از فرمول کوکران، 140 پرسشنامه به صورت تصادفی در دسترس از دانشجویان گردآوری شد. نتایج این پژوهش رابطة مثبت سرمایة انسانی و قصد کارآفرینانه را تأیید میکند؛ همچنین اثر سرمایة روانشناختی و متغیرهای فردی بر قصد از طریق متغیرهای میانجی سبک شناختی شهودی و منطقی به اثبات رسید. این در حالی است که آموزش تنها از طریق سبک شناختی منطقی و تجربة پیشین از طریق سبک شناختی شهودی بر قصد کارآفرینانه مؤثرند.
The increase in the number of university graduates, especially at MA level, in the recent years on one hand and the disproportionate growth of employment on the other hand, has made graduates unemployment one of the major challenges of the country. Most students prefer to be employed, while employment capacity in society and increase in the number of students do not match closely. Entrepreneurship is one of the ways to create employment; and intention is the best predictor of any behavior including entrepreneurship. Entrepreneurial intention is influenced by different factors, including human capital. The present study tries to investigate the effect of human capital on entrepreneurial intention through mediator variables as well as intuitive and rational styles. In this study, psychological capital and individual variables were regarded as control variables. The participants of the study incorporate the MA students of the School of Electrical and Computer Engineering of Tehran University. 140 questionnaires were randomly distributed among them. This is an applied and quantitative research regarding the purpose and methodology of the research. The research yielded the result that human capital (education and experience) has a significant effect on entrepreneurial intention. It was also proved that psychological capital and individual variables influence intention through cognitive style, while education and experience influence entrepreneurial intention through rational and intuitive styles, respectively.
https://jed.ut.ac.ir/article_51558_137686cbe0b88a13aec56280331c47bf.pdf
سرمایه انسانی
سرمایه روان شناختی
سبک شناختی
قصد کارآفرینانه
cognitive style
Entrepreneurial Intention
Human capital
Psychological capital
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-04-21
7
1
133
152
10.22059/jed.2014.51559
51559
Research Paper
قصد کارآفرینانه اجتماعی: اثر متقابل نگرش کارآفرینانه اجتماعی، امنیت مالی و سرمایه اجتماعی
Social Entrepreneurial Intention: Interplay of Social Entrepreneurial Attitude, Financial Security and Social Capital as Antecedents
نسیم یادگار
nasimyadegar@gmail.com
1
محمدمهدی معماریانی
2
عبدالرضا صدق آمیز
3
دانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد کارآفرینی، دانشگاه تهران
از آنجا که کارآفرینان اجتماعی عاملان تغییر اجتماعی و اقتصادی شناخته میشوند، توسعة کارآفرینان اجتماعی موضوع مورد توجه بسیاری از محققان و سیاستگذاران شده است. با توجه به قصدمحور بودن رفتار کارآفرینانة اجتماعی، پژوهش حاضر به بررسی رابطة قصد کارآفرینانة اجتماعی و نگرش کارآفرینانة اجتماعی پرداخته است؛ همچنین نقش تعدیلگری امنیت مالی و سرمایة انسانی و سرمایة اجتماعی بررسی شده است. برای انجام این کار از رویکرد کمی- همبستگی و روش تحلیل رگرسیون چندمتغیره با راهبرد تحلیل سلسلهمراتبی استفاده شده است. دادهها از 141 عضو داوطلب در مؤسسات خیریة شهر شیراز به کمک ابزار پرسشنامه و به روش نمونة در دسترس جمعآوری شدهاند. برای تحلیل دادهها نیز از نرمافزارهای 17SPSS و تحلیل مسیر AMOS 21 استفاده شدهاست. نتایج این پژوهش نشان میدهد که نگرش کارآفرینانة اجتماعی_ که در این پژوهش داشتن واکنشهای عاطفی، شناختی و رفتاری نسبت به همدلی و مسئولیتپذیری در مورد نیازهای اجتماعی تعریف شده است_ با قصد کارآفرینانة اجتماعی رابطه دارد. در ضمن، این رابطه به ترتیب شدت اثر از طریق امنیت مالی و سرمایة اجتماعی تقویت میشود؛ با وجود این سرمایة انسانی کارآفرینانة اجتماعی رابطة نگرش و قصد کارآفرینانة اجتماعی را تقویت نمی کند.
Developing social entrepreneurship has become a key issue for researchers and policy makers, as social entrepreneurs are agents of socio-economic development. Because of the intention- based nature of social entrepreneurial behaviors, the present study at the first stage explores the relationship between social entrepreneurial attitude and social entrepreneurial intention. At the second stage, it explores the moderating role of social capital, human capital and financial security in this relationship. To this end, the quantitative approach and the multiple variable regressions with hierarchical strategy were employed. Data was collected from 141 volunteers of charity organizations in Shiraz. For data analysis, SPSS software and AMOS path analysis software were used. The results indicate that social entrepreneurial attitude - defined in this study as having affective, cognitive and conative reactions toward empathy and responsibility to social needs - has a significant relationship with social entrepreneurial intention. In addition, an individual’s financial security and social capital reinforces this relationship by the order of the intensity of impact; however, the human capital of social entrepreneurship does not have any significant impact on such relationship.
https://jed.ut.ac.ir/article_51559_f86d500645519b47c7778156c4f1fdf9.pdf
امنیت مالی
سرمایه اجتماعی
سرمایه انسانی
قصد
نگرش کارآفرینانه اجتماعی
Financial security
Human capital
intention
Social Entrepreneurship
Social entrepreneurial attitude
Social capital
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-04-21
7
1
153
172
10.22059/jed.2014.51560
51560
Research Paper
تبیین رابطه کارآفرینی شرکتی و عملکرد با میانجی سرمایه دانشبنیان (مورد مطالعه: شرکت های تکنولوژی محورِ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)
Explaining the Relationship between Corporate Entrepreneurship and Performance through the Mediating Role of Knowledge-Based Capital
(Case: Technology-Driven Enterprises Listed in Tehran Stock Exchange)
سعید صحت
sehhat@yahoo.com
1
محسن یاراحمدی
myarahmadi61@yahoo.com
2
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی
تحقیقات بیانگر آن است که فرایند اثرگذاری کارآفرینی شرکتی بر عملکرد از مجرای مکانیسمهای دانش بنیانِ صورت میگیرد. هدف تحقیق حاضر تبیین رابطة کارآفرینی شرکتی و عملکرد با متغیر میانجی سرمایه دانش بنیان شرکتهای تکنولوژی محورِ پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. این تحقیق از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعة آماری تحقیق چهار صنعت خودرو، دستگاههای برقی، شیمیایی و مواد دارویی را شامل میشود که تعداد آن 65 شرکت است. برای انتخاب شرکتها از روش سرشماری استفاده شد که دادههای 42 شرکت مورد بررسی قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامة استاندارد و دادههای دست دوم (مستندات مربوط به عملکرد شرکتها) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری به روش کمترین توان دوم جزئی (PLS) استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که سرمایة دانشبنیان در سه بعد سرمایة انسانی، سرمایة سازمانی و سرمایة اجتماعی نقش میانجی را در رابطة کارآفرینی شرکتی و عملکرد دارد. به این معنا که پرداختن به کارآفرینی شرکتی توسعة سرمایة دانشبنیان را در پی دارد و این توسعة سرمایه به بهبود عملکرد شرکت منجر می شود.
Research findings suggest that the effect of corporate entrepreneurship on performance occurs through the channel of knowledge-based capital mechanisms. The purpose of this study is to investigate the relationship between corporate entrepreneurship and performance using the mediating variable of knowledge-based capital in technology-driven enterprises listed in Tehran Stock Exchange. This study is a descriptive-correlational applied research. Its sample includes 65 cases in four industries of automobile, electrical machines, chemical and medical products. In selecting the given corporations we used the census method in which the data of 42 corporations were analyzed. Questionnaires and secondhand data of corporate (records and documents) were used as instruments for data collection. We have used Confirmatory Factor Analysis and Structural Equation Modeling in Partial Least Square (PLS) method for data analysis. The results show that knowledge-based capital along with three dimensions including human capital, organizational capital, and social capital, plays a mediating role in corporate entrepreneurship-performance relationship. It means that corporate entrepreneurship will result in the extension of knowledge-based capital which in turn enhances the corporate performance.
https://jed.ut.ac.ir/article_51560_91c4f59b003d424df63d31ae0af90a68.pdf
سرمایه اجتماعی
سرمایه انسانی
سرمایه سازمانی
عملکرد
کارآفرینی شرکتی
Corporate entrepreneurship
Corporate Performance
Human capital
Organizational Capital
Social capital
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-04-21
7
1
173
190
10.22059/jed.2014.51561
51561
Research Paper
رابطه میان نیاز به شناخت، خودکارآمدی آموزشی و انگیزه یادگیری/انگیزة آموزشی، با انتقال آموزش در میان کارآموزان مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان
The Relationship between Need for Cognition, Training Self-Efficacy, Learning\Training Motivation and Training Transfer in Trainees of Entrepreneurship Center of University of Esfahan
فرزانه دباشی
fdabbashi90@gmail.com
1
حمیدرضا عریضی
2
ابوالقاسم نوری
3
ناهید اکرمی
4
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه اصفهان
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
استاد گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
آموزش کارآفرینی از مهمترین برنامههای آموزشی غیر رسمی است که در بسیاری از مراکز آموزشی در حال انجام است. هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ نیاز به شناخت، خودکارآمدی آموزشی و انگیزة یادگیری/انگیزة آموزشی با انتقال آموزش است. طرح پژوهش از نوع همبستگی است و تعداد 164 نفر از کارآموزان مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان در دو مرحلة پیشآموزشی و پسآموزشی مورد سنجیده شدند. پرسشنامههای مرحلة پیشآموزشی عبارت بودند از: مقیاس نیاز به شناخت کاسیوپو، پتی و کائو (1984)، مقیاس خودکارآمدی پیشآموزشی کوئینونز (1995) و پرسشنامة انگیزة یادگیری نو و ویلک (1993). پرسشنامههای مرحلۀ پسآموزشی تحقیق عبارت بودند از: پرسشنامۀ خودکارآمدی پسآموزشی براون (1999) و پرسشنامۀ محققساختۀ انتقال آموزش. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین همة متغیرهای تحقیق و انتقال آموزش روابط مثبت معناداری وجود دارد؛ به علاوه نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که دو متغیر نیاز به شناخت و خودکارآمدی پسآموزشی توان پیشبینی انتقال آموزش را دارند. با عنایت به این موضوع که سازههای نیاز به شناخت و خودکارآمدی پسآموزشی از طریق آموزش قابل ارتقا هستند، میتوان انتظار داشت که با طراحی برنامههای آموزشی بر مبنای این دو متغیر انتقال آموزش به عملکرد نیز افزایش یابد.
Entrepreneurship education is one of the most important informal training programs that are conducted in most training centers. The aim of this research is to investigate the relationship between need for cognition, training self-efficacy, and learning\ training motivation with training transfer. The method of research is correlational and 164 trainees of entrepreneurship center of University of Esfahan have been measured in two phases (pre-training and post-training). Questionnaires used in Pre-training stage were Cacioppo, Petty and Kao's scale of need for cognition (1984), Quinones pre-training self-efficacy scale (1995) and Neo & Wilkins learning motivation questionnaire (1993). Questionnaires used in post-training stage were Brown's post-training questionnaire (1999) and a researcher-made training transfer questionnaire. Data analysis was performed using Pearson Correlation Coefficient and Stepwise Regression Analysis. The fFindings showed that there are significant positive relationships between all research variables and training transfer. Also, the results of Stepwise Regression Analysis showed that the two variables of need for cognition and post-training self-efficacy have the ability to predict training transfer. Since need for cognition and post-training self-efficacy are improvable by training, we can expect to enhance training transfer by designing training programs based on these two variables.
https://jed.ut.ac.ir/article_51561_7c7d1d7d25d97bb9e2dfba0c292d32e3.pdf
آموزش کارآفرینی
انتقال آموزش
انگیزه یادگیری/ انگیزه آموزشی
خودکارآمدی آموزشی
نیاز به شناخت
Entrepreneurship training
learning\ training motivation
Need for cognition
training self-efficacy
training transfer
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2014-04-21
7
1
1
10
10.22059/jed.2014.52116
52116
Research Paper
چکیده های انگلیسی
English Abstracts
https://jed.ut.ac.ir/article_52116_e1ca3b4fc8f8ad0e7265abf74de65ba6.pdf