per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2013-11-22
6
3
7
26
10.22059/jed.2013.36627
36627
Research Paper
تبیین رابطه گرایش کارآفرینانه و عملکرد سازمانی با میانجی تبادلات اجتماعی از منظر عدالت سازمانی
Examining the Relationship between Entrepreneurial Orientation and Organizational Performance with the Social Exchange Approach: The Role of Organizational Justice
محمد ابراهیم سنجقی
sanjaghi@yahoo.com
1
برزو فرهی بوزنجانی
2
ایمان ظهوریان نادعلی
3
حمید درودی
4
دانشیار دانشگاه مالک اشتر
دانشیار دانشگاه امام حسین (ع)
کارشناسی ارشد MBA دانشگاه مالک اشتر
کارشناسی ارشد MBA دانشگاه مالک اشتر
در عصر حاضر شرایط محیط به گونهای است که دانشگاهها و مراکز پژوهشی را بهسمت بهبود عملکرد و خوداتکایی مالی سوق میدهد. هدف از این مقاله بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی با متغیر میانجی عدالت سازمانی پژوهشکده و مراکز پژوهشی دولتی مستقر در شهر تهران میباشد. این تحقیق از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی و از نظر هدف،کاربردی است. جامعهی آماری تحقیق شامل 500 نفر از محققان شاغل بوده که با محاسبهی فرمول کوکران حجم نمونهای برابر 208 نفر برای پاسخگویی به پرسشنامهی تحقیق بهدست آمد. بهمنظور روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و برای پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد. آزمون فرضیات تحقیق و مدل تحلیل مسیر آن براساس روش مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل انجام شد. نتایج نشان میدهد که رابطهی بین عدالت و عملکرد سازمانی 92/0 است که نشان میدهد ارتباط مستقیم و بهشدت قوی بین عدالت و عملکرد سازمانی وجود دارد؛ همچنین رابطهی مستقیم و قوی بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد سازمانی با مقدار (88/0) وجود دارد.
In recent years academic and research centers have been driven by a number of significant factors to improve their performance and financial self-reliance. The goal of this paper is to study the impact of entrepreneurial orientation on organizational performance of 25 institutes and research centers located in Tehran. Moreover, the paper intends to show that the extent of organizational justice as a facilitating factor can enhance the impact of entrepreneurial orientation. The research group includes 500 researchers out of which 208 persons were selected as sample population. The hypothesis testing and path analysis of research are carried out through the structural equation modeling method using the professional program, LISREL 8.8. The results indicate that with presumption of only a simple linear relationship between entrepreneurial orientation, and organizational performance, the organizational justice can play a moderating role in target population. However, given the simultaneous existence of both direct relationship between entrepreneurial orientation and organizational performance and indirect relationship through the organizational justice, the moderating role of organizational justice becomes insignificant, leaving only the direct impact of entrepreneurial orientation on organizational performance to be significant (88%).
https://jed.ut.ac.ir/article_36627_8526c26969289d4af3e2873bc283d82a.pdf
گرایش کارآفرینانه
عملکرد سازمانی
عدالت سازمانی
نظریهی تبادلات اجتماعی
Entrepreneurial Orientation
organizational performance
Organizational Justice
Social exchange theory
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2013-11-22
6
3
27
45
10.22059/jed.2013.36634
36634
Research Paper
تاثیر بازاریابیداخلی بر نوآوری سازمانی: نقش میانجی خودکارآمدی کارکنان (مورد مطالعه: شرکت امرسان)
1. The Effect of Internal Marketing on the Organizational Innovation with the Mediating Role of Staff Self-Efficacy
2. (Emersan Company as a Case Study
علی نصر اصفهانی
alin@ase.ui.ac
1
زینب امیری
amiri.z6365@yahoo.com
2
مجتبی فرخی
mojfarokhi20@yahoo.com
3
استادیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان
هدف این پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر نوآوری سازمانی با متغیر میانجی خودکارآمدی کارکنان میباشد. این تحقیق از نظر ماهیت و روش، کمّی- توصیفی و از نظر هدف از نوع کاربردی است. 150 نفر از کارکنان شرکت امرسان جامعهی آماری پژوهش را شکل میدهند که اعضای نمونه به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی استاندارد استفاده شده و بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه از روش روایی تشخیصی از شاخصAVE استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه بهوسیلهی روش پایاییترکیبی CR به همراه آلفای کرونباخ بررسی شد. آزمون فرضیات پژوهش از الگوی معادلات ساختاری با نرمافزار SMART-PLS انجام شد. نتایج بهدست آمده از پژوهش نشان میدهد که بازاریابیداخلی بر نوآوریسازمانی با شدت (501/0) ، بازاریابی داخلی بر خودکارآمدیکارکنان با شدت (795/0) و همچنین خودکارآمدیکارکنان بر نوآوری سازمانی با شدت (688/0) تاثیر دارد و در نهایت خودکارآمدی کارکنان بهعنوان میانجی در تاثیر بازاریابی داخلی بر نوآوری سازمانی با شدت (546/0) تاثیرگذار است
The purpose of this study is to investigate the effects of domestic marketing on the organizational innovation through mediation of the staff self-efficacy. The statistical population of this study includes 150 members of Emersam Company where the sample members were selected randomly. In order to collect the research data, three questionnaires have been used. These include the questionnaire of internal marketing that was developed and standardized by Nasr Esfahani and et al. (2012), the questionnaire of efficacy that was developed and standardized by Chen (2001), and the self-administrated questionnaire of organizational innovation. In order to examine and confirm the validity of such questionnaires, a descriptive validity Method was used through AVE index. Also Composite Reliability (CR) and Cronbach’s Alpha Coefficient were used for examining and confirming the reliability of the questionnaires. The Structural Equation Modeling was used to analyze the data in the SMART-PLS. The results reveal that internal marketing influences organizational innovation significantly (with path coefficient 0/501). Also the results show that the internal marketing affects the staff self-efficacy (with path coefficient 0/795). These results also reveal that staff self-efficacy influences organizational innovation significantly (with path coefficient 0/688). On the other hand, the results indicate that the staff self-efficacy can be considered as a mediating factor in the relationship between internal marketing and organizational innovation (with path factor 0/546).
https://jed.ut.ac.ir/article_36634_f683f9f41a78d2c552ef724fa17b4cf2.pdf
بازاریابیداخلی
خودکارآمدیکارکنان
نوآوری سازمانی و شرکت امرسان
Internal Marketing
Staff/ Employees
Self-Efficacy
Organizational Innovation
Emersan Company
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2013-11-22
6
3
47
66
10.22059/jed.2013.36653
36653
Research Paper
بررسی تأثیر جو کارآفرینی سازمانی بر نوآوری (مورد مطالعه: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
Investigating the Impact of the Organizational Entrepreneurial Climate on Innovation (Islamic Culture and Thought Research Center)
مجتبی ناهید
mojtabanahid@alumni.ut.ac.ir
1
محمدرضا زالی
kambeiz3@ent.ut.ac.ir
2
مجید حسین زاده
3
فیروزه ساجدنیا
4
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
استادیار دانشکده کارآفرینی
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
کارآفرینی سازمانی به تلاشهای یک سازمان برای ایجاد یک سری مزیتهای رقابتی پایدار بهعنوان پایهای برای رشد و سودآوری معنا میبخشد. کارآفرینی سازمانی دو هدف اصلی دارد: خلق و پیگیری فرصتها بهمنظور ایجاد کسبوکارهای مخاطرهآمیز جدید و نوسازی (بازسازی) راهبردی. از اینرو هدف این تحقیق بررسی تاثیر جو کارآفرینی سازمانی بر نوآوری در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهی اسلامی که یکی از بزرگترین مجموعههای پژوهشهای علوم انسانی کشور است. این تحقیق از نظر ماهیت و روش، توصیفی- همبستگی و از نظر هدف از نوع کاربردی میباشد. برای جمعآوری اطلاعات پرسشنامههایی در اختیار مدیران سطوح مختلف، کارشناسان و اعضای هیات علمی پژوهشگاه قرار گرفت که در نهایت 110 پرسشنامه پس از بازنگری و تکمیل نهایی بررسی شد. پس از جمعآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن از طریق رگرسیون خطی چندگانه، نتایج نشان میدهد که حمایت مدیریتی، انعطافپذیری مرزهای سازمان، در دسترس بودن زمان و پاداش و تقویت کارکنان بر نوآوری تأثیر میگذارد، اما استقلال کاری، بر نوآوری در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهی اسلامی تأثیری ندارد. هر چند که در پایان مشخص شد بهطور کلی جو کارآفرینی سازمانی بر نوآوری سازمانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهی اسلامی تأثیر معناداری دارد.
Corporate entrepreneurship channels the efforts of an organization to create a series of sustainable competitive advantages as the basis for growth and profitability. Corporate entrepreneurship seeks the basic goals of identifying and following opportunities to create new ventures and strategic renovation (recreation). This research is aimed at investigating the impact of the organizational entrepreneurial climate on innovation in the Islamic Culture and Thought Research Center as a major human science research center in Iran. This is an applied research based on correlative-descriptive method. First, a number of questionnaires were given to the managers of different levels, officials and board members of that Research Center. Out of which 110 questionnaires were gathered. After collection of the data, the multiple line regression method in SPSS was used for analisis. The results showed that managerial support, flexible boundaries of the organization, availability and appropriate compensation for the staff and reinforcement of the staff all affect the innovation positively but job autonomy does not affect the innovation in that Research Center. Finally it was concluded that, in general, the organizational entrepreneurial climate has a significant relationship with innovation in the Islamic Culture and Thought Research Center.
https://jed.ut.ac.ir/article_36653_35298062d8be991f627ff854fe5b5462.pdf
کارآفرینی
کارآفرینی سازمانی
نوآوری سازمانی
شاخصهای جو کارآفرینی
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهی اسلامی
Social Entrepreneurship
Regulatory Policy
Advocacy Policy
comparative analysis
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2013-11-22
6
3
86
67
10.22059/jed.2013.36646
36646
Research Paper
تأثیر سرمایههای ساختاری سازمان بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری اقبال شهر یزد)
The Effect of Structural Capitals of an Organization on Recognition of Entrepreneurial Opportunities (Case Study: Knowledge-based Companies based at Eqbal Technology and Science Park of Yazd Province)
کامبیز طالبی
katalebi@ut.ac.ir
1
عامر دهقان نجم آبادی
amerdehghan@ut.ac.ir
2
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران
از تشخیص فرصتهای کارآفرینانه بهعنوان قلب کارآفرینی یاد میشود. بهمنظور تشخیص این فرصتها لازم است توجه خاصی به سرمایههای ساختاری سازمان بشود. از اینرو هدف این پژوهش، بررسی تأثیر سرمایههای ساختاری سازمان بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در شرکتهای دانش بنیان پارک علم و فناوری اقبال شهر یزد میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش جمعآوری و ماهیت دادهها، توصیفی همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل 75 نفر از مدیران اجرایی شاغل در این شرکتها بود که با توجه به کم بودن تعداد آنها، براساس روش سرشماری، پرسشنامه نزد تمامی آنها توزیع شده و از این تعداد تنها 66 پرسشنامه بهطور کامل تکمیل و برگردانده شد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه استاندارد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش حداقل مربعات جزیی و نرمافزار Smart PLS2 انجام شد. نتایج پژوهش نشاندهندهی تاثیر مثبت و معنادار سرمایهی ساختاری سازمان بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در شرکتهای دانشبنیان است. همچنین تاثیر شاخصهای سازهی سرمایهی ساختاری بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه نیز بررسی شد که تأثیر سه شاخص اول یعنی فرهنگ سازمانی، فرایندهای سازمانی و نظامهای اطلاعاتی معنادار بود اما سازهی مالکیت فکری تأثیر معناداری بر روی تشخیص فرصتهای کارآفرینانه نشان نداد.
The present paper undertakes to investigate the effect of an organization‘s structural capitals on recognition of entrepreneurial opportunities in knowledge-based companies at Eqbal Technology and Science Park of Yazd Province. The research sample included 75 executive managers working in the sample companies which on the ground of the limited number of the participants, the survey method was used but only 66 questionnaires out of 75 were complete as and returned to the researcher. The research instruments included Moon and Kim standard questionnaire to measure the structural capital side as well as Puhakka standard questionnaire to recognize the entrepreneurial opportunities. The data were analyzed by means of Partial Least Squares and Smart PLS2 software in the measuring model and the structural model. The results show the positive and meaningful effect of an organization‘s structural capital on the recognition of the entrepreneurial opportunities in knowledge-based companies of the research sample. Therefore, one of the effective factors in improving the conditions of recognizing entrepreneurial opportunities is organization‘s structural capital which should be reinforced.
https://jed.ut.ac.ir/article_36646_839bdf9995545d3e8523dbbacefc6765.pdf
سرمایهی ساختاری
تشخیص فرصتهای کارآفرینانه
فرهنگ سازمانی
فرایندهای سازمانی
نظامهای اطلاعاتی
Entrepreneurship
Corporate entrepreneurship
Corporate Innovation
Elements of Organizational Entrepreneurial Climate
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2013-11-22
6
3
87
104
10.22059/jed.2013.36647
36647
Research Paper
تاثیر راهبردهای مدیریت منابع انسانی نوآورانه بر کارآفرینی سازمانی: تبیین نقش جو نوآوری
The Influence of Innovative HRM Strategies on Organizational Entrepreneurship: Explaining the Role of Innovation Climate
جبار باباشاهی
j.babashahi@ut.ac.ir
1
ابراهیم غلامشاهی
2
مهدی افخمی اردکانی
j.babashahi3@gmail.com
3
استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی ـ دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت ایران
با توجه به ضرورت انجام اقدامات متمایز از جانب مدیریت منابع انسانی در راستای تسهیل نوآوری، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر راهبردهای مدیریت منابع انسانی نوآورانه بر کارآفرینی سازمانی با تبیین نقش جو نوآوری انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری میباشد. جامعهی آماری پژوهش کارمندان شاغل در شرکت پتروشیمی بوعلی سینا را دربر میگیرد که براساس فرمول نمونهگیری مورگان، 227 نفر به شیوهی تصادفی ساده بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شدهاند؛ ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامهی استاندارد بوده و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Lisrel انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که شکلگیری جو نوآوری، زمینه را برای کارآفرینی سازمانی فراهم میکند. همچنین بین آموزش نوآورانه، ارزیابی عملکرد نوآورانه و جبران خدمات نوآورانه با جو نوآوری رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد، در حالیکه بین جذب نوآورانه و شکلگیری جو نوآوری، رابطهی معناداری مشاهده نشد. بنابراین، در راستای تقویت کارآفرینی سازمانی، توصیههایی از منظر مدیریت منابع انسانی پیشنهاد میشود.
Access to knowledge resources such as human capital and managing these capitals is the main element of attaining competitive advantages in a knowledge-based economy, in a manner that needs a distinctive paradigm of human resource management. The necessity of adopting diverse human resource practices for driving innovation has resulted in doing current research aimed at considering the impact of different initiatives of innovative human resource management on entrepreneurship. The research method is descriptive–correlational and based on Structural Equation Modeling. The survey population consisted of the employees of Bouali Sina Petrochemical Complex (BSPC) out of which 227 employees were selected by using simple random sampling based on sampling formula. The main tool of gathering data was questionnaire. The research results indicated that formation of innovative climate paves the way for entrepreneurship. Accordingly, there are positive and meaningful relationships between innovative training, innovative performance appraisal and innovative compensation with climate for innovation while a significant relation is not inferred between innovative recruitment and climate for change. Subsequently, some suggestions have been provided for HR managers to help them develop and improve entrepreneurship.
https://jed.ut.ac.ir/article_36647_8e72781eaba5de6502a0c67a357aaf6b.pdf
: کارآفرینی سازمانی
مدیریت منابع انسانی نوآورانه
جو نوآوری
شرکت پتروشیمی بوعلی سینا
Entrepreneurship
Innovative Human Resource Management
Climate for Innovation
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2013-11-22
6
3
105
124
10.22059/jed.2013.36648
36648
Research Paper
تأثیر شخصیت کارآفرینانه بر عملکرد شغلی کارکنان با میانجی¬گری توانمندسازی
این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر شخصیت کارآفرینانه بر عملکرد شغلی کارکنان با میانجی¬گری توانمندسازی انجام شده است. این تحقیق بر مبنای هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی می¬باشد. جامعهی آماری کلیهی کارکنان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان¬غربی به تعداد 7
ناصر عسکراوغلی
naser.manager@yahoo.com
1
رحیم عابدی
2
کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
استادیار دانشگاه ارومیه
این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر شخصیت کارآفرینانه بر عملکرد شغلی کارکنان با میانجیگری توانمندسازی انجام شده است. این تحقیق بر مبنای هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی میباشد. جامعهی آماری کلیهی کارکنان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجانغربی به تعداد 738 نفر بوده و با محاسبهی فرمول کوکران، 155 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شدهی متناسب، انتخاب شده و در سال 1392 مورد مطالعه قرار گرفته است. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامهی استاندارد که مشمول شاخصهای ویژگی شخصیت کارآفرینی، توانمندسازی کارکنان و عملکرد شغلی بود، استفاده شد که مقدار آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 956/0، 959/0 و 969/0 میباشد. برای تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج بهدست آمده از تخمین اعداد معنیداری مدل ساختاری، ارتباط میان متغیرها را در سطح اطمینان 99 درصد تأیید میکند. همچنین نتایج بهدست آمده از تخمین ضرایب استاندارد مدل ساختاری، مقدار 93/0 را برای ضریب مسیر شخصیت کارآفرینی با عملکرد شغلی نشان میدهد و مقدار 88/0 را برای ضریب مسیر شخصیت کارآفرینی با عملکرد شغلی با میانجیگری توانمندسازی نشان میدهد.
The purpose of this research is to survey the impact of entrepreneurial personality on job performance by mediating the empowerment. In this study, containing some applicable goals, a descriptive method was used and the data gathering was processed in libraries. However the participants of the study were 738 employees of the Islamic Azad University branches of West Azerbaijan out which 155 employees were chosen by using proportional stratified random sampling for the academic year 2013. The instruments of the study were three standard questionnaires indicating an entrepreneur’s personality characteristics, employees empowerment and job performance. With the Cronbach's alpha, the coefficients were 0/956, 0/959 and 0/969 respectively. For data analysis, the structural equation modeling was used. The result of estimating the number of significant structural model confirmed the relationship between the variables to be at a confidence level of 99%. Accordingly, the results of the estimated standard structural model, illustrated 0/93 for the path coefficient of the entrepreneurship personality on the job performance, and 0/88 for the path coefficient of the entrepreneurship personality on job performance by mediating the empowerment.
https://jed.ut.ac.ir/article_36648_352d44fb286b3b11f29aa6817245e3ae.pdf
کارآفرینی
شخصیت کارآفرین
توانمندسازی روانشناختی
عملکرد شغلی کارکنان
Entrepreneurship
Entrepreneurial Personality
Psychological Empowerment
Job performance
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2013-11-22
6
3
125
143
10.22059/jed.2013.36649
36649
Research Paper
شناسایی تاثیر گرایش کارآفرینانه و عوامل سازمانی بر عملکرد کسبوکار (مورد مطالعه: شرکتهای فنی تابعهی شرکت ملی نفت ایران)
Identifying the Effect of the Entrepreneurial Orientation and the Organizational Factors on the Performance
(Case study: Technical Subsidiary Firms of the National Iranian Oil Company (NIOC))
علی داوری
ali_davari@ut.ac.ir
1
سعید شهباز مرادی
2
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
دکتری مدیریت منابع انسانی
از ابتدای دههی 80 میلادی، کارآفرینی سازمانی، بهعنوان یک عامل اثرگذار بر خروجی سازمانهای کوچک، متوسط و بزرگ در نظر گرفته میشود که میتواند رشد و نوآوری یک سازمان را بهبود بخشد. امروزه بسیاری از سازمانهای بزرگ، کارآفرینی را بهعنوان روشی برای کسب مزیت رقابتی در بلندمدت، استفاده میکنند. با توجه به اهمیت این موضوع، شناسایی تاثیر گرایش کارآفرینانه و عوامل سازمانی بر عملکرد مالی و غیرمالی در قالب یک پژوهش توصیفی- همبستگی در شرکتهای فنی نفتی دولتی مورد توجه قرار گرفت و چارچوب مفهومی با سه بُعد گرایش کارآفرینانه، عوامل سازمانی و عملکرد سازمان طراحی شده بود. پرسشنامهی پژوهش بهصورت تصادفی بین 280 نفر از مدیران ارشد، میانی و کارشناسان در شرکتهای فنی تابعهی شرکت ملی نفت ایران توزیع و در نهایت 214 پرسشنامه جمعآوری شد. بهمنظور تحلیل دادهها از میانگین، همبستگی و تحلیل مسیر و آنتروپی شانون استفاده شد. نتایج بهدست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که فرضیات پژوهش پذیرفته شدهاند. در پایان پیشنهادهایی نیز بهمنظور بهبود کارآفرینی سازمانی و پژوهشهای آینده ارایه شده است.
In the beginning of the 1980s, the organizational entrepreneurship was considered a factor which could affect the output of the small, medium and big organizations and improve the growth and innovation of an organization. Nowadays, large numbers of organizations exploit the entrepreneurship as a procedure to achieve long-term competitive advantages. Thus, it is of great importance to identify the effect of the entrepreneurial orientation and the organizational factors on the performance in a correlational research method in the Technical Subsidiary Firms of the National Iranian Oil Company and design a conceptual model with the three elements of entrepreneurial orientation, organizational factor and organization performance. The research questionnaire was randomly distributed among 280 middle and senior managers and the experts in the technical subsidiary firms of the National Iranian Oil Company of which 214 questionnaires were collected. The correlation average, path analysis and Shannon entropy method were used for data analysis. The results proved the acceptability of the research hypotheses. In conclusion, some suggestions for improving the organizational entrepreneurship and more extensive research have been presented.
https://jed.ut.ac.ir/article_36649_8394d1b35f3e1a63a1ff38f55b58bd8b.pdf
کارآفرینی سازمانی
گرایش کارآفرینانه
عوامل سازمانی
عملکرد
شرکت ملی نفت ایران
Organizational entrepreneurship
Entrepreneurial Orientation
organizational factors
Performance and National Iranian Oil Company (NIOC)
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2013-11-22
6
3
145
161
10.22059/jed.2013.36650
36650
Research Paper
ارایهی چارچوبی برای مهندسی مجدد فرایندهای کسبوکار با رویکرد کارآفرینی سازمانی در شرکت مادر تخصصی بازرگانی
A Corporate Entrepreneurial Approach to Business Process Reengineering
(Case Study: The Governmental Trading Company)
بهروز زارعی
bzarei@ent.ut.ac.ir
1
سعدی بالیده
stu89@gmail.com
2
پرویز کفچه
p.kafcheh@uok.ac.ir
3
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
دانش آموخته کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران
استادیار دانشگاه تهران
در این مقاله سعی شده است برای مهندسی مجدد چارچوبی بر مبنای مفاهیم کارآفرینی سازمانی ارایه شود. برای رسیدن به این هدف با توجه به ابعاد کارآفرینانهی مهندسی مجدد، چارچوب پیشنهادی در قالب یک فرایند کارآفرینانه، توسعه و برمبنای آن فرایندهای شرکت مادر تخصصی بازرگانی بازطراحی شد. روش تحقیق از نوع آمیخته بوده و در مراحل مختلف پژوهش برای پاسخگویی به سؤالات فرعی از روشهای کیفی یا کمّی استفاده میشود. در مرحلهی اول با استفاده از نظریهی بنیادی عوامل اثرگذار بر رویآوری شرکت به مهندسی مجدد در قالب 6 دسته عوامل ساختاری، مشتریان، مالی، فناورانه، نیروی انسانی و قوانین دستهبندی شد. در مرحلهی دوم در قالب یک تحقیق کمّی آمادگی شرکت برای مهندسی مجدد سنجش شده و نتایج نشاندهندهی سطح آمادگی مناسب شرکت در ابعاد دانش دربارهی فرایندها، رهبری عدالتطلب، تعهد مدیریت و نظامهای سازمانی است. شرکت بهلحاظ ابعاد استفاده از IT و محیطکاری مشارکتی در سطح آمادگی متوسط و از نظر بُعد مقاومت در برابر تغییر در وضعیت نامناسب بهسر میبرد. در مراحل سوم و چهارم محققان با همکاری گروه مهندسی مجدد فرصتهای بهبود و نوآوری در فرایندها را شناسایی و برای بهرهبرداری از آنها راهحلهایی را پیشنهاد کردند.
In this paper an embedded framework is proposed to employ corporate entrepreneurship concepts into a business process reengineering (BPR) technique. The former has a strong theoretical background and the latter has application potentials. Our case study is a Government Trading Company (G.T.C). We applied a mix research method to answer the research questions, where, by using the grounded theory, the factors affecting the company's willingness to apply BPR are categorized into six groups including structural, customers, financial, technological, human resource, and regulations. Then, the readiness of G.T.C to apply reengineering activities is evaluated based on a quantitative method. The result indicates an appropriate level of readiness in the knowledge about processes, leadership, management commitment and systems; an average level of readiness in IT application and collaborative working environment; and a poor level of resistance to change. Based on this model, some opportunities for improvement and, innovation are recognized, and suggestions are made to exploit these opportunities.
https://jed.ut.ac.ir/article_36650_78d7103c7466c5db7915f81459b58fc3.pdf
چارچوب مهندسی مجدد فرایندها
کارآفرینی سازمانی
شرکت مادر تخصصی بازرگانی
Business Process Reengineering Framework
Corporate entrepreneurship
Governmental Trading Company of Iran
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2013-11-22
6
3
163
182
10.22059/jed.2013.36651
36651
Research Paper
تاثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه (مورد مطالعه: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران)
The Impact of Corporate Culture on Entrepreneurial Trends
(Case Study: Agricultural and Natural Resources Campus of Tehran University)
آصف کریمی
karimi.asef@gmail.com
1
روح الله رضایی
r_rezaei@znu.ac.ir
2
محمود احمدپور داریانی
ahmadpor@ut.ac.ir
3
محسن انصاری
ansarim@ut.ac.ir
4
استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران
استادیار دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد کارآفرینی و کارشناس مسئول پژهوشی دانشگاه تهران
یکی از مهمترین شاخصهای دانشگاههای نسل سوم یا دانشگاههای کارآفرین وجود فرهنگ سازمانی کارآفرینانه است. لذا، این تحقیق با هدف بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ نحوهی جمعآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی محسوب میشود. جامعهی آماری پژوهش را 264 نفر از اعضای هیات علمی رشتههای کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران تشکیل میدهند که با کمک جدول کرجسی و مورگان، تعداد 155 نفر از آنان با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه توسط خبرگان تأیید شد. یافتههای تحقیق نشان داد که انطباقپذیری، مشارکت، سازگاری و ماموریت، شاخصهای اصلی فرهنگ سازمانی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران هستند و در بین شاخصهای سهگانهی گرایش کارآفرینانه، نوآوری قویترین شاخص است. همچنین، نتایج تحقیق نشان میدهد که فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران تاثیر مثبت و معنیداری دارد.
The main purpose of this study is to investigate the influence of corporate culture on organizational entrepreneurship in the Agricultural and Natural Resources Campus (ANRC) of Tehran University. The statistical population of this research included 264 faculty members of agricultural majors of the campus. According to Krejcie and Morgan table, a sample size of 155 was selected by using a simple random sampling technique. A questionnaire was used to collect data. The content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. A pilot study was conducted to establish the reliability of the instruments applied. Cronbach’s alpha coefficient for the main scales of the questionnaire was higher than 0.75. The collected data were analyzed by using SPSS and LISREL software. The findings revealed that adaptability, participation, compatibility and mission are the most important components of corporate culture in the ANRC. The results showed that the corporate culture has a positive and significant impact on the organizational entrepreneurship in the ANRC of Tehran University
https://jed.ut.ac.ir/article_36651_7d8067e700575426bec6807ebc975ab7.pdf
کارآفرینی سازمانی
فرهنگ سازمانی
کارآفرینی دانشگاهی
گرایش کارآفرینانه
Organizational entrepreneurship
Corporate culture
Component
agriculture
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2013-11-22
6
3
183
202
10.22059/jed.2013.36652
36652
Research Paper
تاثیر هوش هیجانی مدیران بر کارآفرینی سازمانی: نقش سبک رهبری و فرهنگ سازمانی (مورد مطالعه: شرکت گاز استان اصفهان)
The Impact of Emotional Intelligence (EI) on the Organizational Entrepreneurship: mediating the effects of Leadership Style and Corporate Culture
علی صفری
a.safari28@gmail.com
1
بهنام گلشاهی
behnam.golshahi@yhaoo.com
2
استادیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی
امروزه کارآفرینی سازمانی بهسرعت در حال تبدیل شدن به یک سلاح قدرتمند برای بسیاری از سازمانها بهمنظور ایجاد مزیت رقابتی میباشد. در همین راستا، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر هوش هیجانی مدیران بر کارآفرینی سازمانی با اثر میانجیگری سبکرهبری و فرهنگ در شرکت گاز اصفهان انجام شده است. این تحقیق از نوع، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعهی آماری شامل مدیران و کارکنان شرکت گاز به تعداد 829 نفر و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد 260 نفر محاسبه شده و نمونهگیری به روش طبقهای متناسب با حجم جامعه بوده است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی 60 سوالی محققساخته بوده که روایی آن به دو روش صوری و سازه و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ تایید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Amos 22 و به روش الگوسازی معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که هوش هیجانی مدیران بهصورت غیرمستقیم و از طریق اثر میانجیگری سبک رهبری و فرهنگ سازمانی بر کارآفرینی سازمانی شرکت تاثیر دارد. همچنین هوش هیجانی مدیران در حد متوسط و سبک رهبری آنها از نوع مبادلهای میباشد. شرکت گاز از نوع سازمانهای بالقوهی کارآفرین بوده و فرهنگ سازمانی آن دربرگیرندهی ویژگیهای خلاقیت و نوآوری و خطرپذیری کم و نتیجهمحوری بالا است.
Today, entrepreneurship is rapidly becoming a powerful weapon for many organizations to create competitive advantages. In this regard, the present study was carried out to investigate the impact of emotional intelligence on the organizational entrepreneurship mediating the effects of leadership style andcorporate culture on Isfahan Gas Company. The research is descriptive – correlative and the statistical population consists of 829 people including the company executives and employees. A sample of 260 people was calculated based on the Morgan table and stratified by population size. A questionnaire containing 60 questions was used as an instrument for data collection and the Cronbach's alpha was applied to verify their validity and reliability. Data analysis is done through structural equation modeling using software Amos 22. The results indicate that managers’ EI indirectly and through the mediation of leadership style and corporate culture affects the organizational entrepreneurship. Also, the managers’ EI is on an average level and their leadership style is interactive. The Gas Company is potentially entrepreneurial and its corporate culture contains creative and innovative features, low risk taking and highly result oriented.
https://jed.ut.ac.ir/article_36652_3858ed222b1c7226dc7cf0192d55a53a.pdf
کارآفرینی سازمانی
هوش هیجانی
سبک رهبری
فرهنگ سازمانی
Organizational entrepreneurship
Emotional intelligence
leadership style
Culture