per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2013-08-23
6
2
7
26
10.22059/jed.2013.36257
36257
Research Paper
هوش مصنوعی و فرصتهای کسب¬وکار: شناسایی کارکردهای هوش مصنوعی در ایجاد مزیت رقابتی برای کسب¬وکارهای فناور (مطالعه¬ی صنعت بازیهای رایانهای)
Artificial Intelligence and Business Opportunities: Identifying the Applications of Artificial Intelligence in Creating Competitive Advantages for Technological Firms
(Case of Game Industries)
سید علی¬اکبر احمدی
1
محمدرضا دارائی
2
آرش سلام¬زاده
a.salamzadeh@gmail.com
3
محمدرضا جعفری
4
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور تهران
دکترای مدیریت منابع انسانی، مرکز تحصیلات تکمیلی پیام نور تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، دانشگاه شیراز
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ، دانشگاه پیام نور تهران
امروزه فناوریهای نوین، که هوش مصنوعی یکی از مهمترین آنها بهشمار میآید، نقش برجستهای در موفقیت کسبوکارها دارند. از اینرو، این پژوهش به شناسایی کارکردهای این فناوریها در ایجاد مزیت رقابتی برای کسبوکارهای فناور میپردازد. به این منظور، با بررسی ادبیات، شش دسته کارکرد استخراج شده و سپس بر اساس چارچوب مفهومی بهدست آمده، نقش این کارکردها در شرکتهای فعال در صنعت بازیهای رایانهای را بررسی کردهایم. این تحقیق از نوع توصیفی- پیماشی و بر مبنای پارادایم اثباتگرایی انجام شده است. شرکتهای کارآفرین تولیدکنندهی بازیهای رایانهای مستقر در شهر تهران جامعهی آماری ما را در بر میگیرد. بر اساس نمونهگیری در دسترس در نهایت 28 شرکت بهعنوان نمونه بررسی شدند. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شده و سپس با بهرهگیری از آزمونهای میانگین و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بهدست آمده، تأثیر تحلیل رفتار مشتریان، کنترل و انجام امور پشتیبانی بر ایجاد مزیت رقابتی را تأیید کرد. همچنین تحلیل رگرسیون تأثیر هوش مصنوعی بر برنامهریزی و مدیریت تولید بر ایجاد مزیت رقابتی در این شرکتها را بهعنوان بیشترین تاثیر شناسایی کرد. همچنین، ابزار کنترل پرسنل و بعد از آن تحلیل رفتار مشتریان بهعنوان شاخصهای پر اهمیت شناسایی شدند.
New technologies are considered as important sources for entrepreneurial activities due to their vital role in creating and developing the old markets. These technologies are of paramount importance, particularly in high-tech and digital industries. Artificial intelligence (AI) is a U turn in high tech and computer industries. Since this issue has not sufficiently been explored in the existing literature, this research attempts to identify the applications of artificial intelligence in creating competitive advantages for technological firms. Therefore, the authors have found six categories of applications and then used a conceptual model to answer the research main question. The population of the study includes entrepreneurial firms in game industries in Tehran. A convenience sampling method was used and finally 28 firms were selected. The questionnaire was used to gather the data which was analyzed through one sample t-test and regression analysis. The findings show that competitive advantages are influenced by customer behavior, control, and procurement activities. Moreover, the regression analysis reveals that AI has the most influence on competitive advantages, and the second elements were, in sequence, personnel control and customer behavior analysis.
https://jed.ut.ac.ir/article_36257_22b1c1bb727bde2186a8700e335e8abd.pdf
کارآفرینی فناورانه
هوش مصنوعی
بازیهای رایانهای
فرصت کسب¬وکار
Technological Entrepreneurship
Artificial Intelligence
Computer Games
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2013-08-23
6
2
27
54
10.22059/jed.2013.36258
36258
Research Paper
شناسایی شایستگیهای کارآفرینانه¬ی مورد نیاز مدیران دانشگاهی
Investigating the Entrepreneurial Competencies Required by University Administrators
محمد عزیزی
m_azizi@ut.ac.ir
1
احسان شفیع¬زاده
shafiezadeh@ut.ac.ir
2
نجمه اکبرزاده
3
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
پیچیدگیهای حاکم بر نظام دانشگاههای کارآفرین، ضرورت پیدایش مدیرانی با تواناییها و قابلیتهایی ویژه را ایجاب میکند که دستهی مهمی از آنها، شایستگیهای کارآفرینانه هستند. این پژوهش با هدف شناسایی شایستگیهای کارآفرینانهی مورد نیاز مدیران دانشگاهی در سال 1391 انجام شده است. روش انجام این پژوهش از نظر ماهیت، رویکردی آمیخته داشته و به لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی میباشد. جامعهی آماری این پژوهش را در بخش کیفی، خبرگان آموزش عالی تشکیل میدهند که اطلاعات با استفاده از مصاحبه جمعآوری شده و در بخش کمّی را نیز تمامی مدیران دانشگاه تهران تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 92 نفر محاسبه شده است. تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش در بخش کیفی با روش تحلیل درونمایه و در بخش کمّی نیز با تحلیل عاملی تأییدی انجام شد. با جمعبندی ادبیات نظری، پنج خوشهی اصلی از شایستگیها شامل «دانش و آگاهیها»، «مهارتها و تجربهها»، «خصایص و ویژگیهای شخصی»، «نگرشها و خویشتنپنداریها»، و «ارزشها و اخلاقیات» بهعنوان ابعاد اصلی شایستگیهای کارآفرینانهی مورد نیاز مدیران دانشگاهی انتخاب شدند. ضمن تأیید اهمیت ابعاد پنجگانهی اصلی در چارچوب نهایی، اهمیت 112 شاخص نیز برای قرار گرفتن در این چارچوب تأیید شد.
The complexities of the entrepreneurial universities system will necessitate the emergence of managers endowed with special capabilities and features of which the major categories are entrepreneurial competencies. The present study conducted in 2012 aimed to investigate and categorize different dimensions of entrepreneurial competencies required by university administrators. The method of this study had a mixed approach in terms of strategy and it was an applied-developmental research method in terms of purpose. The target population of the current study in the qualitative section covered all experts in the higher education, system and in the quantitative section included all university administrators in different faculties of the University of Tehran. The sample size included 92 persons using Cochran's formula, along with questionnaires which were distributed among and collected from the target population as well. Thematic analysis was used to analyze data in the qualitative section of this study, and in the quantitative section Confirmatory Factor Analysis was employed. The theoretical literature, summarizes five main clusters of competencies which included: "Knowledge and Awareness", "Skills and Experiences", "Traits and Personal Characteristics", "Attitudes and Self-Images", and "Values and Ethics". These clusters were selected as the main dimensions of entrepreneurial competencies required by university administrators. While acknowledging the importance of the five main dimensions in the final framework, the significance of 112 parameters was also confirmed to be incorporated in this framework. In order to establish a proper context of entrepreneurial meritocracy in the higher education system of our country, it seems essential that the framework developed in this study should be used to evaluate and identify the potentials of university administrators.
https://jed.ut.ac.ir/article_36258_cf1d54df80a5e69ade414371103bfa65.pdf
چارچوبهای شایستگی
شایستگیهای کارآفرینانه
دانشگاههای کارآفرین
مدیریت آموزش عالی
Competency Frameworks
Entrepreneurial competencies
Entrepreneurial Universities
Higher Education Administration
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2013-08-23
6
2
55
74
10.22059/jed.2013.36259
36259
Research Paper
عوامل کلیدی اثرگذار بر موفقیت کسب¬وکارهای خانوادگی اولویت¬بندی با روش تحلیل شبکه¬ای
Key Factors Affecting the Success of Family Businesses in Iran and Prioritization
عبدالله ایراندوست
irandust.ap@gmail.com
1
محسن قوامی پور
ghavamipour@yahoo.com
2
روح¬اله ابراهیم نژاد
3
داوود حسین پور
4
کارشناس ارشد کارآفرینی
کارشناس ارشد کارآفرینی
دکترای مدیریت استراتژیک دانشگاه شهید بهشتی
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
هدف این مقاله بررسی عوامل کلیدی اثرگذار بر موفقیت کسب وکارهای خانوادگی، ارایهی مجموعهای نظاممند از عوامل و فعالیتهای برتر در مدیریت کسبوکارهای خانوادگی در ایران، و همچنین اولویتبندی این عوامل از دیدگاه کارشناسان و مدیران/مالکان کسبوکارهای خانوادگی است. این تحقیق از نوع تحقیقات کیفی و از نظر هدف تحقیق جزو پژوهشهای کاربردی بوده و از نظر گردآوری دادهها، تحقیق داخلی (مصاحبه با خبرگان) میباشد. که در دو مرحله، در مرحلهی اول برای شناسایی و طبقهبندی عوامل موفقیت از روش دلفی و در مرحلهی دوم برای اولویتبندی آنها از روش تحلیل شبکهای (ANP)، از نظرات کارشناسان و افراد خبره بهره گرفته شد. جامعهی مورد نظر، مدیران و کارشناسان کسبوکارهای خانوادگی در محدودهی جغرافیایی شهر تهران است که در مجموع دو مرحلهی تحقیق، 23 کارشناس و مدیر بهعنوان خبره بهصورت هدفمند و بر اساس دسترسی انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد که عواملی از قبیل ارتباطات اثرگذار، داشتن چشمانداز و برنامهی راهبردی درازمدت و حرفهایگرایی در مدیریت کسبوکار میتوانند اثر کلیدی بر روی عملکرد کسبوکارهای خانوادگی داشته باشند.
This paper reviews the key factors influencing the success of family business to provide a systematic model of the influential factors in the Iranian family business management. In addition, these factors are prioritized from the perspective of specialists and managers/owners. Therefore,the Delphi Method is used to identify and classify these factors and, Analytical Network Process (ANP) is used for prioritization. The family business management and specialists in this field are from Tehran and the research is conducted at two levels with 23 experts selected purposefully based on availability. The results indicate that communication, a long term vision, strategic planning and professional management are the major factors influencing the performance of family businesses in Iran.
https://jed.ut.ac.ir/article_36259_8f707c6bf2cd5a7810501759f1334067.pdf
کسب¬وکارهای خانوادگی
روش تحلیل شبکه¬ای
عوامل کلیدی موفقیت
family business
Analysis Network Process
Key Success Factor
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2013-08-23
6
2
75
93
10.22059/jed.2013.36260
36260
Research Paper
شناسایی ابعاد رشد بنگاههای کوچک و متوسط تولیدی پوشاک با مالکیت کارآفرینان زن
Growth Factors in Small and Medium Industrial Enterprises Producing Clothing owned by Women Entrepreneurs
کامبیر طالبی
1
طیبه عبدلی محمدآبادی
tayebeh_abdoli@yahoo.com
2
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
کارشناس ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
کسبوکارهای کوچک و متوسط از اجزای حیاتی رشد در اقتصاد جهانی محسوب میشوند، شناخت ابعاد رشد کسبوکار، در تدوین سیاستهای حمایت از توسعهی کارآفرینی تاثیرگذار است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی ابعاد رشد کسبوکارهای کوچک و متوسط تولیدی پوشاک با مالکیت کارآفرینان زن بوده و از نوآوریهای این پژوهش استخراج مدلی در زمینهی ابعاد رشد کسبوکارهای زنان میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ رویکرد تحقیق کمّی است و شیوهی جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعهی آماری پژوهش زنان مدیر کارآفرین تولیدیهای پوشاک را شامل میشود که بر اساس فرمول کوکران، 79 نفر به شیوهی تصادفی ساده بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شدهاند. ابزار اصلی جمعآوری دادهها پرسشنامه بوده و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون کای اسکوئر و آزمون فریدمن انجام شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که متغیرهای مستقل به ترتیب راهبردهای مدیریتی؛ عوامل فردی؛ محیطی و سازمانی بر متغیر وابستهی رشد کسبوکارهای تولیدی پوشاک با مدیریت زنان و کارآفرینان زن، تاثیر مثبت و معناداری دارند. در انتها، در راستای بهبود نگرش به کارآفرینی زنان پیشنهادهایی ارایه شد.
Small and Medium-sized Enterprises (SMEs) are vital components of global economy. Identifying the factors affecting the business growth can influence the policies that support entrepreneurship development. The main objective of this study is to identify the factors affecting the growth of small and medium-sized garment-producing businesses owned by women entrepreneurs. One of the innovations of this study is to extract a model about the factors affecting the growth of women’s businesses. The study is quantitatively done in terms of research approach. The data were collected by using a descriptive-survey method. The population of the study consisted of women entrepreneurs who manage garment-producing businesses. About 79 people were selected as the sample by using a simple random method based on Cochran formula. The main data-collection tool was the questionnaire, and the data analysis was conducted by using Chi-square test and Friedman test. The findings of the research indicate that the independent variables of managerial strategies and individual, environmental and organizational factors respectively, have a positive and meaningful impact on the dependent variables of the growth of garment-producing businesses owned and managed by women entrepreneurs. Finally, some recommendations are made which aim at improving the attitude towards women’s entrepreneurship.
https://jed.ut.ac.ir/article_36260_7aedebd40761d7a8d0becbe4eec2e0f3.pdf
عوامل رشد
بنگاههای کوچک و متوسط
کارآفرینان زن
صنعت پوشاک
growth factors
Small and Medium Business
Women Entrepreneurs
Garment Industry
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2013-08-23
6
2
95
114
10.22059/jed.2013.36261
36261
Research Paper
راهکارهای ساختاری توسعه کارآفرینی در ایران
Structural Solutions of Entrepreneurship Development in Iran
اسدالله کردنائیج
naiej@modares.ac.ir
1
محمدرضا زالی
kambeiz3@ent.ut.ac.ir
2
ماجد بهامین
ma_bahamin@yahoo.com
3
. دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس
هدف از این تحقیق توصیفی- پیمایشی، شناسایی و اولویتبندی راهکارهای ساختاری توسعهی کارآفرینی در ایران است. جامعهی آماری تحقیق شامل رؤسا و کارشناسان مراکز کارآفرینی دانشگاهها، سازمانهای دولتی و جشنوارهی امیرکبیر، انجمن زنان کارآفرین و اعضای هیئت علمی، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشکدهی کارآفرینی دانشگاه تهران میباشد. با نظرسنجی از 187 نفر از آنها و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، 8 عامل اصلی شناسایی شد که درمجموع 38 راهکار ساختاری دارد. پایایی پرسشنامه (آلفای کرونباخ) و روایی (مجموع مجذورات بارهای عاملی چرخش یافته) آن به ترتیب برابر 7/95 درصد و 72 درصد میباشد. نتایج نشان میدهد؛ «تدوین سند ملی توسعهی کارآفرینی» مهمترین عامل در توسعهی کارآفرینی و «ایجاد مراکز کارآفرینی و خدمات مشاورهای»، «اصلاح قوانین و مقررات اداری- بانکی»، «ایجاد دانشکدهها و آموزشگاههای کارآفرینی»، «حمایتهای مالی و مالیاتی سازمان یافته»، «ایجاد و تقویت پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد»، «کاهش الزامات و مراحل اداری- بانکی و ثبت شرکتها» و «ایجاد شبکههای حامی کارآفرینی» بهترتیب در اولویتهای دوم تا هشتم قرار دارند.
The goal of this descriptive-survey research is identifying and ranking structural solutions of entrepreneurship development in Iran. The primary data were collected from a sample of 187 entrepreneurial experts in universities and companies. According to an exploratory factor analysis, 8 major factors are identified. The reliability of the questionnaire (Cronbach's Alpha) and its validity (Rotation Sums of Squared Loading) are 95.7% and 72% respectively. The results show that "drafting of national documents of entrepreneurship development" is the most important factor and establishing "centers of entrepreneurship and consulting services in the municipality", "reforming administrative-banking laws and regulations", "establishing colleges and schools of entrepreneurship", organized "financial and taxation supports", "establishing and reinforcing science and technology parks and incubators", "reducing administrative-banking procedures and companies registration " and "establishing entrepreneurship support networks" are among the entrepreneurship development factors which stand in the priorities from second to eight.
https://jed.ut.ac.ir/article_36261_9f9a3c3030b88a49271c7941058f41f4.pdf
سند توسعه¬ی کارآفرینی
مراکز کارآفرینی
اصلاح قوانین بانکی
ایجاد دانشکده¬های کارآفرینی
حمایتهای مالی و مالیاتی
National Document of Entrepreneurship Development
Centers of Entrepreneurship and Consulting Services
Reforming Laws and Administrative-Banks Regulations
Colleges and Schools of Entrepreneurship
Financial and Taxation Supports
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2013-08-23
6
2
115
134
10.22059/jed.2013.36266
36266
Research Paper
تأثیر عوامل آموزشی و نهادی بر کارآفرینی زنان روستایی (مورد مطالعه: استان همدان)
Effect of Educational and Institutional Factors on Rural Women Entrepreneurship
(Case Study: Hamedan Province)
احمد یعقوبی فرانی
amyaghoubi@yahoo.com
1
عطیه سلیمانی
a.soleymane89@yahoo.com
2
رضا موحدی
3
فرزاد ا سکندری
4
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا همدان
دانشجوی دکتری ترویج کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان
استادیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان
استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان
امروزه نقش نیروی انسانی در توسعهیافتگی کشورها برکسی پوشیده نیست. در این راستا، زنان نیز در تغییر وضعیت روستا نقش مهمی برعهده داشته و بهعنوان منبعی ناشناخته تلقی میشوند که بهرهبرداری از آن میتواند اقتصاد روستا را شکوفا کند. لازمهی بهکارگیری تواناییها و استعدادهای زنان، شناخت دقیق و علمی فعالیتهای آنها وگسترش امکانات و شرایط مورد نیازشان است. براین اساس، این پژوهش در صدد بررسی تأثیر عوامل آموزشی و نهادی- سازمانی بر کارآفرینی زنان روستایی استان همدان میباشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع دادهها و شیوهی جمعآوری از نوع تحقیق توصیفی- همبستگی میباشد که از طریق پرسشنامه انجام شده است. جامعهی آماری تحقیق را کلیهی زنان روستایی کارآفرین در استان همدان تشکیل میدهند که 117 نفر به عنوان نمونه، بررسی شدند. میزان ضریب آلفای کرونباخ 83/0 محاسبه شده و یافتههای تحقیق نشان میدهد که رابطهی مثبت و معنیداری بین میزان بهرهمندی از فرصتهای آموزشی و میزان دسترسی زنان روستایی به عوامل نهادی- سازمانی با سطح کارآفرینی آنها وجود دارد. نتایج بهدست آمده از رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که 2 متغیر مستقل بررسی شده، 5/35 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کردهاند.
Today, the crucial role of human resources in the developmentof countries is evident. In this regard, women play an important role in changing rural situation and are considered as an unknown source to help flourish rural economy. Utilizing the abilities and potentials of women needs an accurate and scientific recognition of their activities and recognition of the facilities and conditions. Accordingly, the present study seeks to investigate the effect of educational, institutional and organizational factors on rural women entrepreneurship in Hamedan Province. This research has been carried out on the basis of descriptive and correlational method and the data have been collected through questionnaires. The statistical population of study consisted of 117 rural women entrepreneurs in Hamedan Province. The Cronbach's Alpha Coefficient is 0.83. The research findings indicate that there is a significant positive relationship between the rural women's benefit of educational opportunities, the rural women's access to institutional-organizational factors and the level of their entrepreneurship. The results of multiple regression indicate that the two independent variables explain 35.5 percent of the variations of dependent variables.
https://jed.ut.ac.ir/article_36266_c5eff1289f947b2f52bb51869054ffef.pdf
کارآفرینی
زنان کارآفرین
زنان روستایی
آموزش
عوامل نهادی- سازمانی
Entrepreneurship
Women Entrepreneurs
rural women
Education
Institutional - Organizational Factors
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2013-08-23
6
2
135
154
10.22059/jed.2013.36262
36262
Research Paper
توسعه¬ی فرهنگ کارآفرینی در مطبوعات ایران
Development of Entrepreneurial Culture in Iran's Press
حبیب بابایی
hbabaee57@yahoo.com
1
هاشم آقازاده
2
مهدی محسنیان راد
3
کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)
امروزه کارآفرینی یکی از موضوعات مهم کشورهای در حال توسعه و بهویژه ایران میباشد. در نهادینهسازی فرهنگ کارآفرینی، خانواده، نهادهای آموزشی و دولت نقش مهمی دارند اما اهمیت رسانهها بهویژه مطبوعات با توجه به نفوذ بر ارزشها، رفتار و افکار افراد دوچندان است. از اینرو هدف این تحقیق بررسی توسعهی فرهنگ کارآفرینی در مطبوعات میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات، پژوهشی آمیخته است. در این تحقیق با استفاده از نمونهگیری هدفمند 220 شماره از نشریات بررسی شد. در بخش نظری و عملی تحقیق به ترتیب از روش مطالعهی اسنادی و تحلیل محتوای عمقی و برای تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی واستنباطی و نرمافزار ام.آر.پی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد: مطبوعات توجه کافی به کارآفرینی ندارند؛ بیشترین مطالب مربوط به خدمات کارآفرینی و اشتغال بوده و مباحث مهمی نظیر فرصتهای کارآفرینی و نگرش کارآفرینانه جایگاهی در مطبوعات نداشته و فعالیتهای انجام شده پراکنده میباشد و سازمانهای فرهنگی هیچ نقشی در این زمینه ندارند و انعکاس فعالیتهای کارآفرینی بیشتر در نشریات اقتصادی است.
Nowdays, a country is in dire need of entrepreneurial knowledge and skills more than ever. Families, educational systems and governments play a pivotal role in institutionalization of entrepreneurial culture. But the significance of the media, specifically the press, which greatly influence people's thoughts, attitudes and values, is undeniable. So the main objective of this research is to survey "the development of entrepreneurial culture in the press". In this study, 220 issues of the press with high circulation with a purposive sampling have been surveyed for the period of four years For the theoretical and practical parts of the study, documentary-based and in-depth content analysis methods have been used respectively. In data analysis, we have taken advantage of both descriptive and deductive statistical methods as well as MRP software. The findings show that the press do not pay any considerable attention to entrepreneurship. Most of the published issues are related to employment and entrepreneurial services while the components of a knowledge-based entrepreneurship and entrepreneurial opportunities and entrepreneurial attitudes have not yet found their statistical position in the press The activities made in this regard are sporadic and on an ad hoc basis and cultural organizations have not any role in reflecting entrepreneurial activities in economic journals and periodicals
https://jed.ut.ac.ir/article_36262_8d85492a5299c80348ca686221d4c080.pdf
فرهنگ کارآفرینی
توسعه¬ی کارآفرینی
مطبوعات
Entrepreneurship culture
Development of Entrepreneurship
Press
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2013-08-23
6
2
155
174
10.22059/jed.2013.36263
36263
Research Paper
تبیین و ارزیابی میزان آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی برای ورود به بازارهای بینالمللی (مورد مطالعه: شرکتهای محصولات غذایی)
Studying the Degree of Readiness of Small and Medium-Sized Enterprises for Entry into International Markets (Case: Food Companies)
محمدرضا حمیدیزاده
1
مریم زرگران یزد
m.zargaranyazd@mail.sbu.ac.ir
2
حمیدیزاده
کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی
تبیین عوامل اثرگذار بر کسب آمادگی شرکتها برای ورود به بازارهای بینالمللی بسیار اهمیت دارد. بر اساس مدل مفهومی این تحقیق، عوامل تأثیرگذار محیطی به دو دستهی بیرونی (خرد و کلان) و درونی (مدیریتی و شرکتی) تقسیم میشوند. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و به لحاظ روش جمعآوری و ماهیت دادهها، توصیفی همبستگی است. در این پژوهش، مدیران و کارشناسان و سرپرستان خبرهی 33 شرکت محصولات غذایی حوزهی شهر تهران که عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهر تهران بودند و فعالیت بینالمللی داشتند، مشارکت کردند. حجم نمونه بهکار رفته در این تحقیق 135 نفر میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی آن با کسب نظرات اساتید دانشگاه تأیید شد و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ برای عوامل محیطی برابر 0.879 و برای سنجش آمادگی برابر 0.816 برآورد شد. نتایج تحقیق نشان میدهد تمامی متغیرهای مستقل (عوامل محیطی، بیرونی، خُرد محیطی، کلان محیطی، درونی، شرکتی و مدیریتی) رابطهی مثبت و معناداری با متغیر وابسته (آمادگی برای ورود به بازارهای بینالمللی) دارند. نتایج این پژوهش منجر به ایجاد مبنایی جدید برای دستهبندی عوامل تأثیرگذار بر کسب آمادگی شرکتها شد که میتواند راهنمای مدیران و کارشناسان شرکتها باشد.
In the present-day world, the concept of internationalization plays a significant role in organizational achievements. Therefore, it is crucial to identify the factors affecting the readiness of small and medium-sized enterprises to enter international markets. Based on the conceptual model, environmental factors have been divided into external (macro and micro environment) and internal factors (managerial and organizational). This research is descriptive-correlational survey in terms of data collection and analysis. The statistical samples in this study include managers, professional and expert supervisors from 33 small and medium-sized food enterprises in the City of Tehran. Participants were members of Tehran Chamber of Commerce, Industry, Mines and Agriculture engaged in international activities. The data were collected by using questionnaires which were validated by a panel of experts and the reliability was obtained through a pilot study with Cronbach's Alpha Coefficient of 0.879 and 0.816 for environmental factors and international markets' readiness respectively. The findings indicat that there are positive and significant relationships between independent variables (environmental, external, micro environmental, macro environmental, internal, organizational and managerial factors) and dependent variables (international markets’ readiness). In general, the results of this study present a new classification of factors affecting the readiness of enterprises for entry into international markets which could be used as a guideline for firms’ managers and decision- makers.
https://jed.ut.ac.ir/article_36263_95f8bf80c65ca28765e3bec7e364560c.pdf
عوامل محیطی
آمادگی بینالمللی
شرکتهای کوچک و متوسط غذایی
بازار بین¬الملل
environmental factors
International Readiness
Iranian SMEs
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2013-08-23
6
2
175
194
10.22059/jed.2013.36264
36264
Research Paper
طراحی مدل اندازه¬گیری شاخص¬های تجاری¬سازی فناوری نانو در بخش کشاورزی ایران
Designing the Measurement Model of Components of Nanotechnology Commercialization in the Iranian Agricultural Sector
لیلا صفا
safa_leila@yahoo.com
1
سید یوسف حجازی
yhejazi@ut.ac.ir
2
سیدمحمود حسینی
3
احمد رضوانفر
4
دانشجوی دکتری، دانشگاه تهران
استاد، دانشگاه تهران
استاد، دانشگاه تهران
استاد، دانشگاه تهران
تجاریسازی از کلیدیترین مراحل در فرایند توسعهی نوآوری بوده و باعث میشود تا پژوهشها و اختراعات به تولیدات دارای بازار تبدیل شوند. از سوی دیگر، عوامل و شاخصهای متعددی بر فرایند توسعهی تجاریسازی تاثیرگذار هستند که باید مطالعه و شناسایی شوند. با در نظر گرفتن اهمیت موضوع، هدف این تحقیق شناسایی شاخصهای تجاریسازی فناوری نانو در بخش کشاورزی ایران میباشد. روش تحقیق از نظر ماهیت، توصیفی- پیمایشی بوده و جامعهی آماری تحقیق شامل 275 نفر از محققان شاغل در 22 موسسه و مرکز تحقیقات ملی کشاورزی است که با توجه به جدول کرجسی- مورگان، تعداد 160 نفر از آنان با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر اعضای هیات علمی دانشگاه تهران تایید شده و بهمنظور تعیین قابلیت اعتماد ابزار تحقیق پیشآزمون انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اهمیت هر 6 عامل بررسی شده تایید شد (برازش مناسب مدل). این عوامل شامل سیاستی، تامین مالی، زیرساختی، قانونی، اطلاعرسانی و آموزشی با تبیین 89/67 درصد از واریانس کل، به ترتیب اولویتهای اول تا ششم را در شناسایی و تعیین شاخصهای تجاریسازی فناوری نانو در بخش کشاورزی کسب کردند.
Commercialization as one of the key steps in the process of innovation development transfers the findings of research and patents to market. More importantly, several factors and components influence the process of commercialization development which are necessary to be studied and identified. Considering the importance of the subject, this descriptive- survey study is aimed to investigate components of nanotechnology commercialization in the Iranian agricultural sector. The statistical population of the study contained all the researchers who were working in 22 National Agricultural Research Institutions/ Centers (N= 275). According to the Krejcie and Morgan table, a sample size of 160 was selected using a random sampling technique (n=160). A questionnaire designed by researcher was used to collect the data. The content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of faculty members at the University of Tehran. A pilot study was conducted to establish the reliability of the research instrument. The Cronbach’s alpha coefficients for the main scales of the questionnaire were at the appropriate level. The collected data were analyzed using the SPSSWin16 and LISREL8.5 software. The results showed that the importance of all six factors mentioned in the research conceptual model was verified based on the field data (good fitness of the model) and the factors including: political, financial, infrastructural, legislative, informative and educational, explaining 67.89 percent of total variances, have gained the priority from first to five in identifying and determining the components of nanotechnology commercialization in the Iranian agricultural sector.
https://jed.ut.ac.ir/article_36264_19af6dab5bbee988b2cf412bfd3e6293.pdf
شاخص¬های تجاری¬سازی
فناوری نانو
بخش کشاورزی
مدل اندازه¬گیری
Content analysis
Vocational Training Books
Creativity and Innovation
Tolerance for Ambiguity
Entrepreneurship
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2013-08-23
6
2
195
214
10.22059/jed.2013.36265
36265
Research Paper
بررسی سیاست¬های تنظیمی توسعه کارآفرینی اجتماعی با رویکرد تطبیقی
Review of Regulatory Policies for Development of Social Entrepreneurship with a Comparative Approach
زهرا آراستی
arasti@ut.ac.ir
1
هادی زارعی
2
فاطمه دیده¬ور
3
اﺳﺘﺎدﻳﺎر داﻧﺸﻜﺪه ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان
داﻧﺸﺠﻮی ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان
اﺳﺘﺎدﻳﺎر داﻧﺸﻜﺪه ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان
کارآفرینی اجتماعی، ایجاد راهحلهای نوآورانه بهمنظور رفع مشکلات اجتماعی و بسیج ایدهها، ظرفیتها، منابع و مقررات اجتماعی مورد نیاز برای تغییرات اجتماعی است. با توجه به چالشهایی که کارآفرینان اجتماعی با آن روبهرو هستند، نیازمند تدوین سیاستهای حمایتی مناسب میباشد. بررسی این نوع سیاستها درکشورهای پیشرو در توسعهی کارآفرینی اجتماعی، به تدوین سیاستهای حمایتی تنظیمی توسعهی کارآفرینی اجتماعی در ایران کمک میکند. این تحقیق با هدف شناسایی سیاستهای تنظیمی توسعهی کارآفرینی اجتماعی بر اساس روش تحقیق کیفی و با رویکرد مقایسهی تطبیقی، در 6 کشور ژاپن، آمریکا، سوئد، بریتانیا، استرالیا و تایوان انجام شده و چارچوبی کلی از ابعاد و شاخصهای سیاستهای تنظیمی توسعهی کارآفرینی اجتماعی در کشورهای منتخب ارائه شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد سیاستهای تنظیمی در کشورهای مورد مطالعه در چهار زمینهی حمایتهای مالی، برنامهریزی ملی و منطقهای، اصلاح قوانین و ساختارهای اداری و حمایتهای مشاورهای تدوین و اجرا شدهاند. سیاستگذاران و مدیران اجرایی کشور، با استفاده از نتایج این مطالعه میتوانند ضعفهای کنونی حوزهی سیاستگذاری کارآفرینی اجتماعی را شناسایی کرده و سیاستهای مناسب توسعهی کارآفرینی اجتماعی در کشور را تدوین کنند.
Social entrepreneurship will create innovative solutions to solve critical social problems and mobilize the ideas, capacities, resources and social regulations needed for social changes. Development of social entrepreneurship will undoubtedly play an important role in economic development, but because of social challenges that entrepreneurs have to cope with, it needs regulatory policies. Review of these policies in developed countries could help to formulate regulatory policies towards social entrepreneurship development in Iran. The aim of this study is to identify the regulatory policies of social entrepreneurship development with a comparative approach. For this purpose, the six countries of Japan, America, Sweden, Great Britain, Australia and Taiwan have been selected. An overall framework of dimensions and indicators of regulatory policies of social entrepreneurship development in selected countries was presented. The findings of this study indicate that regulatory policies of social entrepreneurship development in these countries have been implemented in four groups: financial support, national and regional planning, rules modification and consulting support. the Iranian social entrepreneurship policy makers could benefit from these results to identify the barriers in the way of social entrepreneurship policy-making and formulate the appropriate policies of social entrepreneurship development in Iran.
https://jed.ut.ac.ir/article_36265_d9b05341f8de7ea440b82367ad6ca377.pdf
کارآفرینی اجتماعی
سیاستگذاری تنظیمی
سیاستگذاری حمایتی
تحلیل تطبیقی
Social Entrepreneurship
Regulatory Policy
Advocacy Policy
comparative analysis