per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2020-06-20
13
1
1
20
10.22059/jed.2020.297121.653257
78211
Research Paper
شناسایی عوامل مؤثر بر عدم موفقیت تأمین مالی جمعی مبتنی بر بلاکچین با استفاده از عرضه اولیه بهامُهر
Identifying the failure factors for crowdfunding using initial coin offering
احسان چیت ساز
ehsan.chitsaz@gmail.com
1
محمد قربانی حصاری
mohammad.qorbani1993@gmail.com
2
هشام فیلی
hfaili@ut.ac.ir
3
عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران
استاد دانشکده برق و کامپیوتر پردیس دانشکه های فنی دانشگاه تهران
تأمین مالی جمعی به روش عرضه اولیه بهامُهر[1] یکی از بدیعترین روشهای تأمین مالی جمعی در جهان است که توانسته در فاصله کوتاهی چندین برابر روشهای دیگر، سرمایه جذب کند. در این روش که عرضه اولیه بهامهر نام دارد. کسبوکارها با عرضه سکههای مبتنی بر بلاکچین میتوانند به جذب سرمایه بپردازند که این روش به دلیل جدید بودن و عدم مشخص بودن بسیاری از عوامل تعیینکننده در موفقیت و یا شکست، از نرخ شکست بالای 90% برخوردار است. بنابراین در این مقاله با جمعآوری 107 کمپین تأمین مالی به روش بهامر طی 2 ماه آوریل و مه سال 2019 به صورت تمام شماری، دلایل شکست این کمپینها با استفاده از روش تحلیل مقایسهای فازی مجموعه ها[2] بررسی و ترکیبی از آنها مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان میدهد، برخلاف یافتههای پژوهشهای پیشین، عواملی شامل تعداد کم ایرادات به کدهای مرجع در گیتهاب، وجود پیشفروش، وجود سافتکپ، عدم عرضه بهامُهر درکشورهای دارای تسهیلات برای مبادلات مبتنی بر بلاکچین و پایین بودن قیمت عرضه اولیه بیشترین تأثیر را بر شکست این کمپینها داشتهاند. این پژوهش برای اولین بار به سرمایهگذاران حوزه رمزارزها پیشنهاد میکند با توجه به متغیرهای شناساییشده در این پژوهش، به حفظ و ارتقای داراییهای خود مبادرت کنند.
Initial coin offering is one of the most innovative methods for crowdfunding in the, world which it has raised funds several times in compare traditional methods in a short span of time. In this method, businesses can invest in blockchain-based coins, which have a failure rate above 90% due to new and uncertain determinants of business performance. In this article, we analyzed 108 campaigns funded through initial coin offering during summer,2019. Finding show that unlike previous research on crowdfunding, quality of reference coding in Github, pre-sale, soft copy, lack of token supply in countries with blockchain-based transactions, and low initial bid price have the most impact.
https://jed.ut.ac.ir/article_78211_36895aa9d8707b880be4f8d9c447407e.pdf
بلاکچین
بهامر
تأمین مالی جمعی
توکن
عرضه اولیه سکه
Blockchain
Token
Crowdfunding, Regulatory
Initial Coin Offering
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2020-05-21
13
1
21
40
10.22059/jed.2020.289516.653128
76638
Research Paper
شناسایی شبکه اجتماعی کارآفرینان در خروجکارآفرینانه
Identifying Entrepreneurs’ Social Network in Entrepreneurial Exit
نگار خسروی
ng.khosravi@gmail.com
1
کامبیز طالبی
kambeizt@gmail.com
2
نرگس ایمانی پور
nimanip@ut.ac.ir
3
سید مجتبی سجادی
sajjadi.mojtaba@gmail.com
4
دکتری کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
استاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
خروج کارآفرینانه بخش مهمی از فرآیند کارآفرینی است که تأثیر بسزایی بر کارآفرین، بنگاه، صنایع مختلف و اقتصاد کلان هر کشور دارد. با این حال تحقیقات کمی در این حوزه انجام شده وپژوهشگران به طور خاص به نقش شبکههای اجتماعی کارآفرینان بر خروج، کمتر توجه کردهاند. منظور از شبکه اجتماعی کارآفرینان، تمامی افرادی است که با کارآفرین در ارتباطند. این افراد میتواند شامل شرکا، عرضهکنندگان، مشتریان، سرمایهگذاران، توزیع کنندگان، انجمنهای تجاری، اعضای خانواده، دوستان و مشاورین باشد. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی نقش شبکههای اجتماعی و عوامل مرتبط با آن بر خروج کارآفرینانه است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش کیفی- روایتی است. جامعه آماری تحقیق کارآفرینان شهر تهران هستند که حداقل یک بار تجربه خروج از کسبوکار در شرایطی که بنگاه از عملکرد اقتصادی مطلوبی برخوردار بوده، داشتهاند. نمونههای پژوهش با استفاده از روش گلولهبرفی انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شده است که پس از مصاحبه با 12 نفر، اشباع نظری حاصل شد. تحلیل و کدگذاری دادهها به شناسایی هفت مؤلفه مرتبط با شبکه اجتماعی انجامید که در فرآیند خروج نقش دارند. این مؤلفهها عبارتند از: تفاوتها و تضادهای بین شرکا، عدم تعهد شرکا به کسبوکار، کمبود تجربه و مهارت شرکا، حمایت عاطفی خانواده در زمان خروج، تعارض نقش شغلی- خانوادگی شرکا، دریافت بازخورد از مشتریان و حمایت حرفهای و عاطفی دوستان در زمان خروج.
Entrepreneurial exit is an important part of the entrepreneurial process that has a remarkable impact on the entrepreneur, enterprise, various industries and macroeconomics of each country. However, little research has been done in this area; In particular, researchers have paid less attention to the role of the entrepreneurs' social networks on exit. Entrepreneur’s social network is defined as the totality of all persons connected to entrepreneur and include partners, suppliers, customers, venture capitals, distributors, business associations, family members, friends& Advisors. The purpose of this study is to identify the role of social networks and its related factors on entrepreneurial exit. This research in terms of purpose is applied and in terms of method is qualitative-narrative. The statistical population of the study consisted of entrepreneurs in Tehran who had at least one experience of leaving the business in conditions of good economic performance. Research samples were selected using the snowball technique. Semi-structured interviews were also used to collect the data. After interviewing with 12 person theoretical saturation was achieved. Data analysis and coding led to the identification of seven components related to the social network that are involved in the exit process. These seven components are: differences and conflicts between partners, partners' lack of commitment to their business, partners' lack of experience and skills, family emotional support at the time of exit, family role conflict of business partners, customer’s feedback, and professional and emotional support from friends at the time of exit.
https://jed.ut.ac.ir/article_76638_c929e28661cbc0e71269a2f5bd2d055f.pdf
خروج کارآفرینانه
شبکه اجتماعی
شبکه خانوادگی
شرکای کسبوکار
Entrepreneurial exit
Social network
family network
business partners
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2020-05-21
13
1
41
60
10.22059/jed.2020.298180.653278
76643
Research Paper
طراحی الگو مسئولیت اجتماعی در کارآفرینی با استفاده از روش فراترکیب
Designing a Pattern of Social Responsibility in Entrepreneurship using Meta-synthesis method
محمد هادی باقری
hadibaghery1984@gmail.com
1
محمد علی عبدالوند
hadibaghery1983@yahoo.com
2
سید جمال الدین طبیبی
sjtabibi@yahoo.com
3
بهناز خدایاری
behnaz_khodayari@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
استادیار گروه مدیریت بازاریابی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
استاد گروه مدیریت خدمات درمانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم و تحقیقات تهران.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
بسیاری مدیران و پژوهشگران بر این باورند که مسئولیت اجتماعی یکی از اجزای اصلی ارتباط بین شرکت و محیط می باشند و می تواند به عنوان مزیت رقابتی برای شرکت ها در آید و برای آنها بسیار با اهمیت می باشد. مسئولیت پذیری در کارآفرینی اهمیت ویژه ای دارد. دلیل آن منافع زیادی است که برای کارآفرینان وجود دارد. لذا هدف این پژوهش، شناسایی و ترکیب مقوله ها، مفاهیم و شاخص های مسئولیت اجتماعی در کارآفرینی می باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف بنیادی گردآوری و تحلیل داده ها فراترکیب می باشد. جامعه پژوهش، 331 مقاله علمی معتبر انتشار یافته بین سالهای 2005 تا 2019 است که پس از پالایش و کنترل کیفیت متون، 35 مقاله باقی ماند که برای کد گذاری وتحلیل استفاده شد. سپس کد ها ترکیب و مفاهیم به دست آمد. با استفاده از شاخص کاپای کوهن، مفاهیم سنجش پایایی شد. همچنین با آنتروپی شانون تحلیل محتوا انجام شده و مفاهیم رتبه بندی شدند. در نهایت 17 مفهوم باقی مانده در سه سطح خرد، میانه و کلان در قالب الگویی به عنوان یافته های پژوهش ارائه گشت. نتایج نشان داد کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی می تواند به توسعه پایدار منجر شود.
Many managers and researchers believe that the Social Responsibility is a key component of the relationship between the company and the environment and it can serve as a competitive advantage for frimes. So it is very important. Responsibility is particularly important in Entrepreneurship, because there are so many benefits for entrepreneurs. The purpose of this research is to identify and combine the categories, concepts and indicators of social responsibility in entrepreneurship and this is a basic research. The method of study is Meta-synthesis. To do so, 331 articles published between 2005 and 2019 in the best scientific journals are collected. Then articles were manually screened. 35 articles remained which were used for coding and analysis. Then codes were combined and the concepts obtained. The reliability of the concepts was assessed using the Gohan's kappa index. Content analysis was also performed with Shannon entropy and the concepts were ranked. Eventually 17 concepts remained witch in three levels of micro, middle and macro were presented on a pattern as research findings. The results showed that entrepreneurship and social responsibility can lead to sustainable development.
https://jed.ut.ac.ir/article_76643_820b4abd4709b08591b4ab7542b58e60.pdf
توسعه پایدار
فراترکیب
کارآفرینی
مسئولیت اجتماعی
Sustainable Development
Meta-synthesis
Entrepreneurship
Social Responsibility
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2020-05-21
13
1
61
79
10.22059/jed.2020.290947.653159
76639
Research Paper
ارائه چارچوب ارزیابی نوآوری اجتماعی در سطح کلان با استفاده از روش فراترکیب
A framework for social innovation evaluation at macro level using Meta synthesis method
تورج کریمی
tkarimi@ut.ac.ir
1
آصف ( ut) کریمی
asef.karimi@ut.ac.ir
2
علی اصغر سعدآبادی
pardisanmfg@gmail.com
3
سعید رمضانی
saeed.ramezani@ut.ac.ir
4
استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران
استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی دکترای مدیریت سیستم پردیس فارابی
نوآوریهای اجتماعی راه حلهای جدیدی هستند که به طور همزمان نیاز اجتماعی را برآورده میکنند و منجر به روابط جدید یا بهبود آن و استفاده بهتر از داراییها و منابع میشوند. استفاده از شاخصها برای جذب نوآوریهای اجتماعی و ارزیابی اثرات مورد انتظار طرحهای نوآوری اجتماعی، ابزارهای مهمی را برای ایجاد پیشرفت و بهبود فراهم میکنند. روش پژوهش از منظر هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات اسنادی-فراترکیب میباشد. با استفاده از روش فراترکیب، 1215 مقاله و پژوهش مرتبط در سالهای 2000 تا 2019 از پایگاههای علمی وب آف ساینس و اسکوپوس و جستجوگر گوگل فراخوانی شده اند که با بهکارگیری این روش، 35 مقاله نهایی مبنای استخراج یافتهها قرار گرفت. خروجی روش فراترکیب سه بعد (محیطی، اجتماعی و اقتصادی) بر اساس خط پایین سهگانه، 16 مفهوم و 56 کد در ارزیابی نوآوری اجتماعی شناسایی شد. نتایج بر اساس نظر متخصصان با شاخص کاپای 664/0 مورد تأیید قرار گرفت. نتایج این پژوهش میتواند مبنایی برای ارزش گذاری نوآوریهای اجتماعی در سطح کلان باشد.
Social innovations are considered as the new solutions which meet social needs simultaneously, which results in establishing the new or improved relationships and better use of facilities and resources. Using indicators to capture social innovation and evaluate the expected effects of social innovation plans provide important tools for development. This research is applied in terms of purpose in which Meta-Synthesis approach is used.In this study, 1215 related articles and researches conducted between 2000 and 2019 were selected from the Web of Science and Scopus scientific databases and Google search engine. Finally, 35 articles were evaluated for the purpose of the study using the meta-synthesis method and selection criteria. This research is qualitative and is conducted with the aim of exploring the dimensions and components of a framework for evaluating social innovations at macro-level. The results of the research showed 3 categories (Social, Economic, and environmental) based on TBL approach, 16 concepts and 56 codes. Experts endorsed the kappa index of 0.664. The findings of this study can be used to estimate the value of social innovations at macro-level.
https://jed.ut.ac.ir/article_76639_c4fb94b2dc242495df6c83d669b113e5.pdf
ارزیابی نوآوری اجتماعی
رویکرد خط پایین سه گانه
فراترکیب
نوآوری اجتماعی
Social innovation
social innovation evaluation
Meta-synthesis
TBL approach
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2020-05-21
13
1
81
100
10.22059/jed.2020.297934.653273
76642
Research Paper
تأثیر روشهای مربیگری بر رفتار کارآفرینانه کارآفرینان نوپا در مراکز شتابدهی
The Effects of Coaching Methods on Entrepreneurial Behavior of Nascent Entrepreneurs in Accelerator Centers
بهاره مافی
b.mafi@ut.ac.ir
1
قنبر محمدی الیاسی
elyasi@ut.ac.ir
2
مرتضی رضایی زاده
morteza.rezaeizadeh@ul.ie
3
دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهران
دانشیاردانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران،
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
تغییر رفتار، توانایی افراد در دستیابی به اهدافشان را تسهیل میکند. مداخله برای تغییر رفتار افراد عموماً از طریق آموزشهای مختلف حاصل میشود. با رشد استفاده از نظام مربیگری در مراکز شتابدهی، این سؤال مطرح میشود که آیا روشهای مورد استفاده مربیان میتواند بر روی تغییر رفتار کارآفرینان نوپا اثرگذار باشد و رفتار آنها را در جهت کارآفرینانهتر شدن تغییر دهد؟ در این مقاله، تلاش شده تا به این پرسش با استفاده از روش شبهآزمایشی جهت بررسی تغییر رفتار کارآفرینان نوپا پاسخ داده شود. به این منظور، 18 مرکز شتابدهی در استان تهران انتخاب شدکه به ترتیب 188 و 114 کارآفرین نوپا در ابتدا و انتهای دوره شتابدهی این مراکز به عنوان نمونه آماری مشارکت داشتهاند. نتایج به دست آمده از دادههای پرسشنامه بسته-پاسخ و برگرفته از ادبیات پژوهش و همچنین آزمون تی-زوجی نشانگر آن است که رفتارکارآفرینانه کارآفرینان نوپا در طی دوره شتابدهی کارآفرینانهتر میشود. بعلاوه بر اساس نتایج آزمون رگرسیون مشخص شد، این تغییر رفتار در نتیجه روشهای آموزشمحور، رابطهمحور و تجربهمحور مورد استفاده مربیان حاضر در این مراکز بوده و میزان اثرگذاری روشهای مذکور به ترتیب 278/0، 55/0 و 211/0 است. بنابراین روشهای مربیگری بر تغییر رفتار کارآفرینان نوپا اثرگذار است و در این میان، روشهای رابطهمحور مربیان میتوانند شدت اثرگذاری بیشتری را نسبت به روشهای آموزشمحور و تجربهمحور بر روی کارآفرینان نوپا داشته باشند.
People’s behavior change facilitates their goals achievement. Interventions targeting people’s behavior change are generally implemented through diverse types of education. With increasing use of coaching systems in accelerator centers, the question then arises as to whether the methods used by educators can affect the behavior of nascent entrepreneurs and change their behavior in a more entrepreneurial way. In this paper, we have attempted to answer this question using a quasi-experimental approach to investigate the behavior change of nascent entrepreneurs. For this purpose, 18 accelerator centers were selected in Tehran province, in which 188 nascent entrepreneurs were selected as statistical sample at the beginning of the acceleration period. 114 nascent entrepreneurs of all selected ones contributed also at the end of the period. Investigation of the questionnaires and Paired T-Test indicate that entrepreneurial behavior of nascent entrepreneurs during the acceleration period turn out to be more entrepreneurial. In addition, the regression test showed that this change in behavior is the result of educational, relational and experiential approaches used by the centers’ instructors and the effectiveness of the mentioned methods is 0.28, 0.55 and 0.21 respectively. Therefore, coaching methods affect behavior change of the nascent entrepreneurs. Relational methods are more effective compared to educational and experiential approaches for coaching nascent entrepreneurs.
https://jed.ut.ac.ir/article_76642_d30c97d3e5f624ab45006c329c03563d.pdf
تغییر رفتار
رفتار کارآفرینانه
کارآفرینان نوپا
مربیگری کسبوکار
مراکز شتابدهی
Accelerator Centers
Behavioral Change
Business Coaching
Entrepreneurial behavior
nascent entrepreneurs
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2020-06-20
13
1
101
118
10.22059/jed.2020.298525.653284
78212
Research Paper
رابطه نگرش به درس کار و فناوری با مولفه های نگرش کارآفرینی دانش آموزان مقطع متوسطه ناحیه یک تبریز
The Relationship between attitude to career and technology course with entrepreneurial attitude of high school students in Tabriz
مریم حسین زاده نباتی
maryamhosseinzadeh30@yahoo.com
1
فیروز محمودی
firoozmahmoodi@tabrizu.ac.ir
2
یوسف ادیب
yousef_adib@yahoo.com
3
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تبریز
دانشیارگروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تبریز
استاد گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تبریز
هدف پژوهش حاضر رابطه نگرش به درس کار و فناوری با مؤلفههای نگرش کارآفرینی دانش آموزان متوسطه ناحیه یک تبریز در سال تحصیلی 98-97 است. این از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعهی آماری، تمام 15386 نفر دانش آموز دختر و پسر دوره اول متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش تبریز در سال تحصیلی 1398-1397 بودند. حجم نمونه به روش نمونهگیری نسبتی تصادفی از هر سه پایه و با توجه به تعداد گویههای پرسشنامه، 402 نفر تعیین شد. این افراد پرسشنامه نگرش به کارآفرینی(Athayde, 2009) و پرسشنامه محقق ساخته نگرش به درس کار و فناوری را تکمیل کردند. برای تحلیل نتایج از مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) با نرم افزار Smart PLS 3.2.8 استفاده شد. نتایج نشان داد بین نگرش به درس کار و فناوری و مؤلفههای نگرش به کارآفرینی رابطه وجود دارد. نگرش به درس کار و فناوری (40/0 رهبری، 56/0 دستاورد، 30/0 کنترل شخصی، 42/0 خلاقیت، 38/0 ابتکار) را تبیین میکند. اهمیت بالای نگرش مثبت به درس کار و فناوری، در داشتن رابطه مثبت با مؤلفههای ارزشمند، رهبری، دستاورد، کنترل شخصی، خلاقیت، ابتکار بوده و بنابراین در اولویت قرارگرفتن ماهیت عملی و کاربردی و استفاده از ابزارها در این درس پیشنهاد میشود.
The purpose of this study was to investigate the relationship between attitude to work course and technology and entrepreneurship attitude of high school students in district one of Tabriz in the academic year of 1997-98. To achieve this goal, a descriptive-correlation method was used. The statistical population consisted of all 15386 male and female high school students in district one of education in Tabriz in the academic year 1398-1989. The sample was 402 persons by random proportional sampling method from each of the three pillars. They completed the Ethayde Entrepreneurship Attitude Questionnaire 2009 and a researcher-made Attitude to Work and Technology lesson questionnaire. Structural equation modeling (SEM) with Smart PLS software was used to analyze the results. The results showed the relationship between work and technology curriculum and components of attitude to entrepreneurship. Explains attitudes toward work and technology (0.40 leadership, 0.56 achievement, 0.30 personal control, 0.42 creativity, 0.38 initiative). The high importance of a positive attitude towards work and technology in having a positive relationship with valuable components is leadership, achievement, personal control, creativity, initiative, so it is recommended to prioritize this cours.
https://jed.ut.ac.ir/article_78212_12155e7039876270179cc0858bf99dca.pdf
نگرش به درس کار و فناوری
نگرش به کارآفرینی
(رهبری دیگران دستاورد کنترل شخصی خلاقیت ابتکار)
Entrepreneurship Attitude
Career and Technology course Attitude
( Leadership achievement personal control creativity initiative)
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2020-05-21
13
1
121
140
10.22059/jed.2020.296930.653250
76641
Research Paper
بررسی فرآیند توسعه استارتآپهای فینتک در ایران:
Analyzing Fintech Startups Development Process in Iran:
شیوا مرادی
moradi.shiva60@gmail.com
1
نادر نادری
naderi_ksh@yahoo.com
2
سهراب دل انگیزان
sohrabdelangizan@gmail.com
3
دانشجوی دکترای کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
استادیار گروه مدیریت کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
دانشیار گروه اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
امروزه در عصرتحولات دیجیتال، استفاده از فناوریهای مالی(فینتکها) به بخش جداییناپذیری از صنعت بانکداری تبدیل شدهاند و همکاری بانکها با استارتآپهای فینتک برای گذار به بانکداری دیجیتال، دیگر نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت تلقی میشود. براین اساس، در این مطالعه به بررسی فرآیند توسعه استارتآپهای فینتک در ایران که در مرحله آغازین از رشد و بلوغ خود هستند، پرداخته میشود و سؤال اساسی این است که استارتآپها در فرآیند شکلگیری و توسعه خود با چه چالشها و موانعی مواجه هستند؟ این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها کیفی است و برای نیل به هدف پژوهش از رویکرد نظریه داده بنیاد بهره گرفته شد. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 13 نفر از مدیران خبره بانکی در حوزه فینتکها، کارآفرینان و همبنیانگذاران استارتآپهای فینتک و بهروش نمونهگیری هدفمند انجام گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار مکسکیودا تحلیل شدند. نتایج نشان دادندکه مهمترین موانع توسعه استارتآپهای فینتک در ایران عبارت است از: چالشهای قانونگذاری، عدم وجود استراتژی شفاف در بانکها برای همکاری و شرایط کلان سیاسی و اقتصادی کشور به ویژه تحریمها بوده و راهبردهایی از جمله تدوین استانداردها و قوانین جدید متناسب با نیاز استارتآپها و بهویژه تسهیل فرآیندهای بانکداری باز و ترسیم نقشه راه تحول دیجیتال صنعت بانکداری با همکاری ذینفعان کلیدی، میتواند به توسعه استارتآپها منجر شود.
Abstract: Nowadays, in the age of digital transformation, the use of financial technologies (fintechs) has become an integral part of the banking industry and partnership with Fintech start-ups is not either a choice it is a necessary. In this study, we want to analysis the development process of Fintech startups in Iran, which are in the early stages of their life cycle. So the main question is; what are the challenges and obstacles facing Fintech start-ups in Iran? This research is applied by its purpose and qualitative by its data gathering method. To achieve this goal, systematic grounded theory approach applied. Data collected using semi-structured interviews with 13 bank experts in Fintech, Entrepreneurs, and Co-founders of Fintech start-ups, by using purposeful sampling method. Data were analyzed using MAXQDA software. The results showed that the most important barriers to the development of Fintech startups in Iran are regulatory challenges, lack of a clear bank strategy for partnership, and macroeconomic conditions of the country, especially sanctions. Therefore, providing strategies such as formulating new standards and rules especially for open banking and complete the digital transformation roadmap of the banking industry with the help of key stakeholders can lead to the development of fintech startups.
https://jed.ut.ac.ir/article_76641_7daae20f5ee3d275f6cbf355f86f1778.pdf
استارتآپ
عوامل و موانع
فرآیند توسعه
فناوری مالی(فینتک)
Enablers and barriers
development process
Financial technology (Fintech)
Start-ups
per
دانشکده کارآفرینی
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی
2008-2266
2676-4156
2020-05-21
13
1
141
160
10.22059/jed.2020.297473.653266
76640
Research Paper
تأثیر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه بر موفقیت کارآفرینانه بنگاههای دانشبنیان با تبیین نقش تعدیلگر بازارگرایی
Effect of Entrepreneurial Marketing Mix on Entrepreneurial Success in Knowledge-Based Enterprises by Role of Market Orientation as Moderator
اسماعیل مزروعی نصرابادی
drmazroui@kashanu.ac.ir
1
حمیدرضا فتاحی
hamidrezafatahi70@gmail.com
2
پیمان دولتشاه
peyman_dolatshah@yahoo.com
3
استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه کاشان
کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه کاشان
کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه کاشان
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه بر موفقیت کارآفرینانه بنگاههای دانشبنیان با توجه به نقش تعدیلگر بازارگرایی است. تحقیق حاضر ازمنظر هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، آمیخته (در فاز اول روش دلفی و در فاز دوم روش توصیفی-همبستگی) است. جامعه نمونه این پژوهش در روش دلفی، 30 نفر از خبرگان آگاه به موضوع (در قالب دو پانل 15 نفره) شامل اساتید، کارآفرینان و کارشناسان فعال با روش نمونهگیری گلوله برفی برای جامعه نمونه این پژوهش در روش دلفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامهای که محقق تنظیم کرده است و برای آزمون مدل نیز از روش توصیفی-همبستگی با جامعهی نمونهای شامل 180 کسبوکار دانشبنیان مستقر در مرکز تحقیقاتی اصفهان که با روش نمونهگیری غیر احتمالی(در دسترس) انتخاب شده بودند، استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها در این فاز نیز پرسشنامه استاندارد(برای ابعاد آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و بازارگرایی) و محقق ساخته شده (برای موفقیت کارآفرینانه) بوده است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها با نرمافزار Smart PLS2 نشان میدهد که آمیخته بازاریابی کارآفرینانه بر موفقیت کارآفرینانه شرکتهای دانشبنیان تأثیر مثبت و معناداری داشته است. علاوه بر این، بازارگرایی نقش تعدیلگر بین دو متغیر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و موفقیت کارآفرینانه در این کسبوکارها دارد.
Knowledge-Based Enterprises has a key role in developing a knowledge-based economy. The importance of maintaining these companies in competitive environments has made marketing as a vital component for them, and the success of a marketing system requires selecting the right combination of marketing mix variables, therefore this fact marks in the entrepreneurial marketing mix for knowledge-based companies. On the other hand, need for market advice and use for marketing decisions and activities, the concept of market orientation for these businesses is important. Therefore, the main objective of this research is to investigate the effect of the entrepreneurial marketing mix on the entrepreneurial success of knowledge-based firms in viewpoint of the moderating role of market orientation. This research is descriptive survey. The population of this research is Delphi method is knowledgeable experts, which 30 experts have been selected with using a judgment-snowball sampling method. To test the model, the sample population consisted of 180 knowledge-based businesses located in Isfahan Research Center, that selected by available sampling method. Questionnaire was used for data collection. Its validity was evaluated by experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha and composite reliability. The results of data analysis with Smart Pls 2 indicate that the entrepreneurial marketing mix has a positive and significant effect on the entrepreneurial success of knowledge-based companies. In addition, the results showed that market orientation has a moderating role between the two variables of entrepreneurial marketing mix and entrepreneurial success in these businesses.
https://jed.ut.ac.ir/article_76640_fe506afcb9c8c12c7faa5562f0b5bd50.pdf
بازاریابی کارآفرینانه
آمیخته بازاریابی کارآفرینانه
بازارگرایی
موفقیت کارآفرینانه
Entrepreneurial Marketing
Entrepreneurial Marketing Mix
market orientation
Entrepreneurial success