@article { author = {Sarvari, Rahim and Rezvani, Mehran}, title = {Internationalization Orientation and Export Performance: Investigating the Mediating Effects of Export Knowledge and Moderating Environmental Dynamism}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {14}, number = {3}, pages = {461-480}, year = {2021}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2021.318614.653593}, abstract = {Intense competition in the domestic market and globalization have increased the desire of companies to internationalization. Meanwhile export is one of the strategies which has been the most used for internationalization of companies. The purpose of this research is to investigating the effect of internationalization orientation and export knowledge on export performance with the role of moderating environmental dynamism. The research is applied in terms of purpose and in terms of method and data collection, it is descriptive-survey type. The statistical population of this research consists of small and medium export companies in Tabriz, where 114 managers and deputies of these companies were selected by census method. A standard questionnaire was used to collect data, which content validity of the questionnaire from the experts' point of view and its reliability were confirmed using Cronbach's alpha coefficient. The Structural equation modeling and PLS3 software has been used to investigate hypotheses. The results showed that the internationalization orientation both directly and through export knowledge has a positive effect on the export performance of companies. Environmental dynamics also moderate the relationship between internationalization orientation and export performance. The results showed that the internationalization orientation provides the necessary context for companies to enter the international markets so that they become international faster and by compensating for the lack of resources, it causes the expansion of this type of companies. The research results can be used as a guide for policy makers, companies and export managers.}, keywords = {Internationalization Orientation,Export performance,Export knowledge,Environmental Dynamism,Internationalization}, title_fa = {گرایش بین‌المللی شدن و عملکرد صادراتی: بررسی آثار میانجی دانش صادراتی و تعدیلگر پویایی محیطی}, abstract_fa = {رقابت شدید در بازار داخلی و جهانی‌شدن تمایل شرکت‌ها به بین‌المللی شدن را افزایش داده است. در این بین صادرات یکی از راهبردهایی است که بیشترین کاربرد را برای بین‌المللی شدن شرکت‌ها داشته است. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر گرایش بین‌المللی شدن و دانش صادراتی بر عملکرد صادراتی با نقش تعدیل‌گری پویایی محیطی است. پژوهش حاضرکاربردی و به ‌لحاظ جمع‌آوری داده‌ها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شرکت‌های کوچک‌و‌متوسط صادراتی در شهر تبریز هستند که از این میان تعداد 114 نفر از مدیران و معاونان این شرکت‌ها به روش سرشماری انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد که روایی محتوایی پرسشنامه از دیدگاه صاحب‌نظران و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. برای آزمون فرضیه‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار PLS3 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که گرایش بین‌المللی شدن هم به طور مستقیم و هم از طریق دانش صادراتی تاثیر مثبتی بر عملکرد صادراتی شرکت‌ها دارد. همچنین پویایی محیطی رابطه بین گرایش بین‌المللی شدن و عملکرد صادراتی را تعدیل می‌کند. نتایج نشان داد گرایش بین‌المللی شدن زمینه لازم را برای ورود شرکت‌ها به بازارهای بین‌المللی فراهم می‌کند تا آنان سریعتر بین‌المللی شوند و با جبران کمبود منابع باعث گسترش این نوع شرکت‌ها می‌شود. نتایج پژوهش می‌تواند به عنوان یک راهنما برای سیاست‌گذاران، شرکت‌ها و مدیران صادراتی مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {بین‌المللی شدن,پویایی محیطی,دانش صادراتی,عملکرد صادراتی,گرایش بین‌المللی شدن}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_84922.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_84922_1da81fe44abe6edde05258f38b9bf683.pdf} }