@article { author = {Rahimi, Amir and Ehsani, mohammad and Saffari, Marjan and Norouzi Seyed Hossini, Rasool}, title = {The Effect of Social Ties on Commercialization Perception of Sports Science Research: The Mediating Role of Students' Research Capability}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {13}, number = {4}, pages = {481-499}, year = {2021}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2020.306844.653420}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of social ties on the commercialization perception of sports science research with the mediating role of students' research capability. This is based on purpose, is applicable and it is descriptive-correlation in terms of data collection method. The statistical population consisted of all postgraduate students of sports science in Tehran universities. Based on the Cochran formula, 276 of them were selected through stratified (proportional allocation) and random sampling. Data collection tools were questionnaires of Ariani et al.'s (2012) research capability, Fernandez-Perez et al.'s social ties (2015), and Latif et al .'s (2016) commercialization perception. The content validity of these questionnaires was investigated with the help of corrective opinions of 8 professors of sports sciences and 3 professors of entrepreneurship, and their reliability was confirmed by Cronbach’s alpha and composite reliability. In the first step, the data analysis showed that the status of students' social ties was desirable, and their research capability and commercialization perception status were below average. In the second step, the results obtained from SMART PLS 3 software showed that social ties and research capability have a direct and significant relationship with the commercialization perception of students' research achievements. At the same time, research capability was identified as a mediator of the relationship between social ties and the perception of commercialization. Therefore, sports science faculties need to take an important step in commercializing sports science research while developing research capability and social ties of students.}, keywords = {"Social Ties,commercialization,students,Sport Sciences,Research Capability"}, title_fa = {اثر پیوندهای اجتماعی بر ادراک تجاری‌سازی پژوهش‌های علوم ورزشی: نقش میانجی قابلیت پژوهشی دانشجویان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی اثر پیوندهای اجتماعی بر ادراک تجاری­سازی پژوهش­های علوم ورزشی با نقش میانجی قابلیت پژوهشی دانشجویان بود. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علوم ورزشی دانشگاه­های شهر تهران بود که با استناد به فرمول کوکران، از بین آن­ها 276 نفر به شیوه نمونه­گیری تصادفی و طبقه­ای با تخصیص متناسب انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش­نامه­های قابلیت پژوهشی آریانی و همکاران (1394)، پیوندهای اجتماعی فرناندز-پرز و همکاران (2015) و ادراک تجاری­سازی دستاوردهای پژوهشی لطیف و همکاران (2016) بود. روایی محتوایی این پرسش­نامه‌ها با کمک نظرات اصلاحی 8 نفر از اساتید علوم ورزشی و 3 نفر از اساتید کارآفرینی مورد بررسی قرار گرفت و پایایی پرسش­نامه‌ها نیز از طریق تعیین ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. در گام نخست، تحلیل داده­ها نشان داد که وضعیت پیوندهای اجتماعی دانشجویان مطلوب و وضعیت قابلیت پژوهشی و ادراک تجاری­سازی آن­ها پایین­تر از حد متوسط است. در گام دوم، نتایج به­دست آمده از نرم­افزار اسمارت پی­ال­اس نسخه 3  نشان داد که پیوندهای اجتماعی و قابلیت پژوهشی، هرکدام رابطه مستقیم و معناداری با ادراک تجاری­سازی دستاوردهای پژوهشی دانشجویان دارند. ضمن آن­که قابلیت پژوهشی به عنوان عامل میانجی رابطه پیوندهای اجتماعی و ادراک تجاری­سازی شناخته شد. بنابراین، لازم است دانشکده­های علوم ورزشی ضمن توسعه قابلیت­ پژوهشی و پیوندهای اجتماعی دانشجویان، گام مهمی برای تجاری­سازی پژوهش­های علوم ورزشی بردارند.}, keywords_fa = {"پیوندهای اجتماعی,تجاری‌سازی,دانشجویان,علوم ورزشی,قابلیت پژوهشی"}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_80506.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_80506_d20552c7fb23c370da497adec9515049.pdf} }