@article { author = {Shayan, Mehran and Shaemi-barzaki, Ali and teimouri, hadi}, title = {The impact of prior knowledge on entrepreneurial success with the mediating role of entrepreneurial alertness (The case of fast food businesses in the city of Isfahan)}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {12}, number = {1}, pages = {82-100}, year = {2019}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2019.275799.652905}, abstract = {This research considers the effect of entrepreneurial knowledge on entrepreneurial success with the mediating role of entrepreneurial alertness in fast food businesses in the city of Isfahan. This research is an applied research in respect to its purpose and correlational descriptive in respect to its methodology. The population of this study comprise of 1366 fast food businesses and by simple sampling and using Morgan table 297 businesses are selected. The instrument of data collection was the standard questionnaire that the reliability and validity of the questionnaire was approved and one questionnaire has been given to per business and it has been answered by the owner of business. For testing hypothesizes, the way of Partial Least Squares and SPSS software was used. The result of testing hypothesizes shows that entrepreneurial knowledge and all its dimensions have positive effect on entrepreneurial success. The mediating role of entrepreneurial alertness also is confirmed in effecting entrepreneurial knowledge on entrepreneurial success.}, keywords = {Prior knowledge,Entrepreneurial success,Entrepreneurial alertness}, title_fa = {تأثیر دانش پیشین بر موفقیت کارآفرینانه با نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه (مورد مطالعه: کسب‌وکارهای حوزه فست‌فود در شهر اصفهان)}, abstract_fa = {این پژوهش به بررسی تأثیر دانش پیشین بر موفقیت کارآفرینانه با نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه در میان کسب‌وکارهای حوزه فست‌فود در شهر اصفهان می‌پردازد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل 1366  مالک واحدهای فروش فست‌فود در شهر اصفهان است. نمونه‌ی مورد بررسی با استفاده از جدول مورگان 297 کسب‌وکار است که به روش تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها  پرسش‌نامه‌ استاندارد بوده که پایایی و روایی آن بررسی و تأیید شده است. به هر کسب‌وکار فست‌فود یک  پرسش‌نامه داده شد که توسط مالک آن تکمیل گردید برای بررسی فرضیه‌های پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار3  Smart PLS استفاده شد. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که دانش پیشین و تمامی ابعاد آن (دانش پیشین بازار، دانش پیشین فناوری، دانش پیشین پیرامون مشکلات مشتری، دانش پیشین نحوه خدمت به بازار)، بر موفقیت کارآفرینانه با سطح اطمینان 95/0 تأثیر مثبت و معنادار دارند. هم‌چنین نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه در تأثیرگذاری دانش پیشین بر موفقیت کارآفرینانه  با ضریب تأثیر 53/0 موردتأیید قرار گرفت.}, keywords_fa = {Prior knowledge,Entrepreneurial success,Entrepreneurial alertness}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_72394.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_72394_85f9cad428fdd3620fb3741d40ed5bbe.pdf} }