@article { author = {bayat, soudeh and Zargham Boroujeni, Hamid and khastar, Hamza and taghavifard, mohammadtaghi}, title = {Indigenous Knowledge Management Process of Handicrafts Community Businesses: Case of Hand-woven of Mohammadieh Neighborhood, Naein}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {11}, number = {2}, pages = {261-280}, year = {2018}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2018.261160.652648}, abstract = {Most of the active handicrafts businesses in local communities are community-based businesses and their knowledge are the tacit, indigenous and inherent knowledge that is not officially recorded. Most knowledge management studies have focused on organizations with a formal structure and the maintenance and management of micro businesses knowledge with an informal structure such as handicraft as an intangible cultural heritage of indigenous communities have been neglected. In the present study, the knowledge process of Kilim and Cloak hand-woven businesses was studied as a case study by the qualitative research approach. The statistical population includes weavers and local authorities. The sample size was chosen based on the saturated and snowball sampling rules. The semi-structured interviews were analyzed by the thematic analysis. Findings of the research show that the indigenous knowledge process is based on socialization, interactive learning, and active participation rather than Information Technology, in order to adapt to the changing demands of the market and preserve indigenous knowledge to the sustainable development of local communities.}, keywords = {Community business,Kilim and Cloak hand-woven businesses of Mohammadieh neighborhood,Knowledge Management Process}, title_fa = {فرآیند مدیریت دانش بومی کسب‌وکارهای مردم محور صنایع‌دستی: موردکاوی عبا و گلیم‌بافی محله محمدیه نائین}, abstract_fa = {بسیاری  از کسب‌وکارهای فعال در حوزة صنایع‌دستی سنتی، مردم محور و مبتنی بر ویژگی‌ها و فرهنگ جامعه  محلی هستند و براساس دانش ضمنی، بومی و موروثی که به‌صورت رسمی ثبت‌نشده است، فعالیت می‌کنند. اغلب مطالعه‌ها حوزة مدیریت دانش، سازمان‌هایی با ساختار رسمی را مورد توجه قرار داده‌اند و حفظ و مدیریت دانش کسب‌وکارهای خُرد با ساختار غیررسمی مانند صنایع دستی که بخشی از میراث فرهنگی ناملموس جوامع بومی هستند، کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، این پژوهش فرآیند مدیریت دانش کارگاه‌های عبا و گلیم‌بافی محلة محمدیة شهر نائین را با استفاده از رویکرد کیفی به‌صورت مطالعة موردی با هدف کاربردی بررسی کرده است. جامعة آماری تحقیق شامل بافندگان محلة محمدیة نائین و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نائین هستند. تعداد نمونة تحقیق براساس قاعدة اشباع و به‌صورت گلولة برفی انتخاب‌شده است. برای تجزیه‌وتحلیل متن مصاحبه‌ها از روش تجزیه‌وتحلیل تماتیک با نرم‌افزار مکسکیودی ای استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد فرآیند مدیریت دانش بومی کسب‌وکارهای مردم‌محور به‌جای فناوری مبتنی بر اجتماعی‌سازی، یادگیری تعاملی و مشارکت فعال بوده و نیاز است دانش نوین برای تغییر دانش بومی متناسب با تقاضای در حال تغییر بازار و در راستای توسعة درون‌زا و پایدار جوامع محلی به‌کار گرفته شود.}, keywords_fa = {فرآیند مدیریت دانش,کارگاه‌های عبا و گلیم‌بافی محلة محمدیة نائین,کسب‌وکارهای مردم محور}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_68126.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_68126_d2593c2e9ba262127fd6b61750d4bec1.pdf} }