@article { author = {Vakili, Usef and shahriari, soltanali}, title = {The effect of intellectual capital on organizational ambidexterity: Explanation of moderating role of innovative culture (Electricity Industry in the country)}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {11}, number = {2}, pages = {381-400}, year = {2018}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2018.262908.652672}, abstract = {The purpose of this paper is to explore the effects of intellectual capital on Organizational Ambidexterity dimensions (exploration and exploitation) as well as the moderating effect of Mediating innovative culture in electricity industry. The research method is descriptive - correlation. the research statistical population constitute 90 manufacturing company’s managers in the electricity industry in the country select as the subjects. Data were collected via three standard questionnaires with 42 questions. to assess dimensions, Organizational Ambidexterity Scale proposed by jansen et al (2006), intellectual capital Scale was developed by Bontis (1998), and innovative culture Scale was developed by Deshpandé, Farley‌ & Webster (1993) was employed. This study applies SmartPLS3 to investigate the research model. The results showed that intellectual capital and intellectual capital demensions has positive effects on Organizational Ambidexterity. In addition to, this study finds that innovative culture is the moderating factor between intellectual capital and Organizational Ambidexterity.}, keywords = {Organizational Ambidexterity,Intellectual Capital,Innovative Culture}, title_fa = {تأثیر سرمایۀ فکری بر دوسوتوانی سازمانی: نقش تعدیل‌گر فرهنگ نوآورانه (مورد مطالعه: ‌صنعت برق در کشور)}, abstract_fa = {هدف این تحقیق تبیین نقش سرمایۀ فکری بر دوسوتوانی سازمانی با توجه به نقش تعدیل­گر فرهنگ نوآورانه است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی می‌باشد. جامعۀ آماری تحقیق 370 شرکت‌ تولیدی فعال در صنعت برق است که به شیوۀ نمونه‌گیری در دسترس،90 شرکت به­عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری داده­ها، سه پرسشنامة استاندارد شامل ۴۲ آیتم بوده است. برای سنجش متغیرها از مقیاس سرمایۀ فکری بونتیس (۱۹۹۸)، مقیاس دوسوتوانی سازمانی جانسن و همکاران (۲۰۰۶) و مقیاس فرهنگ نوآورانۀ دشپاند و همکاران (1993) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها، از مدل معادلات ساختار به روش حداقل مربعات جزئی (SmartPLS 3) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که سرمایۀ فکری تأثیر مثبت و قوی بر دوسوتوانی سازمانی دارد. به‌علاوه، سرمایۀ انسانی و سرمایۀ سازمانی و سرمایۀ ارتباطی بر دوسوتوانی سازمانی تأثیر مثبت داشتند. فرهنگ نوآورانه نیز تأثیر سرمایۀ فکری بر دوسوتوانی سازمانی را تعدیل می­ کند.}, keywords_fa = {دوسوتوانی سازمانی,سرمایه فکری,فرهنگ نوآورانه}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_68076.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_68076_5677d6861481f8c6ff010c00956e8976.pdf} }