@article { author = {Davari, Ali and Sefidbari, Leila and Baghersad, Vajihe}, title = {The factors of entrepreneurial ecosystem in Iran Based on Isenberg’s Model}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {10}, number = {1}, pages = {101-120}, year = {2017}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2017.62306}, abstract = {Ecosystems are the unions of localized cultural outlooks, social networks, investment capital, universities, and active economic policies that create environments supportive of ventures and the most recently they are considered in the field of entrepreneurship. This study was conducted to identify the factors of Entrepreneurial Ecosystem in Iran based on the Isenberg’s model. It is an applied, descriptive-exploratory research. The study e population consisted of 130 individuals, including experts of policy making and entrepreneurship development, policy makers and entrepreneurs in industry, services and knowledge-based businesses owners. For this purpose, Interview is used based on close-ended questions and the validity and reliability of the interviews were approved. The findings demonstrated that dimensions of conceptual model were appropriate according to the experts’ views. The data analysis indicated that there was a set of factors that influence entrepreneurial ecosystem efficiency and also results showed that, respectively,support, human capital, markets, culture, politics and finance influence Iran’s entrepreneurship ecosystem}, keywords = {Entrepreneurship,ecosystem,Entrepreneurial Ecosystem,entrepreneurship policy making,Isenberg’s model}, title_fa = {عوامل اکوسیستم کارآفرینی ایران بر اساس مدل آیزنبرگ}, abstract_fa = {اکوسیستم­ها مجموعه­ای از دورنماهای فرهنگی متمرکز، شبکه­های اجتماعی، حمایت مالی، دانشگاه‌ها و سیاست‌های اقتصادی فعالی هستند که محیط‌های حمایتی کسب­وکار مخاطره­آمیز را خلق می­کند و در این اواخر در حوزۀ کارآفرینی مورد توجه قرار گرفته‌اند. این پژوهش به­دنبال عوامل اکوسیستم کارآفرینی در ایران براساس مدل آیزنبرگ بوده و از منظر هدف، کاربردی و برحسب روش گردآوری داده­ها، پژوهشی از نوع توصیفی- پیمایشی است. نمونۀ آماری شامل 130 نفر از سیاست­گذاران توسعۀ کارآفرینی و کارآفرینان و صاحبان شرکت­های دانش بنیان است. ابزار گردآوری داده­ها مصاحبۀ مبتنی بر پرسشنامۀ بسته بوده است. روایی و پایایی پژوهش پس از سنجش تایید  شد. براساس یافته­های این مطالعه، از جنبۀ توصیفی ابعاد مدل مفهومی از دید خبرگان مناسب بوده‌اند. تحلیل‌های مربوط به اهداف اصلی پژوهش نیز نشان می­د‌هد مجموعه‌ای از عوامل وجود دارند که کارایی یک اکوسیستم کارآفرینی را تحت تاثیر قرار می­دهند که به­ترتیب حمایت­ها، سرمایۀ انسانی، بازارها، فرهنگ ، سیاست و تامین مالی بر اکوسیستم کارآفرینی ایران تاثیرگذار هستند. ند.}, keywords_fa = {"کارآفرینی","اکوسیستم","اکوسیستم کارآفرینانه","سیاستگذاری کارآفرینی","مدل آیزنبرگ"}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_62306.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_62306_cce98f6e99166e3548cbd9ed984a0622.pdf} }