@article { author = {kheirandish, mehdi and Tabrizi, Elham and Khamoie, Farshid}, title = {The Identification and Prioritization of Organizational factors in Knowledge Commercialization according to Q Methodology}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {10}, number = {1}, pages = {81-100}, year = {2017}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2017.62290}, abstract = {  Economic advance occurs when novel ideas are commercialized. Thus, Recognition the factors affecting the commercialization of  knowledge has become one of the concerns of the academic community. In this paper, the authors utilize Q Methodology so as to delineate the role of individuals’ mentality as well as prioritizing organizational factors affecting commercializing of  knowledge. This research is applied in terms of goal, and is cross-sectional in terms of time horizon. Moreover, it  is an exploratory mixed research by the method of data collection in which by the theoretical, 40 Q statements were identified and using exploratory factor analysis were prioritized by participants. The study population consisted of sixty employees of eight research organizations in which ten individuals (four of the top executives of five years of service and six university professors with research literature of knowledge commercialization) were chosen as sample by the Targeted judgment method. The findings show that organizational culture, organizational structure and strategy, human resources and management are the most significant factors in the success of knowledge commercialization. As far as the commercialization of knowledge is concerned, such findings can assist managers in employing practical strategies based on their employees’ mentality.}, keywords = {commercialization,Knowledge,organizational dimensions,Q methodology}, title_fa = {شناسایی و اولویتبندی عوامل سازمانی تجاری‌سازی دانش از طریق روش‌شناسی کیو}, abstract_fa = {رشد اقتصادی زمانی اتفاق می­افتد که ایده­های نو تجاری­سازی شوند. از این­رو، شناخت عوامل تجاری‌سازی دانش به یکی از دغدغه‌های جامعۀ دانشگاهی تبدیل شده است. در این پژوهش تلاش شده است با استفاده از روش‌شناسی کیو به ذهنیت افراد و اولویت‌بندی عوامل تجاری‌سازی دانش دست یابیم. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از نظر افق زمانی، مقطعی و از نظر روش گردآوری داده‌ها، نوعی پژوهش کیفی از نوع کیو می‌باشد که در آن با استفاده از مبانی نظری تعداد 40 گزارۀ ‌کیو شناسایی و به‌کمک تحلیل عاملی اکتشافی توسط مشارکت‌کنندگان اولویت‌بندی شدند. جامعۀ آماری پژوهش شامل شصت نفر از کارکنان هشت سازمان تحقیقاتی هستند که در آن تعداد ده نفر (چهار نفر از مدیران ارشد بالای پنج سال سابقۀ خدمتی و شش نفر از اساتید دانشگاهی دارای پیشینۀ مطالعاتی تجاری­سازی دانش) با روش قضاوتی هدف‌مند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته­های پژوهش نشان داد که فرهنگ سازمانی، ساختار و راهبرد سازمانی، منابع انسانی و مدیریت از مهم­ترین عوامل تجاری­سازی دانش در سازمان­ها هستند. نتایج این پژوهش می­تواند به مدیران کمک کند تا در راستای نیل به تجاری­سازی دانش براساس ذهنیت کارکنان، خط­مشی­های مناسب‌تری در پیش گیرند.}, keywords_fa = {ابعاد سازمانی,تجاری­سازی,دانش,روش­شناسی کیو}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_62290.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_62290_0c223e1d608564bbdde068cd3665f31a.pdf} }