@article { author = {حسین پناهی, شنه and محمدی الیاسی, قنبر and رضایی زاده, مرتضی and Mohammadi, Anvar}, title = {Recognizing and Modeling Facilitator Characteristics on Rreflective Learning in Habitual Entrepreneurs}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {8}, number = {4}, pages = {669-687}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2016.58806}, abstract = {Entrepreneurial learning is one of the most important focuses of entrepreneurship literature. Since entrepreneurs always have a pragmatic personality, they tend to reflectively learn from their own and others’ experiences. Reflective learning as a cognitive process roots in individuals’ personality characteristics. Therefore, it is important to know which of these personalities’ characteristics positively facilitate entrepreneurs’ reflective learning. Identifying and highlighting these personality traits can, in turn, facilitate designing an effective educational framework for developing entrepreneurs’ reflective learning ability. In order to reach this objective, the current study sought to answer to this question that “which Characteristics habitual entrepreneurs need to possess in order to learn reflectively?”. Further to this question, the current study explored the interdependencies amongst those personality traits highlighting the cause-and-effect relationships amongst them. Using semi-structured interviews and Interactive Management (IM) methods, 25 habitual Iranian entrepreneurs were engaged with this research and shared their thoughts and experienced with each other in a highly focused and structured system of collective intelligence brainstorming. The results of the current study indicate that ‘Positivity’, ‘Structured Mindset’, and ‘Job engagement’ are the most effective and influential personality traits which positively affect and facilitate reflective learning in entrepreneurs. The practical and theoretical implications of these findings are outlined in the manuscript.Keywords: entrepreneur's reflective learning, characteristics, facilitator characteristics, habitual entrepreneurs.}, keywords = {entrepreneur's reflective learning,characteristics,facilitating characteristics,habitual entrepreneurs}, title_fa = {شناسایی و مدلسازی ویژگی‌های شخصیتی تسهیل‌کنندة یادگیری تأملی در کارآفرینان کارکشته}, abstract_fa = {کارآفرینان افرادی عملگرا هستند، آن‌ها همیشه از تجربیات درس می‌گیرند و تأمل کلید یادگیری این تجربیات است. یادگیری تأملی مقوله‌ای شناختی است و شناخت انسان نیز تابعی از ویژگی‌های شخصیتی فرد است. تأمل یکی از روش‌های یادگیری مدیران و کارآفرینان است؛ بنابراین، توجه به ویژگی‌های شخصیتی تسهیل‌کنندة یادگیری تأملی درکارآفرینان کارکشته، برای آموزش یادگیری تأملی به کارآفرینان بالقوه و نوپا مفید است. براین‌اساس، پژوهش پیش ‌رو درصدد پاسخگویی به این پرسش است: کارآفرینان کارکشته کدام‌یک از ویژگی‌های شخصیتی تسهیل‌کنندة مرتبط با یادگیری تأملی را دارند؟ برای پاسخگویی به این پرسش از روش تحقیق روایتی و تکنیک مصاحبة نیمه‌ساختاریافته استفاده شد. در این چارچوب، با نه نفر از کارآفرینان کارکشته مصاحبه انجام گرفت. برای تحلیل یافته‌ها ابتدا از طریق کدگذاری، 332 مفهوم اولیه استخراج و از میان آن‌ها 26 مقوله در زمینة ویژگی‌های شخصیتی تسهیل‌کنندة مرتبط با یادگیری تأملی برگزیده شد. سپس به‌منظور تعیین اهمیت و اولویت‌بندی ویژگی‌های برگزیده، یک جلسة مدیریت تعاملی با حضور شانزده نفر از افراد خبره و کارآفرینان کارکشته برگزار شد. درنهایت، نتایج پژوهش نشان داد «مثبت‌اندیشی» «نظم‌یافتگی» و «کاردوستی» از برجسته‌ترین و بااهمیت‌ترین مقوله‌های تقویت‌کنندة یادگیری تأملی در کارآفرینان محسوب می‌شوند}, keywords_fa = {کارآفرینان کارکشته,ویژگی‌های شخصیتی,ویژگی‌های شخصیتی تسهیل‌کننده,یادگیری تأملی کارآفرینان}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_58806.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_58806_1da8bc6c2afa816f08a2a51fd04d5952.pdf} }