@article { author = {Gholami, Hesamedin and Alambeigi, Amir and Safa, Leila and Darini, Rouholah}, title = {The Effect of Entrepreneurial Competencies on Entrepreneurial Alertness (Case study: Agricultural Consulting Services Enterprises, Kerman province)}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {8}, number = {3}, pages = {551-570}, year = {2015}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2015.57650}, abstract = {This research was aimed to examine the effect of entrepreneurial competencies on entrepreneurial alertness related to entrepreneurial opportunity. The research was type of applied and descriptive- survey research in terms of goal and data collection method, respectively. The statistical population of this study was consisted of 346 members of agricultural Consulting, technical and engineering services enterprises in southern townships of Kerman province, from which 132 members were surveyed based on Cochran formula and through stratified proportional random sampling. Data collected by the standard questionnaires. The validity of the questionnaire was examined through face validity and discriminant and convergence validity through average variance extraction. The reliability of the study instrument was examined through composite reliability which was at an appropriate level for different parts of questionnaire. (0.82- 0.90). Hypotheses of the study were approved by results and entrepreneurial competencies had significantly positive effect on three dimensions of entrepreneurial alertness i.e. scanning and search, association and connection and evaluation and judgment. Results also revealed that entrepreneurial competencies had the highest effect on evaluation and judgment dimension.             }, keywords = {Entrepreneurial competencies,Entrepreneurial opportunities,Entrepreneurial alertness,Agricultural consulting services enterprises}, title_fa = {تأثیر شایستگی‌های کارآفرینانه در شکل‌گیری هوشیاری کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکت‌های خدمات مشاورة کشاورزی استان کرمان)}, abstract_fa = {هدف این تحقیق، بررسی تأثیر شایستگی‌های کارآفرینانه بر شکل‌گیری ویژگی هوشیاری کارآفرینانة مرتبط با فرصت‌های کارآفرینی بود. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ شیوة گردآوری داده‌ها، از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری این تحقیق را 346 نفر از اعضای شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای، فنی و مهندسی کشاورزی در شهرستان‌های جنوب استان کرمان تشکیل می‌دهند که با توجه به فرمول کوکران، 132 نفر از آن‌ها از طریق روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده شد. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری، تشخیصی و همگرا به روش تعیین شاخص میانگین واریانس استخراج‌شده استفاده شد. به‌منظور تعیین پایایی ابزار تحقیق نیز از روش پایایی ترکیبی استفاده شد که مقادیر آن برای بخش‌های اصلی پرسشنامه در سطح مناسب (در دامنة بین 82/0 تا 90/0) قرار داشت. براساس نتایج تحقیق فرضیه‌های پژوهش تأیید شد و مشخص شد شایستگی کارآفرینانه تأثیر مثبت و معنی‌داری بر سه شاخص هوشیاری کارآفرینانه شامل پویش و جست‌وجو، برقراری روابط و پیوندها و ارزشیابی و قضاوت دارد. همچنین، نتایج نشان داد در بین شاخص‌های هوشیاری کارآفرینانه، شاخص ارزشیابی و قضاوت در مقایسه با دو شاخص دیگر بیشترین تأثیرپذیری را از شایستگی‌های کارآفرینانه دارد.    }, keywords_fa = {شایستگی‌های کارآفرینانه,شرکت خدمات مشاورة کشاورزی,فرصت‌های کارآفرینی,هوشیاری کارآفرینانه}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_57650.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_57650_5f1d4220370e1a5d68bcc51610cd4813.pdf} }