@article { author = {حسنقلی پور, طهمورث and Bahmani, Mahmood and Iravani, Mohammad Javad and Aghazadeh, Hashem and Anoosheh, Morteza}, title = {Designing Market Development Model for Small and Medium Industries in Food and Drink Industry}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {8}, number = {1}, pages = {21-40}, year = {2015}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2015.55468}, abstract = {Given the significant role of small and medium industries in the countries’ economic development, this research is to design a model of market development for small and medium industries in the food and drink industries. "Grounded Theory" is applied for designing the model. For that reason, required data were collected through theoretical semi conducted sampling by interviewing 14 Governmental bodies of small and medium industries and studying organizational documents. Based upon the results, supporting the market development of said industries covers a wide range of activities through four stages: Capacity Building, Main Activities, Complementary Activities and Monitoring Activities on which cultural, political, institutional and governmental affairs in line with value chain, the structure and approach that the industry applies play a part. Reducing marketing costs, increasing the competitiveness of SMEs and consequently their share in GDP and added value are among the most significant outcomes of the project. Getting involved in the project, industry owners will be able to use the outcome in their business development procedure.}, keywords = {Small and Medium Industries,Small and medium industries market development,food and drink industries,Iran}, title_fa = {طراحی مدل توسعة بازار صنایع کوچک و متوسط (مورد مطالعه: صنایع غذایی و آشامیدنی)}, abstract_fa = {با توجه به نقش مهم صنایع کوچک و متوسط در توسعة اقتصادی کشورها، هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل فرایند توسعة بازار صنایع کوچک و متوسط کشور در بخش صنایع غذایی و آشامیدنی است. برای طراحی مدل مذکور از روش‌شناسی «نظریة برخاسته از داده‌ها» استفاده شد. به­این‌منظور، با استفاده از روش نمونه‌گیری نظری و انجام چهارده مصاحبة نیمه‌ساختاریافته با متولیان توسعة صنایع کوچک و متوسط در کشور و مطالعة اسناد سازمانی، منابع اطلاعاتی مورد نیاز جمع‌آوری شد. سپس با کدگذاری باز، محوری و گزینشی، مدل توسعة بازار تدوین شد. بنابر نتایج تحقیق، حمایت از توسعة بازار این صنایع، طیف وسیعی از اقدامات را شامل می‌شود که در مراحل چهارگانة ظرفیت‌سازی، اقدامات اصلی،‌ اقدامات مکمل و اقدامات نظارتی انجام می‌گیرد. بستر فرهنگی- اجتماعی، سیاسی- قانونی، نهادی و دولت و همچنین زنجیرة ارزش،‌ ساختار و جهت‌گیری صنعت نیز بر مراحل چهارگانة بالا تأثیرگذارند. مهم‌ترین منافع توسعة بازار صنایع کوچک و متوسط، کاهش هزینه‌های بازاریابی، ارتقای توان رقابتی واحدهای صنعتی در سطح خرد و افزایش سهم آن‌ها در تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده در سطح کلان است. همچنین، بنابر نتایج پژوهش، مدیران یا مالکان واحدهای صنعتی با مشارکت در این طرح می‌توانند از آن به‌عنوان ابزار توسعة بازار و کسب‌وکار استفاده کنند.}, keywords_fa = {ایران,توسعة بازار صنایع کوچک و متوسط,صنایع غذایی و آشامیدنی,صنایع کوچک و متوسط}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_55468.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_55468_6e5e388d0da0b646ed44f6825d3041c7.pdf} }