@article { author = {Behzadi, Nazanin and Razavi, Seyed Mostafa and Hosseini, Seyed Rasul}, title = {Designing A Conceptual Model for an Entrepreneurial University; Using Corporate Entrepreneurship Approach}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {7}, number = {4}, pages = {697-713}, year = {2014}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2014.53625}, abstract = {Entrepreneurial university, as the third-generation of universities, undertakes the mission of economic and social development in countries. Since entrepreneurial university is considered as a change factor in societies, the investigation of its mission and creation has gained increasing attention in recent studies. This study identifies the principles of entrepreneurial university through reviewing the literature; furthermore, the output of corporate entrepreneurial activities has been recognized in the universities. The research used narative qualitative method via deep semi-structured interviews. The 15 individuals for the interview were selected out of those authors from university experts who had 10 years of executive experience in the field of entrepreneurship. The final framework of the research was made through content analysis of the interviews. Findings demonstrate that an entrepreneurial university model from the viewpoint of corporate entrepreneurship includes the following elements: learners’ quality, release of scientific findings, absorbing financial resources, research contracts, patents, creating spin-offs, establishing technology parks, entrepreneurial organizational culture, flexible organizational structure, entrepreneurial approach of university professors, macro managing, course contents, and students’ characteristics.}, keywords = {Entrepreneurial University,Corporate entrepreneurship,Renovation,Innovation,Entrance to New Businesses}, title_fa = {طراحی الگوی مفهومی دانشگاه کارآفرین با رویکرد کارآفرینی سازمانی}, abstract_fa = {دانشگاه کارآفرین، به‌عنوان نسل سوم دانشگاه‌ها، مأموریت توسعة اقتصادی و اجتماعی را بر عهده دارد. از این‌رو، شناخت این مأموریت و نحوة تحقق آن در دانشگاه‌های سنتی، اهمیت ویژه‌ای دارد. براساس چارچوب نظری، دانشگاه کارآفرین هویتی مستقل و ویژگی‌های مشخص دارد و از آنجا که سازمان است، ویژگی‌های سازمانی را نیز دارد؛ بنابراین سوق‌دادن ویژگی‌های سازمانی سنتی دانشگاه به‌سوی کارآفرینی سازمانی، می‌تواند دانشگاه سنتی را به دانشگاه کارآفرین بدل کند. در مطالعۀ حاضر، ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای، ویژگی‌های دانشگاه کارآفرین شناسایی شد و همچنین نتایج فعالیت‌های کارآفرینی سازمانی در دانشگاه‌ها مشخص شد. پس از آن، با استفاده از روش تحقیق کیفی از نوع روایتی و از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافتة عمیق با پانزده نفر از خبرگان دانشگاهی- که حداقل ده سال در زمینة کارآفرینی سابقة اجرایی داشته و در این زمینه، تألیف علمی در قالب کتاب و مقاله دارند- الگوی نهایی از طریق تحلیل محتوای مصاحبه‌ها تدوین شد. نتایج نشان می دهد الگوی دانشگاه کارآفرین از منظر کارآفرینی سازمانی، شامل مؤلفه‌های کیفیت دانش‌آموختگان، انتشار یافته‌های علمی، جذب منابع مالی، قراردادهای پژوهشی، ثبت اختراع، ایجاد کسب‌وکارهای زایشی، ایجاد پارک علم‌وفناوری، فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، ساختار سازمانی منعطف، رویکرد کارآفرینانة استادان، مدیریت کلان، محتوای دروس و ویژگی‌های دانشجویان می‌شود.}, keywords_fa = {Entrepreneurial University,Corporate entrepreneurship,Renovation,Innovation,Entrance to New Businesses}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_53625.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_53625_0ef6be2db9d5580a90b7fc1a0d7f3fee.pdf} }