@article { author = {محمدی الیاسی, قنبر and فراستخواه, مقصود and فرخ, شیما}, title = {مهارت‌های استادان و مربیان کارآفرینی برای پرورش کارآفرینان نوپا در دانشگاه‌ها}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {5}, number = {1}, pages = {185-201}, year = {2012}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2012.24661}, abstract = {ایده‌پردازی، فرصت‌جویی و عمل‌گرایی به‌صورت توأمان، دیدگاه کارآفرینانه را به‌وجود می‌آورند که ماهیتا مقوله‌ای نامشخص و غیرساختارمند است. بنابراین یادگیری و یاددهی این دیدگاه توسط مربیان و استادان حرفه‌ای به نسل جوان و با هدف ایجاد کسب‌وکارهای نوپا، موضوعی اساسی و چالشی محسوب می‌شود. با توجه به دغدغه‌ی بیان شده، این مساله‌ی پژوهشی مطرح می‌شود که مهارت‌های یک استاد شایسته‌ی کارآفرینی معطوف به پرورش دانش‌آموخته‌ی کارآفرین یا کارآفرینان نوپا، کدامند؟ برای پاسخ به این سوال، از روش تحقیق کیفی و ابزار مصاحبه برای گردآوری اطلاعات از جامعه‌ی اساتید و دانشجویان رشته‌ی کارآفرینی در ایران استفاده شده است. بدین ترتیب که مصاحبه با24نفر، شامل اساتید و دانشجویان رشته‌ی کارآفرینی انجام شد و یافته‌ی تحقیق، به‌عبارتی چارچوب ابتدایی مهارت‌ها بعد از اعمال نظر گروه کانونی (7نفر)- با رویکرد روش کیفی- برخوردار از پنج مقوله‌ی اساسی به شرح زیر ارائه شده است: مقوله‌ی یادگیری استاد- مربی، مقوله‌ی یاددهی استاد-مربی، مقوله‌ی برقراری ارتباط اثربخش، مقوله‌ی ایجاد و اداره‌ی کسب‌وکار نوپا، مقوله‌ی تحلیل محیط کسب‌وکار نوپا، شناسایی و ارائه‌ی مجموعه‌ای منسجم و متمایز از مهارت‌های مربیان- استادان کارآفرینی برای پرورش دانشجویان علاقه‌مند به ایجاد کسب‌وکار، وجه تمایز این پژوهش محسوب می‌شود.}, keywords = {}, title_fa = {مهارت‌های استادان و مربیان کارآفرینی برای پرورش کارآفرینان نوپا در دانشگاه‌ها}, abstract_fa = {ایده‌پردازی، فرصت‌جویی و عمل‌گرایی به‌صورت توأمان، دیدگاه کارآفرینانه را به‌وجود می‌آورند که ماهیتا مقوله‌ای نامشخص و غیرساختارمند است. بنابراین یادگیری و یاددهی این دیدگاه توسط مربیان و استادان حرفه‌ای به نسل جوان و با هدف ایجاد کسب‌وکارهای نوپا، موضوعی اساسی و چالشی محسوب می‌شود. با توجه به دغدغه‌ی بیان شده، این مساله‌ی پژوهشی مطرح می‌شود که مهارت‌های یک استاد شایسته‌ی کارآفرینی معطوف به پرورش دانش‌آموخته‌ی کارآفرین یا کارآفرینان نوپا، کدامند؟ برای پاسخ به این سوال، از روش تحقیق کیفی و ابزار مصاحبه برای گردآوری اطلاعات از جامعه‌ی اساتید و دانشجویان رشته‌ی کارآفرینی در ایران استفاده شده است. بدین ترتیب که مصاحبه با24نفر، شامل اساتید و دانشجویان رشته‌ی کارآفرینی انجام شد و یافته‌ی تحقیق، به‌عبارتی چارچوب ابتدایی مهارت‌ها بعد از اعمال نظر گروه کانونی (7نفر)- با رویکرد روش کیفی- برخوردار از پنج مقوله‌ی اساسی به شرح زیر ارائه شده است: مقوله‌ی یادگیری استاد- مربی، مقوله‌ی یاددهی استاد-مربی، مقوله‌ی برقراری ارتباط اثربخش، مقوله‌ی ایجاد و اداره‌ی کسب‌وکار نوپا، مقوله‌ی تحلیل محیط کسب‌وکار نوپا، شناسایی و ارائه‌ی مجموعه‌ای منسجم و متمایز از مهارت‌های مربیان- استادان کارآفرینی برای پرورش دانشجویان علاقه‌مند به ایجاد کسب‌وکار، وجه تمایز این پژوهش محسوب می‌شود.}, keywords_fa = {دانش آموخته ی کارآفرین,کسب وکار نوپا,مهارت های استاد-مربی کارآفرینی}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_24661.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_24661_e85bcd1f7b9bd727bfde1817c3defad6.pdf} }