@article { author = {Eghbal Majd, Mehdi and Safari, Ali and Shaemi Barzoki, Ali}, title = {The Effect of Strategic Entrepreneurship on Organizational Performance: Role of Dynamic Capabilities of the Organization and Turbulent Business Environment}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {1-19}, year = {2018}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2018.251707.652480}, abstract = {This research investigates the effect of strategic entrepreneurship on organizational performance considering the dynamic capabilities of the organization and the turbulent business environment in the knowledge-based companies of Isfahan province. The present research is applicable in terms of purpose and is correlative-survey from the nature view. The statistical population of the research is knowledge based companies in Isfahan province. Sample size, considering the availability and reliable information, 230 of them were considered as a statistical population and 143 reliable questionnaires were extracted and used for the research data. Random accessible sampling method was used for sampling. In the studies of data collection on hypotheses and research model has been used by distributing questionnaires and field method. The data gathering tool is a researcher-made questionnaire. The validity and reliability of the questionnaire has been confirmed. Structural equations are used to investigate relationships. The software used is SPSS and Smart PLS. According to examining the hypothesis, the impact of environmental turbulent and dynamic business capabilities on strategic entrepreneurship and the effect of these variables on business performance were confirmed. The mediation roles of strategic entrepreneurship in the effect of environmental turbulent and dynamic business capabilities on business performance were confirmed.}, keywords = {Strategic Entrepreneurship,Environment Turbulence,Dynamic Business Capabilities,Business Performance,Isfahan}, title_fa = {تأثیر کارآفرینی راهبردی بر عملکرد کسب‌وکار: نقش قابلیت‌های پویای سازمان و آشفتگی محیط کسب‌وکار در شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان}, abstract_fa = {این پژوهش به بررسی تأثیر کارآفرینی راهبردی بر عملکرد کسب‌وکار با توجه به قابلیت­های پویای سازمان و آشفتگی محیط کسب‌وکار در شرکت­های دانش‌بنیان استان اصفهان می­پردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و براساس ماهیت و روش توصیفی- همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شرکت­های دانش بنیان استان اصفهان 230 شرکت بوده­اند. نمونۀ مورد بررسی با استفاده از جدول مورگان 143 شرکت دانش‌بنیان می‌باشد که به روش تصادفی دردسترس انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری داده­ها پرسش‌نامۀ محقق ساخته بوده که پایایی و روایی آن بررسی و تأیید شده و به هر شرکت یک پرسشنامه داده شده و توسط مدیر عامل آن تکمیل گردیده است. برای بررسی فرضیه­های پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس‌3 (Smart PLS 3) استفاده شد. نتایج به‌دست آمده از بررسی فرضیه­ها نشان می­دهد که آشفتگی محیطی و قابلیت­های پویای کسب‌وکار بر کارآفرینی راهبردی و هر سه متغیر بر عملکرد کسب‌وکار تأثیر­گذار است. همچنین، نقش میانجی­گری کارآفرینی راهبردی در تأثیرگذاری آشفتگی محیطی و قابلیت پویا بر عملکرد کسب‌وکار مورد تأیید قرار گرفت.}, keywords_fa = {کارآفرینی راهبردی,آشفتگی محیطی,قابلیت‌های پویا,عملکرد کسب‌وکار,اصفهان}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_67263.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_67263_e1732387239c964bc24457c8b0cdb98b.pdf} } @article { author = {Entezari, Yaghoub}, title = {Innovative Entrepreneurship Ecosystem: General Patterns and its lessons for Iran}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {21-40}, year = {2018}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2018.255394.652556}, abstract = {An innovative entrepreneurship ecosystem has a key role in economic development and the emergence of innovation-based economies in the advanced world. However, unfortunately, this ecosystem has not been formed in Iran. Its formation and development in Iran requires its recognition. Therefore, the aim of this paper is to analyze the relationships between the components of this ecosystem and suggest solutions for its development in Iran. For this purpose, cross-sectional data of 140 countries in 2017, Structural Equation Modeling Technique and SmartPls software have been used. The research results show that open and free economy is a key component of the national innovation ecosystems, and other conditions and factors (such as competitive markets, dynamic and transparent legal environment, dynamic business environment, innovation links, information technology, higher education, knowledge capital, financial capital, production and absorption of knowledge) are developed on the basis of it. Therefore, it is suggested to the Iranian government to open and liberate the economy.}, keywords = {Innovation Ecosystem,Entrepreneurship ecosystem,Innovative Entrepreneurship Ecosystem,Knowledge-Based Entrepreneurship}, title_fa = {زیست‌بوم کارآفرینی نوآورانه: الگوی عمومی و پیام‌هایی برای ایران}, abstract_fa = {زیست‌بوم کارآفرینی نوآورانه نقش کلیدی در توسعۀ اقتصادی و ظهور اقتصادهای مبتنی بر نوآوری داشته است. متأسفانه، این  زیست‌بوم در ایران شکل نگرفته‌است. قدم اول برای شکل‌گیری آن در ایران، شناخت نظری و تجربی آن است. از این‌رو، هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی برای زیست‌بوم کارآفرینی نوآورانه و استخراج پیام‌هایی برای سیاست‌گذاران ذی‌ربط در ایران است. این پژوهش با رویکرد توصیفی (از نوع همبستگی) انجام شده و از حیث هدف کاربردی و از حیث روش کمّی است. داده‌های مورد نیاز برای اندازه‌گیری سازه‌های زیست‌بوم یاد‌شده، به‌صورت مقطعی از گزارش‌های 2017 «نمایۀ جهانی نوآوری»، «نمایۀ جهانی کارآفرینی» و «نمایۀ آزادی اقتصادی» برای 137کشور جهان استخراج شده‌است. برای اندازه‌گیری سازه‌ها و رابطۀ بین آن‌ها از روش مدل‌سازی معادله‌های ساختاری و نرم‌افزار «اسمارت پی ال اس» استفاده شده‌است. نتایج پژوهش نشان می‌دهدکه اقتصاد آزاد و محیط سیاسی کارا و اثربخش مؤلفه‌های کلیدی زیست‌بوم کارآفرینی نوآورانه هستند و دیگر مؤلفه‌ها براساس آن‌ها شکل می‌گیرند، توسعه می‌یابند و اثرگذار می‌شوند. بنابراین، مقاله این پیام را به سیاست‌گذاران ایران می‌دهد که اگر خواهان توسعۀ کارآفرینی نوآورانه در اقتصاد ایران هستند، هم‌زمان باید برای «بهبود کارایی و اثربخشی حکومت و دولت» و«باز و آزاد‌سازی نظام اقتصادی» تلاش کنند}, keywords_fa = {زیست‌بوم نوآوری,زیست‌بوم کارآفرینی,زیست‌بوم کارآفرینی نوآورانه}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_67280.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_67280_eedbf523e3bad4b7d48404c4a30cfbc8.pdf} } @article { author = {Bahreini Zarj, Mohammad Ali and mobini dehkordi, ali and Meigounpoory, Mohammad Reza}, title = {The new nanotechnology firms’ roles during collaborative new product development with incumbents}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {41-60}, year = {2018}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2018.252065.652489}, abstract = {New firms face with diverse challenges such as lack of resources. Business relationships are a special approach to reach other organizations’ resources and capabilities. Yet very little research has explained how new nanotechnology firms’ roles change during joint new product development process. This paper is applied and qualitative research based on longitudinal multi-case study of five collaborations between the new nanotechnology firms and incumbents from 1388 to 1395. The contribution of this research is available in two parts. First, the roles of the new nanotechnology firms change during collaboration from a “technology recommend-er” at the start to “technology developer” and then “incumbent’s value chain supplier” in mass production. Second, the result shows the evaluation of new nanotechnology firms’ role. This study provides a worthy illustration of these collaborations for researchers, businesses, and policy makers.}, keywords = {Business relationship,New firm,Incumbent,New product development,Nanotechnology}, title_fa = {نقش‌های بنگاه جدید فناوری نانو در توسعۀ محصول جدید مشترک با شرکت صنعتی}, abstract_fa = {بنگاه‌های جدید به‌طور معمول فاقد منابع و قابلیت‌های موردنیاز بوده و به‌دنبال ایجاد همکاری به‌منظور دسترسی به منابع بیرون از بنگاه هستند. علیرغم اهمیت همکاری بنگاه‌های جدید با شرکت‌های صنعتی، تکامل نقش بنگاه جدید در همکاری با شرکت صنعتی در طی فرایند توسعۀ محصول جدید، کمتر موردتوجه محققان بوده است. این تحقیق بر مبنای هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، کیفی است و با روش مورد کاوی چندگانه طولانی‌مدت، به بررسی پنج همکاری بنگاه جدید فناور نانو و شرکت صنعتی از سال 1389 تا 1395 پرداخته است. روش گردآوری داده، مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته و بررسی مکاتبات، توافق‌نامه‌ها، قراردادها و صورت‌جلسات بوده و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، پس از اشباع نظری، از روش کدگذاری استفاده شد. یافته­های تحقیق نشان می‌دهد نقش بنگاه جدید در ابتدای همکاری، توصیه‌کنندۀ فناوری و برانگیزانندۀ شرکت صنعتی بوده و بعداز آن به‌ترتیب مجری پژوهش‌های موردنیاز شرکت صنعتی، ارائه‌دهندۀ دانش فنی، تأمین‌کنندۀ مواد و تجهیزات پیشرفته موردنیاز شرکت صنعتی و سرانجام مشاورۀ وی در حوزه­های فناوری است. این مطالعه تصویر مناسبی از همکاری بنگاه جدید فناوری نانو با شرکت‌های صنعتی برای محققان و مدیران بنگاه­ها و شرکت­ها و همچنین سیاست‌گذاران ارائه می‌کند.}, keywords_fa = {بنگاه جدید,شرکت صنعتی,همکاری,فناوری نانو,توسعۀ محصول جدید}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_67264.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_67264_39f50fbd8299e9a593940857c33ad20b.pdf} } @article { author = {Diyanati, Mojgan and Karimi, Asef and Akbari, Morteza}, title = {The impact of entrepreneurial self-efficacy on the recognition of Opportunities with respect to the passion of entrepreneurship}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {61-80}, year = {2018}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2018.238421.652274}, abstract = {In recent years, opportunities as a concept that can differentiate the field of entrepreneurship from other fields of management and give it legitimacy have been the focus of attention. This research aims at studying the effect of entrepreneurial self-efficacy on recognizing opportunities among knowledge based enterprises located in Tehran's Science and Technology Parks considering the role of entrepreneurial passion. This research is an applied one by its purpose and a correlative-descriptive by its data gathering method. It is done by using structural equations model. Research population consists of 600 knowledge based enterprises located Science and Technology Parks. Among which 234 people have been selected on Morgan's table and Available Sampling was used. Questionnaires were distributed for data gathering and results are analyzed by Amoss22. Results show that entrepreneurial self-efficacy has positive and significant effect on entrepreneurial passion by degree of 0.411. Entrepreneurial self-efficacy has positive and significant effect on Entrepreneurial opportunity recognition by degree of 0.491 and entrepreneurial passion has positive and significant effect Entrepreneurial opportunity recognition on by degree of 0.230. Also, the results from studying the intermediate role of entrepreneurial passion in Bootstrap method showed that, this variable has moderating role in the relationship between entrepreneurial self-efficacy and entrepreneurial passion. Also the mediating effect on the relationship between self-efficacy entrepreneurial passion and entrepreneurial opportunity recognition was confirmed.}, keywords = {Entrepreneurship,Entrepreneurial passion,Entrepreneurial self-efficacy,Opportunity recognition}, title_fa = {تأثیرخودکارآمدی کارآفرینانه بر تشخیص فرصت‌ها:با ملاحظۀ نقش اشتیاق کارآفرینانۀ شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم‌وفناوری شهر تهران}, abstract_fa = {در سال‌های اخیر موضوع فرصت‌های کارآفرینی، به عنوان مفهومی که می‌‌تواند قلمرو کارآفرینی را از دیگر حوزههای مدیریت متمایز کند و به عنوان حوزه ای مستقل به آن مشروعیت ببخشد، مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه بین شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم‌وفناوری شهر تهران با ملاحظه نقش اشتیاق کارآفرینانه انجام شد. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوه‌ی گردآوری داده‌ها، توصیفی و از نوع همبستگی است که بر مبنای مدل معادلات ساختاری انجام‌شده است. جامعه‌ی آماری پژوهش 600 شرکت‌ دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم‌وفناوری بودند که تعداد 234 نفر بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسش‌نامه جمع‌آوری و با استفاده از نرم‌افزارAmoss22 تحلیل شدند. نتایج نشان داد خودکارآمدی کارآفرینانه بر اشتیاق کارآفرینانه باشدت (411/0)، خودکارآمدی کارآفرینانه بر تشخیص فرصت با شدت (491/0) و اشتیاق کارآفرینانه بر تشخیص فرصت با شدت (230/0) تأثیر مثبت و معناداری دارد. هم‌چنین اثر میانجی اشتیاق کارآفرینانه در رابطه بین خودکارآمدی کارآفرینانه و تشخیص فرصت‌ها به تأیید رسید.}, keywords_fa = {اشتیاق کارآفرینانه,تشخیص فرصت‌ها,خودکارآمدی کارآفرینانه,شرکت‌های دانش‌بنیان}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_67310.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_67310_c89ab0ba7af902f054275cd1c2f82300.pdf} } @article { author = {Salavatian, Siavash and Taghva, Mohammadreza and Godarzi, Milad}, title = {Disign}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {81-100}, year = {2018}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2018.67281}, abstract = {اتخاذ استراتژی رقابتی مناسب و طراحی مدل کسب و کار کارآمد برای استارتاپ‌های ایرانی فعال در حوزه رسانه‌های اجتماعی می‌تواند موجبات افزایش رقابت‌پذیری این شرکت‌ها در مواجهه با نمونه‌های قدرتمند خارجی را فراهم آورد. در این پژوهش استراتژی تمرکز پورتر بعنوان استراتژی رقابتی مورد استفاده قرار گرفته و تأثیر اتخاذ آن بر عناصری از مدل کسب و کار مطالعه شده است. هدف، یافتن ویژگی‌های این عناصر بمنظور کمک به طراحی مدل کسب و کار رقابت‌پذیر برای رسانه‌های اجتماعی بومی بوده است. این پژوهش براساس هدف کاربردی بوده و در آن از روش دلفی و یک پنل 12 نفره از خبرگان حوزه رسانه‌های اجتماعی، در یک مرحله مصاحبه و دو مرحله پرسشنامه برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شده است و نهایتاً به تبیین ویژگی‌های 5 عنصر «بخش‌های مشتری»، «ارزش‌های پیشنهادی»، «کانال‌های توزیع»، «ارتباط با مشتری» و «جریان‌های درآمدی» پرداخته است. این پژوهش ضمن تعریف ترکیب بدیعی از دو نوع از بخش‌های مشتری، یعنی «بازار چندوجهی» و «بازار گوشه‌ای»، دسته‌بندی نسبتاً کاملی از بخش‌‌های مشتری برای یک رسانه اجتماعیِ بومی تحت تأثیر استراتژی تمرکز پورتر ارائه کرده و برای هریک از این بخش‌ها، ارزش پیشنهادی، کانال‌های توزیع، ارتباط با مشتری و جریان درآمدی پیشنهاد داده است.}, keywords = {استراتژی‌های عمومی پورتر,رسانه‌ اجتماعی بومی,کانواس,مدل کسب و کار,استارت‌آپ}, title_fa = {طراحی بوم مدل کسب‌و‌کار رسانه‌های اجتماعی نوپای بومی با جهت‌گیری راهبرد تمرکز پورتر}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {استارت‌آپ,رسانۀ‌ اجتماعی بومی,راهبردهای عمومی پورتر,کانواس,مدل کسب‌وکار}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_67281.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_67281_be8a53bdb0a036f8cc6327cb9903bde4.pdf} } @article { author = {Askarifar, Kazem and ebrahimi, abolghasem and alavi, seyyed moslem}, title = {Proposing an educational model for developing entrepreneurship capabilities in students through Personality characteristics}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {101-120}, year = {2018}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2018.256815.652580}, abstract = {The purpose of this study is to determine the personality features of entrepreneurship and proposing an educational model to develop these characteristics in elementary school. At the first step, the personality requirements associated with the entrepreneurial process determined and then those requirements are prioritized in the development of entrepreneurial capability. In the next step, researchers provided a list of activities and educational approaches in the elementary school, and then they investigated the effect of each activity and their weights. Finally, an educational model for developing student entrepreneurship capabilities is presented. This applied research is a mixed exploratory one. The statistical population divided into two parts: entrepreneurs of the industry and teachers in education sector (especially elementary school). Statistical sample was selected using judicative and purposeful methods and is developed by snowball sampling technique. Content analysis, hierarchical analysis and topsis method used for data analysis. findings show that participatory management approach in school curriculum, presenting models of behavior for students, purposeful encouragement and establishing positive emotional relationship with them, along with activities such as phonetic and dramatic arts, educational and imitation games, developing the verbal communication skills, and planning have a significant effect on The growth of entrepreneurial capabilities in students.}, keywords = {Entrepreneurship,Education,Personality characteristics,elementary students}, title_fa = {ارائه الگوی آموزشی توسعه توانمندی‌های کارآفرینانه در دانش-آموزان با میانجی‌گری ویژگی‌های شخصیتی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش تعیین ویژگی­های شخصیتی کارآفرینی و ارائۀ الگوی آموزشی برای توسعۀ این ویژگی‌ها در دانش‌آموزان مقطع دبستان است. در گام اول، ضرورت‌های شخصیتی مرتبط با فرآیند کارآفرینی تعیین و اولویت هر ویژگی در پرورش توانمندی کارآفرینانه مشخص شد. در مرحلۀ بعدی، فهرست فعالیت‌ها و رویکردهای آموزشی در مقطع دبستان گردآوری و میزان اثرگذاری هر عامل در توسعۀ ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان تعیین و در ادامه هریک از فعالیت‌ها و رویکردها وزن‌دهی شده‌اند. در نهایت الگوی آموزشی توسعۀ توانمندی‌های کارآفرینانۀ دانش‌آموزان ارائه شده است. این تحقیق از نوع کاربردی و آمیختۀ اکتشافی می‌باشد. جامعۀ آماری در بخش صنعت کارآفرینان و در بخش آموزش، آموزگاران و کارشناسان آموزشی مقطع دبستان بوده و نمونۀ آماری با روش قضاوتی و هدفمند انتخاب و با روش گلولۀ برفی توسعه یافت. در تحلیل داده‌ها از روش‌های تحلیل محتوا، تحلیل سلسله‌مراتبی و روش تاپسیس استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد رویکرد مدیریت مشارکتی در برنامه‌های مدرسه، الگوسازی برای دانش‌آموز، تشویق هدفمند و برقراری رابطۀ احساسی مثبت با آن‌ها در کنار فعالیت­هایی از قبیل هنرهای آوایی و نمایشی، بازی‌های آموزشی و تقلیدی و پرورش مهارت‌های ارتباط کلامی و برنامه‌ریزی اثرگذاری معناداری بر ویژگی­های شخصیتی و رشد توانمندی‌های کارآفرینانه در دانش‌آموزان دارد.}, keywords_fa = {آموزش,کارآفرینی,کارآفرینی دانش‌آموزان,ویژگی‌های شخصیتی}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_67283.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_67283_e56eaa65983f58a7f805baee3ef98ee5.pdf} } @article { author = {Alizadeh, Mehdi and Hejazi, Seyed Reza and Kashef Azar, Ramin}, title = {Analysis of the Status of the Concept "Barakat" In business}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {121-139}, year = {2018}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2018.220332.652041}, abstract = {Barakat or Blessing is a concept that exists in Iranian and other cultures. Although many studies considered cultural and religious aspects of the business, the issue of Barakat has not drawn much attention and there can not be found even a comprehensive definition of the concept. Toward determination of the status of the concept in business, we adopted a qualitative approach in this study. Religious texts together with the results of interviews with experts who were informed in religious and business analyzed. Together with a definition of the concept “Barakat” we found that altruism and God-orientation, are mentioned as causal conditions for appearance of Barakat by data sources which in turn result in long-term effectiveness, growth, time effectiveness. Contextual and intervening factors together with strategies used by business to generate consequences of Barakat are also identified.}, keywords = {Barakat,Business,Quality,Sustainable Effectiveness}, title_fa = {تحلیل جایگاه مفهوم برکت در کسب‌وکار}, abstract_fa = {یکی از مفاهیمی‌که در فرهنگ مردم ایران و ملل دیگر وجود دارد، مفهوم برکت می‌باشد. به‌رغم توجه بسیاری از مطالعات به مؤلفه‌های ‌‌های فرهنگی و دینی در کسب‌وکار، تاکنون جایگاه برکت در این زمینه، توجه چندانی را به خود معطوف نداشته و حتی تعریفی جامع و مشخصی از این مفهوم در رشته‌‌های مرتبط با کسب‌وکار ارائه نشده است. در این مطالعه با اتخاذ رویکرد پژوهش کیفی از نوع نظریۀ داده بنیاد، از طریق نمونه‌گیری هدفمند متون دینی و 12 نفر از خبرگان دینی و کسب‌وکار با استفاده از مرور متون و مصاحبه به دنبال ارائۀ مفهومی‌ جامع از جایگاه برکت در کسب‌وکار بوده‌ایم. در این مطالعه، علاوه بر ارائۀ تعریفی از مفهوم برکت و ابعاد آن در کسب‌وکار، مشخص شده است که مفاهیمی‌مانند نوع‌دوستی و خدامحوری، پیش شرط‌‌های علّی برای تحقق برکت در کسب‌وکار بوده و نتایجی از قبیل اثربخشی پایدار، رشد و کارآیی در زمان را برای کسب‌وکار موجب می‌شود. همچنین شرایط زمینه و راهبردهای کسب‌وکار برای ایجاد نتایج برکت در کسب‌وکار نیز مورد شناسایی قرار گرفته است}, keywords_fa = {برکت,کسب‌وکار,کیفیت,اثربخشی پایدار}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_67341.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_67341_6c449b7240629192068c3172139adc85.pdf} } @article { author = {Mohabattalab, Ali and Rezvani, Mehran and Zia, Babak}, title = {The Investigation of relationship between entrepreneurial marketing and brand loyalty in dairy industry (Case study: kaleh)}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {141-160}, year = {2018}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2018.247242.652425}, abstract = {This study aims to investigate the relationship between selected entrepreneurial marketing’s dimensions and brand loyalty in dairy industry. In this study, the dimensions and measurement instruments of entrepreneurial marketing, have been explored from customer’s perspective for the first time in the literature, based on previous studies and examination of expert’s opinions, and consequently their effect on customer loyalty to Kaleh has been evaluated. This research is applied in terms of purpose and the methodology used is descriptive-correlation. The statistical population of this research includes all citizens of Tehran who use Kaleh products. This research was completed in 1396 and In order to collect information, 380 structured questionnaires were distributed by simple random sampling among sample members, and information were analyzed by structural equation model analysis using the LISREL software version 8.8 The results show that perceived innovativeness and perceived value creation have a positive effect on brand loyalty and perceived proactiveness have a negative effect on brand loyalty.}, keywords = {Entrepreneurial Marketing,Brand Loyalty,dairy industry}, title_fa = {بررسی رابطۀ بین بازاریابی کارآفرینانه و وفاداری به برند در صنایع غذایی لبنی (مورد مطالعه: برند کاله)}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ بین ابعاد منتخب بازاریابی کارآفرینانه و وفاداری به برند در صنایع غذایی لبنی، انجام شده است. نوآوری این پژوهش چنین است که، برای اولین بار سنجه­ها و ابعاد سازۀ بازاریابی کارآفرینانه، از دید مشتریان، با بهره­گیری از مطالعه‌های گذشته، استخراج و رابطۀ این ابعاد بر وفاداری مشتریان نسبت به برند کاله، ارزیابی شده است. این تحقیق، از لحاظ هدف در زمرۀ پژوهش‌های کاربردی بوده و از لحاظ نحوۀ گردآوری داده‌ها توصیفی- همبستگی است. جامعۀ مورد بررسی کلیۀ شهروندان تهرانی هستند که از محصولات شرکت کاله استفاده کرده­اند. این پژوهش در سال ۱۳۹۶ به انجام رسیده است. برای گردآوری اطلاعات با استفاده از جدول مورگان برای تعیین حجم نمونه تعداد ۳۸۰ پرسشنامه استاندارد با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده در بین اعضای نمونه، توزیع و اطلاعات به روش تحلیل معادلات ساختاری و از طریق نرم‌افزار لیزرل نسخه ۸/۸ تحلیل شده است. نتایج نشان‌دهندۀ وجود رابطۀ مستقیم بین دو بعد نوآوری­گرایی ادراک‌شده و ارزش­آفرینی ادراک‌شده با وفاداری به برند و رابطۀ معکوس بین بُعد ­بیش­فعالی ادراک‌شده و وفاداری به برند در مشتریان کاله است.}, keywords_fa = {بازاریابی کارآفرینانه,صنایع غذایی لبنی,وفاداری به برند}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_67278.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_67278_1524cfe6b5148e195e0d78bcbb8b7a75.pdf} } @article { author = {moradzadeh, abdolbaset and ghasemi, mohammad and Salarzehi, Habibollah and Yaghoubi, Noor Mohammad and bazrafshan, javad}, title = {Prioritizing the Propellants of developing community-based tourism with the approach of community-based empowerment}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {161-179}, year = {2018}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2018.252524.652494}, abstract = {Developmental programs in local communities, without the support and participation of residents, will face numerous challenges in implementation. Empowering residents before implementing these programs, while reducing the costs and losses, will facilitate and speed up the implementation of the positive outcomes of entrepreneurial initiatives. Based on this approach, the purpose of this study was to identify and prioritize the most important components of empowerment of entrepreneurial ecotourism in rural areas of Sistan and Balochestan province. The research method is purposeful, applied and descriptive-survey method. The statistical population of the study consisted of experts related to the tourism area of the Directorate General of Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism of Sistan and Baluchestan province, and some university professors were 26 who were counted. The research data were collected based on the priority questionnaire, which was based on identified components and indicators and analyzed with Expert Choice software. Political empowerment with weight of 226 was ranked as first, Economic empowerment with weight of 172, And social empowerment with a weight of 142 were ranked as second and third, respectively. Therefore, it is recommended that policy makers in the field of entrepreneurial ecotourism should develop the mental and intellectual empowerment of target communities in their priorities.}, keywords = {Entrepreneurial Ecotourism,Community-based empowerment,Rural Areas,Sistan and Balochestan}, title_fa = {اولویت‌بندیِ پیشران‌های توسعۀ‌ اکوتوریسم کارآفرینانه با رویکرد توانمندسازی اجتماع‌محور}, abstract_fa = {برنامه­های توسعه­ای در جوامع محلی، بدون همراهی و مشارکت ساکنان، با چالش­های متعددی در اجرا مواجه خواهند شد. توانمندسازیِ ساکنان قبل از اجرای این برنامه­ها، ضمن کاهش آسیب­ها و هدر رفت هزینه­ها، منجر به تسهیل و تسریع در اجرا و بروز پیامدهای مثبتِ طرح­های کارآفرینانه خواهد شد. مبتنی بر این رویکرد، هدفِ این پژوهش، شناسایی و اولویت­بندیِ مهم­ترین شاخ‌های توانمندسازِ اکوتوریسم کارآفرینانه در مناطق روستاییِ استان سیستان و بلوچستان بوده است. روش پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کارشناسان مرتبط با حوزۀ گردشگریِ ادارۀ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان و برخی از اساتید دانشگاه به تعداد 26 نفر بود که سرشماری شدند. داده­های پژوهش بر اساس پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ ارجحیت­بندی که مبتنی بر شاخص­های شناسایی­شده تدوین شده بود جمع­آوری و به کمک نرم‌افزار Expert Choice تحلیل شد. نتایج پژوهش، نشان از شناساییِ چهار شاخص اصلی بود که توانمندسازی روانشناختی با وزن 459/. در جایگاه نخست قرار گرفت. توانمندسازی سیاسی با وزن 226/.، توانمندسازی اقتصادی با وزن 172/. و توانمندسازی اجتماعی با وزن 142/. در رتبه­های بعدی قرار گرفتند. بنابراین به خط‌مشی­گذاران حوزۀ اکوتوریسم کارآفرینانه توصیه می­شود برای رشد و توسعۀ این صنعت، توانمندسازی ذهنی و روانیِ جوامع هدف را در اولویت برنامه­های خود قرار دهند.}, keywords_fa = {ااکوتوریسم کارآفرینانه,توانمندسازیِ اجتماع‌محور,سیستان و بلوچستان,مناطق روستایی}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_67279.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_67279_da8d314804317921c849e91c543111fe.pdf} } @article { author = {Mashayekh, Javad and Tabatabaeian, Seyed Habibolah and Amiri, Maghsoud and Shokrieh, Mahmood Mehrdad}, title = {Identifying and categorizing the innovation performance determinants of advanced materials firms in Iran}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {181-200}, year = {2018}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2018.259026.652608}, abstract = {Advanced materials sector is one of the high-tech and knowledge based areas which is recently becoming an independent industrial sector in Iran. Being innovative in this sector, in addition to its economic importance, is of strategic importance to the country. As a result, identifying the set of innovation determinants of the firms in this sector is very important. In this paper, based on the open-system approach to innovation in the firm, it has been attempted to identify and categorize the innovation performance determinants of the firms by considering the two main categories of internal and external determinants. This research is an applied, and qualitative, in terms of by the purpose, and the type of data. The research strategy is based on a multiple case studies. The statistical population of the study consisted of 370 advanced materials knowledge-based firms, in which 5 companies were selected as cases through purposeful sampling and semi-structured interviews were conducted with 9 key informants. The qualitative data were analyzed based on a systematic coding process. Focus group method was used to validate the results. The research findings show that 64 innovation determinants can be categorized into the six components of demographic characteristics, strategic characteristics, organizational competencies, sectorial characteristics, science and technology environment characteristics, and business environment characteristics. Understanding these components and their related factors will be beneficial for both managers of firms in the sector and policy makers at different levels.}, keywords = {Innovation performance,innovation determinants,Content analysis,advanced materials}, title_fa = {شناسایی و دسته‌بندی عوامل تعیین‌کنندۀ عملکرد نوآوری بنگاه‌های بخش مواد پیشرفته در ایران}, abstract_fa = {مواد پیشرفته یکی از حوزه‌های دانش‌بنیان است که طی سال‌های اخیر در حال تبدیل شدن به یک بخش صنعتی مستقل در ایران است. نوآوری در این حوزه افزون‌بر اهمیت اقتصادی، اهمیت راهبردی نیز دارد. در نتیجه، شناخت مجموعه عوامل تعیین‌کنندۀ عملکرد نوآوری بنگاه‌های این بخش، بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله با تکیه بر نگرش سیستم باز به نوآوری در بنگاه، تلاش شد با در نظر گرفتن دو بعد اصلی عوامل درون‌بنگاهی و برون‌بنگاهی، عوامل تعیین‌کنندۀ عملکرد نوآوری شناسایی و دسته‌بندی شوند. این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و از نظر نوع داده، کیفی محسوب می‌شود که راهبرد  تحقیق آن بر مطالعۀ چندموردی استوار است. جامعۀ آماری تحقیق شامل 370 شرکت دانش‌بنیان بخش مواد پیشرفته می‌باشد؛ که با روش نمونه‌گیری هدفمند 5 شرکت به‌عنوان موارد مطالعه انتخاب و با 9 نفر از مطلعان کلیدی مصاحبه‌های نیمه‌ساخت‌یافته انجام شد. داده‌های کیفی مبتنی بر فرایند نظام‌مند کدگذاری، تحلیل شدند. برای اعتباریابی نتایج نیز از روش گروه کانونی استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که 64 عامل تعیین‌کنندۀ عملکرد نوآوری را می‌توان در قالب 6 مؤلفه ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، ویژگی‌های راهبردی، شایستگی‌های سازمانی، ویژگی‌های بخش، ویژگی‌های محیط علم و فناوری و ویژگی‌های محیط کسب‌وکار دسته‌بندی کرد. شناخت این مؤلفه‌ها و عوامل مربوط به آن‌ها هم برای مدیران بنگاه‌های این بخش و هم برای سیاستگذاران در سطوح مختلف راهگشا خواهد بودمواد پیشرفته یکی از حوزه‌های دانش‌بنیان است که طی سال‌های اخیر در حال تبدیل شدن به یک بخش صنعتی مستقل در ایران است. نوآوری در این حوزه افزون‌بر اهمیت اقتصادی، اهمیت راهبردی نیز دارد. در نتیجه، شناخت مجموعه عوامل تعیین‌کنندۀ عملکرد نوآوری بنگاه‌های این بخش، بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله با تکیه بر نگرش سیستم باز به نوآوری در بنگاه، تلاش شد با در نظر گرفتن دو بعد اصلی عوامل درون‌بنگاهی و برون‌بنگاهی، عوامل تعیین‌کنندۀ عملکرد نوآوری شناسایی و دسته‌بندی شوند. این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و از نظر نوع داده، کیفی محسوب می‌شود که راهبرد  تحقیق آن بر مطالعۀ چندموردی استوار است. جامعۀ آماری تحقیق شامل 370 شرکت دانش‌بنیان بخش مواد پیشرفته می‌باشد؛ که با روش نمونه‌گیری هدفمند 5 شرکت به‌عنوان موارد مطالعه انتخاب و با 9 نفر از مطلعان کلیدی مصاحبه‌های نیمه‌ساخت‌یافته انجام شد. داده‌های کیفی مبتنی بر فرایند نظام‌مند کدگذاری، تحلیل شدند. برای اعتباریابی نتایج نیز از روش گروه کانونی استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که 64 عامل تعیین‌کنندۀ عملکرد نوآوری را می‌توان در قالب 6 مؤلفه ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، ویژگی‌های راهبردی، شایستگی‌های سازمانی، ویژگی‌های بخش، ویژگی‌های محیط علم و فناوری و ویژگی‌های محیط کسب‌وکار دسته‌بندی کرد. شناخت این مؤلفه‌ها و عوامل مربوط به آن‌ها هم برای مدیران بنگاه‌های این بخش و هم برای سیاستگذاران در سطوح مختلف راهگشا خواهد بود}, keywords_fa = {تحلیل محتوا,عملکرد نوآوری,عوامل تعیین‌کنندۀ نوآوری,مواد پیشرفته}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_67282.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_67282_a3d1946de43c5f5acda2ed5aa9574c90.pdf} }