@article { author = {Jalalpour, S and Talebi, Kabmiz and tabibi, Seyed jamaledin}, title = {Performance improvement of Iranian knowledge based firm: Identify effective factors in ‎policies and executive programs ‎}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {9}, number = {2}, pages = {199-217}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2016.60457}, abstract = {he article investigates the factors in policies and executive programs affecting on performance of ‎Iranian knowledge based firms (KBFs). In recent years, creation and improving performance of ‎KBFs are increasingly considered by policymakers and executive managers. KBFs are often ‎considered as a desirable vehicle for transferring knowledge & technologies and also, ‎commercialization of university results. To move the research along, we examine the policies and ‎documents of some countries, study related papers and books, conducted semi-structured in-depth ‎interviews and Delphi technique to highlights factors and related criteria in policies and executive ‎programs affecting the performance of KBFs. We find set of factors including institutional, ‎financial, market, cultural, human, networking, informational, social-environment, geographical- ‎environment, international relations and physical infrastructure factors that exist in policies and ‎executive programs that affecting KBFs performance. Furthermore, we synthesize findings from ‎these results to a model. The factors and their related criteria and the final version model of this ‎study adopted with Iran conditions, so it can be useful for policy-makers, academics, strategists and ‎planners in the field of knowledge based firms.‎}, keywords = {knowledge based firms,performance improvement,Government policies,executive programs}, title_fa = {ارتقای عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی: شناسایی عوامل اثرگذار در سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موجود در سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی و اثرگذار بر ارتقای عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان ایران صورت گرفته است. در سال‌های اخیر، سیاست‌گذاران و مدیران اجرایی توجه ویژه‌ای به مباحث مرتبط با ایجاد و ارتقای عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌اند. این شرکت‌ها یکی از ابزارهای مهم انتقال دانش، فناوری و تجاری‌سازی نتایج دانشگاهی هستند. پژوهش کیفی حاضر با استفاده از بررسی سیاست‌ها و اسناد و مدارک چند کشور، مطالعة عمیق متون علمی، مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته و تکنیک دلفی، عوامل و معیارهایی را شناسایی کرده است که در سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی دولتی وجود دارد و بر ارتقای عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان مؤثر است. نتایج این پژوهش مجموعه‌ای از عوامل همچون عوامل نهادی، مالی، بازار، فرهنگی، انسانی، شبکه‌ای، اطلاعاتی، محیطی- اجتماعی، محیطی- جغرافیایی، روابط بین‌المللی و زیرساختارهای فیزیکی و معیارهای مرتبط با آن است. علاوه‌براین، الگویی متشکل از عوامل معرفی‌شده در پژوهش نیز ارائه شده است. عوامل و معیارهای مرتبط با آن و الگوی نهایی این پژوهش با شرایط ایران در این حوزه انطباق داشته است و ممکن است برای سیاست‌گذاران، استراتژیست‌های دانشگاهی و برنامه‌‌ریزان در حوزة شرکت‌های دانش‌بنیان ایران مفید و قابل استفاده باشد.}, keywords_fa = {knowledge based firms,performance improvement,Government policies,executive programs}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_60457.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_60457_a59e250d88a8634e7359e35a5e2ea8d5.pdf} } @article { author = {khanifar, Hoseein and Rahmati, Mohammad Hassan and lahoutian, ali}, title = {Designing an entrepreneurial process model in the Iranian Food Industry}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {9}, number = {2}, pages = {219-237}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2016.60497}, abstract = {}, keywords = {Individual entrepreneur,Entrepreneurship process model,Food industries,Grounded theory}, title_fa = {طراحی مدل فرایندی کارآفرینی در صنایع غذائی ایران}, abstract_fa = {با توجه به اهمیت کارآفرینی در شکوفایی و توسعة کشور، درک فرایند مطلوب وقوع آن در هر حوزه و رشته صنعت ضروری به‌نظر می‌رسد. در این میان، پژوهشگران تحقیق حاضر صنایع غذایی کشور را مد نظر قرار داده‌اند که بسیاری از ویژگی‌های خاص از جمله بازار مصرف وسیع داخلی را دارد. هدف تحقیق حاضر طراحی مدل فرایندی کارآفرینی در صنایع غذایی کشورمان است. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات نظری و کاربردی است. روش تحقیق برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی و پژوهش حاضر از جمله پژوهش‌های کیفی است که راهبرد آن مبتنی‌بر نظریه‌پردازی داده‌بنیاد است و با مدنظر قراردادن افراد مطلع در حوزة کارآفرینی در صنایع غذایی به‌عنوان جامعة آماری، با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، سیزده نفر را به‌عنوان خبرگان تحقیق انتخاب کرده است. سپس با استفاده از مصاحبة نیمه‌ساختاریافته داده‌ها گردآوری و در سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی داده‌ها تحلیل شده‌اند. در مدل فرایندی تجویزی این پژوهش، پدیدة اصلی تشخیص فرصت مناسب به‌منظور دستیابی و توسعة بازار و بهره‌برداری از آن است که ناشی از عوامل فردی، شخصیتی و شغلی است. اگر کارآفرین در شرایط زمینه‌ای و محیطی مناسب قرار گیرد، می‌تواند راهبردها یا گام‌های ویژه و متنوعی را به‌منظور شناسایی و بهره‌برداری از فرصت در پیش گیرد که موجب پیامدهای متنوعی در دو سطح خرد و کلان می‌شود.}, keywords_fa = {Individual entrepreneur,Entrepreneurship process model,Food industries,Grounded theory}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_60497.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_60497_8bf330f172f7ce1b27d596f94d5598fa.pdf} } @article { author = {davoodi, nazi and Akbari, Morteza and Padash, Hamid}, title = {Identifying and Ranking Impact Factors on Open Innovation Success in ICT Firms}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {9}, number = {2}, pages = {239-256}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2016.60134}, abstract = {Nowadays, innovation is one of the most important factors for a business to survive. Due to rapid changes and short life cycle of technology in Information and Communication Technology (ICT) companies, considerable attention is given to innovation. This study aims to identify and rank the impact factors on open innovation success in ICT firms. This practical research is quantitative and uses the Delphi method. By review the related literature, 11 factors and 57 indicators are recognized relevant for ICT firms in Iran. Statistical population includes 24 ICT and innovation expertise which are selected based on nonprobability and purposive sampling method and the education and professional experience. Questionnaire on a five-point Likert scale used for data collection and Kendall’s W nonparametric test used for data analysis according to Delphi method by means of SPSS18 as statistical software. As the result, factors are ranked based on impact on open innovation success in ICT firms. In the second round, the value of “Kendall's Coefficient of Concordance” was 0.719 which demonstrates complete convergence between panel members and meets the stop criterion of Delphi rounds. Considering the ranks of internal indicators of factors, suggestions for improving rank and performance of indicators are proposed in order to promote open innovation approach in ICT firms.}, keywords = {Open innovation,Open innovation Approaches,ICT firms,Open innovation success,Delphi method}, title_fa = {شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت نوآوری باز در شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ‌(ICT)}, abstract_fa = {در شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، به‌دلیل تغییرات پرشتاب فناوری و چرخة کوتاه عمر فناوری‌ها، نوآوری اهمیت شایان‌توجهی دارد. هدف از این پژوهش شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت نوآوری باز در شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و به‌صورت کمی و با استفاده از روش دلفی انجام گرفته است. پس از مطالعة متون متعدد، 11 عامل و 57 شاخص متناسب با شرایط این شرکت‌ها در کشور شناسایی شد. جامعة آماری/ پانل دلفی شامل 24 نفر از متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات و نوآوری می‌شود که براساس تحصیلات و تجربیات شغلی و به ‌روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. جمع­آوری داده‌ها از طریق پیمایش پرسشنامه در قالب طیف پنج گزینه‌ای لیکرت و تحلیل داده‌ها براساس آزمون ناپارامتری W کندال مطابق با روش دلفی و با استفاده از نرم‌افزار تحلیل آماری SPSS18 انجام گرفت. عوامل و شاخص‌های مؤثر بر موفقیت نوآوری باز در این شرکت‌ها اولویت‌بندی شدند. این عوامل جست‌وجو و جذب دانش خارجی، مدیریت، چالش‌ها و رقابت‌های ایده، مشارکت مشتریان، بستر کاری مشارکتی، شبکه‌سازی و فرهنگ اشتراک دانش، همکاری، انتقال دانش و فناوری به خارج از شرکت، مشارکت کارکنان، ایجاد کسب‌وکار خطرپذیر و برون‌سپاری بودند. سپس مقدار ضریب تطابق کندال 719/0 به‌دست آمد که نشان‌دهندة توافق قوی بین اعضای پانل و شرط لازم برای خاتمة دورهای دلفی است.}, keywords_fa = {Open innovation,Open innovation Approaches,ICT firms,Open innovation success,Delphi method}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_60134.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_60134_2674fa128b06ad8e242fbcc77593a0eb.pdf} } @article { author = {}, title = {The Effect of Intellectual Capital on the Process of Technological Entrepreneurship in the Iranian Research Organization for Science and Technology}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {9}, number = {2}, pages = {257-276}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2016.60484}, abstract = {This research, which is practical and descriptive-correlational in terms of purpose and data collection, respectively, evaluates the effect of intellectual capital on the Process of Technological Entrepreneurship (PTE). The research population includes the managers and experts working in the Iranian Research Organization for Science and Technology, which are 375 individuals. Using stratified sampling method and Cochran’s formula, 190 individuals were selected. Data analysis using structural equation modeling (SEM) software, Smart PLS, was performed. The results show the significantly positive effect of intellectual capital and its dimensions (human capital, structural capital, relational capital) on the PTE. It was concluded that intellectual capital is a potential source of competitive advantage which ultimately results in the growth and development of these companies and improvement of their PTE.}, keywords = {Intellectual Capital,Process of Technological Entrepreneurship,Human capital,Structural Capital,relational capital}, title_fa = {تأثیر سرمایه‌های فکری سازمان بر فرایند کارآفرینی فناورانه در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران}, abstract_fa = {پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش جمع‌آوری داده‌ها از نوع توصیفی- همبستگی است و تأثیر سرمایه‌های فکری سازمان بر فرایند کارآفرینی فناورانه را بررسی می‌کند. جامعة آماری پژوهش دربرگیرندة 375 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت‌های فناور مستقر در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی و فرمول کوکران، 190 نفر حجم نمونه درنظر گرفته شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) و نرم‌افزار Smart PLS صورت پذیرفت. نتایج پژوهش بیانگر تأثیر مثبت و معنادار سرمایة فکری و ابعاد آن (سرمایة انسانی، سرمایة ساختاری، سرمایة ارتباطی) بر فرایند کارآفرینی فناورانه است. همچنین، سرمایة فکری منبع بالقوه‌ای برای مزیت رقابتی شرکت‌ها به‌شمار می‌رود که درنهایت موجب رشد و توسعة این‌گونه شرکت‌ها می‌شود و به بهبود وضعیت فرایند کارآفرینی فناورانه در این شرکت‌ها کمک می‌کند.}, keywords_fa = {Intellectual Capital,Process of Technological Entrepreneurship,Human capital,Structural Capital,relational capital}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_60484.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_60484_815165d729d43b31115e35e308450556.pdf} } @article { author = {Rezvani, Mehran}, title = {Identifying the Financial Marketing Strategies of Growth-stage Companies:Case of Food Industry Companies in Tehran province}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {9}, number = {2}, pages = {277-296}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2016.60485}, abstract = {Paying attention to finance and financial marketing tools could significantly contribute to resolution of financial problems of the firms and avoid their bankruptcy. Following the review of previous works in the field of marketing and its application in financing, as well as conducting semi-structured interviews, firstly marketing elements for financing were identified and then marketing strategies for financing were developed accordingly. The approach of the study is qualitative. Narrative analysis method and semi-structured interviews were employed based on the 5w1h to document the narratives of interviewees in order to achieve the study goal. The findings were ultimately categorized and analyzed using Atlas ti software package. The statistical population was composed of senior executives of growth-stage companies of food industry in Tehran province and a sample size of 12 managers was selected by convenience sampling technique. Data coding was conducted in three stages: primary, secondary, and selective coding. Study results distinguished different marketing strategies for financing such as investment development, protecting current investors and retreating in investment; as well as the marketing actions based on three element of financial marketing such as marketing mix, market segmentation and differentiation.}, keywords = {Entrepreneurial finance,financial marketing,marketing strategy,growth stage}, title_fa = {شناسایی راهبرد‌‌های بازاریابی برای تأمین مالی شرکت‌های در مرحلة رشد (مورد مطالعه: شرکت‌های فعال صنعت غذایی استان تهران)}, abstract_fa = {توجه به تأمین مالی و ابزارهای بازاریابی برای تأمین مالی سهم بالایی در رفع مشکلات تأمین مالی شرکت‌ها و جلوگیری از ورشکستگی آن‌ها دارد. در این پژوهش، بعد از مرور تحقیق‌های صورت‌گرفته در زمینة بازاریابی و کاربرد آن در تأمین مالی و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته، ابتدا مؤلفه‌های بازاریابی تأمین مالی شناسایی و سپس براساس آن‌ها راهبرد‌‌های بازاریابی برای تأمین مالی تدوین شد. رویکرد پژوهش کیفی است. روایت‌های مصاحبه‌شوندگان به‌منظور تحقق اهداف مطالعه، به‌صورت کاربردی و با روش روایتی و ابزار مصاحبة نیمه‌ساختاریافته براساس پروتکل 5wh مستند شد و درنهایت یافته‌ها با نرم‌افزار Atlas ti دسته‌بندی و تحلیل شد. جامعة آماری شامل مدیران ارشد شرکت‌های فعال در مرحلة رشد صنعت غذایی استان تهران می‌شود که 12 نفر از مدیران ارشد به شیوة دردسترس برای نمونة آماری درنظر گرفته شده‌اند. کدگذاری داده‌ها در سه مرحله شامل کدگذاری اولیه، ثانویه و شناسایی مقوله‌ها انجام گرفت و نتایج پژوهش راهبرد‌‌های بازاریابی را برای تأمین مالی از جمله توسعة سرمایه‌گذاری، حفظ سرمایه‌گذاران فعلی و عقب‌نشینی در سرمایه‌گذاری و همچنین اقدامات بازاریابی را براساس سه عنصر بازاریابی تأمین مالی از جمله آمیخته بازاریابی، بخش‌بندی بازار و تمایز ارائه می‌دهد.}, keywords_fa = {Entrepreneurial finance,financial marketing,marketing strategy,growth stage}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_60485.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_60485_00920219429785d9a8d1e483189fa5f8.pdf} } @article { author = {Safari, Ali and Khajepoor, Arezoo}, title = {Designing an Portfolio Entrepreneurship Model: Case Study of Isfahan’s Portfolio Entrepreneurship}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {9}, number = {2}, pages = {297-316}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2016.60133}, abstract = {This research aims to design the Portfolio Entrepreneurship Model and to analyze the effect of social capital, prior experience and knowledge, the entrepreneur’s financial resources, as well as human capital on portfolio entrepreneurship and also to investigate the effect of portfolio entrepreneurship on recognition of new opportunities, as well as business growth and development. The research population includes all the portfolio entrepreneurs in Isfahan which their number is approximately 280. Simple random sampling method was used for sampling. The tool for data gathering was a questionnaire, compiled by the researchers, and its validity and reliability was confirmed. The results show that social capital, prior knowledge and experience, and the entrepreneur’s available resources have positive and significant impacts on portfolio entrepreneurship and portfolio entrepreneurship has a positive and significant impact on business growth and development, and opportunity recognition.  Entrepreneurship portfolio, Social capital, Prior experience and knowledge, Opportunity recognition, Isfahan }, keywords = {Entrepreneurship portfolio,Social capital,Prior experience and knowledge,Opportunity recognition,Isfahan}, title_fa = {طراحی مدل پورتفولیوی کارآفرینی (مورد مطالعه: کارآفرینی پورتفولیو در شهر اصفهان)}, abstract_fa = {این پژوهش به‌دنبال طراحی مدل پورتفولیوی کارآفرینی و تحلیل اثر سرمایة اجتماعی، تجربه و دانش پیشین، منابع مالی و سرمایة انسانی فرد کارآفرین پورتفولیو بر پورتفولیوی کارآفرینی و همچنین تأثیر پورتفولیوی کارآفرینی بر تشخیص فرصت‌های جدید و رشد و توسعة کسب‌وکارهاست. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و براساس ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری این پژوهش شامل تمام کارآفرینان پورتفولیو در سطح شهر اصفهان می‌شود که پورتفولیوی کارآفرینی ایجاد کرده‌اند و تعداد آن‌ها تقریباً 280 نفر است. برای نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامة محقق‌ساخته بود که روایی و پایایی آن تأیید شده است. نتایج  بیان می‌کند سرمایة اجتماعی، دانش و تجربة پیشین و منابع دردسترس فرد کارآفرین تأثیر مثبت و معناداری بر پورتفولیوی کارآفرینی دارد و پورتفولیوی کارآفرینی نیز تأثیر مثبت و معناداری بر رشد و توسعة کسب‌وکارها و تشخیص فرصت‌های جدید دارد.}, keywords_fa = {Entrepreneurship portfolio,Social capital,Prior experience and knowledge,Opportunity recognition,Isfahan}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_60133.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_60133_67e11cf39a22d9e4c8a4022f372c4a76.pdf} } @article { author = {Azizi, Mohammad and Goodarzi, Ali}, title = {Identifying the key Competencies of Business Coaches}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {9}, number = {2}, pages = {317-336}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2016.60454}, abstract = {Entrepreneurs in starting and managing a business are facing variety of challenges. Business coaches can help to entrepreneurs on facing business challenges and obstacles. This study aimes to identify the competencies required of business coaches. The population includes all business coaches who are working in Isfahan province. In this study, a questionnaire was used to collect data. The results of this study showed that "having deep experience in business", "experience and familiarity with the business challenges ", "planning activities, landscape design and development of objectives", " good knowledge of coachee context "," power analysis problems, "" create formal job contract "," create and maintain a communication network with coaches and business experts to share ideas, knowledge and experiences "," awareness to the latest trends and changes in the business environment, "aligning the expertise and experience of the players in the field of activity and the needs of the entrepreneur or business owner," "motivating, energizing and promising", are indicators that most important competencies that needs more attention and development. Finally, strategies to improve different aspects of this competencies for the business coaches, have been proposed.}, keywords = {Core Competencies,Coach,Business,Entrepreneur,self management}, title_fa = {شایستگی‌های کلیدی مربیان کسب‌و‌کار}, abstract_fa = {کارآفرینان در راه‌اندازی و مدیریت کسب‌وکار با چالش‌های متنوعی روبه‌رو هستند. استفاده از مربیان کسب‌وکار در کمک به کارآفرینان برای درک نقاط کور، چالش‌ها و موانع کسب‌وکار نقش مهمی ایفا می‌کند. پژوهش توصیفی پیمایشی حاضر با هدف شناسایی شایستگی‌های مورد نیاز مربیان کسب‌وکار انجام گرفته است. جامعة آماری این پژوهش شامل تمام مربیان کسب‌وکار مشغول به فعالیت در استان اصفهان می‌شود که درمجموع 314 نفر بوده‌اند و 250 نفر آن‌ها حاضر به همکاری شدند. در این پژوهش، برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامة محقق‌ساخته و برای تجزیه‌ و تحلیل یافته‌ها از تحلیل عاملی تأییدی با نرم‌افزار آموس استفاده شده است. نتایج نشان داد شاخص‌های «داشتن تجربة عمیق در کسب‌وکار»، «داشتن تجربه و آشنایی با چالش‌ها و نقاط کور کسب‌وکار»، «طرح‌ریزی فعالیت‌ها، تعریف طرح چشم‌انداز و تعیین اهداف توسعه‌ای»، «داشتن اطلاعات مناسب از حوزه کاری شاگرد»، «قدرت تجزیه ‌و تحلیل مسائل»، «ایجاد قرارداد مربیگری رسمی»، «ایجاد و حفظ شبکه ارتباطی با مربیان و متخصصان حوزة کسب‌وکار برای اشتراک‌گذاری ایده، دانش و تجارب با آن‌ها»، «هوشیاری نسبت به آخرین روندها و تغییرات محیط کسب‌وکار»، «هم‌ترازی تخصص و تجربة مربی با حوزة فعالیت و نیازهای کارآفرین یا صاحب کسب‌وکار»، «انگیزه‌بخشی، انرژی‌بخشی و امیدبخشی» شاخص‌هایی هستند که بیشترین اهمیت را در چارچوب شایستگی‌های مورد نیاز مربیان کسب‌وکار دارند و به توجه و توسعه نیاز دارند. درنهایت، راهکارهای ارتقای شایستگی‌ها در مربیان کسب‌وکار پیشنهاد شده است.  خودمدیریتی، شایستگی‌های محوری، کسب‌وکار، مربیگری}, keywords_fa = {Core Competencies,Coach,Business,Entrepreneur,self management}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_60454.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_60454_630956f78f85de8157077788df341c88.pdf} } @article { author = {mohammadzade, zohre and Mortazavi, Saeed and Maharati, Yaghoob}, title = {The Effect of Entrepreneur s’ Perceived Fear on Personal and Business Performance in Small Manufacturing Firms in Gonabad}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {9}, number = {2}, pages = {337-356}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2016.60578}, abstract = {According to the importance of entrepreneurship, as an engine of economic growth, recognizing the factors that influence business performance is of paramount important. Since entrepreneurship is a cognitive process and fear affects it, the present study explores the effect of entrepreneur s’ perceived fear on their personal and business performance. The research is applied in intend and employs descriptive-correlative method. The statistical population of the article includes the entrepreneurs of small manufacturing firms in Gonabad County. By referring to Industries and Mines Organization 147 entrepreneurs were identified among whom 105 individuals were randomly selected based on Morgan’s Table. Data was gathered through Likert scale questionnaires and was tested by structural equation modeling (SEM) using LISREL software. The results indicated that there were negative direct relationships between fear of work/social stress, fear of not having enough personal and business performance. There was positively a direct relationship between fear of death/danger and personal and business performance. There was not a significant relationship between the other types of fear and performance.}, keywords = {Entrepreneurs’ fear,Personal performance,Business Performance}, title_fa = {اثر ترس ادراکی کارآفرینان بر عملکرد فردی و عملکرد کسب‌وکار در واحدهای کوچک تولیدی شهرستان گناباد}, abstract_fa = {با توجه به نقش کارآفرینی به‌عنوان موتور محرک توسعة اقتصادی، شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد کسب‌وکار حائز اهمیت است. ازآنجا که کارآفرینی فرایندی شناختی است و ترس، از عوامل اثرگذار بر آن است، در پژوهش حاضر تأثیر انواع ترس ادراک‌شدة کارآفرینان بر عملکرد فردی کارآفرینان و عملکرد کسب‌وکار آنان بررسی شده است. این پژوهش براساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نحوة گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش، کارآفرینان کسب‌وکارهای کوچک شهرستان گناباد هستند. با مراجعه به ادارة صنایع و معادن 147 کارآفرین شناسایی شدند که براساس جدول مورگان 105 نمونه انتخاب شد. نمونه‌ها براساس نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. داده‌های مورد نیاز از طریق پرسشنامه با طیف لیکرت جمع‌آوری شد و داده‌ها در قالب مدل‌یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار لیزرل آزمون و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین ترس از استرس کاری و اجتماعی و ترس از نداشتن منابع با عملکرد فردی و عملکرد کسب‌وکار تأثیر منفی و معنی‌داری وجود دارد. همچنین، بین ترس از مرگ و خطر با عملکرد فردی و عملکرد کسب‌وکار تأثیر مثبت و معنی‌داری وجود دارد، اما بین سایر انواع ترس با عملکرد تأثیر معنی‌داری مشاهده نشده است.}, keywords_fa = {Entrepreneurs’ fear,Personal performance,Business Performance}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_60578.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_60578_5b31e541fbbdb19f83e27d2fbc39d24d.pdf} } @article { author = {mohammadzadeh, yousef and Hekmati Farid, Samad and Miraliashrafi, Kobra}, title = {The effect of economic freedom on entrepreneurship development in selected countries}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {9}, number = {2}, pages = {357-376}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2016.60059}, abstract = {Entrepreneurship is one of the key requirements for economic development. So determinants of the development of entrepreneurial activities has always been of interest to researchers. Economic freedom and reducing the size of government is to foster entrepreneurship as substrates. The main objective of this paper is to examine the impact of economic freedom on the development of entrepreneurial activities. For this purpose, a sample of 50 countries over the period 2014-2004 has been chosen and the approach of dynamic panel generalized method of moments(GMM) is used. To achieve reliable results, the two indicators measuring economic freedom the Fraser Institute and the Heritage Foundation, and also two indicators measuring entrepreneurship Word Bank and Global Entrepreneurship Monitor (GEM) have been used. The results show that economic freedom creates a good platform for the promotion of entrepreneurial activities. Effect of other factors indicate show that human development (education, health and GDP per capita), effectiveness of government and attracting foreign direct investment is also have positive and significant impact on the development of entrepreneurial activities. Therefore, paving the way for the development of entrepreneurial activity, , must barriers to starting a business, such as the time required for obtaining the license and bureaucracy to be remove. Reducing restrictions on financial markets and monetary, trade and investment can also enhance entrepreneurship. Reducing government presence in the economy and the commitment to property rights as well as control of corruption and transparency are other crucial.}, keywords = {Economic freedom,Entrepreneurship,Government intervention}, title_fa = {بررسی تأثیر آزادی اقتصادی بر روی توسعه کارآفرینی در کشورهای منتخب}, abstract_fa = {کارآفرینی یکی از کلیدی‌ترین ملزومات توسعة اقتصادی است؛ بنابراین، پژوهشگران همواره به شناسایی تعیین‌کننده‌های توسعة فعالیت‌های کارآفرینانه توجه داشته‌اند. فضای اقتصادی آزاد و کاهش حجم دولت، بسترهایی برای تقویت کارآفرینی قلمداد می‌شود. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آزادی اقتصادی بر توسعة فعالیت‌های کارآفرینی است. به‌این‌منظور، 50 کشور جهان طی دورة ۲۰0۴ تا 2013 برای نمونه انتخاب شد و از رویکرد پانل پویا و روش گشتاورهای تعمیم‌یافته (GMM) استفاده شد. برای نیل به نتایج قابل‌اعتمادتر، از دو شاخص اندازه‌گیری آزادی اقتصادی بنیاد فریزر و بنیاد هریتیج و همچنین از دو شاخص دیده‌بان جهانی کارآفرینی (GEM) و بانک جهانی استفاده شده است. براساس نتایج، آزادی اقتصادی بستر مناسبی برای ارتقای فعالیت‌های کارآفرینانه ایجاد می‌کند. همچنین، بررسی تأثیر سایر عوامل نشان می‌دهد توسعة انسانی (آموزش، بهداشت و تولید سرانه)، تقویت اثربخشی دولت و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نیز تأثیر مثبت و معنی‌دار بر توسعة فعالیت‌های کارآفرینی دارد. درنتیجه، به‌منظور ایجاد بستری مناسب برای توسعة فعالیت‌های کارآفرینانه، باید موانع موجود برای شروع کسب‌وکار مانند زمان لازم برای اخذ مجوز و بوروکراسی برطرف شوند. کاهش محدودیت‌ها در بازارهای مالی و پولی، تجارت و سرمایه‌گذاری نیز ممکن است موجب تقویت کارآفرینی شود. کاهش حضور دولت در اقتصاد و التزام به رعایت حقوق مالکیت و همچنین کنترل فساد و ایجاد شفافیت از دیگر ضرورت‌ها در این زمینه است.}, keywords_fa = {Economic freedom,Entrepreneurship,Government intervention}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_60059.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_60059_7f1cc35186f8b12b6613282749e4e41f.pdf} } @article { author = {Nasr Isfahani, Ali and Ansari, Reza and Molaee Khorasqani, Reihaneh}, title = {Investigating the effect of absorptive capacity’s knowledge on corporate entrepreneurship (Case of Isfahan Science & Technology Town)}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {9}, number = {2}, pages = {377-395}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2016.60456}, abstract = {The present study is performed to investigate the effect of absorptive capacity on corporate entrepreneurship and innovative performance in Isfahan Science and Technology Town’s Companies.  This study is practical in purpose and is a distractive survey one the form research methodology perspective and the statistical population was Isfahan Science and Technology Town’s Companies. A sample of 144 companies was selected through the Morgan sampling table. In order to collect the research data 3 standardized questioners have been employed. The research data were analyzed through Structural Equation Modeling (SEM) in the Smart-PLS. The results show that there is a direct and significant relation between assumed factor and corporate entrepreneurship and innovative performance but the direct effect of absorptive capacity on innovative performance does not approved .In other words, it can be concluded that increasing the absorptive capacity, necessarily does not affect on innovative performance directly.}, keywords = {Absorptive Capacity,Corporate entrepreneurship,Innovation performance}, title_fa = {بررسی تأثیر ظرفیت جذب دانش بر کارآفرینی سازمانی (مورد مطالعه: شرکت‌های مستقر در شهرک علمی- تحقیقاتی استان اصفهان)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ظرفیت جذب دانش بر کارآفرینی سازمانی و عملکرد نوآورانه در شرکت‌های مستقر در شهرک علمی- تحقیقاتی استان اصفهان صورت گرفته است. این تحقیق از نظر ماهیت و روش، توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعة آماری پژوهش شامل تمام شرکت‌های مستقر در شهرک علمی- تحقیقاتی استان اصفهان می‌شود که تعداد آن‌ها تا زمان انجام‌دادن پژوهش 248 بوده است. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بود و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 144 شرکت به‌دست آمد. به‌منظور گردآوری اطلاعات لازم برای آزمون فرضیات، برای هریک از متغیرها از یک پرسشنامة استاندارد استفاده شد. تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد ظرفیت جذب از طریق کارآفرینی سازمانی بر عملکرد نوآورانه تأثیر دارد، ولی تأثیر مستقیم ظرفیت جذب در دو بعد اکتساب و انتقال دانش بر عملکرد نوآورانه تأیید نمی‌شود؛ به‌عبارت دیگر، افزایش ظرفیت جذب دانش در شرکت‌ها به کارآفرینی سازمانی منجر می‌شود، اما این موضوع به‌معنای افزایش مستقیم عملکرد نوآورانه نیست.}, keywords_fa = {Absorptive Capacity,Corporate entrepreneurship,Innovation performance}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_60456.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_60456_b4d36525fef5c2cfbd91b886b54311d6.pdf} }