@article { author = {Alvani, S Mahdi and Rahmati, Mohammad Hossein}, title = {A Study of the Business Opportunities In the Industry of Decorative Plants and Flowers in Qom Province}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {1}, number = {1}, pages = {11-49}, year = {2008}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {This article has been derived from a survey research report under the title of “Study of the Opportunities for Establishment and Development of Cooperative Institutes in Decorative Flowers Industry in Qom" which occurred in 2007. The current situation moves toward seeking the objective of the research, Growing and distributing flowers in the province was considered in terms of employment creation and economically evaluated as well. The main tools for data gathering was a questionnaire and interviews and the main evaluation techniques were POP, NPV, PI and IRR. The parameters were focused on the kinds of flowers, greenhouseS (roofed or unroofed) and the situation of flower gardens (rented or owned). At the end of the research, our findings express that growing some kinds of flowers such as tuberose, carnation, chrysanthemum, rose and petunia are economical to breed in the Province of Qom.  }, keywords = {Entrepreneurship,Employment Opportunities,economic evaluation,Decorative Flowers & Plants,Qom province}, title_fa = {بررسی اقتصادی زمینه‌های ایجاد کسب و کار در صنعت گل و گیاهان زینتی}, abstract_fa = {مقاله ی حاضر با همکاری اداره کل تعاون استان قم، در سال 1386 در استان قم انجام شده است. اطلاعات این تحقیق از طریق تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و کارشناسان مربوطه در استان و از طریق مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شده است. در مرحله‌ی دوم با استفاده از تکنیک‌های ارزیابی طرح‌های اقتصادی به بررسی سوددهی اقتصادی طرح‌ها و چگونگی جریان نقدینگی پرداخته شده است. در این تحقیق سه بعد مورد توجه است: نوع گل، مسقف یا غیرمسقف بودن سیستم کشت و ملکی یا اجاره‌ای بودن زمین کشت گل. در یافته‌های تحقیق بر توجیه اقتصادی کشت گل‌های زیر در مناطقی از استان قم تأکید شده است: گل رز به‌صورت مسقف بدون احتساب هزینه‌ی اجاره، گل مریم و میخک غیرمسقف بدون احتساب هزینه‌ی اجاره‌ی زمین، گل رز مسقف با احتساب هزینه‌ی اجاره‌ی زمین، گل داودی مسقف بدون احتساب هزینه‌ی اجاره‌ی زمین، گل مریم و میخک غیرمسقف با احتساب هزینه‌ی اجاره،و... لحاظ شده اند.}, keywords_fa = {ارزیابی اقتصادی,اشتغال‌,فرصت شغلی,کارآفرینی,گلخانه,گل و گیاه زینتی}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22436.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22436_c58fae8d3afa33e679647899ffb3fe43.pdf} } @article { author = {Mohamamadi Elyasi, ghanbar}, title = {The Entrepreneurship as an Emergent Scientific Field}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {1}, number = {1}, pages = {51-136}, year = {2008}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {Obviously, each emerging scientific field is confronted with the challenge of distinctive explanation in terms of theoretical-conceptual framework. Entrepreneurship, which is not an exception to this rule, is also to go through this challenge to prove its scientific distinction as an essential requirement. The definition of entrepreneurship will help to provide a basis for conduct of entrepreneurial education, research and counseling which will ultimately contribute to integration of disparate elements of entrepreneurship issues and research towards the growth and development of this area as an emerging scientific field. This paper focuses on the entrepreneurship field as a distinctive and integrative topic for theories and frameworks tailored to the needs of the dynamic modern world based on the universally-accepted logical standards combined method has been used to analyze the issues towards attainment of the goal pursued in this paper.  }, keywords = {Entrepreneurship definition,Entrepreneurship topic,New-emerging scientific field,Entrepreneurial opportunities,Entrepreneurial areas}, title_fa = {موضوع کارآفرینی به عنوان یک حوزه‌ی علمی}, abstract_fa = {هر حوزه‌ی علمی نوظهوری با چالش تشریح موضوع متمایز و قلمرو نظری- مفهومی منحصر به فرد خود یا به بیان دیگر هویت علمی مواجه است. وجه تمایز حوزه‌های علمی در موضوع آن‌ها نهفته بوده و کارآفرینی نیز به عنوان یک حوزه‌ی علمی نوظهور از این قاعده مستثنی نبوده و در جهت نیل به هویت علمی متمایز خود ناگزیر به عبور از چالش تعریف موضوع خود به عنوان یکی از الزامات بنیادین فعالیت‌های هویت‌آفرینی است. تعریف موضوع کارآفرینی به عنوان یک حوزه‌ی علمی زمینه و بستر لازم را جهت سامان‌دهی به فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و مشاوره‌ی آن به خوبی فراهم می‌کند. وحدت‌بخشی به فعالیت‌ها به ویژه یکپارچه‌سازی آموزش‌ها و پژوهش‌های پراکنده بر محور موضوع کارآفرینی موجب تسریع در رشد و توسعه‌ی کارآفرینی به عنوان یک حوزه‌ی علمی نوظهور می‌شود. .این نوشتار دیدگاه‌های مختلف را درباره موضوع کارآفرینی به عنوان یک حوزه‌ی نوظهور علمی بررسی نموده است}, keywords_fa = {تعریف کارآفرینی,حوزه علمی کارآفرینی,حوزه‌ی علمی نوظهور,زمینه‌ی کارآفرینی,فرصت‌های کارآفرینی,موضوع کارآفرینی}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22437.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22437_a21818585d0b2956c666a16199ddd61b.pdf} } @article { author = {jahangiri, Ali and Saghafi, Robabeh}, title = {Study and Assessment of Managers’ Entrepreneurship Characteristics}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {1}, number = {1}, pages = {87-196}, year = {2008}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {What characteristics should an entrepreneur manager have? Are the managers and entrepreneurs the same or different? How can the attitude and personality of an entrepreneur be identified? Attitude assessment is one of the methods of recognizing behavioral aspects which are somewhat the origin of behaviors. Based on the research conducted by researchers on entrepreneurs’ traits and their ensuing findings, we try to assess managers’ characteristics in the Telecommunication Company of Iran. These characteristics which form an integral part of entrepreneurs’ personality include: flexibility, perseverance, pragmatism, risk-bearing, opportunism, self-confidence, decisiveness, introversion and... In this research, fifteen characteristics has been selected from among a wide range of varieties and then questionnaires have been distributed among 82 managers. The result shows that entrepreneurial characteristics do not have any relationship with position, gender and service records.  Meanwhile, the average of questionnaire marks indicates that managers’ characteristics were more than theoretical average (2.5). The questionnaire marks were placed between 3 to 3.3.This range of results indicates that managers have entrepreneurial characteristics. Obviously, the managers potentially have these characteristics. Although a manager can be an entrepreneur, he can not actually behave or operate as an entrepreneur because of his improper position or environment.  Therefore, it is better to assess actual behaviors and entrepreneurial functions.}, keywords = {: Entrepreneurship,entrepreneurial characteristics,Managers' Skills & Abilities,Entrepreneur Managers}, title_fa = {بررسی و سنجش ویژگی‌های کارآفرینی مدیران (مطالعه موردی: شرکت مخابرات)}, abstract_fa = {مدیران کارآفرین چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند. آیا مدیران همان کارآفرینان هستند، یا متفاوت‌ از کارآفرینان؟ چگونه باید نگرش و شخصیت آن‌ها را شناخت؟ نگرش‌سنجی یکی از روش‌های شناسایی این بعد از ویژگی‌های رفتاری است. ویژگی‌ها تاحدودی ریشه‌ی رفتارها هستند. این مقاله درصدد است با توجه به تنوع ویژگی‌های رفتاری در کارآفرینان که بر اساس تحقیقات دانشمندان این حوزه جمع‌بندی شده است، این ویژگی‌ها را در مدیران شرکت مخابرات ایران اندازه‌گیری کند. ویژگی‌هایی از قبیل انعطاف‌پذیری، پشتکار، عمل‌گرایی، ریسک‌پذیری، فرصت‌طلبی، اعتماد به نفس، قاطعیت، درون‌گرایی و ... که آنها را جزء جدایی‌ناپذیر شخصیت کارآفرینان می‌دانند. با توجه به تنوع این ویژگی‌ها، 15 مشخصه از مجموع ویژگی‌ها انتخاب و در میان 82 نفر از مدیران شرکت مخابرات ایران توزیع و سپس تحلیل شد. نتیجه‌ی پژوهش نشان می‌دهد که کارآفرین بودن با سابقه کار، جنسیت و پست سازمانی رابطه نداشته و همچنین میانگین نمرات به دست آمده از پرسشنامه نشان می‌دهد که در همه‌ی ابعاد، نمره‌ی ویژگی‌های مدیران بیش از متوسط نظری ( 5/2) و در فاصله بین 3 الی 3/3 بوده است. البته به‌دست آمدن اعداد یاد شده از نظر آماری نشانگر وجود ویژگی‌های کارآفرینی در مدیران بوده و این حقیقت نیز پنهان نیست که این ویژگی‌ها به صورت بالقوه است. ممکن است این ویژگی‌ها در عمل منجر به فعالیت‌ها و رفتارهای هم‌راستا نشود. برای مشاهده‌ی این تفاوت‌ها باید بالفعل بودن رفتارها و کارکردهای کارآفرینی را ارزیابی کرد}, keywords_fa = {کارآفرینی,مدیران کارآفرین,مهارت و قابلیت‌های مدیران,ویژگی‌های کارآفرینان}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22438.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22438_55df954ed0b2ab1066dc66420e15d10a.pdf} } @article { author = {Talebi, Kambiz and Yekta, M. Reza}, title = {آموزش کارآفرینی دانشگاهی و نقش آن در ایجاد و توسعه‌ی شرکت‌های کوچک و متوسط(SMEs) دانش بنیان}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {از آنجا که دانشگاه‌ها به‌عنوان متولیان اصلی تربیت و پرورش منابع انسانی متخصص در جامعه، نقش اساسی دارند، توجه به مقوله‌ی کارآفرینی دانشگاهی به توسعه‌ی بهتر این امر کمک می‌کند. شاید تغییر رویکرد دانشجویان و دانش آموختگان از کارجویی به کارآفرینی به سبب درک این مطلب است که در دنیای امروز دانش آموخته‌ای نسبت به سایرین دارای مزیت رقابتی است که پا را از حوزه‌ی دانش و محفوظات خود فراتر گذاشته و در حل مسائل عملی آن محدوده‌ی تخصصی، مهارت داشته و موفق عمل کند. به همین دلیل است که آموزش کارآفرینی در دو حالت ساخت یافته با برنامه‌های آموزشی گوناگون و گاهی با صرف وقت زیاد یا کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی کوتاه‌مدت مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد. دانشگاه می‌تواند و انتظار می‌رود که با تکیه بر رسالت اصلی خود یعنی آموزش و پژوهش، مسیر کاربردی نمودن و بهره‌برداری از قابلیت‌های ایجاد شده در دانش آموختگان را از طریق ایجاد SME های دانش بنیان هموار و رشد مداوم دانشگاه، صنعت، دولت و سایر بخش‌های جامعه را در همه‌ی زمینه‌ها عینیت بخشد. برای دست‌یابی به این منظور به نظر می‌رسد باید تغییراتی در نوع و روش آموزش و نحوه‌ی تعامل دانشگاه با صنعت انجام شود}, keywords = {}, title_fa = {آموزش کارآفرینی دانشگاهی و نقش آن در ایجاد و توسعه‌ی شرکت‌های کوچک و متوسط(SMEs) دانش بنیان}, abstract_fa = {از آنجا که دانشگاه‌ها به‌عنوان متولیان اصلی تربیت و پرورش منابع انسانی متخصص در جامعه، نقش اساسی دارند، توجه به مقوله‌ی کارآفرینی دانشگاهی به توسعه‌ی بهتر این امر کمک می‌کند. شاید تغییر رویکرد دانشجویان و دانش آموختگان از کارجویی به کارآفرینی به سبب درک این مطلب است که در دنیای امروز دانش آموخته‌ای نسبت به سایرین دارای مزیت رقابتی است که پا را از حوزه‌ی دانش و محفوظات خود فراتر گذاشته و در حل مسائل عملی آن محدوده‌ی تخصصی، مهارت داشته و موفق عمل کند. به همین دلیل است که آموزش کارآفرینی در دو حالت ساخت یافته با برنامه‌های آموزشی گوناگون و گاهی با صرف وقت زیاد یا کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی کوتاه‌مدت مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد. دانشگاه می‌تواند و انتظار می‌رود که با تکیه بر رسالت اصلی خود یعنی آموزش و پژوهش، مسیر کاربردی نمودن و بهره‌برداری از قابلیت‌های ایجاد شده در دانش آموختگان را از طریق ایجاد SME های دانش بنیان هموار و رشد مداوم دانشگاه، صنعت، دولت و سایر بخش‌های جامعه را در همه‌ی زمینه‌ها عینیت بخشد. برای دست‌یابی به این منظور به نظر می‌رسد باید تغییراتی در نوع و روش آموزش و نحوه‌ی تعامل دانشگاه با صنعت انجام شود}, keywords_fa = {آموزش کارآفرینی,دانشگاه کارآفرین,کارآفرینی دانشگاهی,کسب و کار دانش بنیان}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22439.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22439_0a0469dce841f8638cf96ded8444478b.pdf} } @article { author = {Alimiri, Mostafa}, title = {Entrepreneurship Education: Its Development and Challenges}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {1}, number = {1}, pages = {131-298}, year = {2008}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {Entrepreneurship has arguably emerged over the last two decades as the most robust economic force the world has ever experienced. With its expansion, has come a similar increase in the field of entrepreneurship education. The recent growth and developments in the curricula and programs devoted to entrepreneurship and new-venture creation have been remarkable. The number of colleges and universities that offer courses related to entrepreneurship has grown from a handful in the 1970s to over 1,600 in 2005. In the midst of this huge expansion remains the challenge of complete academic legitimacy for entrepreneurship. While it can be argued that some legitimacy has been attained in the current state of entrepreneurship education, there are still critical challenges ahead. This article focuses on the trends and challenges in entrepreneurship education for the 21st century.  }, keywords = {Entrepreneurship education,Small Businesses,Social integration,Entrepreneurial mindset,Entrepreneurial spirit,Entrepreneurship challenges}, title_fa = {آموزش کارآفرینی: پیدایش، توسعه، گرایش‌ها و چالش‌ها}, abstract_fa = {مقوله‌ی «کارآفرینی» به عنوان مؤثرترین نیروی بالقوه‌ی اقتصادی در تاریخ جهان، به صورت بحث‌برانگیزی از حدود سه دهه‌ی گذشته تاکنون ظهور یافته و مطرح شده است. هم‌گام و هم‌زمان با این مقوله، پیشرفت‌های مشابهی نیز در زمینه‌ی «آموزش کارآفرینی» انجام شده است. پیشرفت‌ها و فعالیت‌های اخیر که در برنامه‌های آموزشی کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکارهای جدید انجام شده، بسیار چشم‌گیر و قابل توجه‌ هستند. تعداد واحدهای آموزشی عالی (دانشگاه و دانشکده‌ها) که واحدهای درسی مربوط به مقوله‌ی «کارآفرینی» را ارائه می‌دهند از چند واحد در سال 1970 میلادی به 1600 واحد آموزشی در سال 2005 افزایش یافته است. اما این توسعه‌ی فوق‌العاده باعث ایجاد مشکل قانونی کردن و رسمیت دادن به این رشته از حیث علوم دانشگاهی و جامعه‌ی آکادمیک می‌شود. در حالی که برخی مراحل مربوط به فرآیند قانونی شدن این رشته طی چند سال گذشته به اجرا درآمده است؛ هنوز هم مشکلات دیگری پیش‌روی آن قرار دارد. این مقاله گرایش‌ها و چالش‌های موجود در زمینه‌ی «آموزش کارآفرینی» در قرن 21 را بررسی می‌کند.}, keywords_fa = {آموزش کارآفرینی,چالش‌های کارآفرینی,دید کارآفرینانه,روح کارآفرینی,کسب و کارهای کوچک,همبستگی اجتماعی}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22440.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22440_fc0c21fa4c29065c3302a405fea77d42.pdf} } @article { author = {فارسی, جهانگیر and جان‌نثاری, سیدامیر and زمانی, محسن}, title = {بررسی کارآفرینی درون سازمانی در سازمان‌های دولتی مطالعه ی موردی در استان خوزستان}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {1}, number = {1}, pages = {169-372}, year = {2008}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {هدف این پژوهش بررسی کارآفرینی درون سازمانی در شرایط موجود و همچنین بررسی دیدگاه مدیران میانی در این زمینه، در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان‌ است. این مطالعه از نوع پیمایشی بوده و برای جمع‌آوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه که پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ(89/0) تأیید شده، استفاده شده است. جامعه‌ی مورد مطالعه دربرگیرنده 114 نفر از مدیران میانی بوده‌ است. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSSتحت ویندوز انجام گرفته و از آمار تحلیلی نظیر ضریب همبستگی، مقایسه‌ی میانگین، تحلیل تشخیصی و ضریب رگرسیون چند‌گانه بهره گرفته شده است. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین تمام متغیر‌های سازمانی مورد مطالعه (نظام کنترل، تصمیم‌گیری، ارتباطات، خطر‌پذیری، تغییر، نوآوری، آموزش و تحقیق، تشکیل گروه، اهداف و پاداش سازمانی) هم در شرایط موجود و هم در ارتباط با دید‌گاه مدیران همبستگی مثبت و معنا‌داری وجود دارد. نتایج ضریب همبستگی همچنین بیان کننده‌ی همبستگی منفی بین میزان کارآفرینی درون سازمانی با سن و سابقه‌ی‌ مدیریتی است. نتایج آزمون علامت نشان داد که در وضعیت موجود سازمان در ارتباط با کارآفرینی متغیر‌های سازمانی مورد مطالعه غیر‌کارآفرینانه عمل می‌کند، دیدگاه مدیران میانی نیز در اغلب موارد غیرکارآفرینانه یا تا حدودی کارآفرینانه عمل می‌کند. آزمون آنالیز واریانس مشخص نمود که در شرایط موجود سازمان (کنترل، آموزش و تحقیق، مدیریت تغییر، اهداف و تصمیم‌گیری سازمانی) بیشترین تأثیر را بر کارآفرینی درون‌سازمانی خواهند داشت و نتایج آزمون تحلیل تشخیصی نیز مشخص کرد که در تشخیص مدیران کارآفرین از مدیران غیر کارآفرین متغیر‌های نوآوری، پاداش، کنترل، تصمیم‌گیری و آموزش و تحقیق سازمانی بیشترین نقش را دارند.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی کارآفرینی درون سازمانی در سازمان‌های دولتی مطالعه ی موردی در استان خوزستان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی کارآفرینی درون سازمانی در شرایط موجود و همچنین بررسی دیدگاه مدیران میانی در این زمینه، در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان‌ است. این مطالعه از نوع پیمایشی بوده و برای جمع‌آوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه که پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ(89/0) تأیید شده، استفاده شده است. جامعه‌ی مورد مطالعه دربرگیرنده 114 نفر از مدیران میانی بوده‌ است. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSSتحت ویندوز انجام گرفته و از آمار تحلیلی نظیر ضریب همبستگی، مقایسه‌ی میانگین، تحلیل تشخیصی و ضریب رگرسیون چند‌گانه بهره گرفته شده است. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین تمام متغیر‌های سازمانی مورد مطالعه (نظام کنترل، تصمیم‌گیری، ارتباطات، خطر‌پذیری، تغییر، نوآوری، آموزش و تحقیق، تشکیل گروه، اهداف و پاداش سازمانی) هم در شرایط موجود و هم در ارتباط با دید‌گاه مدیران همبستگی مثبت و معنا‌داری وجود دارد. نتایج ضریب همبستگی همچنین بیان کننده‌ی همبستگی منفی بین میزان کارآفرینی درون سازمانی با سن و سابقه‌ی‌ مدیریتی است. نتایج آزمون علامت نشان داد که در وضعیت موجود سازمان در ارتباط با کارآفرینی متغیر‌های سازمانی مورد مطالعه غیر‌کارآفرینانه عمل می‌کند، دیدگاه مدیران میانی نیز در اغلب موارد غیرکارآفرینانه یا تا حدودی کارآفرینانه عمل می‌کند. آزمون آنالیز واریانس مشخص نمود که در شرایط موجود سازمان (کنترل، آموزش و تحقیق، مدیریت تغییر، اهداف و تصمیم‌گیری سازمانی) بیشترین تأثیر را بر کارآفرینی درون‌سازمانی خواهند داشت و نتایج آزمون تحلیل تشخیصی نیز مشخص کرد که در تشخیص مدیران کارآفرین از مدیران غیر کارآفرین متغیر‌های نوآوری، پاداش، کنترل، تصمیم‌گیری و آموزش و تحقیق سازمانی بیشترین نقش را دارند.}, keywords_fa = {سازما‌ن‌های دولتی,عوامل سازمانی,کارآفرینی درون سازمانی}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22441.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22441_839d1684d093d6c90de4fe3cf956e291.pdf} } @article { author = {Moghimi, Seyed Mohammad and Ahmadpour Dariani, Mahmood}, title = {Entrepreneurship Education in Iran SMEs Iran: Needs and Alternatives}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {1}, number = {1}, pages = {205-445}, year = {2008}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {Entrepreneurship acts as a driving force towards economic and social development. Remarkably SMEs with competent owners are the sound mainstays for entrepreneurial initiatives and moves. This paper, being the outcome of fieldwork research, explains the entrepreneurial concepts, challenges and educational goals and then contemplates on the business cycle life of SMEs. The paper extensively covers definitions, questions, research areas sample study groups and also analyzes the data gathered from observations, interviews and questionnaires. In conclusion, certain suggestions are made to design and administer entrepreneurship education.}, keywords = {Entrepreneurship,Small & Medium Enterprises (SME),Entrepreneurship education,Entrepreneurs’ Education AL Needs}, title_fa = {آموزش کارآفرینی درکسب و کارهای کوچک و متوسط ایران: نیازها و راهکارها}, abstract_fa = {کارآفرینی به عنوان موتور محرکه‌ی توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی نقش اساسی در فرآیند توسعه‌ی جوامع دارد. کسب و کارهای کوچک بهترین مأمن برای فعالیت‌های کارآفرینانه است و این امر مستلزم آن است که صاحبان و کارکنان کسب و کارهای کوچک از مهارت‌ها و توانایی‌های کارآفرینانه برخوردار باشند. در این مقاله که مستخرج از تحقیقی میدانی است، ضمن پرداختن به برخی مفاهیم کارآفرینی، چالش‌ها و اهداف آموزش کارآفرینی و چرخه‌ی حیات کسب و کارهای کوچک مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه نیز ضمن تعریف مسأله، سؤالات پژوهش، روش تحقیق، جامعه و نمونه‌ی آماری و قلمرو تحقیق بیان شده و در بخش دیگر نیز اطلاعات حاصل از مشاهدات، مصاحبه‌ها و پرسشنامه‌ی تحقیق تجزیه و تحلیل شده و در پایان نیز پیشنهاداتی درباره ی طراحی و اجرای دوره‌های آموزش کارآفرینی بیان شده است}, keywords_fa = {آموزش کارآفرینی,صنایع کوچک,کارآفرینی,نیازهای آموزشی کارآفرینان}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22442.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22442_99cefeeaf727da7bca7875a8697915b9.pdf} }