@article { author = {Rezvani, Hamid Reza and Aghajani, Hassan Ali and Moghimi Daronkalaie, Seyed Noredin}, title = {Determination of Native Indicators for innovation survey in Iran by using the Fuzzy Hypothesis Test (Case Study: Biotechnology field)}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {2}, number = {2}, pages = {11-37}, year = {2009}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research is to determine indicators for innovation survey in the field of biotechnology in Iran. In order to achieve this goal, theoretical basics on innovation survey are required to be studied to reach the needed indicators. Finally, with a view to the advantages and weaknesses of the innovation survey procedures and also on the basis of a comparative study in the approaches so far presented, the OECD's indicators are examined through some adjustments for innovation survey in the field of biotechnokogy in Iran. The research method used is descriptive-analytical and can be placed in the applied research. The statistical population consists of research-academic centers and active biotechnology companies. Research data is collected by questionnaire with 87% of reliability coefficient. The data was analyzed by the Fuzzy Hypothesis Test procedure. According to the research results, the indicator needed for innovation survey in the field of biotechnology in Iran can be divided into eight fields of R&D and investment in knowledge, human resources, innovation policy, innovation performance, information and communication technology, globalization, global economic flows, productivity and trade. The possibility of effectiveness of each of the indicators is determined according to their membership degree of acceptance in the Fuzzy environment.  }, keywords = {: Innovation,Research and Development survey,Innovation survey,biotechnology,Fuzzy Hypothesis Test}, title_fa = {تعیین شاخص‌های بومی برای سنجش نوآوری در ایران با استفاده از آزمون فرض فازی (مطالعه موردی: حوزه بیوتکنولوژی)}, abstract_fa = {هدف این تحقیق، تعیین شاخص‌هایی به منظور سنجش (اندازه‌گیری) نوآوری در حوزه بیوتکنولوژی ایران است. برای رسیدن به آن شاخص‌ها، مبانی نظری و پژوهش‌های انجام‌شده‌ی داخلی و خارجی در مورد سنجش نوآوری بررسی شد. سپس با توجه به توانمندی‌ها و کاستی‌های رویکردهای سنجش نوآوری، و مقایسه تطبیقی شاخص‌های سنجش نوآوری در رویکردهای ارائه‌شده، که توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با انجام تعدیل‌هایی برای سنجش نوآوری در حوزه بیوتکنولوژی در نظر گرفته شده است، به بررسی نهایی رسید. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و در چارچوب تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری تحقیق را مراکز تحقیقاتی- دانشگاهی و شرکت‌های فعال بیوتکنولوژی ایران تشکیل می‌دهند. داده‌های تحقیق با تکمیل پرسش‌نامه و با ضریب پایایی 87% از نمونه آماری جمع‌آوری شد. داده‌های حاصل با استفاده از رویکرد آزمون فرض ‌فازی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و شاخص‌-های مورد نیاز برای سنجش نوآوری در حوزه بیوتکنولوژی ایران در 8 حوزه تحقیق، توسعه و سرمایه‌گذاری در دانش، منابع انسانی، سیاست‌های نوآوری، عملکرد نوآوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، جهانی‌سازی، جریان‌های اقتصادی جهانی و بهره‌وری و تجارت تقسیم‌بندی، و امکان تأثیرگذاری هر یک از شاخص‌ها با توجه به درجه عضویت پذیرش آن‌ها در محیط فازی مشخص شد.}, keywords_fa = {: Innovation,Research and Development survey,Innovation survey,biotechnology,Fuzzy Hypothesis Test}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22905.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22905_f999abd2147a424cc1112ca0eef8eea1.pdf} } @article { author = {Fakour, Bahman and Ansari, Mohammad Taghi}, title = {A study of barriers to and motives for innovation in the selected Iranian small enterprises}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {2}, number = {2}, pages = {39-65}, year = {2009}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {The importance of SMEs in economic growth has made them a central element in recent policies. The business environment is becoming increasingly dynamic and competitive; this change is the reason why many firms are seeking new ways to innovation. This situation has made the innovation studies in SMEs highly important. This paper aims to identify innovative activities, barriers to innovation and innovation motives at selected SMEs that had participated in the Tehran 2005- Industrial Exhibition. The findings of this paper show that consumer needs and product competitions are the most important motives for target firms. Financial constraint has also been highlighted as the main barrier to innovation in the selected firms. The results also show that the impact of firm size does not have any significant difference in the level of innovative activities between the two groups of firms}, keywords = {Small Enterprises,Innovation,Barriers to Innovation,Motives for Innovation}, title_fa = {مطالعه عوامل بازدارنده و انگیزشی برای نوآوری در بنگاه‌های کوچک منتخب ایران}, abstract_fa = {بنگاه‌های کوچک، متوسط و خرد سهم قابل توجهی را در توسعه اقتصادی و صنعتی کشور‌های توسعه‌یافته و در حال توسعه دارند. با توجه به موقعیت این بنگاه‌ها در ساختار اقتصادی کشور‌ها، شناخت میزان فعالیت‌های نوآورانه، محرک‎ها و موانع نوآوری در این بنگاه‌ها اهمیت می‌یابد. هدف این تحقیق، شناخت میزان فعالیت‌های نوآورانه، مطالعه موانع نوآوری و عوامل انگیزشی برای نوآوری در منتخبی از صنایع کوچک ایران است. داده‌های این تحقیق، با انتخاب 40 شرکت حاضر در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات در نمایشگاه صنعت تهران در سال 1384، و بهره‌مندی از مطالعات کتابخانه‌ای برای تدوین مبانی نظری تحقیق و همچنین روش مصاحبه نیمه‌ساخت‌یافته با مسؤولان شرکت‌های منتخب گردآوری شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی انجام شده، که در آمار توصیفی از میانگین، انحراف معیار و جداول توزیع فراوانی و در آمار استنباطی از آزمون t استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که پاسخ به نیاز مشتریان و بازار (با فراونی 65%) و افزایش رقابت در مشخصات محصولات بازار (با فراوانی 5/37%) اولویت‌های اول و دوم در عوامل انگیزشی برای نوآوری در شرکت‌های مورد مطالعه، و عدم‌ امکان دسترسی به منابع مالی مورد نیاز (با فراوانی 5/52%)، مهم‌ترین مانع نوآوری در آن شرکت‌ها بوده است. در ارتباط با نقش اندازه‌ی بنگاه‌ها در میزان فعالیت‌های نوآورانه‌ی آنها، اختلافی معنادار بین 2 گروه از شرکت‌های مورد مطالعه مشاهده نشد.}, keywords_fa = {Small Enterprises,Innovation,Barriers to Innovation,Motives for Innovation}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22906.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22906_eaf7a891c5ae52f1f42fe492813aaf59.pdf} } @article { author = {Imanipour, Narges and Kanani, Mahdi}, title = {Identifying Effective Criteria on Venture Capitals Exit Decision}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {2}, number = {2}, pages = {67-83}, year = {2009}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {The Venture Capitalists are experts in the financing of high-risk and entrepreneurial start-ups. “Exit” or “Cashing out” is the normal end to any investment. There will come a day when a Venture Capitalist will want to decide to sell or decrease his shares. This decision is multi-criteria and the research is focused on identifying factors affecting VC’s Exit process and attempts to determine the effective criteria through a scientific and hybrid method. Therefore, as research types, it is conclusion-Oriented and applied research.the basic list has drived from literature review”. It has improved by “Structured Interviews” with selected team of Iranian VC elites (as Delphi elite team) and provided the “First round list”. Finally this list had completed and revised through three “Delphi-rounds” with members of “Delphi Referee Team”. The team has been selected from executive or academic experts of Iranian VCs. The degree of agreement among the team is more than 71 percent for the last round. The final list includes 14 main criteria. 5 of them are “Investee’s factors”. 4 are “VC’s factors”, 2 are “entrepreneur’s factors” and 3 are “environmental”. This research has provided some useful bases for determination of effective factors on other VC decisions.  }, keywords = {Venture Capital – Investee Entrepreneur – Exit – Innovative Startups – Delphi method}, title_fa = {شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم به خروج سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر}, abstract_fa = {تخصص سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر در تأمین مالی بنگاه‌های نوپا و با ریسک بالا، اما نوآور و کارآفرینانه است. آن‌ها در شرکت‌های نوپای دارای پتانسیل رشد بالا سرمایه‌گذاری می‌کنند و پس از تحقق ارزش‌افزوده مورد نظر، سرمایه ‌خود را به همراه سود حاصل از شرکت سرمایه‌پذیر خارج و در طرح پرسود، اما ریسک‌آمیز و کارآفرینانه دیگری سرمایه‌گذاری می-کنند. این تحقیق کاربردی و نتیجه‌گرا بوده و در آن از ترکیبی از روش‌های کیفی استفاده شده است. محققین بر مبنای مرور کتابخانه‌ای تحقیقات پیشین "فهرست پایه شاخص‌ها" را پی-ریزی کردند. این فهرست از طریق "مصاحبه ساختاریافته" با تیمی از نخبگان ایرانی موضوع (تیم مرجع) تصحیح و "فهرست دور اول دلفی" حاصل شد. سپس از طریق اجرای 3 "دور دلفی" و با همکاری 10 نفر از کارشناسان اجرایی و خبرگان علمی موضوع در ایران (گروه داوران) فهرست نهایی شاخص‌ها با 14 شاخص تصحیح و تکمیل شد. از شاخص‌های نهایی 5 مورد به عملکرد شرکت سرمایه‌پذیر، 4 مورد به سرمایه‌گذار، 3 مورد به عوامل محیطی و 2 مورد به کارآفرین(ان) مرتبط است. داوران در دورهای اول تا سوم به ترتیب با امتیازات 5، 34، 65 و 71 درصد فهرست شاخص‌ها را مورد تأیید قرار دادند که نصاب حاصل در دور سوم برای تحقق هم‌گرایی مورد نظر در داوران، تأیید نتایج و خاتمه تحقیقات دلفی معتبر است. نتایج این تحقیق نشان‌گر آن است که در نظر گرفتن ترکیبی از این شاخص‌ها در هنگام اتخاذ تصمیم به خروج ضروری است. به ویژه، عدم توجه به عوامل مربوط به کارآفرینان، چالش‌های جدی در مدیریت فرآیند خروج را موجب می‌شود. این تحقیق، زمینه‌ای پژوهشی برای شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم‌گیری در سایر فرآیندهای کاری سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر فراهم آورده است}, keywords_fa = {Venture Capital – Investee Entrepreneur – Exit – Innovative Startups – Delphi method}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22907.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22907_95b96b44154db22fdd66c67ccbf6e896.pdf} } @article { author = {Sharifzadeh, Abolghsem and Mahboobi, Mohammad Reza and Arabion, Abolghasem}, title = {Explaining Components of Agro-enterprises Development in Golestan Province}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {2}, number = {2}, pages = {85-112}, year = {2009}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {Nowadays, enhancing agro-enterprises seems as a main strategy of fostering the agricultural entrepreneurship. Strategic policy-making for enhancing agro-enterprises and facilitating agri-entrepreneurship need to examine the constructed inter-correlated components of agro-enterprises as a complex system, contextual variables, and related dynamics. This qualitative research was done with the aim of diagnosing constructed components and influencing factors of agro-enterprise development in Golestan Province. Information was gathered through semi-structured interviewing with a selected sample (n=34) of agro-entrepreneurs and agro-enterprise managers. Using multiple coding process of Grounded Theory, the interviews' contents were analyzed. Findings were formatted in a matrix structure, including open codes, axial codes, and selective codes. According to subjective categorized codes, main constructed components and influencing factors on agro-enterprise development could be explained as: personal dimension (individual motivation, social, economic, psychological and professional purposes, and personal capabilities), enterprise dimension (acquiring and management of production resources, human resource management, linkages and communications, market management, enterprise management and professional functions), learning and training in enterprise, supportive atmosphere (family support, spiritual support and institutional support), and context of enterprise development (natural environment, and social, economic and institutional surrounding environment of agro-enterprises). Based on system conceptualization, the aforesaid constructs were interlinked and "Entrepreneurial Development System of Agro-enterprises" was diagrammed}, keywords = {Agro-enterprises,Agri-Entrepreneurship,Entrepreneurial Development System of Agro-enterprises}, title_fa = {تبیین مؤلفه‌های توسعه کسب‌‌وکارهای کشاورزی در استان گلستان}, abstract_fa = {امروزه، توسعه کسب ‌و کارهای کشاورزی یک راهبرد عمده برای پیش‌برد کارآفرینی کشاورزی به‌شمار می‌رود. برنامه‌ریزی راهبردی برای تسهیل کارآفرینی کشاورزی، توجه به سازه‌های مرتبط با کسب‌ و کارهای کشاورزی مانند یک سیستم پیچیده، متغیرهای زمینه‌ای و پویایی‌های مرتبط را نیاز دارد. این تحقیق کیفی با هدف شناسایی سازه‌ها و عوامل تأثیرگذار بر توسعه کسب‌ و کارهای کشاورزی در استان گلستان به انجام رسیده است. اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه نیمه‌ساختارمند با نمونه‌ای برگزیده از کارآفرینان و مدیران کسب‌ و کارهای کشاورزی (34=n) به‌دست آمده است. با استفاده از فرایند کدگذاری مرسوم در تئوری بنیانی، متن برگرفته از مصاحبه‌ها تحلیل شده و یافته‌های حاصل از تحلیل در یک ساختار ماتریسی، شامل کدهای باز، محوری و انتخابی تدوین شده است. بر اساس کدهای طبقه‌بندی شده موضوعی، سازه‌ها و سازه‌های عمده تأثیر بر توسعه کسب ‌و کارهای کشاورزی عبارتند از: ابعاد فردی (انگیزه‌مندی و هدف‌مندی اقتصادی، اجتماعی و حرفه‌ای، قابلیت‌ها و توانمندی‌های فردی)؛ ابعاد کسب ‌و کار (تأمین و بهره‌برداری بهره‌ورانه و مدیریت منابع تولید، توسعه منابع انسانی، ارتباطات و پیوندها، مدیریت بازار، مدیریت کسب ‌و کار و کارکردهای حرفه‌ای در زمینه کسب‌ و کار)؛ یادگیری و حرفه‌آموزی در زمینه کسب ‌و کار؛ فضای حمایتی (نهادی، خانواده و معنوی)؛ محیط؛ زیرساخت و فضای کسب ‌و کار (محیط طبیعی، محیط کلان اقتصادی، اجتماعی و نهادی کسب ‌و کارهای کشاورزی). بر پایه مفهوم‌پردازی سیستمی، سازه‌ها و عوامل برشمرده‌شده به‌هم پیوند زده شده و در نتیجه، "نظام توسعه کارآفرینانه کسب ‌و کارهای کشاورزی" ترسیم شده است.}, keywords_fa = {Agro-enterprises,Agri-Entrepreneurship,Entrepreneurial Development System of Agro-enterprises}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22908.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22908_8d5e0cdeb1c5e000ec4dd5af6c04807b.pdf} } @article { author = {Ghambarali, Rezvan and Zarafshani, Kiumars and Ali baygi, Amir Hossein}, title = {A Survey of Value Hierarchy among Entrepreneurs (Case Study: Kermanshah Province)}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {2}, number = {2}, pages = {113-137}, year = {2009}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {In the beginning of 1980s named as Entrepreneurship Decade, a large number of entrepreneurship researchers attempted to determine certain characteristics that distinguished entrepreneurs from non-entrepreneurs by identifying certain characteristics inherent in potential entrepreneurs in order to predict entrepreneurial behavior. Among the characteristics identified, little empirical research has been conducted on values that might distinguish between entrepreneurs and non-entrepreneurs. Therefore the purpose of this descriptive survey research was to determine the value hierarchies among entrepreneurs in Kermanshah Province. Results indicated that there were differences in values among male and female entrepreneurs. Moreover, values such as universalism, security, and self-direction ranked high among male entrepreneurs while benevolence, security, and conformity ranked high among female entrepreneurs. Results of this study have major implications for entrepreneurship policy-makers. Based on the job fit theory, people select jobs that are compatible with their values. Therefore, policy-makers can direct and advise potential entrepreneurs whose values are compatible with entrepreneurship values.  }, keywords = {Entrepreneurship,value system,Benevolence,security,Universalism,conformity}, title_fa = {بررسی سلسله‌مراتب نظام ارزشی کارآفرینان (مطالعه موردی: استان کرمانشاه)}, abstract_fa = {در سال‌های اخیر کارآفرینی در حوزه‌ی فناوری اطلاعات به‌عنوان مهم‌ترین عامل در توسعه‌ی اقتصادی کشورها شناسایی شده است. با توجه به این‌که تشخیص فرصت به‌عنوان اولین و مهم‌ترین مرحله در کارآفرینی است، از این‌رو شناسایی عامل‌های مؤثر بر تشخیص فرصت موضوع بسیار با اهمیتی بوده و در همین راستا مقاله‌ی حاضر با هدف بررسی عامل‌های مؤثر فردی و اجتماعی بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه در حوزه‌ی فناوری اطلاعات انجام شده است. در راستای سؤال اصلی تحقیق، اثرهای متغیرهای مستقل (دانش سابق کارآفرین، احساس خود اثربخشی، جستجوی منظم فرصت‌ها، پیوندهای قوی و ضعیف اجتماعی، مربیان و جریان‌های اطلاعاتی) بر متغیر وابسته (تشخیص فرصت کارآفرینانه) آزموده شد. جامعه‌ی آماری این تحقیق230 نفر ازکارآفرینان در حوزه‌ی فناوری اطلاعات در شهر تهران بوده‌اند که از میان آن‌ها حدود 142 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه، روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده و روایی پرسش‌نامه به روش اعتبار محتوا و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (7/0) تأیید شده است. نتایج نشان می‌دهد که متغیرهای مستقل دانش سابق، وجود مربی در صنعت فناوری اطلاعات و احساس خوداثربخشی، تأثیر مثبت بر تشخیص فرصت کارآفرینانه دارند؛ اما متغیرهای مستقل دیگر تأثیر معناداری بر تشخیص فرصت در این حوزه نداشته‌اند. هم‌چنین مقایسه‌ی پیوندهای ضعیف و قوی اجتماعی نشان می‌دهد که پیوندهای ضعیف اجتماعی تأثیر بیش‌تری بر تشخیص فرصت کارآفرینانه در مقایسه با پیوندهای قوی دارند.}, keywords_fa = {Entrepreneurship,value system,Benevolence,security,Universalism,conformity}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22909.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22909_69e703bde2bcebb5ea47f0f96ede0781.pdf} } @article { author = {Hadizadeh Moghadam, Akram and Raminmehr, Hamid and Hoseini, Seyed Sajad}, title = {Relationship between Emotional Intelligence and Entrepreneurial Orientation among the Employees of Oil Company-Affiliated Organizations}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {2}, number = {2}, pages = {139-162}, year = {2009}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {In the present-day world, a combination of organizational entrepreneurship and individual entrepreneurship will result in the competitive advantages. Survival in a very competitive environment will trigger organizations to focus on creativity, innovation, risk-taking and pioneering by employees as well as in structure and trends. This paper studies the employees' entrepreneurial attitude (at organizational level) as a dependent variable and emotional intelligence as an independent variable with an interrelated assumption. The case study in this paper covers the employees of the organizations which are affiliated to the National Iranian Oil Company. The emotional intelligence of 60 employees is measured by using the questionnaire of Sherring EI Model which contains the important factors like self-consciousness, self-regulation, self-motivation, empathy and social relationship. Their entrepreneurial orientation is probed via a questionnaire on entrepreneurship which contains the three major elements of risk-taking, innovation and pioneering. The survey was completed by using the statistical methods of Friedman variance and Spearman's Correlation Matrix as well as the step-by-step Regression method and the results achieved are indicative of a positive and strong relationship between the two variables of emotional intelligence and entrepreneurial attitude}, keywords = {: Emotional Intelligence,Entrepreneurial intelligence,Goldman Competence Model,Hisrich Model}, title_fa = {بررسی ارتباط هوش هیجانی با گرایش کارآفرینانه مطالعه موردی: سازمان‌های وابسته به شرکت نفت}, abstract_fa = {در عصر حاضر، کارآفرینی در سطح سازمانی و گرایش کارآفرینانه در سطح فردی می‌تواند به عنوان مزیت رقابتی عصر جدید تلقی شود. سازمان‌ها برای بقا در عرصه رقابت، به لحاظ مؤلفه‌هایی، مانند خلاقیت، نوآوری، ریسک‌پذیری و پیش‌گامی هم در امور پرسنلی و منابع انسانی و هم در زمینه ساختار و فرایندها ملزم هستند. در این مقاله گرایش کارآفرینانه کارکنان (در سطح سازمانی)، به عنوان متغیر وابسته و هوش هیجانی، به عنوان متغیر مستقلی، که ممکن است با گرایش کارآفرینانه ارتباط داشته باشد، درنظر گرفته شده است. به عبارت دیگر، هدف اصلی این مقاله، بررسی ارتباط میان هوش هیجانی با میزان گرایش کارآفرینانه کارکنان سازمان‌های وابسته به شرکت نفت است. میزان هوش هیجانی 60 نفر از کارکنان سازمان‌های وابسته به شرکت نفت، با استفاده از پرسش‌نامه هوش هیجانی شرینگ، که ابعاد خودآگاهی، خودتنظیمی، خودبرانگیختگی، همدلی و ارتباط اجتماعی را شامل است، سنجیده شد و همچنین گرایش کارآفرینانه آنان توسط پرسش‌نامه گرایش کارآفرینانه محقق‌ساخته که شامل 3 بعد ریسک‌پذیری، نوآوری و پیش‌گامی است با استفاده از روش‌های آماری تحلیل واریانس فریدمن و ماتریس همبستگی اسپیرمن و روش رگرسیون گام به گام، مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاصل، از رابطه‌ای مثبت و قوی میان 2 متغییر هوش هیجانی و گرایش کارآفرینانه (01/0p< ، 773/0r= ) حکایت دارد.}, keywords_fa = {: Emotional Intelligence,Entrepreneurial intelligence,Goldman Competence Model,Hisrich Model}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22910.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22910_94b6444e8778641d4bc544203312e8c5.pdf} } @article { author = {Jafari Moghadam, Saeed and Etemadi, Kaveh}, title = {A Comparative Study of Entrepreneurial Attitudes among Master Students of Entrepreneurship Management and Electrical Engineering of the University of Tehran}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {2}, number = {2}, pages = {163-182}, year = {2009}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {The first training courses on entrepreneurship started in the United States of America in the 1960s. Today entrepreneurship education has been included in the curricula of numerous colleges throughout the world. Considering the significant role that entrepreneurship plays in the economic development and poverty alleviation, the Iranian higher education system helped establish the Faculty of Entrepreneurship whereby the entrepreneurship education at various university levels has been designed and administered as an integral part of curriculum development. In parallel with this new initiative, the entrepreneurial expectations are also rising as the main concern of this paper which is aimed at making a comparison between the alumni in the two fields of entrepreneurship and electrical engineering and computer. The findings are the outcome of the fieldwork activities conducted at the Faculty of Management and the Faculty of Electrical Engineering and Computer at the University of Tehran. Information was collected through localized questionnaires which contained items on the characteristics of Iranian entrepreneurship. The respondents were three groups of students, freshmen and senior students of electrical engineering and senior students of entrepreneurship. The outcomes indicate a positive attitude of entrepreneurship management students towards entrepreneurial characteristics after two years (compared with the initial phase of their admission) as opposed to the meaningful significance derived from the attitudes of the two groups of electrical engineering towards the psychometric characteristics of entrepreneurship. Except for the risk-taking indicator, the latter are in a better situation compared with freshmen of entrepreneurship management}, keywords = {: Entrepreneurship Education,Attitudes of Alumni,Need for Achievement,Risk-taking,Creativity}, title_fa = {ارزیابی مقایسه‌ای نگرش‌های کارآفرینانه دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان کارشناسی‌ارشد مدیریت کارآفرینی و مهندسی برق دانشگاه تهران)}, abstract_fa = {اولین دوره‌های آموزش کارآفرینی در دهه 1960 در امریکا آغاز شد. امروزه این دوره‌ها در برنامه درسی بسیاری از دانشکده‌های سراسر دنیا گنجانده شده است. با توجه به اهمیت آموزش کارآفرینی در توسعه اقتصادی و کاهش فقر، نظام آموزش‌عالی ایران نیز با راه‌اندازی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، دوره‌های مذکور را در سطح‌های مختلف دانشگاهی طراحی و اجرا کرد. از انتظارات کلیدی این اقدام، تغییر طرز تلقی دانش‌آموختگان این دوره‌ها نسبت به ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینی (از جمله نیاز به موفقیت، محور کنترل درونی، خلاقیت و ...) است. مقاله حاضر در پی اندازه‌گیری این تغییر، در مقایسه دانش‌آموختگان کارآفرینی با دانش‌آموختگان دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر است. یافته‌های مقاله، حاصل پژوهشی میدانی است که در 2 دانشکده‌ مدیریت و مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران اجرا شده است. ابزار اصلی گردآوری این اطلاعات، پرسش‌نامه بومی‌شده‌ی ابزار اندازه‌گیری ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان ایرانی است که بین 3 گروه دانشجویان (ترم‌های اول و آخر برق و ترم آخر کارآفرینی) توزیع شد. یافته‌های حاصل، نمایان‌گر تغییر مثبت نگرش دانشجویان مدیریت کارآفرینی نسبت به ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینی پس از 2 سال (در مقایسه با بدو پذیرش) و عدم‌ برخورداری این تفاوت معنادار در نگرش 2 گروه دانشجویان دانشکده برق نسبت به ویژگی‌های روان-شناختی کارآفرینی است. این گروهها در مقایسه با دانشجویان ترم اول مدیریت کارآفرینی (جز در مورد شاخص ریسک‌پذیری) در بقیه شاخص‌ها از وضعیتی بهتر برخوردار هستند.}, keywords_fa = {: Entrepreneurship Education,Attitudes of Alumni,Need for Achievement,Risk-taking,Creativity}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22911.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22911_aa24743260bab8c67596f84490434d09.pdf} }