@article { author = {Gholipur, Arian and Khanifar, Hossein and Piran Nejad, Ali and Khazaie, Abbas and Sabokro, Mehdi}, title = {تبیین انگیزش به‌عنوان جوهره‌ی کارآفرینی دولتی? (مطالعه موردی: صنایع نفتی ایران )}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {2}, number = {3}, pages = {11-30}, year = {2009}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {انگیزش جوهره‌ی نوآوری و خلاقیت کارآفرینان بوده و به تلاش‌های آن‌ها انرژی و استمرار می‌بخشد. در این مقاله به‌منظور تشویق کارآفرینی درون سازمانی چهار سری مکانیزم‌های درونی، غیر مالی، مالی غیرمستقیم و مالی مستقیم براساس الگوی ساچه مدنظر قرار گرفته‌اند. نمونه‌ی تحقیق شامل مدیران گروه و کارشناسان بوده و از دو روش مصاحبه و پرسش‌نامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. نتایج تحقیق حاصل از الگوسازی معادلات ساختاری حکایت از این مطلب دارد که موثرترین عامل مشوق نوآوری در شرکت‌های با فناوری بالا، انگیزه‌های درونی بوده که در این راستا ده فرمان برای تقویت کارآفرینی درون سازمانی ارایه شده است.}, keywords = {}, title_fa = {تبیین انگیزش به‌عنوان جوهره‌ی کارآفرینی دولتی? (مطالعه موردی: صنایع نفتی ایران )}, abstract_fa = {انگیزش جوهره‌ی نوآوری و خلاقیت کارآفرینان بوده و به تلاش‌های آن‌ها انرژی و استمرار می‌بخشد. در این مقاله به‌منظور تشویق کارآفرینی درون سازمانی چهار سری مکانیزم‌های درونی، غیر مالی، مالی غیرمستقیم و مالی مستقیم براساس الگوی ساچه مدنظر قرار گرفته‌اند. نمونه‌ی تحقیق شامل مدیران گروه و کارشناسان بوده و از دو روش مصاحبه و پرسش‌نامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. نتایج تحقیق حاصل از الگوسازی معادلات ساختاری حکایت از این مطلب دارد که موثرترین عامل مشوق نوآوری در شرکت‌های با فناوری بالا، انگیزه‌های درونی بوده که در این راستا ده فرمان برای تقویت کارآفرینی درون سازمانی ارایه شده است.}, keywords_fa = {}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22874.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22874_40c983e661b1efc54c928571a7713a37.pdf} } @article { author = {رضوانی, مهران and خداداد حسینی, سیدحمید and آذر, عادل and احمدی, پرویز}, title = {مفهوم‌پردازی "بازاریابی کارآفرینانه بین‌المللی" در بنگاه‌های کارآفرین ایرانی؛ بخش صنایع غذایی}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {2}, number = {3}, pages = {31-53}, year = {2009}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {هدف مقاله‌ی حاضر آن است تا با کنکاشی نوپردازانه و ایجاد هم‌گرایی مؤثر بین دوحوزه‌ی بازاریابی و کارآفرینی به تبیین چگونگی و چیستی مفهوم نوظهور "بازاریابی کارآفرینانه" پرداخته و با پیشنهاد چارچوبی منطقی و فرایندگرا، شیوه‌ی سامان‌دهی فعالیت‌های بازاریابی را در بنگاه‌های کارآفرین تشریح کند. در این بررسی دو گونه نوآوری انجام شده است؛ یکی مشارکت نظری و توسعه‌ی مرزهای دانش بازاریابی و کارآفرینی و دیگری مشارکت عملی و الگوشناسی فعالیت‌های بازاریابی کارآفرینان با بهره‌گیری از راهبرد پژوهش موردی اکتشافی مرکب. نتایج بررسی نشان داد که عناصر تشکیل‌دهنده‌ی بازاریابی کارآفرینانه بین‌المللی شامل 6 موضوع، 24 بعد و 191 جز هستند که در دوره‌های زمانی مختلف ویژگی‌های متفاوتی به خود می‌گیرند. در ضمن این فرضیه تقویت شد که فرایند بازاریابی کارآفرینانه بین‌المللی به‌صورت تکاملی و شامل پنج مرحله‌ی فروش محدود و فعالیت‌های اولیه بازاریابی، فروش مناسب و فرصت‌طلبانه، بازاریابی متنوع، بازاریابی سودآور و منسجم، بازاریابی بیش‌فعالانه است.}, keywords = {}, title_fa = {مفهوم‌پردازی "بازاریابی کارآفرینانه بین‌المللی" در بنگاه‌های کارآفرین ایرانی؛ بخش صنایع غذایی}, abstract_fa = {هدف مقاله‌ی حاضر آن است تا با کنکاشی نوپردازانه و ایجاد هم‌گرایی مؤثر بین دوحوزه‌ی بازاریابی و کارآفرینی به تبیین چگونگی و چیستی مفهوم نوظهور "بازاریابی کارآفرینانه" پرداخته و با پیشنهاد چارچوبی منطقی و فرایندگرا، شیوه‌ی سامان‌دهی فعالیت‌های بازاریابی را در بنگاه‌های کارآفرین تشریح کند. در این بررسی دو گونه نوآوری انجام شده است؛ یکی مشارکت نظری و توسعه‌ی مرزهای دانش بازاریابی و کارآفرینی و دیگری مشارکت عملی و الگوشناسی فعالیت‌های بازاریابی کارآفرینان با بهره‌گیری از راهبرد پژوهش موردی اکتشافی مرکب. نتایج بررسی نشان داد که عناصر تشکیل‌دهنده‌ی بازاریابی کارآفرینانه بین‌المللی شامل 6 موضوع، 24 بعد و 191 جز هستند که در دوره‌های زمانی مختلف ویژگی‌های متفاوتی به خود می‌گیرند. در ضمن این فرضیه تقویت شد که فرایند بازاریابی کارآفرینانه بین‌المللی به‌صورت تکاملی و شامل پنج مرحله‌ی فروش محدود و فعالیت‌های اولیه بازاریابی، فروش مناسب و فرصت‌طلبانه، بازاریابی متنوع، بازاریابی سودآور و منسجم، بازاریابی بیش‌فعالانه است.}, keywords_fa = {}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22875.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22875_a14408a272f2a764e27ac0cd369f6050.pdf} } @article { author = {Yadollahi Farsi, Jahangir and Azizi Ziarat, Omid and Khastar, Hamze}, title = {Investigating the Relationship between the Organizational Structure and Organizational Entrepreneurship (Case Study Private Banks Located in the City of TEHRAN)}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {2}, number = {3}, pages = {55-80}, year = {2009}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {  Organizational entrepreneurship is considered to be a factor which has the highest impact on the success and growth of enterprises, entities, governments and countries. Equally important, an appropriate organizational structure is also regarded as a major component which aims at creating entrepreneurship inside an organization intra-organizational entrepreneurship. In the present research, the relationship between the components of organizational structure including formality, complexity and concentration and the organizational entrepreneurship has been sensibly examined and, in term of research tools, a number of questionnaires containing 25 survey questions with a validity factor of (0.94) have been designed for analysis. The results obtained from the questionnaires distributed among the sample focus group of 106 directors of head offices of banks prove that there is a significant relationship between the organizational structure dimensions namely formality, complexity and concentration and the organizational entrepreneurship dimensions such as innovation, risk-taking and pioneering action. More notably, the correlation coefficient between the variables of the organizational structure and dimensions of organizational entrepreneurship has come up to pint (0.526) for formality, (0.215) for complexity and (0.501) for concentration. In conclusion, the findings of this study along with some recommendations have been presented accordingly. }, keywords = {}, title_fa = {بررسی رابطه‌ی بین ساختار و کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: بانک‌های خصوصی سطح شهر تهران)}, abstract_fa = {کارآفرینی سازمانی یکی از عواملی است که بیش‌ترین تاثیر را بر موفقیت و رشد اقتصادی بنگاه‌ها، کشورها و دولت‌ها داشته و از طرف دیگر، یکی از مؤلفه‌های مهم جهت ایجاد کارآفرینی در داخل سازمان، ساختار سازمانی مناسب است. در این تحقیق رابطه‌ی بین مولفه‌های ساختار سازمانی (رسمیت، پیچیدگی، و تمرکز) با کارآفرینی سازمانی بررسی شده و برای ابزار تحقیق پرسش‌نامه‌ای حاوی 25 سوال با ضریب اعتبار برابر با 94/0 طراحی شد. نتایج به‌دست آمده از پرسش‌نامه‌های توزیع شده بین نمونه 106 نفری مدیران ادارات مرکزی بانک‌های خصوصی، نشان‌دهنده‌ی آن است که بین ابعاد ساختار سازمانی یعنی رسمیت، پیچیدگی، و تمرکز سازمانی با ابعاد کارآفرینی سازمانی شامل نوآوری، خطرپذیری و پیش‌گام بودن رابطه معنی‌داری وجود دارد. میزان هم‌بستگی ابعاد ساختار سازمانی با کارآفرینی سازمانی برابر با رسمیت (526/0-)، پیچیدگی (215/0-)، و تمرکز (501/0-) است. در انتهای مقاله نیز نتایج و پیشنهادهای به‌دست آمده از این تحقیق ارایه شده‌اند.}, keywords_fa = {}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22876.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22876_cefe5e2647fcc0cc64b890e5c44fde0b.pdf} } @article { author = {طالبی, کامبیز and زالی, محمدرضا and پیرویان, بنفشه}, title = {برون‌سپاری‌‌ در کسب و کارهای کوچک و متوسط}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {2}, number = {3}, pages = {81-107}, year = {2009}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {امروزه در دنیای کسب وکار، برون‌سپاری به‌طور گسترده، به‌ویژه در شرکت‌های بزرگ بحث و بررسی شده و به نظر می‌رسد این روند هم‌چنان رو به افزایش است. در واقع زمانی که از برون‌سپاری صحبت می‌شود، اغلب سازمان‌های بزرگ با منابع و دانشی کلان به ذهن می‌آیند، در حالی‌که درعصر حاضر، اغلب شرکت‌ها به‌نسبت کوچک هستند. از طرف دیگر به‌رغم متداول شدن روزافزون این راهبرد، اما هم‌چنان در تحقیقات کارآفرینی کشف نشده باقی‌مانده است. هم‌چنین مطالعات پیشین درباره‌ی انواع راهبرد‌های همکاری در کسب وکارهای کوچک و متوسط اغلب بر روابطی گرایش دارد که در آن کسب وکارهای کوچک و متوسط، بیش‌تر تأمینکننده‌ی بخشی از عناصر یا خدمات برای شرکت‌های بزرگ‌تر هستند و نه ‌سپارنده‌ی فعالیت؛ بنابراین شناخت وجود یا عدم وجود برون‌سپاری، نحوه‌ی آن و ماهیت فعالیت‌های واگذارشده و در کل چگونگی ماهیت برون‌سپاری در کسب وکارهای کوچک و متوسط، بسیار حایز اهمیت است. مقاله‌ی حاضر، به‌منظور آشنایی صاحبان و مدیران کسب وکارهای کوچک و متوسط و هم‌چنین سایر فعالان این حوزه با مفاهیم و تعاریف، تاریخچه برون‌سپاری و هم‌چنین ماهیت و نوع فعالیت‌های برون‌سپاری‌شده به‌ویژه در سطح کسب وکارهای کوچک و متوسط و تمایز آن با کسب وکارهای بزرگ‌تر تدوین شده است. نمونه‌ی آماری (136n=) تحقیق شامل کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال در زمینه صنایع فلزی (به جز صنایع جوشکاری، آب‌کاری، تراشکاری سختکاری و قالب‌سازی و صنایع مشابه) و برق و الکترونیک در شهرکهای صنعتی استان تهران (عباسآباد، چرمشهر، اشتهارد، نصیرآباد، پرند، شمسآباد، علیآباد)» است. نتایج تحقیق حاضر نشان می‌دهد که این کسب و کارها برخی از فعالیت‌های خود را به‌ویژه فعالیت‌هایی هم‌چون «توزیع و حمل محصولات» و «بخشی از فرایند تولید» به سایر واحدها واگذار می‌کند که اغلب این واگذاری‌ها به‌صورت توافقی انجام می‌شود.}, keywords = {}, title_fa = {برون‌سپاری‌‌ در کسب و کارهای کوچک و متوسط}, abstract_fa = {امروزه در دنیای کسب وکار، برون‌سپاری به‌طور گسترده، به‌ویژه در شرکت‌های بزرگ بحث و بررسی شده و به نظر می‌رسد این روند هم‌چنان رو به افزایش است. در واقع زمانی که از برون‌سپاری صحبت می‌شود، اغلب سازمان‌های بزرگ با منابع و دانشی کلان به ذهن می‌آیند، در حالی‌که درعصر حاضر، اغلب شرکت‌ها به‌نسبت کوچک هستند. از طرف دیگر به‌رغم متداول شدن روزافزون این راهبرد، اما هم‌چنان در تحقیقات کارآفرینی کشف نشده باقی‌مانده است. هم‌چنین مطالعات پیشین درباره‌ی انواع راهبرد‌های همکاری در کسب وکارهای کوچک و متوسط اغلب بر روابطی گرایش دارد که در آن کسب وکارهای کوچک و متوسط، بیش‌تر تأمینکننده‌ی بخشی از عناصر یا خدمات برای شرکت‌های بزرگ‌تر هستند و نه ‌سپارنده‌ی فعالیت؛ بنابراین شناخت وجود یا عدم وجود برون‌سپاری، نحوه‌ی آن و ماهیت فعالیت‌های واگذارشده و در کل چگونگی ماهیت برون‌سپاری در کسب وکارهای کوچک و متوسط، بسیار حایز اهمیت است. مقاله‌ی حاضر، به‌منظور آشنایی صاحبان و مدیران کسب وکارهای کوچک و متوسط و هم‌چنین سایر فعالان این حوزه با مفاهیم و تعاریف، تاریخچه برون‌سپاری و هم‌چنین ماهیت و نوع فعالیت‌های برون‌سپاری‌شده به‌ویژه در سطح کسب وکارهای کوچک و متوسط و تمایز آن با کسب وکارهای بزرگ‌تر تدوین شده است. نمونه‌ی آماری (136n=) تحقیق شامل کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال در زمینه صنایع فلزی (به جز صنایع جوشکاری، آب‌کاری، تراشکاری سختکاری و قالب‌سازی و صنایع مشابه) و برق و الکترونیک در شهرکهای صنعتی استان تهران (عباسآباد، چرمشهر، اشتهارد، نصیرآباد، پرند، شمسآباد، علیآباد)» است. نتایج تحقیق حاضر نشان می‌دهد که این کسب و کارها برخی از فعالیت‌های خود را به‌ویژه فعالیت‌هایی هم‌چون «توزیع و حمل محصولات» و «بخشی از فرایند تولید» به سایر واحدها واگذار می‌کند که اغلب این واگذاری‌ها به‌صورت توافقی انجام می‌شود.}, keywords_fa = {}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22877.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22877_a710002a0e52b1d966f28a55bef21524.pdf} } @article { author = {لیاقت‌دار, محمدجواد and فروغی ابری, احمدعلی and عابدی, محمدرضا and واصفیان, فرزانه}, title = {بررسی میزان پاسخ‌گویی اهداف برنامه‌ی درسی دانشگاه‌ها به رفتار کارآفرینی "توجه" (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و آزاد اصفهان)}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {2}, number = {3}, pages = {109-138}, year = {2009}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {هدف کلی پژوهش، بررسی میزان پاسخ‌گویی اهداف برنامه‌ی درسی دانشگاه‌ها به رفتار کارآفرینی "توجه" از نظر دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی واحد اصفهان است. در این پژوهش کاربردی، از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه‌ی تدوین محقق و ضریب پایایی آن 98/0 برآورد شده است. روایی سازه‌ی پرسش‌نامه با استفاده از تحلیل عاملی و روایی محتوایی، توسط 5 نفر از متخصصین دانشگاهی تأیید شده است. نمونه آماری مشتمل بر 365 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی، هنر و آزاد اسلامی در سال تحصیلی 87 ـ 86 است، که از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل‌های آماری نشان داد که از نظر دانشجویان، میزان پاسخ‌گویی اهداف برنامه‌ی درسی دانشگاه‌ها، در سطح 001/0 p?به رفتار کارآفرینی "توجه" در عامل افزایش مهارت‌های ارتباطی کم‌تر از سطح متوسط بوده است. هم‌چنین، در مقایسه‌ی نظرات دانشجویان با توجه به شاخص‌های دانشگاه، گروه، سال و مقطع تحصیلی تفاوتی معنادار مشاهد شد.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی میزان پاسخ‌گویی اهداف برنامه‌ی درسی دانشگاه‌ها به رفتار کارآفرینی "توجه" (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و آزاد اصفهان)}, abstract_fa = {هدف کلی پژوهش، بررسی میزان پاسخ‌گویی اهداف برنامه‌ی درسی دانشگاه‌ها به رفتار کارآفرینی "توجه" از نظر دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی واحد اصفهان است. در این پژوهش کاربردی، از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه‌ی تدوین محقق و ضریب پایایی آن 98/0 برآورد شده است. روایی سازه‌ی پرسش‌نامه با استفاده از تحلیل عاملی و روایی محتوایی، توسط 5 نفر از متخصصین دانشگاهی تأیید شده است. نمونه آماری مشتمل بر 365 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی، هنر و آزاد اسلامی در سال تحصیلی 87 ـ 86 است، که از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل‌های آماری نشان داد که از نظر دانشجویان، میزان پاسخ‌گویی اهداف برنامه‌ی درسی دانشگاه‌ها، در سطح 001/0 p?به رفتار کارآفرینی "توجه" در عامل افزایش مهارت‌های ارتباطی کم‌تر از سطح متوسط بوده است. هم‌چنین، در مقایسه‌ی نظرات دانشجویان با توجه به شاخص‌های دانشگاه، گروه، سال و مقطع تحصیلی تفاوتی معنادار مشاهد شد.}, keywords_fa = {}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22878.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22878_335b88873d3cb53abfe86cd0ca67f7e0.pdf} } @article { author = {علم‌بیگی, امیر and ملک‌محمدی, ایرج}, title = {تحلیل رگرسیونی نقش فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی در توسعه‌ی کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: سازمان ترویج کشاورزی ایران)}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {2}, number = {3}, pages = {139-162}, year = {2009}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {این تحقیق با هدف بررسی نقش فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی در توسعه‌ی کارآفرینی سازمانی در سازمان ترویج کشاورزی و به روش هم‌بستگی انجام شد. جامعه‌ی‌ آماری شامل 2768 نفر از کارشناسان ترویج کشاورزی بود که برای نمونه‌گیری از هر منطقه‌ی جغرافیایی کشور یک استان به تصادف انتخاب و از بین آن‌ها به‌صورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 250 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسش‌نامه‌ای در شش بخش و در قالب طیف لیکرت بوده است. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که بین "میزان به‌کارگیری فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی" و "هم‌چنین توسعه‌ی فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی به لحاظ زیرساخت و راهبرد‌های حمایتی" با مولفه‌های سازمانی، عوامل فردی و برخی مولفه‌های تعامل کارآفرینانه با ارباب رجوع هم‌بستگی مثبت و معنی‌داری وجود دارد. یافته‌های حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین متغیر‌های فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی، 9 متغیر در پیش‌بینی متغیر وابسته‌ی "تعامل کارآفرینانه" نقش معنی‌داری داشته و درمجموع توانسته‌اند 55 درصد از تغییرات این متغیر وابسته را تبیین کنند. هم‌چنین از بین متغیر‌های یادشده هفت متغیر در پیش‌بینی متغیر وابسته‌ی "عوامل سازمانی مرتبط با توسعه‌ی کارآفرینی سازمانی"نقش معنی‌داری داشته و درمجموع توانسته‌اند 64 درصد از تغییرات این متغیر وابسته را تبیین کنند. از بین متغیر‌های فوق چهار متغیر در پیش‌بینی متغیر وابسته "عوامل فردی مرتبط با توسعه کارآفرینی سازمانی"نقش معنی‌داری داشته و درمجموع توانسته‌اند 56 درصد از تغییرات این متغیر وابسته را تبیین کنند. براساس معادله‌های رگرسیونی مورد اشاره متغیر‌های "حمایت مدیریت سازمان از حضور فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی در سازمان"، "عرضه به‌موقع اطلاعات" و "محتوای مناسب منتقل شده به کارکنان" بیش‌ترین نقش را به‌ترتیب در توسعه‌ی عوامل محیطی، سازمانی و فردی مرتبط با توسعه‌ی کارآفرینی سازمانی داشته‌اند. نتایج حاصل از تحلیل هم‌بستگی و معادله‌های رگرسیونی، نشان داد که فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی از قابلیت بالایی برای توسعه عوامل مختلف تاثیرگذار بر توسعه کارآفرینی سازمانی برخوردار هستند.}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل رگرسیونی نقش فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی در توسعه‌ی کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: سازمان ترویج کشاورزی ایران)}, abstract_fa = {این تحقیق با هدف بررسی نقش فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی در توسعه‌ی کارآفرینی سازمانی در سازمان ترویج کشاورزی و به روش هم‌بستگی انجام شد. جامعه‌ی‌ آماری شامل 2768 نفر از کارشناسان ترویج کشاورزی بود که برای نمونه‌گیری از هر منطقه‌ی جغرافیایی کشور یک استان به تصادف انتخاب و از بین آن‌ها به‌صورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 250 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسش‌نامه‌ای در شش بخش و در قالب طیف لیکرت بوده است. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که بین "میزان به‌کارگیری فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی" و "هم‌چنین توسعه‌ی فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی به لحاظ زیرساخت و راهبرد‌های حمایتی" با مولفه‌های سازمانی، عوامل فردی و برخی مولفه‌های تعامل کارآفرینانه با ارباب رجوع هم‌بستگی مثبت و معنی‌داری وجود دارد. یافته‌های حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین متغیر‌های فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی، 9 متغیر در پیش‌بینی متغیر وابسته‌ی "تعامل کارآفرینانه" نقش معنی‌داری داشته و درمجموع توانسته‌اند 55 درصد از تغییرات این متغیر وابسته را تبیین کنند. هم‌چنین از بین متغیر‌های یادشده هفت متغیر در پیش‌بینی متغیر وابسته‌ی "عوامل سازمانی مرتبط با توسعه‌ی کارآفرینی سازمانی"نقش معنی‌داری داشته و درمجموع توانسته‌اند 64 درصد از تغییرات این متغیر وابسته را تبیین کنند. از بین متغیر‌های فوق چهار متغیر در پیش‌بینی متغیر وابسته "عوامل فردی مرتبط با توسعه کارآفرینی سازمانی"نقش معنی‌داری داشته و درمجموع توانسته‌اند 56 درصد از تغییرات این متغیر وابسته را تبیین کنند. براساس معادله‌های رگرسیونی مورد اشاره متغیر‌های "حمایت مدیریت سازمان از حضور فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی در سازمان"، "عرضه به‌موقع اطلاعات" و "محتوای مناسب منتقل شده به کارکنان" بیش‌ترین نقش را به‌ترتیب در توسعه‌ی عوامل محیطی، سازمانی و فردی مرتبط با توسعه‌ی کارآفرینی سازمانی داشته‌اند. نتایج حاصل از تحلیل هم‌بستگی و معادله‌های رگرسیونی، نشان داد که فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی از قابلیت بالایی برای توسعه عوامل مختلف تاثیرگذار بر توسعه کارآفرینی سازمانی برخوردار هستند.}, keywords_fa = {}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22879.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22879_f58fedd08a69999ba5044db65e559cc8.pdf} } @article { author = {صادقی, سیدهادی and قنادان, محمود}, title = {بازآفرینی و آزمون فرایندکارآفرینی در موسسات آموزشی شهر تهران}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {2}, number = {3}, pages = {163-181}, year = {2009}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {}, abstract = {هدف اصلی این مقاله بازآفرینی و آزمون فرایندکارآفرینی در موسسات آموزشی شهر تهران است. جامعه آماری پژوهش را صاحب‌نظران در سه حیطه علمی (اعضای هیأت علمی دانشگاه)، تخصصی (کارشناسان مراکز کارآفرینی) و اجرایی (اعضای هیأت مدیره موسسات آموزشی) تشکیل داده و به‌صورت روش سرشماری کامل با توجه به شاخص‌های تدوین شده، 76 نفر را شامل می‌شود. ابزار جمع‌آوری اطلاعات این طرح، پرسش‌نامه‌ی تدوین‌شده توسط محقق بوده و اعتبار پرسش‌نامه در مولفه‌های فرایند کارآفرینی در طیف 91/0 تا.96/. به دست آمد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم‌افزار SPSS و روش‌های آمار توصیفی و آزمون خی‌دو استفاده شده و نتایج به دست آمده از پژوهش عبارت است از: 1) مؤلفه‌های ارایه‌ی الگوی مناسب فرایند کارآفرینی که هشت مولفه تشکیل‌دهنده‌ی آن است که عبارتند از: فرصت‌شناسی، ایده‌پردازی، امکان‌سنجی، تأسیس موسسه، تجهیز و تخصیص منابع، تولید، بازاریابی و فروش و توسعه؛ 2) با توجه نتایج به دست آمده صاحب‌نظران الگوی مناسب فرایند کارآفرینی در موسسات آموزشی را مهم و در حد93%بررسی کردند. در اولویت‌بندی نهایی از بحث فرایند در طراحی الگو به نتیجه‌گیری زیر می‌رسیم: فرصت‌شناسی در اولویت اول (100%)؛ تأسیس موسسه و توسعه در اولویت دوم (99%)؛ بازاریابی و فروش در اولویت سوم (96%)؛ ایده‌پردازی در اولویت چهارم (95%)؛ امکان‌سنجی در اولویت پنجم (91%)؛ تجهیز و تخصیص منابع در اولویت ششم (76%) و تولید در اولویت هفتم (75%) قرار دارد.}, keywords = {}, title_fa = {بازآفرینی و آزمون فرایندکارآفرینی در موسسات آموزشی شهر تهران}, abstract_fa = {هدف اصلی این مقاله بازآفرینی و آزمون فرایندکارآفرینی در موسسات آموزشی شهر تهران است. جامعه آماری پژوهش را صاحب‌نظران در سه حیطه علمی (اعضای هیأت علمی دانشگاه)، تخصصی (کارشناسان مراکز کارآفرینی) و اجرایی (اعضای هیأت مدیره موسسات آموزشی) تشکیل داده و به‌صورت روش سرشماری کامل با توجه به شاخص‌های تدوین شده، 76 نفر را شامل می‌شود. ابزار جمع‌آوری اطلاعات این طرح، پرسش‌نامه‌ی تدوین‌شده توسط محقق بوده و اعتبار پرسش‌نامه در مولفه‌های فرایند کارآفرینی در طیف 91/0 تا.96/. به دست آمد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم‌افزار SPSS و روش‌های آمار توصیفی و آزمون خی‌دو استفاده شده و نتایج به دست آمده از پژوهش عبارت است از: 1) مؤلفه‌های ارایه‌ی الگوی مناسب فرایند کارآفرینی که هشت مولفه تشکیل‌دهنده‌ی آن است که عبارتند از: فرصت‌شناسی، ایده‌پردازی، امکان‌سنجی، تأسیس موسسه، تجهیز و تخصیص منابع، تولید، بازاریابی و فروش و توسعه؛ 2) با توجه نتایج به دست آمده صاحب‌نظران الگوی مناسب فرایند کارآفرینی در موسسات آموزشی را مهم و در حد93%بررسی کردند. در اولویت‌بندی نهایی از بحث فرایند در طراحی الگو به نتیجه‌گیری زیر می‌رسیم: فرصت‌شناسی در اولویت اول (100%)؛ تأسیس موسسه و توسعه در اولویت دوم (99%)؛ بازاریابی و فروش در اولویت سوم (96%)؛ ایده‌پردازی در اولویت چهارم (95%)؛ امکان‌سنجی در اولویت پنجم (91%)؛ تجهیز و تخصیص منابع در اولویت ششم (76%) و تولید در اولویت هفتم (75%) قرار دارد.}, keywords_fa = {}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_22880.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_22880_982e7975d8414498d0bd87e7c252ecf3.pdf} }