@article { author = {Arasti, Zahra and Sadeghi, Laleh and Saeedian, Maryam and Imanipour, Narges}, title = {Copreneurship in Iran: what internal factors lead to the success of copreneurs?}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {14}, number = {3}, pages = {361-380}, year = {2021}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2021.317800.653581}, abstract = {Copreneurship is one of the species of family businesses which despite their expansion in recent decades, there are few studies about them. In this regard, identifying the factors affecting the success of copreneurs can provide useful and effective solutions in improving and developing this type of entrepreneurship. Therefore, the present study has used the qualitative research method (narrative study) to identify the internal environmental factors affecting the success of copreneurs. Sample consisted of successful copreneurs in new small service businesses in Tehran. Thematic analysis of fourteen semi-structured interviews with women in these businesses led to the identification of three main themes: “interaction between couples” with three subthemes “emotional relationships”, “transparent communication”, “mutual respect and trust”, and the “ability to interact”; “management and planning” with three subthemes “work relationships”, “work-family balance”, and “co-leadership”; and finally “resources” with two subthemes “financial resources” and “non-financial resources”. These findings help policy makers to initiate suitable supportive programs for development of copreneurship in the country. Finally, suggestions for future research are presented.}, keywords = {copreneurship,copreneur,Success,internal factors}, title_fa = {کارآفرینی زوجی در ایران: چه عوامل محیط درونی موجب موفقیت زوج‌های کارآفرین می‌شوند؟}, abstract_fa = {کسب‌وکارهای زوجی، نوع خاصی از کسب‌وکارهای خانوادگی هستند که علیرغم نقش مؤثری که در دهه‌های اخیر در اقتصاد کشورها داشته اند، مطالعات محدودی درباره آن‌ها انجام‌شده است. در این راستا، شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت زوج‌های کارآفرین می‌تواند راه‌حل‌های مفید و مؤثری در بهبود و توسعه این نوع کارآفرینی ارائه دهد. لذا این پژوهش با هدف شناسایی عوامل محیط درونی مؤثر بر موفقیت زوج‌های کارآفرین در یک تحقیق کاربردی با استفاده از روش تحقیق کیفی روایتی انجام‌ شده است. نمونه‌های مورد مطالعه از میان زوج‌های کارآفرین موفقی انتخاب شدند که کسب‌وکار زوجی خدماتی کوچک و نوپایی را در شهر تهران ایجاد کرده‌اند. تحلیل مضمون روایت‌های چهارده مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام‌شده با زنان در این کسب‌وکارهای زوجی به شناسایی سه تم اصلی "تعاملات زوجین" شامل چهار تم فرعی روابط عاطفی زوجین، ارتباطات شفاف، احترام و اعتماد متقابل و توانایی برقراری تعامل؛ "مدیریت و برنامه ریزی" با سه تم فرعی روابط کاری، تعادل کار و خانواده و رهبری مشارکتی و در نهایت "منابع" با دو تم فرعی منابع مالی و منابع غیرمالی انجامید. این یافته ها به سیاست گذاران و برنامه ریزان توسعه کارآفرینی کمک می کند اقدامات حمایتی مناسبی برای توسعه کارآفرینی زوجی در کشور طراحی و پیاده سازی کنند. در پایان نیز پیشنهادهایی جهت انجام پژوهش‌های آتی ارائه‌شده است.}, keywords_fa = {copreneurship,copreneur,Success,internal factors}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_84920.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_84920_e82635ab46cca9f13370f55485e1233b.pdf} } @article { author = {Assadzadeh, Abdullah and Tayyar, seyed Hassan and Nowdehi, Faezeh}, title = {The Influence of Corporate Parent Strategic Intelligence on Business Performance and Turnaround of Crisis-hit Subsidiaries}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {14}, number = {3}, pages = {381-400}, year = {2021}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2021.295789.653234}, abstract = {Abstract: One of the philosophies of corporate parents’ existence is value creation within subsidiaries. In businesses affected by crisis, the mentioned role would emerge in form of supporting turnaround process and helping to get out of crisis quickly. In this article, the goal is to examine corporate parent strategic intelligence on performance of crisis-hit subsidiaries, which have employed one type of various turnaround strategies. The population of the study for crisis-hit companies consists of Iranian companies, which have experienced a decrease in their financial indices during 1370 up to 1390 for at least 2 successive ages. For corporate parents, the major stockholders of businesses with the highest number of board members are considered as statistical population. For statistical analysis, structural equation modeling and path coefficient are employed. The results of main hypothesis revealed that parent strategic intelligence generally has a significant influence on subsidiaries’ relief of crisis and. Furthermore, the results of minor hypotheses tests accepted significant influence of parent intelligence on all turnaround strategies excluding operational efficiency strategy.}, keywords = {Keywords: Business Performance,Corporate Parent,Crisis-hit Subsidiaries,Strategic intelligence,Turnaround}, title_fa = {تأثیر هوش راهبردی بنگاه مادر بر اثربخشی راهبردهای احیا در توابع بحران‌زده}, abstract_fa = {یکی از فلسفه‌های وجودی بنگاه‌های مادر، ارزش افزایی در شرکت‌های تابعه است که این نقش در توابع بحران‌زده به شکل حمایت در فرایند احیا و کمک به خروج از بحران جلوه می‌کند. در این مقاله هدف آن است تا تأثیر هوشمندی راهبردی بنگاه مادر بر اثربخشی راهبردهای احیا در توابع بحران‌زده را موردبررسی قرارگرفت. این پژوهش بر اساس هدف، پژوهشی کاربردی و بر حسب گردآوری اطلاعات، پژوهشی توصیفی ـ پیمایشی است.  جامعه آماری پژوهش در بخش توابع بحران‌زده شامل شرکت‌های ایرانی در بازه زمانی سال‌های 1370 تا 1390 است که حداقل طی دو سال متوالی شاهد افول شاخص‌های مالی بوده‌اند که 42 هلدینگ به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و در هریک به‌تناسب شرکت‌های دچار بحران تعداد 126 شرکت به‌عنوان نمونه توزیع شد. در انتخاب نمونه­ها از روش نمونه­گیری غیر احتمالی هدفمند استفاده گردید. پایایی و روایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمون‌های ضریب بار عاملی، پایایی ترکیبی، آلفاکرونباخ، روایی همگرا و روایی واگرا اندازه‌گیری شدند. داده‌های حاصل با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی (smart- PLS2) و SPSS24 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون فرضیه اصلی آشکار ساخت  که هوش راهبردی بنگاه مادر بر اثربخشی راهبردهای احیا و در نتیجه آن در عملکرد کسب و کار به‌صورت کلی تأثیر معناداری دارد. به‌علاوه نتایج آزمون فرضیه‌های فرعی تحقیق نیز، تأثیر معنادار هوش مادری بر کلیه راهبردهای احیا یعنی راهبرد سازمان‌دهی مجدد دارایی­ها، راهبرد سازمان‌دهی مجدد دیون، راهبرد کارایی عملیات و راهبرد تمرکز مجدد بازار-  محصول  را مورد تأیید قرار داد.}, keywords_fa = {Keywords: Business Performance,Corporate Parent,Crisis-hit Subsidiaries,Strategic intelligence,Turnaround}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_84917.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_84917_d18824b295abc8d94f2789a52ba71320.pdf} } @article { author = {hesabi, fatemeh and elahi, shaaban and hasanzadeh, mohammad and shayan, Ali}, title = {Analytical Framework for Commercialization of Science and Technology with a Meta-synthesis Approach: Investigating the Dimensions of Analysis, Actors and Functions}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {14}, number = {3}, pages = {420-401}, year = {2021}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2021.320813.653629}, abstract = {Competitiveness and high speed of production and utilization of knowledge in today's world, how to turn it into a stream of economic returns for researchers and investors has become one of the main policy challenges. Commercialization of science and technology is a multidimensional activity, with dimensions such as legal, financial and marketing. Therefore, it requires a systematic approach to consider stakeholders, functions, environmental conditions and other factors affecting the commercialization process. This study seeks to provide a framework for the commercialization analysis of science and technology through a systematic review of the field. Therefore, the research method is descriptive-documentary in terms of practical purpose . To select the articles, by searching in valid databases, 47 documents that were published in the period of 2021-2015, were identified as relevant and valid documents, and then the selected documents were reviewed and coded by the meta-combined method. Finally, the analysis The theme leads to the identification of three categories, dimensions of analysis: financial, political, cultural, human, infrastructure, network and interactions, actors: specialized manpower, higher education and research institutions, financial institutions, technology brokers, specialized service providers, extension institutions , Regulatory and policy-making institutions and functions: policy-making and regulation, technological entrepreneurship, financing and investment, science and technology monitoring, facilitation, research and development, and education and development of science and technology diplomacy}, keywords = {commercialization,Science and Technology,Systematic review,Meta-synthesis}, title_fa = {چارچوب تحلیلی تجاری‌سازی علم و فناوری با رویکرد فراترکیب: بررسی ابعاد تحلیل، بازیگران و کارکردها}, abstract_fa = {رقابتی بودن و سرعت بالای تولید و بهره‌برداری از دانش در دنیای امروز، چگونگی تبدیل آن به جریان بازده اقتصادی را برای پژوهشگران و سرمایه‌گذاران به عنوان یکی از چالش‌های اصلی سیاستگذاری بدل ساخته است. تجاری‌سازی علم و فناوری، فعالیتی چندبعدی است، ابعادی نظیر حقوقی، مالی و بازاریابی. لذا مستلزم نگرشی نظام‌مند است تا ذ‌ی نفعان، کارکردها، شرایط محیطی و سایر عوامل تاثیرگذار در فرایند تجاری‌سازی مورد توجه واقع شود. این مطالعه درصدد است تا با رویکرد فراترکیب، چارچوبی برای تحلیل تجاری‌سازی علم و فناوری ارائه دهد. از این‌رو، روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات فراترکیب است. برای انتخاب مقاله‌ها با جست وجو در پایگاه های معتبر تعداد 47 سندکه درفاصله زمانی 2015-2021 منتشر شده است، به عنوان اسناد مرتبط و معتبر شناسایی و در ادامه نیز با رویکرد فراترکیب، اسناد منتخب بررسی و کدگذاری شده اند .در نهایت، تحلیل تم منجر به شناسایی سه مقوله، ابعاد تحلیل: مالی، سیاسی، فرهنگی، انسانی، زیرساخت‌ها، شبکه و تعاملات، بازیگران: نیروی انسانی متخصص، موسسات آموزش عالی و پژوهشی، نهادهای مالی، کارگزاران فناوری، نهادهای ارئه دهندگان خدمات تخصصی، نهادهای ترویجی، نهادهای تنظیم‌گر و سیاست‌گذار و کارکردها: سیاستگذاری و تنظیم‌گری،  کارآفرینی فناورانه، تأمین مالی و سرمایه‌گذاری، رصد و پایش علم و فناوری، تسهیلگری، تحقیق و توسعه و آموزش و توسعه دیپلماسی علم و فناوری شده است.}, keywords_fa = {commercialization,Science and Technology,Systematic review,Meta-synthesis}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_82879.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_82879_b2b82ae7a99458f66fa41e51e4624d5a.pdf} } @article { author = {Hanifzadeh, Faezeh and talebi, kambiz and Sajadi, Seyed Mojtaba and sakhdari, kamal}, title = {The Impact of the Entrepreneurial Team on the Scalability of Startups}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {14}, number = {3}, pages = {421-440}, year = {2021}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2021.319035.653601}, abstract = {Growth is a prerequisite for startup survival and scalability is a tool to facilitate growth and ensure startup survival. Startup scalability is influenced by many factors such as entrepreneurial teams. Despite the significant role of entrepreneurial teams in the growth and scalability of startups, in previous research, this factor has not received much attention. Accordingly, the present study examines the impact of entrepreneurial teams based on variables of diversity and team trends. Variables related to team diversity include demographic factors that include age, gender, and performance background, and variables include team process, team-level cognition, team commitment, team size, and team integrity. This research is applied from the perspective of purpose and the data collection method is descriptive-correlation. Data collection tool is a questionnaire that was distributed and tested among managers of 90 startups by random sampling method. The data obtained from this study were analyzed using path analysis and SmartPLS software. Cronbach’s α for all variables was higher than 0.7 and the mean value of variance extracted was higher than 0.5 and the validity and reliability of the structures were confirmed. The results of our study suggests that both diversity and team process variables are important for scalability of a startup. Also, it suggests that demographic characteristics and cognitive comprehensiveness have the greatest impact on startup scalability and team integrity, respectively.}, keywords = {Scalability,Team diversity,team process,cognitive comprehensivenes,Commitment}, title_fa = {تاثیر تیم کارآفرینانه بر مقیاس پذیری کسب وکارهای نوپا}, abstract_fa = {رشد شرط لازم برای بقاء کسب­وکارنوپا بوده و مقیاس­پذیری[1] ابزاری به منظور تسهیل رشد و تضمین بقاء کسب­وکارهای­نوپا می­باشد. مقیاس­پذیری کسب­وکار­نوپا تحت تاثیر عوامل متعددی مانند تیم­های کارآفرینانه است. با وجود نقش قابل توجه تیم­های کارآفرینانه در رشد و مقیاس­پذیری کسب­وکارهای­نوپا، در پژوهش­های پیشین به این عامل توجه چندانی نشده است. بر این اساس پژوهش حاضر به بررسی تاثیر تیم­های کارآفرینانه بر اساس متفیرهای تنوع و روند تیمی می­پردازد. متغیرهای مرتبط با تنوع تیم، عوامل جمعیت­شناختی را شامل می­شود که عبارتند از سن، جنسیت و پیشینه عملکردی و متغیرهای روند تیمی، جامعیّت شناختی در سطح تیم، تعهد تیم، سایز تیم و تمامیت تیم را در بر می­گیرند. این پژوهش از منظر هدف کاربردی بوده و روش گردآوری داده­ها توصیفی- همبستگی است. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه محقق­ساخته می­باشد که میان مدیران 90 کسب­و­کار نوپا واقع در استان تهران با روش نمونه­گیری تصادفی از اردیبهشت لغایت تیر 1399 توزیع شد. داده­های با استفاده از نرم افزارSmartPLS3 تجزیه و تحلیل گردید. آلفای کرونباخ برای تمامی سازه­ها بالاتر از 7/0 و مقدار میانگین واریانس استخراج شده بالاتر از 5/0 بوده و روایی و پایایی سازه­ها تأیید شد. بر اساس یافته­ها تیم کارآفرینانه با ابعاد پنجگانه بر مقیاس­پذیری کسب­وکار ­نوپا موثر است و نتایج نشان می­دهد که ویژگی‌های جمعیت­شناختی و جامعیّت­شناختی به ترتیب بالاترین و تمامیت تیم کمترین ضریب مسیر تأثیرگذاری را بر مقیاس‌پذیری کسب­وکارنوپا دارند. }, keywords_fa = {Scalability,Team diversity,team process,cognitive comprehensivenes,Commitment}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_84921.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_84921_954afefe6b240a22e191133deb661906.pdf} } @article { author = {salari, ehsan and salehi, mohammad and Taghvaeeyazdi, maryam}, title = {Identifying Components and Measuring Relationships of Student Entrepreneurship Ecosystem Dimensions}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {14}, number = {3}, pages = {441-460}, year = {2021}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2021.325477.653686}, abstract = {The purpose of this study is to identify the components and measure the relationships between the dimensions of the student entrepreneurship ecosystem at Ferdowsi University of Mashhad. This research is mixed-exploratory in terms of the type of applied purpose and in terms of how to collect data. In the qualitative section, the data collection tool was a semi-structured interview with 13 professors and entrepreneurial ecology experts who were selected by the snowball method. In the quantitative section, using the pairwise comparison questionnaire and the DEMATEL method, The dimensions of the student entrepreneurship ecosystem were determined according to the opinions of experts, and the network of relationships was designed in an integrated way and presented in the form of a model that indicates the intensity of the effect of the dimensions on each other. This research was conducted in the summer of 1399 and based on the findings, 74 components in 9 dimensions of support, education and learning, research and technology, events and communities, cultural and social, rules and regulations, policy, financial resources And institutions, networks, and interactions were identified; Also, based on the results obtained from the Demetel method, it was found that 5 dimensions of education and learning, research and technology, policy, laws and regulations and financial resources as effective dimensions or causes and 4 dimensions of support, events and communities, Cultural and social institutions, networks and interactions are known as effective dimensions or effects in the student entrepreneurship ecosystem of Ferdowsi University of Mashhad.}, keywords = {Ferdowsi University of Mashhad,DEMATEL technique,Student Entrepreneurship Ecosystem,Entrepreneurship ecosystem}, title_fa = {شناسایی مؤلفه ‏ها و سنجش روابط ابعاد زیست بوم کارآفرینی دانشجویی}, abstract_fa = {هدف از انجام پژوهش، شناسایی مؤلفه‏ها و سنجش روابط بین ابعاد زیست‏بوم کارآفرینی دانشجویی در دانشگاه فردوسی مشهد است. این پژوهش از نظر نوع هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‏ها آمیخته- اکتشافی است. در بخش کیفی، ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه­ساخت­یافته با 13 نفر از اساتید و خبرگان زیست­بوم کارآفرینی بود که با روش گلوله برفی انتخاب شدند و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه مقایسه‏های زوجی و با روش DEMATEL، روابط بین ابعاد زیست‏بوم کارآفرینی دانشجویی با توجه به نظرات خبرگان، تعیین و شبکه‌ روابط به‌صورتی یکپارچه طراحی و در قالب الگویی ارائه گردید که بیانگر شدت اثر ابعاد بر هم می‌باشد. این پژوهش در بازه زمانی تابستان 1399 انجام شده است و بر اساس یافته‌ها،74 مؤلفه در 9 بعد حمایت و پشتیبانی، آموزش و یادگیری، پژوهش و فناوری، رویدادها و اجتماعات، فرهنگی و اجتماعی، قوانین و مقررات، سیاست‏گذاری، منابع مالی و نهادها، شبکه‏ها و تعاملات شناسایی شد؛ همچنین بر اساس نتایج به‏دست آمده از روش دیمتل مشخص شد که 5 بعد آموزش و یادگیری، پژوهش و فناوری، سیاست‏گذاری، قوانین و مقررات و منابع مالی به‌عنوان ابعاد اثرگذار یا علت‌ها و 4 بعد حمایت و پشتیبانی، رویدادها و اجتماعات، فرهنگی و اجتماعی و نهادها، شبکه‏ها و تعاملات به عنوان ابعاد اثرپذیر یا معلول‌ها در زیست‏بوم کارآفرینی دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد شناخته می‌شوند.}, keywords_fa = {Ferdowsi University of Mashhad,DEMATEL technique,Student Entrepreneurship Ecosystem,Entrepreneurship ecosystem}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_84925.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_84925_3c630ad02450650239fa221a627a6926.pdf} } @article { author = {Sarvari, Rahim and Rezvani, Mehran}, title = {Internationalization Orientation and Export Performance: Investigating the Mediating Effects of Export Knowledge and Moderating Environmental Dynamism}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {14}, number = {3}, pages = {461-480}, year = {2021}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2021.318614.653593}, abstract = {Intense competition in the domestic market and globalization have increased the desire of companies to internationalization. Meanwhile export is one of the strategies which has been the most used for internationalization of companies. The purpose of this research is to investigating the effect of internationalization orientation and export knowledge on export performance with the role of moderating environmental dynamism. The research is applied in terms of purpose and in terms of method and data collection, it is descriptive-survey type. The statistical population of this research consists of small and medium export companies in Tabriz, where 114 managers and deputies of these companies were selected by census method. A standard questionnaire was used to collect data, which content validity of the questionnaire from the experts' point of view and its reliability were confirmed using Cronbach's alpha coefficient. The Structural equation modeling and PLS3 software has been used to investigate hypotheses. The results showed that the internationalization orientation both directly and through export knowledge has a positive effect on the export performance of companies. Environmental dynamics also moderate the relationship between internationalization orientation and export performance. The results showed that the internationalization orientation provides the necessary context for companies to enter the international markets so that they become international faster and by compensating for the lack of resources, it causes the expansion of this type of companies. The research results can be used as a guide for policy makers, companies and export managers.}, keywords = {Internationalization Orientation,Export performance,Export knowledge,Environmental Dynamism,Internationalization}, title_fa = {گرایش بین‌المللی شدن و عملکرد صادراتی: بررسی آثار میانجی دانش صادراتی و تعدیلگر پویایی محیطی}, abstract_fa = {رقابت شدید در بازار داخلی و جهانی‌شدن تمایل شرکت‌ها به بین‌المللی شدن را افزایش داده است. در این بین صادرات یکی از راهبردهایی است که بیشترین کاربرد را برای بین‌المللی شدن شرکت‌ها داشته است. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر گرایش بین‌المللی شدن و دانش صادراتی بر عملکرد صادراتی با نقش تعدیل‌گری پویایی محیطی است. پژوهش حاضرکاربردی و به ‌لحاظ جمع‌آوری داده‌ها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شرکت‌های کوچک‌و‌متوسط صادراتی در شهر تبریز هستند که از این میان تعداد 114 نفر از مدیران و معاونان این شرکت‌ها به روش سرشماری انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد که روایی محتوایی پرسشنامه از دیدگاه صاحب‌نظران و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. برای آزمون فرضیه‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار PLS3 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که گرایش بین‌المللی شدن هم به طور مستقیم و هم از طریق دانش صادراتی تاثیر مثبتی بر عملکرد صادراتی شرکت‌ها دارد. همچنین پویایی محیطی رابطه بین گرایش بین‌المللی شدن و عملکرد صادراتی را تعدیل می‌کند. نتایج نشان داد گرایش بین‌المللی شدن زمینه لازم را برای ورود شرکت‌ها به بازارهای بین‌المللی فراهم می‌کند تا آنان سریعتر بین‌المللی شوند و با جبران کمبود منابع باعث گسترش این نوع شرکت‌ها می‌شود. نتایج پژوهش می‌تواند به عنوان یک راهنما برای سیاست‌گذاران، شرکت‌ها و مدیران صادراتی مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {Internationalization Orientation,Export performance,Export knowledge,Environmental Dynamism,Internationalization}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_84922.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_84922_1da81fe44abe6edde05258f38b9bf683.pdf} } @article { author = {Salamzadeh, Aidin and Hadizadeh, Morteza and Mortazavi, Samira Sadat}, title = {Realization of online entrepreneurship education based on new digital technologies in Iran: A scenario planning approach}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {14}, number = {3}, pages = {481-500}, year = {2021}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2021.319839.653617}, abstract = {The present study aimed to achieve and develop the goals of entrepreneurial education in this context by properly understanding the paradigms of online education and the purposeful use of new digital technologies. In terms of purpose, an applied-developmental method along with a successive approach, in two quantitative and qualitative sections were used in this study. The quantitative section was done by structural equation modelling through using a researcher-developed questionnaire. The population included all university professors in Tehran (Shahid Beheshti University, University of Science and Technology, Farhangian University, Islamic Azad University, Payame Noor University) and experts in the field of information technology. According to Cochran's formula, 115 experts were selected by simple random sampling with stratified proportional allocation. In the qualitative section, by using a scenario planning approach, the drivers and states of uncertainty have been identified by examining Matrix Key Factors based on the consensus of 15 purposefully selected experts with snowball technique in Iran. In the quantitative section, the findings confirmed the direct impact of 4 components of intelligence, entrepreneurial education, online learning environment and digital literacy on the realization of online entrepreneurship education by identifying 5 effective drivers (namely: modern teaching method, personalization, robots, integration of teaching and comprehensive access to resources) as factors influencing events, trends, actions and images which may give rise to distinct futures. The present study identified several possible scenarios which are a continuation of the past and present’s situations, and finally, four possible and future scenarios were presented.}, keywords = {Online Education,Entrepreneurial Education,Futurology,smartization,digital Literacy}, title_fa = {تحقق آموزش کارآفرینانه آنلاین مبتنی بر فناوریهای نوین دیجیتال در ایران با رویکرد سناریونویسی}, abstract_fa = {این پژوهش می‌کوشد تا با شناخت صحیح پارادایم‌های آموزش آنلاین و استفاده هدفمند از فناوری‌های نوین دیجیتال، بتواند اهداف آموزش کارآفرینانه را در این بستر محقق ساخته و توسعه دهد. پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی و روش آمیخته با رویکرد متوالی، در دو مرحله‌ی کمی و کیفی انجام شده است. بخش کمی به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در تابستان 1399 ازمیان جامعه آماری از اساتید دانشگاه‌های شهر تهران (شهیدبهشتی، علم و صنعت، فرهنگیان، آزاد اسلامی، پیام نور) و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات،که با استناد به فرمول کوکران از بین آن‌ها 115 نفر به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده و طبقه‌ای با تخصیص متناسب انتخاب شدند، در بخش کیفی با رویکرد سناریونویسی، شناسایی پیشران‌ها و حالت‌های عدم قطعیت با بررسی تاثیرات متقاطع از ماتریس عوامل کلیدی برمبنای اجماع نظر 15 خبره، با تکنیک گلوله برفی در پاییز 1399، انجام شده است. در روش کمی یافته‌های پژوهش ضمن تایید تاثیر مستقیم 4 مولفه‌ هوشمندسازی، آموزش کارآفرینانه، محیط یادگیری آنلاین و سواد دیجیتال بر تحقق آموزش کارآفرینانه آنلاین در قلمرو مکانی ایران با شناسایی‌ 5 پیشران موثر (شیوه نوین آموزش، شخصی سازی، ربات‌چت‌ها، ادغام تدریس و دسترسی همه جانبه به منابع) به شناسایی و نگارش سناریوهای محتمل با استفاده از نرم افزار سناریوویزارد پرداخته است که 4 سناریو با یشترین سازگاری و احتمال وقوع در آینده نتیجه شد.}, keywords_fa = {Online Education,Entrepreneurial Education,Futurology,smartization,digital Literacy}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_84943.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_84943_3f14cff44e5f57dd45cb7ff9daf2976f.pdf} } @article { author = {Fard, Melika and Kabarazad Ghadim, Mohammad Reza and Haghyghat Monfared, Jallal}, title = {Modeling and configuration the factors affecting the development of digital entrepreneurship in small and medium knowledge-based companies}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {14}, number = {3}, pages = {501-520}, year = {2021}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2021.318857.653598}, abstract = {Digital entrepreneurship is new way of doing business that paves the way for the economic development of developing countries.The prevalence of COVID-19‌ has accelerated the need to develop this type of entrepreneurship.The purpose of this research is to model and configuration the factors affecting the development of digital entrepreneurship in small and medium knowledge-based companies, through the leveling and determining the extent of their interactions. The research ‎method of this study is applicational in objective and from the point of view of data collection is mixed-exploratory. This research has two qualitative sections to identify and level the factors affecting the development of digital entrepreneurship and a quantitative section to measure the interactions of them.The qualitative section semi-structured interview with 17 experts has been used to identify the factors influencing the development of digital entrepreneurship and in the ‎next step, Interpretive Structural Modeling (ISM)‎ was used to determine the levels ‎of factors. In the quantitative part, the DEMATEL method has been used. For this purpose, DEMATEL questionnaire was provided to 12 experts and the effect of factors was calculated by using DEMATEL.The results of the ‎research show that 7 important factors affecting the development of digital entrepreneurship are classified in three levels of ground factors, construction and content factors. Structural factors with the most impressionability and the contextual factors with the most impact have an important role in the development of digital entrepreneurship in SME knowledge-based companies}, keywords = {Knowledge-based Companies,Information and communication technology,Digital Entrepreneurship.Interpretive Structural Modeling}, title_fa = {مدل‌سازی و پیکره‌بندی عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکت‌های دانش بنیان کوچک و متوسط}, abstract_fa = {کارآفرینی دیجیتال بعنوان پدیده نوظهور قادر است تا فرصت‌های متعددی را برای فعالیت کارآفرینی از طریق دیجیتالی شدن فراهم کند. شیوع کووید-19 ضرورت توسعه این نوع کارآفرینی را تسریع نموده است. هدف این پژوهش، مدلسازی و پیکره‌بندی عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکت‌های دانش بنیان کوچک و متوسط، از طریق سطح‌بندی و تعیین میزان شدت تعاملات آنهاست. روش تحقیق  پژوهش از لحاظ هدف،کاربردی و از منظر گرد‌آوری اطلاعات آمیخته- اکتشافی است. این پژوهش دارای دوبخش کیفی برای شناسایی وسطح بندی عوامل موثر در توسعه کارآفرینی دیجیتال و یک بخش کمّی برای اندازه‌گیری تعاملات عوامل است. در بخش کیفی، ابتدا از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 17 نفر از خبرگان برای شناسایی عوامل اثرگذاردر توسعه کارآفرینی دیجیتال و در مرحله بعد، برای تعیین سطوح عوامل از مدلسازی ساختاری-تفسیری استفاده شد. در بخش کمّی نیز از روش دیمتل استفاده شده، به این منظور پرسشنامه دیمتل در اختیار 12 نفر از خبرگان قرارگرفت و با استفاده از مدلسازی دیمتل میزان تاثیر عوامل محاسبه شد. نتایج تحقیق 7 عامل اثربخش را در توسعه کارآفرینی دیجیتال نشان می‌دهد، این عوامل در سه دسته زمینه‌ای، ساختاری و محتوایی طبقه‌بندی می‌شوند. عوامل بعد ساختاری با بیشترین تاثیرپذیری و عوامل بعد زمینه‌ای با بیشترین تاثیرگذاری، نقش مهمی را در توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکت‌های دانش بنیان کوچک و متوسط دارا هستند.}, keywords_fa = {Knowledge-based Companies,Information and communication technology,Digital Entrepreneurship.Interpretive Structural Modeling}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_84923.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_84923_917762fdb05d7a5ca49c154053712bec.pdf} } @article { author = {Masoudi, Ehsan and Shahin, Arash}, title = {Structural Relation between Green Entrepreneurial Orientation and Green Innovation by role of Supply Chain Learning as a Mediator in SMEs}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {14}, number = {3}, pages = {521-539}, year = {2021}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2021.316511.653554}, abstract = {As a combination of innovation and environmental development concepts, green innovation is of great significance to sustainable development. The purpose of present research was to consider the effect of Green Entrepreneurial Orientation(GEO) on Green Radical Innovation(GRI) and Green Incremental Innovation(GII) with the mediating role of Supply Chain Learning(SCL). This Practical research was done by using descriptive-correlation method. The statistical population was Small & Medium Enterprises size(SMEs) in Jay Isfahan industrial town. 210 company determined randomly as the sample size by Morgan table. To collect data, questionnaire was used. To consider their validity the content and construct validity were done and to measure their reliability Cronbach's alpha coefficient was used. The data was analyzed by structural equation modeling in MPLUS software. The research findings showed that GEO has significant effect on SCL, GRI and GII. Also the effect of SCL on GRI and GII is meaningful and positive. In addition the findings showed that GEO has a significant effect on GRI and GII through SCL as a meditator variable. According to the results, Green Entrepreneurial Orientation and Supply Chain Learning has a great influence to create and improve the Green Innovation in SMEs.}, keywords = {Green Entrepreneurial Orientation,Green Radical Innovation,Green Incremental Innovation,Green Innovation and Supply Chain Learning}, title_fa = {روابط ساختاری بین گرایش به کارآفرینی سبز و نوآوری سبز با نقش میانجی یادگیری زنجیره تأمین در شرکت های کوچک و متوسط}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر گرایش به کارآفرینی سبز بر نوآوری بنیادی سبز و نوآوری تدریجی سبز از طریق متغیر میانجی یادگیری زنجیره تأمین بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی است که درسال 1399 انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش را  شرکت های کوچک و متوسط شهرک صنعتی جی اصفهان تشکیل می دادند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و به روش تصادفی ساده تعیین گردید. با در نظر گرفتن شهرک صنعتی جی اصفهان به عنوان جامعه آماری، 210 نفر از مدیران ارشد به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه با بهره گیری از روایی محتوایی و روایی سازه تأیید شد و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها، از مدل یابی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار7.4 MPLUS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که گرایش به کارآفرینی سبز بر یادگیری زنجیره تأمین، نوآوری بنیادی سبز و نوآوری تدریجی سبز تأثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین یافته ها نشان داد که تأثیر یادگیری زنجیره تأمین بر نوآوری بنیادی سبز و نوآوری تدریجی سبز مثبت و معنادار می باشد. علاوه بر این، یافته ها حاکی از آن است که گرایش به کارآفرینی سبز بر نوآوری بنیادی سبز و نوآوری تدریجی سبز از طریق متغیر میانجی یادگیری زنجیره تأمین تأثیرگذار است.}, keywords_fa = {Green Entrepreneurial Orientation,Green Radical Innovation,Green Incremental Innovation,Green Innovation and Supply Chain Learning}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_84918.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_84918_43dc41b84ac2a863d2e3f429c8af0c83.pdf} } @article { author = {Nayeri, saeed and Hejazi, Sreza and Sakhdari, Kamal}, title = {The effect of open innovation on process innovation in Iranian Food SMEs: The Moderating Effect of Learning Capability and Appropriation Capability}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {14}, number = {3}, pages = {541-560}, year = {2021}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2021.317197.653570}, abstract = {Innovation in firms’ processes makes some valuable achievements such as defining new plans, increasing productivity, reducing costs and even developing new products. But firms do not always have the required resources to do so. Therefore, they can learn new ways of innovation and achieve innovative outcomes by utilizing the knowledge and technologies outside their boundaries or making formal and informal collaborations with others. Of course, opening the frontiers of organizational innovation is always accompanied by the fear of losing knowledge and assets or the lack of maximum utilization of the achievements. So, the purpose of this study was to study the relationship between open innovation and process innovation in Iranian Food SMEs in year 1399 with regard to the moderating role of learning and appropriation capabilities. Based on the previous literature, we distributed a researcher-made questionnaire and addressed Iranian small and medium-sized food companies. Structural equation modeling using partial least squares method (in Smart PLS 3.01 software) was used to analyze the data. The findings showed that there was a significant positive relationship between cooperation with external partners and incremental and fundamental process innovation. The positive relationship between knowledge and technology acquisition and the incremental and fundamental process innovation was also confirmed. However, learning capability moderates the relationship between external collaboration and process innovation (both incremental and fundamental), and the appropriation capability also moderates the relationship between external collaboration and fundamental process innovation.}, keywords = {Appropriation Capability,Learning Capability,Open innovation,Process innovation}, title_fa = {تاثیر نوآوری باز بر نوآوری فرآیند در شرکتهای کوچک و متوسط صنایع غذایی ایران: اثرتعدیگرانه قابلیت یادگیری و قابلیت محافظت}, abstract_fa = {نوآوری فرآیندی، دستاوردهایی نظیر تعریف رویه های جدید، افزایش بهره­وری، کاهش هزینه­ها و توسعه محصولات را بدنبال دارد. اما شرکت­ها همیشه منابع لازم و کافی برای پرداختن به آن را در اختیار ندارند. بنابراین می­توانند با بکارگیری دانش و فناوری بیرونی یا همکاری با شرکای بیرونی از نوآوری در سیستم­ها و فرآیندهای خود بهره ببرند. هدف این پژوهش مطالعه تاثیر نوآوری باز بر نوآوری فرآیندی در شرکت­های کوچک و متوسط  صنایع غذایی ایران و بررسی اثر تعدیلگرانه قابلیت­های یادگیری و محافظت روی این رابطه است. این پژوهش که در سال  1399  به انجام رسیده است؛ از نظر هدف کاربردی و بر حسب گردآوری اطلاعات، پیمایشی است. داده های لازم  بر اساس پرسشنامه محقق ساخته، به روش نمونه گیری تصادفی جمع آوری و برای تحلیل داده­ها از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی در نرم افزار اسمارت پی ال اس نسخه 01/3 استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که بین همکاری با شرکای بیرونی و نوآوری فرآیندی تدریجی و بنیادی رابطه مثبت معناداری وجود داشته و این رابطه مثبت بین اکتساب دانش و فناوری بیرونی و نوآوری فرآیندی تدریجی و بنیادی نیز تایید شد. همچنین بر اساس نتایج قابلیت یادگیری رابطه همکاری با شرکای بیرونی و نوآوری فرآیند (هم تدریجی و هم بنیادی) را تعدیل کرده و قابلیت محافظت نیز رابطه همکاری با شرکای بیرونی و نوآوری فرآیندی بنیادی را تعدیل می­نماید.}, keywords_fa = {Appropriation Capability,Learning Capability,Open innovation,Process innovation}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_84919.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_84919_6286ffdde7c8ec8b49fd4d4e44bc71be.pdf} }